YouTube w służbie nauki – analiza wybranych przykładów

licenciate
dc.abstract.enScience and the popularization of knowledge accompany man from the dawn of his history. These days, in times of intensive development of information technologies, popular science content appears more and more often on the Internet. YouTube platform is eagerly used for this purpose. In the first chapter of the thesis, the science itself was defined as “knowledge reduced to an objective form”, and the popular science content as “materials based on scientific sources, prepared in an accessible form”. The role of the internet in scientific work and everyday use is becoming more and more crucial. The second chapter of the thesis presents the analysis of the type of content, subject matter, form and the methods of getting to the viewer used by the chosen content creators. The research part of the work focuses on the popularity and usefulness of popular science materials published on theYouTube platform, as the source of knowledge and a form of research and teaching assistance. The research results indicate, that popular science content on YouTube platform is eagerly watched and above all, treated as a form of entertainment and source of interesting facts. It is also eagerly used as a form of study help among students. YouTube platform is also frequently used by teachers as a form of teaching aid. A large number of Polish users also watches foreign popular science YouTube channels.pl
dc.abstract.plNauka i popularyzacja wiedzy towarzyszą człowiekowi od zarania jego dziejów. Dziś, w czasach intensywnego rozwoju technologii informatycznych, treści popularnonaukowe coraz częściej pojawiają się także w internecie. Platforma YouTube jest chętnie wykorzystywana do tego celu. W pierwszym rozdziale pracy sama nauka została określona jako wiedza sprowadzona do obiektywnej formy, a treści popularnonaukowe jako jako przygotowane w przystępnej formie materiały bazujące na źródłach naukowych. Rola internetu w pracy naukowej jak i codziennych zastosowaniach staje się coraz większa. Drugi rozdział pracy przedstawia analizę rodzaju treści, tematyki, formy oraz metod dotarcia do widza używane przez wybranych twórców. Część badawcza pracy skupia się na popularności i przydatności materiałów popularnonaukowych publikowanych na platformie YouTube, jako źródła informacji oraz formy pomocy naukowej i dydaktycznej. Wyniki badań wskazują, że treści popularnonaukowe na YouTube są chętnie oglądane i traktowane przede wszystkim jako forma rozrywki oraz źródło ciekawostek, jednak dla uczniów są także chętnie używaną formą pomocy naukowej. Platforma YouTube jest także często wykorzystywana przez nauczycieli jako forma pomocy dydaktycznej. Duża część polskich użytkowników sięga również do zagranicznych kanałów popularnonaukowych.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorZweiffel, Maciejpl
dc.contributor.authorCecot, Bartoszpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerZweiffel, Maciejpl
dc.contributor.reviewerFischer, Bogdan - 127919 pl
dc.date.accessioned2021-11-17T22:44:04Z
dc.date.available2021-11-17T22:44:04Z
dc.date.submitted2021-09-08pl
dc.fieldofstudydziennikarstwo i komunikacja społecznapl
dc.identifier.apddiploma-148550-263877pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/283973
dc.languagepolpl
dc.subject.enYouTube, science, popular science, internet, popular science channelpl
dc.subject.plYouTube, nauka, popularyzacja nauki, internet, kanały popularnonaukowepl
dc.titleYouTube w służbie nauki – analiza wybranych przykładówpl
dc.title.alternativeYouTube in the service of science – analysis of selected casespl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Science and the popularization of knowledge accompany man from the dawn of his history. These days, in times of intensive development of information technologies, popular science content appears more and more often on the Internet. YouTube platform is eagerly used for this purpose. In the first chapter of the thesis, the science itself was defined as “knowledge reduced to an objective form”, and the popular science content as “materials based on scientific sources, prepared in an accessible form”. The role of the internet in scientific work and everyday use is becoming more and more crucial. The second chapter of the thesis presents the analysis of the type of content, subject matter, form and the methods of getting to the viewer used by the chosen content creators. The research part of the work focuses on the popularity and usefulness of popular science materials published on theYouTube platform, as the source of knowledge and a form of research and teaching assistance. The research results indicate, that popular science content on YouTube platform is eagerly watched and above all, treated as a form of entertainment and source of interesting facts. It is also eagerly used as a form of study help among students. YouTube platform is also frequently used by teachers as a form of teaching aid. A large number of Polish users also watches foreign popular science YouTube channels.
dc.abstract.plpl
Nauka i popularyzacja wiedzy towarzyszą człowiekowi od zarania jego dziejów. Dziś, w czasach intensywnego rozwoju technologii informatycznych, treści popularnonaukowe coraz częściej pojawiają się także w internecie. Platforma YouTube jest chętnie wykorzystywana do tego celu. W pierwszym rozdziale pracy sama nauka została określona jako wiedza sprowadzona do obiektywnej formy, a treści popularnonaukowe jako jako przygotowane w przystępnej formie materiały bazujące na źródłach naukowych. Rola internetu w pracy naukowej jak i codziennych zastosowaniach staje się coraz większa. Drugi rozdział pracy przedstawia analizę rodzaju treści, tematyki, formy oraz metod dotarcia do widza używane przez wybranych twórców. Część badawcza pracy skupia się na popularności i przydatności materiałów popularnonaukowych publikowanych na platformie YouTube, jako źródła informacji oraz formy pomocy naukowej i dydaktycznej. Wyniki badań wskazują, że treści popularnonaukowe na YouTube są chętnie oglądane i traktowane przede wszystkim jako forma rozrywki oraz źródło ciekawostek, jednak dla uczniów są także chętnie używaną formą pomocy naukowej. Platforma YouTube jest także często wykorzystywana przez nauczycieli jako forma pomocy dydaktycznej. Duża część polskich użytkowników sięga również do zagranicznych kanałów popularnonaukowych.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Zweiffel, Maciej
dc.contributor.authorpl
Cecot, Bartosz
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Zweiffel, Maciej
dc.contributor.reviewerpl
Fischer, Bogdan - 127919
dc.date.accessioned
2021-11-17T22:44:04Z
dc.date.available
2021-11-17T22:44:04Z
dc.date.submittedpl
2021-09-08
dc.fieldofstudypl
dziennikarstwo i komunikacja społeczna
dc.identifier.apdpl
diploma-148550-263877
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/283973
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
YouTube, science, popular science, internet, popular science channel
dc.subject.plpl
YouTube, nauka, popularyzacja nauki, internet, kanały popularnonaukowe
dc.titlepl
YouTube w służbie nauki – analiza wybranych przykładów
dc.title.alternativepl
YouTube in the service of science – analysis of selected cases
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available