Neutralność podatkowa restrukturyzacji spółek na podstawie Dyrektywy Rady 2009/133/WE

master
dc.abstract.enRestructuring of companies constitutes an important element of the modern economy, as it enables entrepreneurs to create optimal organizational and legal structures. At the same time, conducting many economically justified restructurings depends on ensuring tax neutrality for the companies participating in the restructurings as well as for the shareholders of those companies. However, it should be noted that tax neutrality should be understood as the deferral of taxation, rather than the absence of taxation altogether. Such a structure allows for the reconciliation of the opposing economic interests of taxpayers and the fiscal interests of the state.At the same time, cross-border restructurings are significant in the context of the functioning of the European Union's single market and the development of international enterprises in the Member States. Consequently, it became necessary to regulate the tax neutrality of restructurings within the framework of European Union law, resulting in the adoption of Council Directive 2009/133/EC. The tax regulations of the Member States concerning the taxation of restructurings thus constitute the implementation of this Directive.The subject of this work is the tax neutrality of company restructurings based on Council Directive 2009/133/EC. The first chapter describes the theoretical aspects of the taxation of restructurings, while the second chapter concerns the place of Council Directive 2009/133/EC within the legal system, the context of its adoption, and the objectives it aims to achieve. The third chapter is devoted to the scope of application of the analyzed Directive. It also considers the possibility of extending the scope of application of the Directive based on national law. The fourth chapter analyzes the conditions for tax neutrality of restructurings as derived from the Directive.The work focuses on practical issues related to the interpretation of Council Directive 2009/133/EC. The issue of tax neutrality of restructurings is presented from the perspective of both taxpayers and Member States. Although Polish regulations concerning the taxation of restructurings were not the primary subject of this work, the inconsistency of Polish regulations with Council Directive 2009/133/EC, particularly in the context of the conditions for tax neutrality of restructurings, was highlighted.pl
dc.abstract.plRestrukturyzacje spółek stanowią ważny element współczesnej gospodarki, ponieważ umożliwiają tworzenie optymalnych struktur organizacyjno-prawnych przez przedsiębiorców. Jednocześnie przeprowadzenie wielu uzasadnionych ekonomicznie restrukturyzacji jest uzależnione od zapewnienia neutralności podatkowej spółkom uczestniczącym w restrukturyzacjach oraz udziałowcom tych spółek. Należy jednak zauważyć, że neutralność podatkowa powinna być rozumiana jako odroczenie opodatkowania, a nie jako brak opodatkowania w ogóle. Taka konstrukcja umożliwia pogodzenie przeciwstawnych interesów ekonomicznych podatników oraz fiskalnego interesu państwa.Jednocześnie transgraniczne restrukturyzacje są istotne w kontekście funkcjonowania wspólnego rynku Unii Europejskiej oraz rozwoju przedsiębiorstw międzynarodowych w państwach członkowskich. W konsekwencji konieczne stało się uregulowanie neutralności podatkowej restrukturyzacji na płaszczyźnie prawa Unii Europejskiej, czego efektem było uchwalenie Dyrektywy Rady 2009/133/WE. Przepisy podatkowe państw członkowskich dotyczące opodatkowania restrukturyzacji stanowią więc implementację tej Dyrektywy.Przedmiotem pracy jest neutralność podatkowa restrukturyzacji spółek na podstawie Dyrektywy Rady 2009/133/WE. W pierwszym rozdziale opisano teoretyczne aspekty opodatkowania restrukturyzacji, natomiast drugi rozdział dotyczy miejsca Dyrektywy Rady 2009/133/WE w systemie prawa, kontekstu jej uchwalenia, oraz celów jakie ma realizować. Trzeci rozdział został poświęcony zakresowi stosowania analizowanej Dyrektywy. Uwzględniono w nim także kwestię możliwości rozszerzenia zakresu stosowania Dyrektywy na podstawie