Między autorem a drukarzem : dobór ilustracji w "Historia naturalis" Jana Jonstona

2016
journal article
article
dc.abstract.enThe article is a case study of the process of selecting the engravings illustrating the last encyclopaedia of the humanist natural history, John Jonston's Historia naturali (Frankfurt, Officina Merianorum 1650-1653). Compendium was illustrated by c. 300 plates showing over 2'500 creatures. The article analyses them to determine, who chose the images - author, or printer, Matthäus Merian the Elder, who traditionally, albeit falsely, was considered their sole creator. Jonston created a popular encyclopaedia for schoolchildren and quoted various older treatises. Therefore, not only text, but also illustrations had to be both traditional, and visually appealing to induce the interest in the subject. They were selected from books used by Jonston - popular biological and geographical publications - and adapted to fit the new encyclopaedia. Jonston quoted many sources and illustrations had to relate to them. The analysis of Jonston's treatise and its images suggests that it was the author who chose the main sources of illustrations from his library and Merian only collected the source images and later supervised the execution of new plates that gave the compendium its popularity.pl
dc.abstract.plArtykuł stanowi studium przypadku procesu wyboru miedziorytów ilustrujących ostatnią z humanistycznych encyklopedii zoologicznych, Historia naturali Jana Jonstona (Frankfurt, Officina Merianorum 1650-1653). Kompendium opatrzone było ok. 300 tablicami ukazującymi ponad 2'500 stworzeń. Celem artykułu jest odpowiedź na pytanie, kto był odpowiedzialny za proces doboru ilustracji - autor, czy drukarz, Matthäus Merian Starszy, tradycyjnie, acz mylnie uznawany za ich jedynego twórcę. Encyklopedia Jonstona stanowi popularno-naukowe dzieło dla młodzieży oparte na starszych kompendiach i traktatach przyrodniczych. Nie tylko tekst, ale też związane z nim dość blisko ilustracje musiały być zarazem tradycyjne, odwołujące się do znanych przedstawień, i atrakcyjne wizualnie, tak, by tematem zainteresować młodych czytelników. Zaczerpnięto je z książek wykorzystanych przez Jonstona - najpopularniejszych dzieł przyrodniczych i podróżniczych - i zaadaptowano do nowego dzieła. Jonston zamieszczał w tekście cytaty z innych kompendiów, zatem ilustracje jego tekstu musiały się do nich odwoływać. Analiza traktatów Jonstona i ich ilustracji sugeruje, że to autor wybrał przedstawienia ze swojej biblioteki, zaś Merian zebrał pierwowzory ilustracji i zadbał o przeniesienie ich na nowe płyty, które zapewniły kompendium Jonstona jego popularność.pl
dc.affiliationWydział Historyczny : Instytut Historii Sztukipl
dc.contributor.authorCzapla, Julia - 106751 pl
dc.date.accession2017-01-14pl
dc.date.accessioned2017-02-16T07:13:56Z
dc.date.available2017-02-16T07:13:56Z
dc.date.issued2016pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 23-25. Recenzowane materiały z konferencji "Słowo i obraz w okresie staropolskim", która odbyła się w dniach 2-4.06.2014 w Krakowiepl
dc.description.number14 (3)pl
dc.description.physical9-25pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.eissn2082-9213pl
dc.identifier.issn2299-2383pl
dc.identifier.urihttp://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/38151
dc.identifier.weblinkhttp://www.doktoranci.uj.edu.pl/documents/1167150/0/ZN+Spol+14+3_2016/523481e9-a733-4f82-954f-bdfe760c0bbc#page=9pl
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 3.0 Polska*
dc.rights.licenceCC-BY-NC
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/pl/legalcode*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enJan Jonstonpl
dc.subject.enMatthäus Merian rhe Elderpl
dc.subject.ennatural historypl
dc.subject.en17th century zoological illustrationpl
dc.subject.plJan Jonstonpl
dc.subject.plMatthäus Merian Starszypl
dc.subject.plhistoria naturalnapl
dc.subject.plXVII-wieczna ilustracja zoologicznapl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleMiędzy autorem a drukarzem : dobór ilustracji w "Historia naturalis" Jana Jonstonapl
dc.title.alternativeBetween the author and the printer : selection of illustrations in Jan Jonston's "Historia naturalis"pl
dc.title.journalZeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów Uniwersytetu Jagiellońskiego. Nauki Społecznepl
dc.title.volumeSłowo i obraz w okresie staropolskimpl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The article is a case study of the process of selecting the engravings illustrating the last encyclopaedia of the humanist natural history, John Jonston's Historia naturali (Frankfurt, Officina Merianorum 1650-1653). Compendium was illustrated by c. 300 plates showing over 2'500 creatures. The article analyses them to determine, who chose the images - author, or printer, Matthäus Merian the Elder, who traditionally, albeit falsely, was considered their sole creator. Jonston created a popular encyclopaedia for schoolchildren and quoted various older treatises. Therefore, not only text, but also illustrations had to be both traditional, and visually appealing to induce the interest in the subject. They were selected from books used by Jonston - popular biological and geographical publications - and adapted to fit the new encyclopaedia. Jonston quoted many sources and illustrations had to relate to them. The analysis of Jonston's treatise and its images suggests that it was the author who chose the main sources of illustrations from his library and Merian only collected the source images and later supervised the execution of new plates that gave the compendium its popularity.
