Poetyka filmów Roberta Bressona z perspektywy filozofii kina Gillesa Deleuze’a

licenciate
dc.abstract.enThe thesis explores the theoretical reflections of Robert Bresson and Gilles Deleuze, focusing on their approach to cinematic space and the influence of these ideas on contemporary cinema. The first chapter presents the historical and theoretical context, discussing Bresson's biography and key concepts found in his "Notes on the Cinematographer". Special attention is given to Deleuze's philosophy of cinema, particularly his concept of "any-space-whatever".The second chapter analyzes Bresson's last two films, which best embody his theoretical principles. These films are examined in terms of their philosophical and aesthetic aspects, demonstrating how Bresson applied his ideas about cinematic space in practice. The third chapter focuses on the work of Michael Haneke as a contemporary director who continues and develops the thoughts of Bresson and Deleuze. It analyzes selected films by Haneke in which he references the concepts of "any-space-whatever" and minimalistic aesthetics, adapting them to contemporary realities and creating his own unique cinematic language.pl
dc.abstract.plW pracy omówiono teoretyczne rozważania Roberta Bressona i Gilles’a Deleuze’a, koncentrując się na ich podejściu do przestrzeni filmowej oraz wpływie tych idei na współczesne kino. Pierwszy rozdział przedstawia kontekst historyczny i teoretyczny, omawiając biografię Bressona oraz kluczowe koncepcje zawarte w jego „Notatkach o kinematografie”. Szczególną uwagę poświęcono tutaj filozofii kina Deleuze’a, w tym jego koncepcji „przestrzeni dowolnej”. W drugim rozdziale analizie poddano dwa ostatnie filmy Bressona, które najlepiej oddają jego teoretyczne założenia. Filmy te zostały omówione w kontekście ich filozoficznych i estetycznych aspektów, pokazując, jak Bresson w praktyce realizował swoje idee dotyczące kreacji przestrzeni filmowej. Trzeci rozdział skupia się na twórczości Michaela Hanekego jako współczesnego reżysera, który kontynuuje i rozwija myśli Bressona i Deleuze’a. Analizowane są tu wybrane filmy Hanekego, w których reżyser nawiązuje do koncepcji przestrzeni dowolnej oraz estetyki minimalizmu, adaptując je do współczesnych realiów i tworząc własny, unikalny język filmowy.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorRadkiewicz, Małgorzata - 101485 pl
dc.contributor.authorBłaszczyk, Filip - USOS305960 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerFrąc, Waldemar - 127950 pl
dc.contributor.reviewerRadkiewicz, Małgorzata - 101485 pl
dc.date.accessioned2024-09-18T22:33:48Z
dc.date.available2024-09-18T22:33:48Z
dc.date.submitted2024-09-18pl
dc.fieldofstudyfilmoznawstwo i wiedza o nowych mediachpl
dc.identifier.apddiploma-173947-305960pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/445320
dc.languagepolpl
dc.subject.encinematic space, philosophy of cinema, Robert Bresson, Gilles Deleuze, Michael Hanekepl
dc.subject.plprzestrzeń filmowa, filozofia kina, Robert Bresson, Gilles Deleuze, Michael Hanekepl
dc.titlePoetyka filmów Roberta Bressona z perspektywy filozofii kina Gillesa Deleuze’apl
dc.title.alternativeThe Poetics of Robert Bresson's Films from the Perspective of Gilles Deleuze's Philosophy of Cinemapl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The thesis explores the theoretical reflections of Robert Bresson and Gilles Deleuze, focusing on their approach to cinematic space and the influence of these ideas on contemporary cinema. The first chapter presents the historical and theoretical context, discussing Bresson's biography and key concepts found in his "Notes on the Cinematographer". Special attention is given to Deleuze's philosophy of cinema, particularly his concept of "any-space-whatever".The second chapter analyzes Bresson's last two films, which best embody his theoretical principles. These films are examined in terms of their philosophical and aesthetic aspects, demonstrating how Bresson applied his ideas about cinematic space in practice. The third chapter focuses on the work of Michael Haneke as a contemporary director who continues and develops the thoughts of Bresson and Deleuze. It analyzes selected films by Haneke in which he references the concepts of "any-space-whatever" and minimalistic aesthetics, adapting them to contemporary realities and creating his own unique cinematic language.
dc.abstract.plpl
W pracy omówiono teoretyczne rozważania Roberta Bressona i Gilles’a Deleuze’a, koncentrując się na ich podejściu do przestrzeni filmowej oraz wpływie tych idei na współczesne kino. Pierwszy rozdział przedstawia kontekst historyczny i teoretyczny, omawiając biografię Bressona oraz kluczowe koncepcje zawarte w jego „Notatkach o kinematografie”. Szczególną uwagę poświęcono tutaj filozofii kina Deleuze’a, w tym jego koncepcji „przestrzeni dowolnej”. W drugim rozdziale analizie poddano dwa ostatnie filmy Bressona, które najlepiej oddają jego teoretyczne założenia. Filmy te zostały omówione w kontekście ich filozoficznych i estetycznych aspektów, pokazując, jak Bresson w praktyce realizował swoje idee dotyczące kreacji przestrzeni filmowej. Trzeci rozdział skupia się na twórczości Michaela Hanekego jako współczesnego reżysera, który kontynuuje i rozwija myśli Bressona i Deleuze’a. Analizowane są tu wybrane filmy Hanekego, w których reżyser nawiązuje do koncepcji przestrzeni dowolnej oraz estetyki minimalizmu, adaptując je do współczesnych realiów i tworząc własny, unikalny język filmowy.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Radkiewicz, Małgorzata - 101485
dc.contributor.authorpl
Błaszczyk, Filip - USOS305960
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Frąc, Waldemar - 127950
dc.contributor.reviewerpl
Radkiewicz, Małgorzata - 101485
dc.date.accessioned
2024-09-18T22:33:48Z
dc.date.available
2024-09-18T22:33:48Z
dc.date.submittedpl
2024-09-18
dc.fieldofstudypl
filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach
dc.identifier.apdpl
diploma-173947-305960
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/445320
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
cinematic space, philosophy of cinema, Robert Bresson, Gilles Deleuze, Michael Haneke
dc.subject.plpl
przestrzeń filmowa, filozofia kina, Robert Bresson, Gilles Deleuze, Michael Haneke
dc.titlepl
Poetyka filmów Roberta Bressona z perspektywy filozofii kina Gillesa Deleuze’a
dc.title.alternativepl
The Poetics of Robert Bresson's Films from the Perspective of Gilles Deleuze's Philosophy of Cinema
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
3
Views per month
Views per city
Rovaniemi
2

No access

No Thumbnail Available