Efektywność ćwiczeń rozwijających percepcję wzrokową zawartych w programie „Nasze przedszkole”

master
dc.abstract.enIn the following dissertation I investigated to what extent ‘Our Preschool’ programme develops the visual perception among preschool age children. I focused chiefly on improving such aspects of visual perception as: analysis and synthesis, visual memory, detecting similarities and distinctions in pictures and objects, as well as segregation and categorisation. The research covered a group aged 5-6. My thesis consists of the table of contents, introduction, four chapters and summary. In the first chapter, I briefly discussed the definition of visual perception and characterised its individual types. Moreover, observation development among children was presented as well as their school readiness connected with visual perception. I devoted much attention to examine the ways of stimulating visual perception by teachers and employing a variety of activities and games improving children’s observation. In addition, visual perception disorders were shortly presented. The second chapter deals with the detailed characterisation of “Our Preschool” programme. Also, it includes the in-depth analysis of the activities developing visual perception that the programme comprises. Last but not least, I paid particular attention to important aspects of the visual perception, which are developed by means of the above activities. In the third chapter the research methodology was presented in detail. The aims, main assumptions and detailed issues as well as variables and indicators were supplied. Both the place, the organisation and the course of the study was described. Also, the methods and the research tools necessary to conduct the research were presented. Finally, there is also a meticulous characterisation of the researched group. The fourth chapter contains the analysis and interpretation of the personal investigation. The results of the conducted experiment were compared and contrasted in this part of the dissertation. In the summary, I presented the conclusions of the research, which referred to the suggested researched issues. The final sentence of the summary says that regarding data collected from the experimental study there is convincing evidence of effectiveness of activities to help develop visual perception included in ‘Our Preschool’ programme.pl
dc.abstract.plPrzedmiotem badań własnych podjętych w ramach przygotowanej przeze mnie pracy magisterskiej była efektywność zawartych w programie edukacji przedszkolnej „Nasze przedszkole” ćwiczeń rozwijających percepcję wzrokową dzieci w wieku 5 i 6 lat. Skoncentrowałam się szczególnie na doskonaleniu takich aspektów percepcji wzrokowej jak: analiza i synteza, pamięć wzrokowa, dostrzeganie podobieństw i różnic w obrazkach i przedmiotach, a także segregowanie i klasyfikowanie. Badania zostały przeprowadzone w grupie wiekowej dzieci pięcio- i sześcioletnich. Praca zawiera spis treści, wstęp, cztery rozdziały i podsumowanie. W pierwszym rozdziale omówiłam definicję percepcji wzrokowej i przedstawiłam charakterystyki poszczególnych jej rodzajów oraz rozwój spostrzegania u dzieci w kontekście gotowości szkolnej. Sporo uwagi poświęciłam prezentacji sposobów stymulowania percepcji wzrokowej przez nauczycieli, a także stosowaniu przez nich różnego rodzaju ćwiczeń i zabaw doskonalących spostrzeganie u dzieci. Rozdział pierwszy zamykają uwagi na temat zaburzeń percepcji wzrokowej. W drugim rozdziale dokonałam szczegółowej charakterystyki programu „Nasze przedszkole”. Omówione tu zostały ćwiczenia rozwijające percepcję wzrokową proponowane w tym programie. Rozdział drugi zakończyłam wskazaniem najistotniejszych aspektów percepcji wzrokowej rozwijanych przez wybrane ćwiczenia. W trzecim rozdziale przedstawiona została metodologia badań własnych; wskazane zostały cele i problemy badawcze, zaprezentowana została koncepcja i strategia przeprowadzenia badań oraz narzędzia badawcze. Główną metodą badań własnych był eksperyment pedagogiczny, zakładający dwukrotny pomiar wybranych sprawności w zakresie percepcji wzrokowej. Czwarty rozdział zawiera prezentację, analizę i interpretację wyników badań własnych oraz sformułowane na ich podstawie wnioski. Podsumowanie zawiera odpowiedzi na pytania badawcze zawarte w problemach szczegółowych i w problemie głównym. Badania własne wykazały, że program „Nasze przedszkole” charakteryzuje się wysoką efektywnością stymulacji rozwoju wybranych aspektów percepcji wzrokowej w obszarach analizy, syntezy i pamięci wzrokowej, dostrzegania podobieństw i różnic w obrazkach i przedmiotach oraz segregowania i klasyfikowania.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.contributor.advisorKościelniak, Marek - 129216 pl
dc.contributor.authorRusnarczyk, Elżbietapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerDanilewska, Zofia - 127687 pl
dc.contributor.reviewerKościelniak, Marek - 129216 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T08:10:03Z
dc.date.available2020-07-24T08:10:03Z
dc.date.submitted2012-06-28pl
dc.fieldofstudypedagogika wczesnoszkolnapl
dc.identifier.apddiploma-66793-133452pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/180241
dc.languagepolpl
dc.subject.envision, programme, preschool, perceptionpl
dc.subject.plwzrok, program, przedszkole, percepcjapl
dc.titleEfektywność ćwiczeń rozwijających percepcję wzrokową zawartych w programie „Nasze przedszkole”pl
dc.title.alternativeThe effectiveness of activities to help develop visual perception included in 'Our Preschool' programme.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
