Materializacja muzyki w przestrzeni wystawienniczej : ekspozycja "Jan A.P. Marzyciel" i "Muzyka w roli głównej. Polscy kompozytorzy w amerykańskim przemyśle filmowym"

2023
book section
article
dc.abstract.plTematem tekstu jest analiza zjawiska wystawiennictwa muzycznego, na przykładzie ekspozycji "Jan A.P. Marzyciel", jaka miała miejsce w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej "Manggha" w Krakowie oraz "Muzyka w roli głównej. Polscy kompozytorzy w amerykańskim przemyśle filmowym", której wernisaż odbył się 2 lipca 2023 roku w Muzeum imienia Kazimierza Pułaskiego w Warce. Uobecnienie się muzyki w przestrzeni wystawienniczej nie jest zagadnieniem nowym. W nowoczesnym muzealnictwie narracyjnym audiosfera odgrywa ważną rolę, oddziałując zarówno na warstwę informacyjną wystaw, jak również na sferę emotywną doświadczenia odbiorczego. Pełni funkcje podobne do tych, jakie praktykowane są w medium filmowym – jako towarzyszący fabule komponent audio-scenografii. Słyszalna jest w kategoriach ambientowego tła, izolowanych dźwięków wzmagających dramatyzm, komunikatu lokującego czasoprzestrzenny koloryt wystawienniczej narracji. Bywa także tematem wystawy – zwłaszcza w ekspozycjach monograficznych poświęconych kompozytorom, artystom lub epokom muzycznym. Wówczas wychodzi na plan pierwszy, eksperymentując z rozmaitymi formami komunikacji z audio-widzem. Tak jest w Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie, Haus der Musik w Wiedniu czy na sławnej wystawie czasowej "David Bowie Is". Problematyczne jest w tych miejscach ufizycznienie i uprzestrzennienie muzyki, bo wystawa w pierwszym rzędzie jest przestrzenią, dialogiem perspektyw i ruchem zwiedzającego. Obraz skupia i obramowuje obiekt. Muzyka i dźwięk (mimo nowych narzędzi technologicznych) buduje przekaz o wiele bardziej otwarty i trudny do okiełznania. Wystawa "Jan AP Marzyciel" zmierzyła się w mikroskali z tymi fundamentalnymi aporiami, łącząc obiekt fizyczny (instrumenty muzyczne), opowieść o procesie twórczym (partytury i dokumentacje) i recepcję muzyki (opinie krytyków i nagrody), z próbą ucieleśnienia muzyki (oraz filmu) w formie wielkoformatowych projekcji wchodzących ze sobą w dialog i zamieniających przestrzeń wystawy w rodzaj performatywnej sceny. I tej optyce poświęcone jest tekst pokonferencyjny.
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Sztuk Audiowizualnych
dc.contributor.authorSyska, Rafał - 132183
dc.contributor.editorPomajda, Paulina
dc.contributor.editorMołdoch-Mendoń, Izabela
dc.date.accession2024-04-12
dc.date.accessioned2024-04-12T11:55:02Z
dc.date.available2024-04-12T11:55:02Z
dc.date.issued2023
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.physical47-59
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.bookweblinkhttps://bc.wydawnictwo-tygiel.pl/publikacja/58204AC9-371D-4CB7-2260-A53FDFFCE34D
dc.identifier.isbn978-83-67881-23-4
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/328809
dc.identifier.weblinkhttps://bc.wydawnictwo-tygiel.pl/public/assets/944/Interdyscyplinarne%20spojrzenie%20na%20sztuk%C4%99%20i%20kultur%C4%99%20%E2%80%93%20inspiracje%20i%20badania%20..pdf#page=48
dc.languagepol
dc.language.containerpol
dc.placeLublin
dc.publisherWydawnictwo Naukowe TYGIEL
dc.publisher.ministerialWydawnictwo Naukowe TYGIEL Sp. z o. o.
dc.rightsDodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licenceInna otwarta licencja
dc.share.typeinne
dc.subject.plwystawa
dc.subject.plmuzyka
dc.subject.plfilm
dc.subject.plmultimedialność
dc.subject.plmuzeum
dc.subtypeArticle
dc.titleMaterializacja muzyki w przestrzeni wystawienniczej : ekspozycja "Jan A.P. Marzyciel" i "Muzyka w roli głównej. Polscy kompozytorzy w amerykańskim przemyśle filmowym"
dc.title.alternativeMaterialization of music in exhibition space : the exhibition "Jan A.P. Marzyciel" and "Music in the main role. Polish composers in the American film industry"
dc.title.containerInterdyscyplinarne spojrzenie na sztukę i kulturę : inspiracje i badania
dc.typeBookSection
