Współczesne czarostwo w przestrzeni cyfrowej na przykładzie polskiego WitchToka

licenciate
dc.abstract.enThis work examines contemporary witchcraft in the digital space, focusing on the WitchTok subculture on TikTok. It analyzes how the platform's algorithms influence the popularity of esoteric content and community building. The strategies of self-presentation, visual aesthetics, and topics such as tarot, protective magic, and affirmations are discussed basing the examples of three Polish creators (@negatywnieoptymistyczny, @paranormaliayt, @wrrruszka). The work highlights the syncretism of contemporary spirituality, transferred to the online space, combining traditional practices with elements of psychology and New Age. It emphasizes the role of creators as new authorities built through performative expertise and analyzes which of them fit into the term 'spiritual entrepreneurs.' The phenomenon of WitchTok opens up esoteric knowledge to inclusion. However, it also carries the risk of superficiality and commercialization.pl
dc.abstract.plNiniejsza praca bada współczesne czarostwo w przestrzeni cyfrowej, koncentrując się na subkulturze WitchTok na TikToku. Analizuje, jak algorytmy platformy wpływają na popularyzację treści ezoterycznych i tworzenie społeczności. Na przykładzie trzech polskich twórców (@negatywnieoptymistyczny, @paranormaliayt, @wrrruszka) zostały omówione strategie autoprezentacji, estetyka wizualna i zagadnienia takie jak tarot, magia ochronna czy afirmacje. Praca podkreśla synkretyzm współczesnej duchowości, przeniesionej w strefę online, łączącej tradycyjne praktyki z elementami psychologii i New Age. Zwraca uwagę na rolę twórców jako nowych autorytetów budowanych poprzez performatywną eksperckość oraz analizuje, którzy z nich wpasowują się w kategorię „duchowych przedsiębiorców”. Fenomen WitchToka otwiera twórców i odbiorców na nowy model dystrybucji wiedzy ezoterycznej. Niesie on jednak ryzyko spłycenia i komercjalizacji.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorMalita-Król, Joanna - 163167 pl
dc.contributor.authorCiołczyk, Zuzanna - USOS317967 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerMalita-Król, Joanna - 163167 pl
dc.contributor.reviewerKrotofil, Joanna - 160303 pl
dc.date.accessioned2025-07-08T22:58:13Z
dc.date.available2025-07-08T22:58:13Z
dc.date.createdat2025-07-08T22:58:12Zen
dc.date.submitted2025-07-04pl
dc.fieldofstudyreligioznawstwo - interdyscyplinarne studia nad religiami i kulturami światapl
dc.identifier.apddiploma-184238-317967pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/556158
dc.languagepolpl
dc.subject.enWitchTok, witchcraft, TikTok, esotericism, online communitiespl
dc.subject.plWitchTok, czarostwo, TikTok, ezoteryka, społeczności onlinepl
dc.titleWspółczesne czarostwo w przestrzeni cyfrowej na przykładzie polskiego WitchTokapl
dc.title.alternativeContemporary witchcraft in digital space: the case of polish WitchTokpl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This work examines contemporary witchcraft in the digital space, focusing on the WitchTok subculture on TikTok. It analyzes how the platform's algorithms influence the popularity of esoteric content and community building. The strategies of self-presentation, visual aesthetics, and topics such as tarot, protective magic, and affirmations are discussed basing the examples of three Polish creators (@negatywnieoptymistyczny, @paranormaliayt, @wrrruszka). The work highlights the syncretism of contemporary spirituality, transferred to the online space, combining traditional practices with elements of psychology and New Age. It emphasizes the role of creators as new authorities built through performative expertise and analyzes which of them fit into the term 'spiritual entrepreneurs.' The phenomenon of WitchTok opens up esoteric knowledge to inclusion. However, it also carries the risk of superficiality and commercialization.
dc.abstract.plpl
Niniejsza praca bada współczesne czarostwo w przestrzeni cyfrowej, koncentrując się na subkulturze WitchTok na TikToku. Analizuje, jak algorytmy platformy wpływają na popularyzację treści ezoterycznych i tworzenie społeczności. Na przykładzie trzech polskich twórców (@negatywnieoptymistyczny, @paranormaliayt, @wrrruszka) zostały omówione strategie autoprezentacji, estetyka wizualna i zagadnienia takie jak tarot, magia ochronna czy afirmacje. Praca podkreśla synkretyzm współczesnej duchowości, przeniesionej w strefę online, łączącej tradycyjne praktyki z elementami psychologii i New Age. Zwraca uwagę na rolę twórców jako nowych autorytetów budowanych poprzez performatywną eksperckość oraz analizuje, którzy z nich wpasowują się w kategorię „duchowych przedsiębiorców”. Fenomen WitchToka otwiera twórców i odbiorców na nowy model dystrybucji wiedzy ezoterycznej. Niesie on jednak ryzyko spłycenia i komercjalizacji.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Malita-Król, Joanna - 163167
dc.contributor.authorpl
Ciołczyk, Zuzanna - USOS317967
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Malita-Król, Joanna - 163167
dc.contributor.reviewerpl
Krotofil, Joanna - 160303
dc.date.accessioned
2025-07-08T22:58:13Z
dc.date.available
2025-07-08T22:58:13Z
dc.date.createdaten
2025-07-08T22:58:12Z
dc.date.submittedpl
2025-07-04
dc.fieldofstudypl
religioznawstwo - interdyscyplinarne studia nad religiami i kulturami świata
dc.identifier.apdpl
diploma-184238-317967
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/556158
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
WitchTok, witchcraft, TikTok, esotericism, online communities
dc.subject.plpl
WitchTok, czarostwo, TikTok, ezoteryka, społeczności online
dc.titlepl
Współczesne czarostwo w przestrzeni cyfrowej na przykładzie polskiego WitchToka
dc.title.alternativepl
Contemporary witchcraft in digital space: the case of polish WitchTok
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
0
Views per month

No access

No Thumbnail Available