In the following dissertation I investigated to what extent ‘Our Preschool’ programme develops the visual perception among preschool age children. I focused chiefly on improving such aspects of visual perception as: analysis and synthesis, visual memory, detecting similarities and distinctions in pictures and objects, as well as segregation and categorisation. The research covered a group aged 5-6. My thesis consists of the table of contents, introduction, four chapters and summary. In the first chapter, I briefly discussed the definition of visual perception and characterised its individual types. Moreover, observation development among children was presented as well as their school readiness connected with visual perception. I devoted much attention to examine the ways of stimulating visual perception by teachers and employing a variety of activities and games improving children’s observation. In addition, visual perception disorders were shortly presented. The second chapter deals with the detailed characterisation of “Our Preschool” programme. Also, it includes the in-depth analysis of the activities developing visual perception that the programme comprises. Last but not least, I paid particular attention to important aspects of the visual perception, which are developed by means of the above activities. In the third chapter the research methodology was presented in detail. The aims, main assumptions and detailed issues as well as variables and indicators were supplied. Both the place, the organisation and the course of the study was described. Also, the methods and the research tools necessary to conduct the research were presented. Finally, there is also a meticulous characterisation of the researched group. The fourth chapter contains the analysis and interpretation of the personal investigation. The results of the conducted experiment were compared and contrasted in this part of the dissertation. In the summary, I presented the conclusions of the research, which referred to the suggested researched issues. The final sentence of the summary says that regarding data collected from the experimental study there is convincing evidence of effectiveness of activities to help develop visual perception included in ‘Our Preschool’ programme.
dc.abstract.plpl
Przedmiotem badań własnych podjętych w ramach przygotowanej przeze mnie pracy magisterskiej była efektywność zawartych w programie edukacji przedszkolnej „Nasze przedszkole” ćwiczeń rozwijających percepcję wzrokową dzieci w wieku 5 i 6 lat. Skoncentrowałam się szczególnie na doskonaleniu takich aspektów percepcji wzrokowej jak: analiza i synteza, pamięć wzrokowa, dostrzeganie podobieństw i różnic w obrazkach i przedmiotach, a także segregowanie i klasyfikowanie. Badania zostały przeprowadzone w grupie wiekowej dzieci pięcio- i sześcioletnich. Praca zawiera spis treści, wstęp, cztery rozdziały i podsumowanie. W pierwszym rozdziale omówiłam definicję percepcji wzrokowej i przedstawiłam charakterystyki poszczególnych jej rodzajów oraz rozwój spostrzegania u dzieci w kontekście gotowości szkolnej. Sporo uwagi poświęciłam prezentacji sposobów stymulowania percepcji wzrokowej przez nauczycieli, a także stosowaniu przez nich różnego rodzaju ćwiczeń i zabaw doskonalących spostrzeganie u dzieci. Rozdział pierwszy zamykają uwagi na temat zaburzeń percepcji wzrokowej. W drugim rozdziale dokonałam szczegółowej charakterystyki programu „Nasze przedszkole”. Omówione tu zostały ćwiczenia rozwijające percepcję wzrokową proponowane w tym programie. Rozdział drugi zakończyłam wskazaniem najistotniejszych aspektów percepcji wzrokowej rozwijanych przez wybrane ćwiczenia. W trzecim rozdziale przedstawiona została metodologia badań własnych; wskazane zostały cele i problemy badawcze, zaprezentowana została koncepcja i strategia przeprowadzenia badań oraz narzędzia badawcze. Główną metodą badań własnych był eksperyment pedagogiczny, zakładający dwukrotny pomiar wybranych sprawności w zakresie percepcji wzrokowej. Czwarty rozdział zawiera prezentację, analizę i interpretację wyników badań własnych oraz sformułowane na ich podstawie wnioski. Podsumowanie zawiera odpowiedzi na pytania badawcze zawarte w problemach szczegółowych i w problemie głównym. Badania własne wykazały, że program „Nasze przedszkole” charakteryzuje się wysoką efektywnością stymulacji rozwoju wybranych aspektów percepcji wzrokowej w obszarach analizy, syntezy i pamięci wzrokowej, dostrzegania podobieństw i różnic w obrazkach i przedmiotach oraz segregowania i klasyfikowania.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.contributor.advisorpl
Kościelniak, Marek - 129216
dc.contributor.authorpl
Rusnarczyk, Elżbieta
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Danilewska, Zofia - 127687
dc.contributor.reviewerpl
Kościelniak, Marek - 129216
dc.date.accessioned
2020-07-24T08:10:03Z
dc.date.available
2020-07-24T08:10:03Z
dc.date.submittedpl
2012-06-28
dc.fieldofstudypl
pedagogika wczesnoszkolna
dc.identifier.apdpl
diploma-66793-133452
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/180241
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
vision, programme, preschool, perception
dc.subject.plpl
wzrok, program, przedszkole, percepcja
dc.titlepl
Efektywność ćwiczeń rozwijających percepcję wzrokową zawartych w programie „Nasze przedszkole”
dc.title.alternativepl
The effectiveness of activities to help develop visual perception included in 'Our Preschool' programme.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available