dc.abstract.plpl
Artykuł stanowi studium przypadku procesu wyboru miedziorytów ilustrujących ostatnią z humanistycznych encyklopedii zoologicznych, Historia naturali Jana Jonstona (Frankfurt, Officina Merianorum 1650-1653). Kompendium opatrzone było ok. 300 tablicami ukazującymi ponad 2'500 stworzeń. Celem artykułu jest odpowiedź na pytanie, kto był odpowiedzialny za proces doboru ilustracji - autor, czy drukarz, Matthäus Merian Starszy, tradycyjnie, acz mylnie uznawany za ich jedynego twórcę. Encyklopedia Jonstona stanowi popularno-naukowe dzieło dla młodzieży oparte na starszych kompendiach i traktatach przyrodniczych. Nie tylko tekst, ale też związane z nim dość blisko ilustracje musiały być zarazem tradycyjne, odwołujące się do znanych przedstawień, i atrakcyjne wizualnie, tak, by tematem zainteresować młodych czytelników. Zaczerpnięto je z książek wykorzystanych przez Jonstona - najpopularniejszych dzieł przyrodniczych i podróżniczych - i zaadaptowano do nowego dzieła. Jonston zamieszczał w tekście cytaty z innych kompendiów, zatem ilustracje jego tekstu musiały się do nich odwoływać. Analiza traktatów Jonstona i ich ilustracji sugeruje, że to autor wybrał przedstawienia ze swojej biblioteki, zaś Merian zebrał pierwowzory ilustracji i zadbał o przeniesienie ich na nowe płyty, które zapewniły kompendium Jonstona jego popularność.
dc.affiliationpl
Wydział Historyczny : Instytut Historii Sztuki
dc.contributor.authorpl
Czapla, Julia - 106751
dc.date.accessionpl
2017-01-14
dc.date.accessioned
2017-02-16T07:13:56Z
dc.date.available
2017-02-16T07:13:56Z
dc.date.issuedpl
2016
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 23-25. Recenzowane materiały z konferencji "Słowo i obraz w okresie staropolskim", która odbyła się w dniach 2-4.06.2014 w Krakowie
dc.description.numberpl
14 (3)
dc.description.physicalpl
9-25
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.eissnpl
2082-9213
dc.identifier.issnpl
2299-2383
dc.identifier.uri
http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/38151
dc.identifier.weblinkpl
http://www.doktoranci.uj.edu.pl/documents/1167150/0/ZN+Spol+14+3_2016/523481e9-a733-4f82-954f-bdfe760c0bbc#page=9
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 3.0 Polska
dc.rights.licence
CC-BY-NC
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/pl/legalcode
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
Jan Jonston
dc.subject.enpl
Matthäus Merian rhe Elder
dc.subject.enpl
natural history
dc.subject.enpl
17th century zoological illustration
dc.subject.plpl
Jan Jonston
dc.subject.plpl
Matthäus Merian Starszy
dc.subject.plpl
historia naturalna
dc.subject.plpl
XVII-wieczna ilustracja zoologiczna
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Między autorem a drukarzem : dobór ilustracji w "Historia naturalis" Jana Jonstona
dc.title.alternativepl
Between the author and the printer : selection of illustrations in Jan Jonston's "Historia naturalis"
dc.title.journalpl
Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów Uniwersytetu Jagiellońskiego. Nauki Społeczne
dc.title.volumepl
Słowo i obraz w okresie staropolskim
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
9
Views per month
Views per city
Krakow
7
Rzeszów
1
Warsaw
1
Downloads
czapla_miedzy_autorem_a_drukarzem_dobor_ilustracji_2016.pdf
56
czapla_miedzy_autorem_a_drukarzem_2016.pdf
5