Waltera Benjamina koncepcja sztuki odczarowanej

2014
book section
article
dc.abstract.enIn the thirties of the twentieth century Walter Benjamin claimed that the possibility of mechanical reproduction of artworks significantly affected the condition of contemporary art. The main changes were related to the status of works of art, which, thanks to inventions such as photography, film or gramophone records may be freely reproduced. For Benjamin crucial importance was the issue of the disappearance of the aura of artworks directly related to the emergence of possibility of a mass, mechanical reproduction. The article is an attempt to define the ontological status of the aura and identify the main consequences of its loss for the whole of contemporary art.pl
dc.abstract.plW latach trzydziestych XX wieku Walter Benjamin stwierdził, że możliwość technicznej reprodukcji dzieł w istotny sposób wpłynęła na kondycję sztuki współczesnej. Zmiany dotyczyły przede wszystkim statusu dzieł sztuki, które dzięki wynalazkom, takim jak fotografia, film czy płyty gramofonowe, mogły być bez ograniczeń powielane i reprodukowane. Dla Benjamina kluczowe znaczenie miała także kwestia zaniku aury dzieł sztuki, związana bezpośrednio z pojawieniem się możliwości masowej, technicznej reprodukcji. Artykuł stanowi próbę określenia ontycznego statusu aury oraz wskazania głównych konsekwencji jej zaniku dla całej sztuki współczesnej.pl
dc.affiliationWydział Filozoficzny : Instytut Filozofiipl
dc.contributor.authorMichna, Natalia - 165227 pl
dc.contributor.editorAdamowicz, Klaudia - 152265 pl
dc.contributor.editorMichna, Natalia - 165227 pl
dc.date.accessioned2018-04-27T08:15:45Z
dc.date.available2018-04-27T08:15:45Z
dc.date.issued2014pl
dc.description.additionalRecenzowane materiały z VIII Ogólnopolskiej Konferencji Doktorantów: "Kierunki badawcze w filozofii", dn. 16-17 maja 2014 r., Kraków. Bibliogr. s. 224-225pl
dc.description.physical213-225pl
dc.description.publication1pl
dc.identifier.isbn978-83-62378-42-5pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/53959
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.pubinfoŁódź : Wydawnictwo Bibliotekapl
dc.rightsDodaję tylko opis bibliograficzny*
dc.rights.licenceBez licencji otwartego dostępu
dc.rights.uri*
dc.sourceinfoliczba autorów 18; liczba stron 276; liczba arkuszy wydawniczych 17;pl
dc.subject.enWalter Benjaminpl
dc.subject.enaurapl
dc.subject.enreproductionpl
dc.subject.enmass culturepl
dc.subject.plWalter Benjaminpl
dc.subject.plaurapl
dc.subject.plreprodukcjapl
dc.subject.plkultura masowapl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleWaltera Benjamina koncepcja sztuki odczarowanejpl
dc.title.alternativeWalter Benjamin's concept of disenchanted artpl
dc.title.containerKierunki badawcze w filozofii 2014 : "jest domeną wiedzy mówić, a przywilejem mądrości słuchać"pl
dc.typeBookSectionpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
In the thirties of the twentieth century Walter Benjamin claimed that the possibility of mechanical reproduction of artworks significantly affected the condition of contemporary art. The main changes were related to the status of works of art, which, thanks to inventions such as photography, film or gramophone records may be freely reproduced. For Benjamin crucial importance was the issue of the disappearance of the aura of artworks directly related to the emergence of possibility of a mass, mechanical reproduction. The article is an attempt to define the ontological status of the aura and identify the main consequences of its loss for the whole of contemporary art.
dc.abstract.plpl
W latach trzydziestych XX wieku Walter Benjamin stwierdził, że możliwość technicznej reprodukcji dzieł w istotny sposób wpłynęła na kondycję sztuki współczesnej. Zmiany dotyczyły przede wszystkim statusu dzieł sztuki, które dzięki wynalazkom, takim jak fotografia, film czy płyty gramofonowe, mogły być bez ograniczeń powielane i reprodukowane. Dla Benjamina kluczowe znaczenie miała także kwestia zaniku aury dzieł sztuki, związana bezpośrednio z pojawieniem się możliwości masowej, technicznej reprodukcji. Artykuł stanowi próbę określenia ontycznego statusu aury oraz wskazania głównych konsekwencji jej zaniku dla całej sztuki współczesnej.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny : Instytut Filozofii
dc.contributor.authorpl
Michna, Natalia - 165227
dc.contributor.editorpl
Adamowicz, Klaudia - 152265
dc.contributor.editorpl
Michna, Natalia - 165227
dc.date.accessioned
2018-04-27T08:15:45Z
dc.date.available
2018-04-27T08:15:45Z
dc.date.issuedpl
2014
dc.description.additionalpl
Recenzowane materiały z VIII Ogólnopolskiej Konferencji Doktorantów: "Kierunki badawcze w filozofii", dn. 16-17 maja 2014 r., Kraków. Bibliogr. s. 224-225
dc.description.physicalpl
213-225
dc.description.publicationpl
1
dc.identifier.isbnpl
978-83-62378-42-5
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/53959
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.pubinfopl
Łódź : Wydawnictwo Biblioteka
dc.rights*
Dodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licence
Bez licencji otwartego dostępu
dc.rights.uri*
dc.sourceinfopl
liczba autorów 18; liczba stron 276; liczba arkuszy wydawniczych 17;
dc.subject.enpl
Walter Benjamin
dc.subject.enpl
aura
dc.subject.enpl
reproduction
dc.subject.enpl
mass culture
dc.subject.plpl
Walter Benjamin
dc.subject.plpl
aura
dc.subject.plpl
reprodukcja
dc.subject.plpl
kultura masowa
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Waltera Benjamina koncepcja sztuki odczarowanej
dc.title.alternativepl
Walter Benjamin's concept of disenchanted art
dc.title.containerpl
Kierunki badawcze w filozofii 2014 : "jest domeną wiedzy mówić, a przywilejem mądrości słuchać"
dc.typepl
BookSection
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
30
Views per month
Views per city
Warsaw
14
Krakow
6
Wroclaw
2
Athens
1
Częstochowa
1
Modlniczka
1
Nowa Wola
1
Zielona Góra
1
Ząbki
1
Łącznik
1

No access

No Thumbnail Available