Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Job crafting, postawa twórcza a syndrom wypalenia zawodowego w grupie nauczycieli
Job crafting, creative behaviours and burnout syndrome among teachers.
wypalenie zawodowe, job crafting, myślenie twórcze, nauczyciele
burnout, job crafting, creative behavoiours, teachers
Celem niniejszej pracy jest analiza wpływu job craftingu oraz postawy twórczej na poziom wypalenia zawodowego wśród nauczycieli. W obliczu rosnących wymagań i wyzwań w pracy nauczyciela, zrozumienie mechanizmów przeciwdziałających wypaleniu jest kluczowe dla poprawy ich dobrostanu psychicznego oraz efektywności w pracy. Przegląd literatury wskazuje na to, iż odpowiednie zarządzanie zasobami jednostki oraz elastyczność w podejściu do zadań zawodowych (techniki job craftingu) mogą zapobiegać występowaniu wypalenia, jednak brakuje badań poruszających temat znaczenia myślenia twórczego w zapobieganiu wypaleniu zawodowemu.Badanie przeprowadzono na grupie 71 nauczycieli, w wieku 25 - 61 lat (M=45,89, SD=10,55), wśród których 83% stanowiły kobiety, a 26% mężczyźni. Wykorzystano trzy narzędzia badawcze: polską wersję Oldenburskiego Kwestionariusza Wypalenia Zawodowego OLBI, Kwestionariusz Job Crafting oparty na modelu JD-R (Golonka, Mojsa-Kaja) oraz Kwestionariusz Twórczego Zachowania KANH III opracowany przez Stanisława Popka. Wyniki wskazują, że zwiększenie zasobów jednostki w ramach przekształcania pracy (job craftingu) skutecznie redukują poziom wypalenia zawodowego wśród nauczycieli. Korelacje wykazały istotny, negatywny związek między job craftingiem a wyczerpaniem oraz zdystansowaniem emocjonalnym. Jednak postawa twórcza, zazwyczaj uznawana za korzystną cechę, wykazała pozytywną korelację z wyższym poziomem wypalenia zawodowego, co wymaga dalszych badań.Job crafting może odgrywać kluczową rolę w zapobieganiu wypaleniu zawodowemu poprzez rozwijanie zasobów strukturalnych i społecznych, co w wyniku prowadzi między innymi do zmniejszenia poziomu stresu. Postawa twórcza może natomiast prowadzić do zwiększenia obciążenia psychicznego nauczycieli i predysponować ich do wzrostu poziomu wypalenia. Badanie dostarcza ważnych informacji dla praktyki pedagogicznej, podkreślając potrzebę promowania strategii przekształcania pracy oraz uwagi w zakresie zrównoważonego wspierania kreatywności w grupie zawodowej nauczycieli, aby efektywnie przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu.
This research work is devoted to analyze the impact of job crafting and creative attitude on the level of burnout among teachers. In the face of growing demands and challenges in the teaching profession, understanding the mechanisms that counteract burnout is key to improving teachers' psychological well-being and work effectiveness. A review of the literature indicates that proper management of individual resources and flexibility in approaching work tasks (job crafting techniques) can help prevent burnout, though there is a lack of research addressing the importance of creative thinking in preventing professional burnout.The study was conducted among 71 teachers aged 25 to 61 (M=45.89, SD=10.55), 83% of whom were women, and 26% men. Three research tools were used: the Polish version of the Oldenburg Burnout Inventory (OLBI), the Job Crafting Questionnaire based on the JD-R model (Golonka, Mojsa-Kaja), and the KANH III Creative Behavior Questionnaire developed by Stanisław Popek.The results indicate that increasing individual resources through job crafting effectively reduces burnout levels among teachers. Correlations showed a significant negative relationship between job crafting and emotional exhaustion and depersonalization. However, the creative attitude, usually considered a beneficial trait, was positively correlated with higher burnout levels, which requires further research.Job crafting may play a crucial role in preventing burnout by developing structural and social resources, which in turn leads to reduced stress levels. In contrast, a creative attitude might increase teachers' psychological burden, predisposing them to higher levels of burnout. The study provides valuable insights for educational practice, emphasizing the need to promote job crafting strategies and balance support for creativity among teachers to effectively counteract burnout.
