Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Poetyka filmów Roberta Bressona z perspektywy filozofii kina Gillesa Deleuze’a
The Poetics of Robert Bresson's Films from the Perspective of Gilles Deleuze's Philosophy of Cinema
przestrzeń filmowa, filozofia kina, Robert Bresson, Gilles Deleuze, Michael Haneke
cinematic space, philosophy of cinema, Robert Bresson, Gilles Deleuze, Michael Haneke
W pracy omówiono teoretyczne rozważania Roberta Bressona i Gilles’a Deleuze’a, koncentrując się na ich podejściu do przestrzeni filmowej oraz wpływie tych idei na współczesne kino. Pierwszy rozdział przedstawia kontekst historyczny i teoretyczny, omawiając biografię Bressona oraz kluczowe koncepcje zawarte w jego „Notatkach o kinematografie”. Szczególną uwagę poświęcono tutaj filozofii kina Deleuze’a, w tym jego koncepcji „przestrzeni dowolnej”. W drugim rozdziale analizie poddano dwa ostatnie filmy Bressona, które najlepiej oddają jego teoretyczne założenia. Filmy te zostały omówione w kontekście ich filozoficznych i estetycznych aspektów, pokazując, jak Bresson w praktyce realizował swoje idee dotyczące kreacji przestrzeni filmowej. Trzeci rozdział skupia się na twórczości Michaela Hanekego jako współczesnego reżysera, który kontynuuje i rozwija myśli Bressona i Deleuze’a. Analizowane są tu wybrane filmy Hanekego, w których reżyser nawiązuje do koncepcji przestrzeni dowolnej oraz estetyki minimalizmu, adaptując je do współczesnych realiów i tworząc własny, unikalny język filmowy.
The thesis explores the theoretical reflections of Robert Bresson and Gilles Deleuze, focusing on their approach to cinematic space and the influence of these ideas on contemporary cinema. The first chapter presents the historical and theoretical context, discussing Bresson's biography and key concepts found in his "Notes on the Cinematographer". Special attention is given to Deleuze's philosophy of cinema, particularly his concept of "any-space-whatever".The second chapter analyzes Bresson's last two films, which best embody his theoretical principles. These films are examined in terms of their philosophical and aesthetic aspects, demonstrating how Bresson applied his ideas about cinematic space in practice. The third chapter focuses on the work of Michael Haneke as a contemporary director who continues and develops the thoughts of Bresson and Deleuze. It analyzes selected films by Haneke in which he references the concepts of "any-space-whatever" and minimalistic aesthetics, adapting them to contemporary realities and creating his own unique cinematic language.
dc.abstract.en | The thesis explores the theoretical reflections of Robert Bresson and Gilles Deleuze, focusing on their approach to cinematic space and the influence of these ideas on contemporary cinema. The first chapter presents the historical and theoretical context, discussing Bresson's biography and key concepts found in his "Notes on the Cinematographer". Special attention is given to Deleuze's philosophy of cinema, particularly his concept of "any-space-whatever".The second chapter analyzes Bresson's last two films, which best embody his theoretical principles. These films are examined in terms of their philosophical and aesthetic aspects, demonstrating how Bresson applied his ideas about cinematic space in practice. The third chapter focuses on the work of Michael Haneke as a contemporary director who continues and develops the thoughts of Bresson and Deleuze. It analyzes selected films by Haneke in which he references the concepts of "any-space-whatever" and minimalistic aesthetics, adapting them to contemporary realities and creating his own unique cinematic language. | pl |
dc.abstract.pl | W pracy omówiono teoretyczne rozważania Roberta Bressona i Gilles’a Deleuze’a, koncentrując się na ich podejściu do przestrzeni filmowej oraz wpływie tych idei na współczesne kino. Pierwszy rozdział przedstawia kontekst historyczny i teoretyczny, omawiając biografię Bressona oraz kluczowe koncepcje zawarte w jego „Notatkach o kinematografie”. Szczególną uwagę poświęcono tutaj filozofii kina Deleuze’a, w tym jego koncepcji „przestrzeni dowolnej”. W drugim rozdziale analizie poddano dwa ostatnie filmy Bressona, które najlepiej oddają jego teoretyczne założenia. Filmy te zostały omówione w kontekście ich filozoficznych i estetycznych aspektów, pokazując, jak Bresson w praktyce realizował swoje idee dotyczące kreacji przestrzeni filmowej. Trzeci rozdział skupia się na twórczości Michaela Hanekego jako współczesnego reżysera, który kontynuuje i rozwija myśli Bressona i Deleuze’a. Analizowane są tu wybrane filmy Hanekego, w których reżyser nawiązuje do koncepcji przestrzeni dowolnej oraz estetyki minimalizmu, adaptując je do współczesnych realiów i tworząc własny, unikalny język filmowy. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Radkiewicz, Małgorzata - 101485 | pl |
dc.contributor.author | Błaszczyk, Filip - USOS305960 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Frąc, Waldemar - 127950 | pl |
dc.contributor.reviewer | Radkiewicz, Małgorzata - 101485 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-09-18T22:33:48Z | |
dc.date.available | 2024-09-18T22:33:48Z | |
dc.date.submitted | 2024-09-18 | pl |
dc.fieldofstudy | filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach | pl |
dc.identifier.apd | diploma-173947-305960 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/445320 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | cinematic space, philosophy of cinema, Robert Bresson, Gilles Deleuze, Michael Haneke | pl |
dc.subject.pl | przestrzeń filmowa, filozofia kina, Robert Bresson, Gilles Deleuze, Michael Haneke | pl |
dc.title | Poetyka filmów Roberta Bressona z perspektywy filozofii kina Gillesa Deleuze’a | pl |
dc.title.alternative | The Poetics of Robert Bresson's Films from the Perspective of Gilles Deleuze's Philosophy of Cinema | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |