Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Temperament, samoocena i motywacja u młodych muzyków.
Temperament, self-esteem and motivation among fledging professional musicians.
temperament, motywacja, samoocena, PTS, Skala Samooceny SES, WPI, motywacja zewnętrzna, motywacja wewnętrzna, flegmatyk, choleryk, melancholik, sangwinik, studenci Akademii Muzycznej, muzycy.
temperament, motivation, self-esteem, PTS, WPI, Self-esteem Scale SES, musicians, intrinsic motivation, extrinsic motivation, phlegmatic, choleric, melancholic, sanguine.
Praca ta jest ukierunkowana na wykrycie związku pomiędzy trzema zmiennymi: typem temperamentu, samooceną i motywacją. Badanie przeprowadzono za pomocą pięciu kwestionariuszy: Kwestionariusza Temperamentu PTS (Strelau, Angleitner, Zawadzki), Skali Samooceny SES (Rosenberg), Kwestionariusza WPI (Amabile, Hill, Hennessey, Tighe), Kwestionariusza MS (Pearlin, Schooler) oraz kwestionariusza własnego autorstwa, stworzonego na potrzeby tego badania. Grupę respondentów stanowili studenci oraz absolwenci krakowskiej Akademii Muzycznej w wieku od 20 do 28 lat. Ogółem było wśród nich 185 osób, w tym 139 kobiet oraz 46 mężczyzn. Analiza korelacji typów temperamentu wykazała istotny statystycznie związek jedynie z wiekiem badanych, przy czym siła tego związku jest mała. Przy wartości progowej poziomu istotności znalazła się korelacja samooceny z typem temperamentu: najwyższą średnią wartość samooceny odnotowano w grupie z typem flegmatyka, a najniższą u choleryków. Na skali samooceny wykryta została korelacja z: wiekiem, motywacją wewnętrzną, podskalą motywacji wewnętrznej – wyzwaniem, podskalą motywacji zewnętrznej – kompensacją. Związki te charakteryzują się jednak niskim nasileniem. Analiza korelacji zachodzącej pomiędzy motywacją do podjęcia studiów muzycznych, a innymi zmiennymi, wykazała, że zachodzą istotne statystycznie związki z: siłą procesu pobudzenia, ruchliwością procesów nerwowych, równowagą procesów nerwowych, motywacją zewnętrzną, podskalą motywacji zewnętrznej – nastawieniem na innych. Ich wartość jest niska. Zmienna ze skali depresyjności wykazała związek z motywacją wewnętrzną, podskalami motywacji wewnętrznej – zadowoleniem i wyzwaniem, motywacją zewnętrzną oraz podskalą motywacji zewnętrznej – kompensacją. Kwestionariusz WPI tworzą dwa wymiary – motywacja wewnętrzna i zewnętrzna. Motywacja wewnętrzna – jak i jej podskala wyzwanie – koreluje z samooceną i skalą depresyjności, natomiast podskala zadowolenie koreluje z samą tylko skalą depresyjności. W przypadku motywacji zewnętrznej istotne statystycznie okazały się korelacje z siłą procesu pobudzenia, ruchliwością procesów nerwowych, motywacją do podjęcia studiów muzycznych oraz skalą depresyjności. Jednocześnie pierwsza podskala tej motywacji – kompensacja – wykazała korelację z samooceną, skalą depresyjności, siłą procesu pobudzenia oraz ruchliwością procesów nerwowych; druga – nastawianie na innych – z siłą procesu pobudzenia, równowagą procesów nerwowych oraz motywacją do podjęcia studiów muzycznych.
This thesis was focused on recognizing the relationship between three measured variables – type of temperament, self-esteem and type of motivation. For the conducted study five questionnaires were adopted: Questionnaire of Temperament PTS (Strelau, Angleitner, Zawadzki), Self-esteem Scale SES (Rosenberg), WPI Questionnaire (Amabile, Hill, Hennessey, Tighe), Questionnaire MS (Pearlin, Schooler) and a questionnaire prepared particularly for the purpose of this thesis. The group of respondents consists of students and graduates of Cracow Music Academy in age between 20 and 28. There were 185 respondents altogether who filled in the questionnaires, among them there were 139 women and 46 men.Correlation analysis of the type of temperament proved statistically significant relationship only with the age of respondents, however the strength of this connection is limited. Close to statistical significance is correlation between self-esteem and the type of temperament. The higest average of self-esteem was in a group with type phlegmatic, the lowest in choleric group. Self-esteem Scale correlates with age, intrinsic motivation and its subscale named challenge, and with subscale of extrinsic motivation – compensation, however the discovered relationships proved poor in their strength. Correlation analysis between motivation to start music education revealed statistically significant strength of stimulation process, mobility of the nervous system, balance of the nervous system, extrinsic motivation and its subscale – outward. Value of the correlation is low. Variable from depression scale correlates with intrinsic motivation and its subscales: enjoyment and challenge, extrinsic motivation and with its subscale, compensation. WPI Questionnaire consists of two dimensions – intrinsic motivation and extrinsic motivation. Intrinsic motivation correlates with self-esteem and depression scale, similarly to its subscale - challenge, while subscale enjoyment correlates only with depression scale. In case of extrinsic motivation statistically significant are correlations with strength of stimulation process, mobility of the nervous system, motivation to start music education and depression scale, wherein its first subscale – compensation – correlates with self-esteem, depression scale, strength of stimulation process, balance of the nervous system, and motivation to start music education.
dc.abstract.en | This thesis was focused on recognizing the relationship between three measured variables – type of temperament, self-esteem and type of motivation. For the conducted study five questionnaires were adopted: Questionnaire of Temperament PTS (Strelau, Angleitner, Zawadzki), Self-esteem Scale SES (Rosenberg), WPI Questionnaire (Amabile, Hill, Hennessey, Tighe), Questionnaire MS (Pearlin, Schooler) and a questionnaire prepared particularly for the purpose of this thesis. The group of respondents consists of students and graduates of Cracow Music Academy in age between 20 and 28. There were 185 respondents altogether who filled in the questionnaires, among them there were 139 women and 46 men.Correlation analysis of the type of temperament proved statistically significant relationship only with the age of respondents, however the strength of this connection is limited. Close to statistical significance is correlation between self-esteem and the type of temperament. The higest average of self-esteem was in a group with type phlegmatic, the lowest in choleric group. Self-esteem Scale correlates with age, intrinsic motivation and its subscale named challenge, and with subscale of extrinsic motivation – compensation, however the discovered relationships proved poor in their strength. Correlation analysis between motivation to start music education revealed statistically significant strength of stimulation process, mobility of the nervous system, balance of the nervous system, extrinsic motivation and its subscale – outward. Value of the correlation is low. Variable from depression scale correlates with intrinsic motivation and its subscales: enjoyment and challenge, extrinsic motivation and with its subscale, compensation. WPI Questionnaire consists of two dimensions – intrinsic motivation and extrinsic motivation. Intrinsic motivation correlates with self-esteem and depression scale, similarly to its subscale - challenge, while subscale enjoyment correlates only with depression scale. In case of extrinsic motivation statistically significant are correlations with strength of stimulation process, mobility of the nervous system, motivation to start music education and depression scale, wherein its first subscale – compensation – correlates with self-esteem, depression scale, strength of stimulation process, balance of the nervous system, and motivation to start music education. | pl |
dc.abstract.pl | Praca ta jest ukierunkowana na wykrycie związku pomiędzy trzema zmiennymi: typem temperamentu, samooceną i motywacją. Badanie przeprowadzono za pomocą pięciu kwestionariuszy: Kwestionariusza Temperamentu PTS (Strelau, Angleitner, Zawadzki), Skali Samooceny SES (Rosenberg), Kwestionariusza WPI (Amabile, Hill, Hennessey, Tighe), Kwestionariusza MS (Pearlin, Schooler) oraz kwestionariusza własnego autorstwa, stworzonego na potrzeby tego badania. Grupę respondentów stanowili studenci oraz absolwenci krakowskiej Akademii Muzycznej w wieku od 20 do 28 lat. Ogółem było wśród nich 185 osób, w tym 139 kobiet oraz 46 mężczyzn. Analiza korelacji typów temperamentu wykazała istotny statystycznie związek jedynie z wiekiem badanych, przy czym siła tego związku jest mała. Przy wartości progowej poziomu istotności znalazła się korelacja samooceny z typem temperamentu: najwyższą średnią wartość samooceny odnotowano w grupie z typem flegmatyka, a najniższą u choleryków. Na skali samooceny wykryta została korelacja z: wiekiem, motywacją wewnętrzną, podskalą motywacji wewnętrznej – wyzwaniem, podskalą motywacji zewnętrznej – kompensacją. Związki te charakteryzują się jednak niskim nasileniem. Analiza korelacji zachodzącej pomiędzy motywacją do podjęcia studiów muzycznych, a innymi zmiennymi, wykazała, że zachodzą istotne statystycznie związki z: siłą procesu pobudzenia, ruchliwością procesów nerwowych, równowagą procesów nerwowych, motywacją zewnętrzną, podskalą motywacji zewnętrznej – nastawieniem na innych. Ich wartość jest niska. Zmienna ze skali depresyjności wykazała związek z motywacją wewnętrzną, podskalami motywacji wewnętrznej – zadowoleniem i wyzwaniem, motywacją zewnętrzną oraz podskalą motywacji zewnętrznej – kompensacją. Kwestionariusz WPI tworzą dwa wymiary – motywacja wewnętrzna i zewnętrzna. Motywacja wewnętrzna – jak i jej podskala wyzwanie – koreluje z samooceną i skalą depresyjności, natomiast podskala zadowolenie koreluje z samą tylko skalą depresyjności. W przypadku motywacji zewnętrznej istotne statystycznie okazały się korelacje z siłą procesu pobudzenia, ruchliwością procesów nerwowych, motywacją do podjęcia studiów muzycznych oraz skalą depresyjności. Jednocześnie pierwsza podskala tej motywacji – kompensacja – wykazała korelację z samooceną, skalą depresyjności, siłą procesu pobudzenia oraz ruchliwością procesów nerwowych; druga – nastawianie na innych – z siłą procesu pobudzenia, równowagą procesów nerwowych oraz motywacją do podjęcia studiów muzycznych. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.contributor.advisor | Wontorczyk, Antoni - 132734 | pl |
dc.contributor.author | Koszałka, Kornelia | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Noworol, Czesław - 131075 | pl |
dc.contributor.reviewer | Wontorczyk, Antoni - 132734 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-26T21:45:05Z | |
dc.date.available | 2020-07-26T21:45:05Z | |
dc.date.submitted | 2016-07-06 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia stosowana | pl |
dc.identifier.apd | diploma-105043-144262 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/211434 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | temperament, motivation, self-esteem, PTS, WPI, Self-esteem Scale SES, musicians, intrinsic motivation, extrinsic motivation, phlegmatic, choleric, melancholic, sanguine. | pl |
dc.subject.pl | temperament, motywacja, samoocena, PTS, Skala Samooceny SES, WPI, motywacja zewnętrzna, motywacja wewnętrzna, flegmatyk, choleryk, melancholik, sangwinik, studenci Akademii Muzycznej, muzycy. | pl |
dc.title | Temperament, samoocena i motywacja u młodych muzyków. | pl |
dc.title.alternative | Temperament, self-esteem and motivation among fledging professional musicians. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |