Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Cognitive Analysis of Film Language on the Basis of Jane Austen’s Pride and Prejudice (2005)
Kognitywna analiza języka filmu na podstawie Dumy i Uprzedzenia Jane Austen (2005)
język filmu, adaptacja; Jane Austen; kognitywna teoria filmu
film language; adaptation; Jane Austen; cognitive film theory
Praca opisuje działanie języka filmowego na przykładzie adaptacji Dumy i Uprzedzenia Jane Austen. Część teoretyczna prezentuje kognitywną analizę filmu jako metodę. Odbiór filmu jest procesem dynamicznym, angażującym percepcję widza. Język filmu jest traktowany jako środek wyrazu czerpiący zarówno z werbalnych jak i niewerbalnych znaków. Ponadto, wprowadzone zostały terminy takie jak: składnia czy gramatyka języka filmowego. W celu pełnego zrozumienia języka filmu wyjaśniono również pojęcia kadrowania, sceny i sekwencji. Poza elementami stylistycznymi, narracja filmowa została opisana jako system formalny. Ostatni rozdział części teoretycznej traktuje adaptację filmową jako proces twórczy. Część praktyczna zawiera analizę Dumy i Uprzedzenia (2005) opisując działanie języka filmowego. Adaptacja filmowa jest traktowana jako odrębne dzieło sztuki, analiza nie koncentruje się więc na wierności wobec pierwowzoru, lecz odzwierciedla atmosferę utworu ukazując tę samą historię przy użyciu innego środka ekspresji.
The thesis presents how film language works on the basis of Jane Austen’s Pride and Prejudice (2005). The theoretical part describes cognitive analysis of film as a method. Film viewing is presented as a dynamic process which involves the perception of visual images. Film language is treated as a mode of expression which uses both verbal and non-verbal signs. Moreover, such terms as syntax or grammar of film language are introduced. To understand the key terms of film language the concept of framing, shot, scene and sequence are also explained. Apart from the stylistic elements film narrative is presented as a formal system. The last theoretical chapter describes the role and the concept of film adaptation as an act of creation. The practical part of the thesis includes the analysis of Pride & Prejudice (2005) describing how film language works. The practical part treats the adaptation as a separate work of art, so the analysis is not focused on fidelity, but rather on reflecting a particular atmosphere of the book and showing the same story while using a different mode of expression.
dc.abstract.en | The thesis presents how film language works on the basis of Jane Austen’s Pride and Prejudice (2005). The theoretical part describes cognitive analysis of film as a method. Film viewing is presented as a dynamic process which involves the perception of visual images. Film language is treated as a mode of expression which uses both verbal and non-verbal signs. Moreover, such terms as syntax or grammar of film language are introduced. To understand the key terms of film language the concept of framing, shot, scene and sequence are also explained. Apart from the stylistic elements film narrative is presented as a formal system. The last theoretical chapter describes the role and the concept of film adaptation as an act of creation. The practical part of the thesis includes the analysis of Pride & Prejudice (2005) describing how film language works. The practical part treats the adaptation as a separate work of art, so the analysis is not focused on fidelity, but rather on reflecting a particular atmosphere of the book and showing the same story while using a different mode of expression. | pl |
dc.abstract.pl | Praca opisuje działanie języka filmowego na przykładzie adaptacji Dumy i Uprzedzenia Jane Austen. Część teoretyczna prezentuje kognitywną analizę filmu jako metodę. Odbiór filmu jest procesem dynamicznym, angażującym percepcję widza. Język filmu jest traktowany jako środek wyrazu czerpiący zarówno z werbalnych jak i niewerbalnych znaków. Ponadto, wprowadzone zostały terminy takie jak: składnia czy gramatyka języka filmowego. W celu pełnego zrozumienia języka filmu wyjaśniono również pojęcia kadrowania, sceny i sekwencji. Poza elementami stylistycznymi, narracja filmowa została opisana jako system formalny. Ostatni rozdział części teoretycznej traktuje adaptację filmową jako proces twórczy. Część praktyczna zawiera analizę Dumy i Uprzedzenia (2005) opisując działanie języka filmowego. Adaptacja filmowa jest traktowana jako odrębne dzieło sztuki, analiza nie koncentruje się więc na wierności wobec pierwowzoru, lecz odzwierciedla atmosferę utworu ukazując tę samą historię przy użyciu innego środka ekspresji. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filologiczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Chłopicki, Władysław - 127526 | pl |
dc.contributor.author | Dobosz, Dominika | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF6 | pl |
dc.contributor.reviewer | Pawelec, Andrzej - 131302 | pl |
dc.contributor.reviewer | Chłopicki, Władysław - 127526 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-25T01:37:14Z | |
dc.date.available | 2020-07-25T01:37:14Z | |
dc.date.submitted | 2014-06-30 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia angielska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-87930-85215 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/196460 | |
dc.language | eng | pl |
dc.subject.en | film language; adaptation; Jane Austen; cognitive film theory | pl |
dc.subject.pl | język filmu, adaptacja; Jane Austen; kognitywna teoria filmu | pl |
dc.title | Cognitive Analysis of Film Language on the Basis of Jane Austen’s Pride and Prejudice (2005) | pl |
dc.title.alternative | Kognitywna analiza języka filmu na podstawie Dumy i Uprzedzenia Jane Austen (2005) | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |