Cognitive Analysis of Film Language on the Basis of Jane Austen’s Pride and Prejudice (2005)

master
dc.abstract.enThe thesis presents how film language works on the basis of Jane Austen’s Pride and Prejudice (2005). The theoretical part describes cognitive analysis of film as a method. Film viewing is presented as a dynamic process which involves the perception of visual images. Film language is treated as a mode of expression which uses both verbal and non-verbal signs. Moreover, such terms as syntax or grammar of film language are introduced. To understand the key terms of film language the concept of framing, shot, scene and sequence are also explained. Apart from the stylistic elements film narrative is presented as a formal system. The last theoretical chapter describes the role and the concept of film adaptation as an act of creation. The practical part of the thesis includes the analysis of Pride & Prejudice (2005) describing how film language works. The practical part treats the adaptation as a separate work of art, so the analysis is not focused on fidelity, but rather on reflecting a particular atmosphere of the book and showing the same story while using a different mode of expression.pl
dc.abstract.plPraca opisuje działanie języka filmowego na przykładzie adaptacji Dumy i Uprzedzenia Jane Austen. Część teoretyczna prezentuje kognitywną analizę filmu jako metodę. Odbiór filmu jest procesem dynamicznym, angażującym percepcję widza. Język filmu jest traktowany jako środek wyrazu czerpiący zarówno z werbalnych jak i niewerbalnych znaków. Ponadto, wprowadzone zostały terminy takie jak: składnia czy gramatyka języka filmowego. W celu pełnego zrozumienia języka filmu wyjaśniono również pojęcia kadrowania, sceny i sekwencji. Poza elementami stylistycznymi, narracja filmowa została opisana jako system formalny. Ostatni rozdział części teoretycznej traktuje adaptację filmową jako proces twórczy. Część praktyczna zawiera analizę Dumy i Uprzedzenia (2005) opisując działanie języka filmowego. Adaptacja filmowa jest traktowana jako odrębne dzieło sztuki, analiza nie koncentruje się więc na wierności wobec pierwowzoru, lecz odzwierciedla atmosferę utworu ukazując tę samą historię przy użyciu innego środka ekspresji.pl
dc.affiliationWydział Filologicznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorChłopicki, Władysław - 127526 pl
dc.contributor.authorDobosz, Dominikapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF6pl
dc.contributor.reviewerPawelec, Andrzej - 131302 pl
dc.contributor.reviewerChłopicki, Władysław - 127526 pl
dc.date.accessioned2020-07-25T01:37:14Z
dc.date.available2020-07-25T01:37:14Z
dc.date.submitted2014-06-30pl
dc.fieldofstudyfilologia angielskapl
dc.identifier.apddiploma-87930-85215pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/196460
dc.languageengpl
dc.subject.enfilm language; adaptation; Jane Austen; cognitive film theorypl
dc.subject.pljęzyk filmu, adaptacja; Jane Austen; kognitywna teoria filmupl
dc.titleCognitive Analysis of Film Language on the Basis of Jane Austen’s Pride and Prejudice (2005)pl
dc.title.alternativeKognitywna analiza języka filmu na podstawie Dumy i Uprzedzenia Jane Austen (2005)pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The thesis presents how film language works on the basis of Jane Austen’s Pride and Prejudice (2005). The theoretical part describes cognitive analysis of film as a method. Film viewing is presented as a dynamic process which involves the perception of visual images. Film language is treated as a mode of expression which uses both verbal and non-verbal signs. Moreover, such terms as syntax or grammar of film language are introduced. To understand the key terms of film language the concept of framing, shot, scene and sequence are also explained. Apart from the stylistic elements film narrative is presented as a formal system. The last theoretical chapter describes the role and the concept of film adaptation as an act of creation. The practical part of the thesis includes the analysis of Pride & Prejudice (2005) describing how film language works. The practical part treats the adaptation as a separate work of art, so the analysis is not focused on fidelity, but rather on reflecting a particular atmosphere of the book and showing the same story while using a different mode of expression.
dc.abstract.plpl
Praca opisuje działanie języka filmowego na przykładzie adaptacji Dumy i Uprzedzenia Jane Austen. Część teoretyczna prezentuje kognitywną analizę filmu jako metodę. Odbiór filmu jest procesem dynamicznym, angażującym percepcję widza. Język filmu jest traktowany jako środek wyrazu czerpiący zarówno z werbalnych jak i niewerbalnych znaków. Ponadto, wprowadzone zostały terminy takie jak: składnia czy gramatyka języka filmowego. W celu pełnego zrozumienia języka filmu wyjaśniono również pojęcia kadrowania, sceny i sekwencji. Poza elementami stylistycznymi, narracja filmowa została opisana jako system formalny. Ostatni rozdział części teoretycznej traktuje adaptację filmową jako proces twórczy. Część praktyczna zawiera analizę Dumy i Uprzedzenia (2005) opisując działanie języka filmowego. Adaptacja filmowa jest traktowana jako odrębne dzieło sztuki, analiza nie koncentruje się więc na wierności wobec pierwowzoru, lecz odzwierciedla atmosferę utworu ukazując tę samą historię przy użyciu innego środka ekspresji.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Chłopicki, Władysław - 127526
dc.contributor.authorpl
Dobosz, Dominika
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF6
dc.contributor.reviewerpl
Pawelec, Andrzej - 131302
dc.contributor.reviewerpl
Chłopicki, Władysław - 127526
dc.date.accessioned
2020-07-25T01:37:14Z
dc.date.available
2020-07-25T01:37:14Z
dc.date.submittedpl
2014-06-30
dc.fieldofstudypl
filologia angielska
dc.identifier.apdpl
diploma-87930-85215
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/196460
dc.languagepl
eng
dc.subject.enpl
film language; adaptation; Jane Austen; cognitive film theory
dc.subject.plpl
język filmu, adaptacja; Jane Austen; kognitywna teoria filmu
dc.titlepl
Cognitive Analysis of Film Language on the Basis of Jane Austen’s Pride and Prejudice (2005)
dc.title.alternativepl
Kognitywna analiza języka filmu na podstawie Dumy i Uprzedzenia Jane Austen (2005)
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
73
Views per month
Views per city
Zagreb
13
Cairo
6
Kuala Lumpur
4
London
3
Dublin
2
Krakow
2
Ladera Ranch
2
Munich
2
Poznan
2
Rijeka
2

No access

No Thumbnail Available