dc.abstract.en | This research work is devoted to analyze the impact of job crafting and creative attitude on the level of burnout among teachers. In the face of growing demands and challenges in the teaching profession, understanding the mechanisms that counteract burnout is key to improving teachers' psychological well-being and work effectiveness. A review of the literature indicates that proper management of individual resources and flexibility in approaching work tasks (job crafting techniques) can help prevent burnout, though there is a lack of research addressing the importance of creative thinking in preventing professional burnout.The study was conducted among 71 teachers aged 25 to 61 (M=45.89, SD=10.55), 83% of whom were women, and 26% men. Three research tools were used: the Polish version of the Oldenburg Burnout Inventory (OLBI), the Job Crafting Questionnaire based on the JD-R model (Golonka, Mojsa-Kaja), and the KANH III Creative Behavior Questionnaire developed by Stanisław Popek.The results indicate that increasing individual resources through job crafting effectively reduces burnout levels among teachers. Correlations showed a significant negative relationship between job crafting and emotional exhaustion and depersonalization. However, the creative attitude, usually considered a beneficial trait, was positively correlated with higher burnout levels, which requires further research.Job crafting may play a crucial role in preventing burnout by developing structural and social resources, which in turn leads to reduced stress levels. In contrast, a creative attitude might increase teachers' psychological burden, predisposing them to higher levels of burnout. The study provides valuable insights for educational practice, emphasizing the need to promote job crafting strategies and balance support for creativity among teachers to effectively counteract burnout. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy jest analiza wpływu job craftingu oraz postawy twórczej na poziom wypalenia zawodowego wśród nauczycieli. W obliczu rosnących wymagań i wyzwań w pracy nauczyciela, zrozumienie mechanizmów przeciwdziałających wypaleniu jest kluczowe dla poprawy ich dobrostanu psychicznego oraz efektywności w pracy. Przegląd literatury wskazuje na to, iż odpowiednie zarządzanie zasobami jednostki oraz elastyczność w podejściu do zadań zawodowych (techniki job craftingu) mogą zapobiegać występowaniu wypalenia, jednak brakuje badań poruszających temat znaczenia myślenia twórczego w zapobieganiu wypaleniu zawodowemu.Badanie przeprowadzono na grupie 71 nauczycieli, w wieku 25 - 61 lat (M=45,89, SD=10,55), wśród których 83% stanowiły kobiety, a 26% mężczyźni. Wykorzystano trzy narzędzia badawcze: polską wersję Oldenburskiego Kwestionariusza Wypalenia Zawodowego OLBI, Kwestionariusz Job Crafting oparty na modelu JD-R (Golonka, Mojsa-Kaja) oraz Kwestionariusz Twórczego Zachowania KANH III opracowany przez Stanisława Popka. Wyniki wskazują, że zwiększenie zasobów jednostki w ramach przekształcania pracy (job craftingu) skutecznie redukują poziom wypalenia zawodowego wśród nauczycieli. Korelacje wykazały istotny, negatywny związek między job craftingiem a wyczerpaniem oraz zdystansowaniem emocjonalnym. Jednak postawa twórcza, zazwyczaj uznawana za korzystną cechę, wykazała pozytywną korelację z wyższym poziomem wypalenia zawodowego, co wymaga dalszych badań.Job crafting może odgrywać kluczową rolę w zapobieganiu wypaleniu zawodowemu poprzez rozwijanie zasobów strukturalnych i społecznych, co w wyniku prowadzi między innymi do zmniejszenia poziomu stresu. Postawa twórcza może natomiast prowadzić do zwiększenia obciążenia psychicznego nauczycieli i predysponować ich do wzrostu poziomu wypalenia. Badanie dostarcza ważnych informacji dla praktyki pedagogicznej, podkreślając potrzebę promowania strategii przekształcania pracy oraz uwagi w zakresie zrównoważonego wspierania kreatywności w grupie zawodowej nauczycieli, aby efektywnie przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Kontrymowicz-Ogińska, Halszka - 130256 | pl |
dc.contributor.author | Tomaszewska, Daria - USOS244385 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Kontrymowicz-Ogińska, Halszka - 130256 | pl |
dc.contributor.reviewer | Gerc, Krzysztof - 161437 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-10-22T08:14:47Z | |
dc.date.available | 2024-10-22T08:14:47Z | |
dc.date.submitted | 2024-10-16 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-178721-244385 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/453195 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | burnout, job crafting, creative behavoiours, teachers | pl |
dc.subject.pl | wypalenie zawodowe, job crafting, myślenie twórcze, nauczyciele | pl |
dc.title | Job crafting, postawa twórcza a syndrom wypalenia zawodowego w grupie nauczycieli | pl |
dc.title.alternative | Job crafting, creative behaviours and burnout syndrome among teachers. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |