Bogusław Schaeffer, "Howl" dla recytatora i zespołu wykonawców (1966) - próba interpretacji w kontekście problematyki nowej muzyki lat 60.-70. XX w.

licenciate
dc.abstract.enThe article in an analysis and interpretation of Bogusław Schaeffer’s „Howl” (1966), a composition which bases on the poem written by Allen Ginsberg. A research tool is an multidimensional analysis of connections between the word and music. “Howl” is interpreted in reference to theories by John Cage and Karlheinz Stockhausen. The article consists of two chapters. The first chapter shows the genesis of the composition and its connections with instrumental theatre and happening. The second section is an analysis of “Howl” according to composer’s theories about “the new music”. In conclusion, it was suggested that Schaeffer’s composition can be interpreted in a context of Japanese “nō” theatre, which can show the connections between its philosophy and the thought of Far East.pl
dc.abstract.plPraca jest próbą analizy i interpretacji utworu „Howl” Bogusława Schaeffera (1966), opartej na tekście poematu „Skowyt” autorstwa Allena Ginsberga. Przyjętą metodą badawczą jest intertekstualna analiza, uwzględniająca różnorodne relacje pomiędzy muzyką a słowem. Utwór interpretowany jest w kontekście założeń XX-wiecznej awangardy muzycznej: Schaefferowskie zainteresowanie aleatorycznym materiałem materii muzycznej oraz uczynienie chaosu tematem kompozycji sytuuje kompozytora wśród twórców takich, jak John Cage i Karlheinz Stockhausen. Praca składa się z dwóch rozdziałów. Pierwszy z nich przedstawia genezę kompozycji i jej związki z problematyką teatru instrumentalnego oraz happeningu. Drugi rozdział stanowi szczegółową analizę utworu Schaeffera w odniesieniu do wypowiedzi samego kompozytora oraz tekstów krytycznych dotyczących jego twórczości. W zakończeniu zaproponowane zostało również odniesienie kompozycji do tradycji japońskiego teatru nō, pozwalające powiązać filozofię utworu Schaeffera z myślą Dalekiego Wschodu.pl
dc.affiliationWydział Historycznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorDziadek, Magdalenapl
dc.contributor.authorBratkiewicz, Michałpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WH3pl
dc.contributor.reviewerSitarz, Andrzejpl
dc.contributor.reviewerDziadek, Magdalenapl
dc.date.accessioned2020-07-24T22:03:22Z
dc.date.available2020-07-24T22:03:22Z
dc.date.submitted2014-07-11pl
dc.fieldofstudymuzykologiapl
dc.identifier.apddiploma-83690-156055pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/193127
dc.languagepolpl
dc.subject.enSchaeffer, Howl, Musical theatrepl
dc.subject.plSchaeffer, Teatr instrumentalny, Howl, Skowytpl
dc.titleBogusław Schaeffer, "Howl" dla recytatora i zespołu wykonawców (1966) - próba interpretacji w kontekście problematyki nowej muzyki lat 60.-70. XX w.pl
dc.title.alternativeBogusław Schaeffer's "Howl" for reciter and instrumental ensamble (1966) - attempt at interpretation in the context of problems concerning new music of 1960-1970'spl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The article in an analysis and interpretation of Bogusław Schaeffer’s „Howl” (1966), a composition which bases on the poem written by Allen Ginsberg. A research tool is an multidimensional analysis of connections between the word and music. “Howl” is interpreted in reference to theories by John Cage and Karlheinz Stockhausen. The article consists of two chapters. The first chapter shows the genesis of the composition and its connections with instrumental theatre and happening. The second section is an analysis of “Howl” according to composer’s theories about “the new music”. In conclusion, it was suggested that Schaeffer’s composition can be interpreted in a context of Japanese “nō” theatre, which can show the connections between its philosophy and the thought of Far East.
dc.abstract.plpl
Praca jest próbą analizy i interpretacji utworu „Howl” Bogusława Schaeffera (1966), opartej na tekście poematu „Skowyt” autorstwa Allena Ginsberga. Przyjętą metodą badawczą jest intertekstualna analiza, uwzględniająca różnorodne relacje pomiędzy muzyką a słowem. Utwór interpretowany jest w kontekście założeń XX-wiecznej awangardy muzycznej: Schaefferowskie zainteresowanie aleatorycznym materiałem materii muzycznej oraz uczynienie chaosu tematem kompozycji sytuuje kompozytora wśród twórców takich, jak John Cage i Karlheinz Stockhausen. Praca składa się z dwóch rozdziałów. Pierwszy z nich przedstawia genezę kompozycji i jej związki z problematyką teatru instrumentalnego oraz happeningu. Drugi rozdział stanowi szczegółową analizę utworu Schaeffera w odniesieniu do wypowiedzi samego kompozytora oraz tekstów krytycznych dotyczących jego twórczości. W zakończeniu zaproponowane zostało również odniesienie kompozycji do tradycji japońskiego teatru nō, pozwalające powiązać filozofię utworu Schaeffera z myślą Dalekiego Wschodu.
dc.affiliationpl
Wydział Historyczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Dziadek, Magdalena
dc.contributor.authorpl
Bratkiewicz, Michał
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WH3
dc.contributor.reviewerpl
Sitarz, Andrzej
dc.contributor.reviewerpl
Dziadek, Magdalena
dc.date.accessioned
2020-07-24T22:03:22Z
dc.date.available
2020-07-24T22:03:22Z
dc.date.submittedpl
2014-07-11
dc.fieldofstudypl
muzykologia
dc.identifier.apdpl
diploma-83690-156055
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/193127
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Schaeffer, Howl, Musical theatre
dc.subject.plpl
Schaeffer, Teatr instrumentalny, Howl, Skowyt
dc.titlepl
Bogusław Schaeffer, "Howl" dla recytatora i zespołu wykonawców (1966) - próba interpretacji w kontekście problematyki nowej muzyki lat 60.-70. XX w.
dc.title.alternativepl
Bogusław Schaeffer's "Howl" for reciter and instrumental ensamble (1966) - attempt at interpretation in the context of problems concerning new music of 1960-1970's
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
19
Views per month
Views per city
Poznan
5
Warsaw
4
Krakow
3
Wroclaw
2
Dublin
1
Sosnowiec
1
Szczecin
1
Zabrze
1

No access

No Thumbnail Available