prawa krajowego. W rozdziale czwartym przeanalizowano przesłanki neutralności podatkowej restrukturyzacji, które wynikają z Dyrektywy.W pracy skoncentrowano się na praktycznych problemach związanych z interpretacją Dyrektywy Rady 2009/133/WE. Problematyka neutralności podatkowej restrukturyzacji została przedstawiona zarówno z perspektywy podatników, jak i państw członkowskich. Choć polskie przepisy dotyczące opodatkowania restrukturyzacji nie były zasadniczym tematem pracy, to zasygnalizowano kwestię niezgodności polskich regulacji z Dyrektywą Rady 2009/133/WE, zwłaszcza w kontekście warunków neutralności podatkowej restrukturyzacji.pl
dc.affiliationWydział Prawa i Administracjipl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorNita, Adam - 130971 pl
dc.contributor.authorTokarski, Bartosz - USOS291879 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WPA3pl
dc.contributor.reviewerSerwacki, Jerzy - 131833 pl
dc.contributor.reviewerNita, Adam - 130971 pl
dc.date.accessioned2024-10-16T06:30:21Z
dc.date.available2024-10-16T06:30:21Z
dc.date.submitted2024-10-14pl
dc.fieldofstudyprawopl
dc.identifier.apddiploma-178878-291879pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/452312
dc.languagepolpl
dc.subject.enCouncil Directive 2009/133/EC, European Union tax law, corporate restructurings, tax neutrality, hidden reserves, direct effectpl
dc.subject.plDyrektywa Rady 2009/133/WE, prawo podatkowe Unii Europejskiej, restrukturyzacje spółek, neutralność podatkowa, ciche rezerwy, bezpośredni skutekpl
dc.titleNeutralność podatkowa restrukturyzacji spółek na podstawie Dyrektywy Rady 2009/133/WEpl
dc.title.alternativeTax Neutrality of Company Restructurings Based on Council Directive 2009/133/ECpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Restructuring of companies constitutes an important element of the modern economy, as it enables entrepreneurs to create optimal organizational and legal structures. At the same time, conducting many economically justified restructurings depends on ensuring tax neutrality for the companies participating in the restructurings as well as for the shareholders of those companies. However, it should be noted that tax neutrality should be understood as the deferral of taxation, rather than the absence of taxation altogether. Such a structure allows for the reconciliation of the opposing economic interests of taxpayers and the fiscal interests of the state.At the same time, cross-border restructurings are significant in the context of the functioning of the European Union's single market and the development of international enterprises in the Member States. Consequently, it became necessary to regulate the tax neutrality of restructurings within the framework of European Union law, resulting in the adoption of Council Directive 2009/133/EC. The tax regulations of the Member States concerning the taxation of restructurings thus constitute the implementation of this Directive.The subject of this work is the tax neutrality of company restructurings based on Council Directive 2009/133/EC. The first chapter describes the theoretical aspects of the taxation of restructurings, while the second chapter concerns the place of Council Directive 2009/133/EC within the legal system, the context of its adoption, and the objectives it aims to achieve. The third chapter is devoted to the scope of application of the analyzed Directive. It also considers the possibility of extending the scope of application of the Directive based on national law. The fourth chapter analyzes the conditions for tax neutrality of restructurings as derived from the Directive.The work focuses on practical issues related to the interpretation of Council Directive 2009/133/EC. The issue of tax neutrality of restructurings is presented from the perspective of both taxpayers and Member States. Although Polish regulations concerning the taxation of restructurings were not the primary subject of this work, the inconsistency of Polish regulations with Council Directive 2009/133/EC, particularly in the context of the conditions for tax neutrality of restructurings, was highlighted.
dc.abstract.plpl
Restrukturyzacje spółek stanowią ważny element współczesnej gospodarki, ponieważ umożliwiają tworzenie optymalnych struktur organizacyjno-prawnych przez przedsiębiorców. Jednocześnie przeprowadzenie wielu uzasadnionych ekonomicznie restrukturyzacji jest uzależnione od zapewnienia neutralności podatkowej spółkom uczestniczącym w restrukturyzacjach oraz udziałowcom tych spółek. Należy jednak zauważyć, że neutralność podatkowa powinna być rozumiana jako odroczenie opodatkowania, a nie jako brak opodatkowania w ogóle. Taka konstrukcja umożliwia pogodzenie przeciwstawnych interesów ekonomicznych podatników oraz fiskalnego interesu państwa.Jednocześnie transgraniczne restrukturyzacje są istotne w kontekście funkcjonowania wspólnego rynku Unii Europejskiej oraz rozwoju przedsiębiorstw międzynarodowych w państwach członkowskich. W konsekwencji konieczne stało się uregulowanie neutralności podatkowej restrukturyzacji na płaszczyźnie prawa Unii Europejskiej, czego efektem było uchwalenie Dyrektywy Rady 2009/133/WE. Przepisy podatkowe państw członkowskich dotyczące opodatkowania restrukturyzacji stanowią więc implementację tej Dyrektywy.Przedmiotem pracy jest neutralność podatkowa restrukturyzacji spółek na podstawie Dyrektywy Rady 2009/133/WE. W pierwszym rozdziale opisano teoretyczne aspekty opodatkowania restrukturyzacji, natomiast drugi rozdział dotyczy miejsca Dyrektywy Rady 2009/133/WE w systemie prawa, kontekstu jej uchwalenia, oraz celów jakie ma realizować. Trzeci rozdział został poświęcony zakresowi stosowania analizowanej Dyrektywy. Uwzględniono w nim także kwestię możliwości rozszerzenia zakresu stosowania Dyrektywy na podstawie prawa krajowego. W rozdziale czwartym przeanalizowano przesłanki neutralności podatkowej restrukturyzacji, które wynikają z Dyrektywy.W pracy skoncentrowano się na praktycznych problemach związanych z interpretacją Dyrektywy Rady 2009/133/WE. Problematyka neutralności podatkowej restrukturyzacji została przedstawiona zarówno z perspektywy podatników, jak i państw członkowskich. Choć polskie przepisy dotyczące opodatkowania restrukturyzacji nie były zasadniczym tematem pracy, to zasygnalizowano kwestię niezgodności polskich regulacji z Dyrektywą Rady 2009/133/WE, zwłaszcza w kontekście warunków neutralności podatkowej restrukturyzacji.
dc.affiliationpl
Wydział Prawa i Administracji
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Nita, Adam - 130971
dc.contributor.authorpl
Tokarski, Bartosz - USOS291879
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WPA3
dc.contributor.reviewerpl
Serwacki, Jerzy - 131833
dc.contributor.reviewerpl
Nita, Adam - 130971
dc.date.accessioned
2024-10-16T06:30:21Z
dc.date.available
2024-10-16T06:30:21Z
dc.date.submittedpl
2024-10-14
dc.fieldofstudypl
prawo
dc.identifier.apdpl
diploma-178878-291879
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/452312
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Council Directive 2009/133/EC, European Union tax law, corporate restructurings, tax neutrality, hidden reserves, direct effect
dc.subject.plpl
Dyrektywa Rady 2009/133/WE, prawo podatkowe Unii Europejskiej, restrukturyzacje spółek, neutralność podatkowa, ciche rezerwy, bezpośredni skutek
dc.titlepl
Neutralność podatkowa restrukturyzacji spółek na podstawie Dyrektywy Rady 2009/133/WE
dc.title.alternativepl
Tax Neutrality of Company Restructurings Based on Council Directive 2009/133/EC
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
15
Views per month
Views per city
Warsaw
7
Krakow
2
Koszyce Wielkie
1
Olsztyn
1
Skopje
1
Wroclaw
1
Zielona Góra
1

No access

No Thumbnail Available
Collections