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.pl
Tematem tekstu jest analiza zjawiska wystawiennictwa muzycznego, na przykładzie ekspozycji "Jan A.P. Marzyciel", jaka miała miejsce w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej "Manggha" w Krakowie oraz "Muzyka w roli głównej. Polscy kompozytorzy w amerykańskim przemyśle filmowym", której wernisaż odbył się 2 lipca 2023 roku w Muzeum imienia Kazimierza Pułaskiego w Warce. Uobecnienie się muzyki w przestrzeni wystawienniczej nie jest zagadnieniem nowym. W nowoczesnym muzealnictwie narracyjnym audiosfera odgrywa ważną rolę, oddziałując zarówno na warstwę informacyjną wystaw, jak również na sferę emotywną doświadczenia odbiorczego. Pełni funkcje podobne do tych, jakie praktykowane są w medium filmowym – jako towarzyszący fabule komponent audio-scenografii. Słyszalna jest w kategoriach ambientowego tła, izolowanych dźwięków wzmagających dramatyzm, komunikatu lokującego czasoprzestrzenny koloryt wystawienniczej narracji. Bywa także tematem wystawy – zwłaszcza w ekspozycjach monograficznych poświęconych kompozytorom, artystom lub epokom muzycznym. Wówczas wychodzi na plan pierwszy, eksperymentując z rozmaitymi formami komunikacji z audio-widzem. Tak jest w Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie, Haus der Musik w Wiedniu czy na sławnej wystawie czasowej "David Bowie Is". Problematyczne jest w tych miejscach ufizycznienie i uprzestrzennienie muzyki, bo wystawa w pierwszym rzędzie jest przestrzenią, dialogiem perspektyw i ruchem zwiedzającego. Obraz skupia i obramowuje obiekt. Muzyka i dźwięk (mimo nowych narzędzi technologicznych) buduje przekaz o wiele bardziej otwarty i trudny do okiełznania. Wystawa "Jan AP Marzyciel" zmierzyła się w mikroskali z tymi fundamentalnymi aporiami, łącząc obiekt fizyczny (instrumenty muzyczne), opowieść o procesie twórczym (partytury i dokumentacje) i recepcję muzyki (opinie krytyków i nagrody), z próbą ucieleśnienia muzyki (oraz filmu) w formie wielkoformatowych projekcji wchodzących ze sobą w dialog i zamieniających przestrzeń wystawy w rodzaj performatywnej sceny. I tej optyce poświęcone jest tekst pokonferencyjny.
dc.affiliation
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Sztuk Audiowizualnych
dc.contributor.author
Syska, Rafał - 132183
dc.contributor.editor
Pomajda, Paulina
dc.contributor.editor
Mołdoch-Mendoń, Izabela
dc.date.accession
2024-04-12
dc.date.accessioned
2024-04-12T11:55:02Z
dc.date.available
2024-04-12T11:55:02Z
dc.date.issued
2023
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.physical
47-59
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.bookweblink
https://bc.wydawnictwo-tygiel.pl/publikacja/58204AC9-371D-4CB7-2260-A53FDFFCE34D
dc.identifier.isbn
978-83-67881-23-4
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/328809
dc.identifier.weblink
https://bc.wydawnictwo-tygiel.pl/public/assets/944/Interdyscyplinarne%20spojrzenie%20na%20sztuk%C4%99%20i%20kultur%C4%99%20%E2%80%93%20inspiracje%20i%20badania%20..pdf#page=48
dc.language
pol
dc.language.container
pol
dc.place
Lublin
dc.publisher
Wydawnictwo Naukowe TYGIEL
dc.publisher.ministerial
Wydawnictwo Naukowe TYGIEL Sp. z o. o.
dc.rights
Dodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licence
Inna otwarta licencja
dc.share.type
inne
dc.subject.pl
wystawa
dc.subject.pl
muzyka
dc.subject.pl
film
dc.subject.pl
multimedialność
dc.subject.pl
muzeum
dc.subtype
Article
dc.title
Materializacja muzyki w przestrzeni wystawienniczej : ekspozycja "Jan A.P. Marzyciel" i "Muzyka w roli głównej. Polscy kompozytorzy w amerykańskim przemyśle filmowym"
dc.title.alternative
Materialization of music in exhibition space : the exhibition "Jan A.P. Marzyciel" and "Music in the main role. Polish composers in the American film industry"
dc.title.container
Interdyscyplinarne spojrzenie na sztukę i kulturę : inspiracje i badania
dc.type
BookSection
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
10
Views per month
Views per city
Warsaw
3
Krakow
1

No access

No Thumbnail Available