Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Waltera Benjamina koncepcja sztuki odczarowanej
Walter Benjamin's concept of disenchanted art
Walter Benjamin
aura
reprodukcja
kultura masowa
Walter Benjamin
aura
reproduction
mass culture
Recenzowane materiały z VIII Ogólnopolskiej Konferencji Doktorantów: "Kierunki badawcze w filozofii", dn. 16-17 maja 2014 r., Kraków. Bibliogr. s. 224-225
W latach trzydziestych XX wieku Walter Benjamin stwierdził, że możliwość technicznej reprodukcji dzieł w istotny sposób wpłynęła na kondycję sztuki współczesnej. Zmiany dotyczyły przede wszystkim statusu dzieł sztuki, które dzięki wynalazkom, takim jak fotografia, film czy płyty gramofonowe, mogły być bez ograniczeń powielane i reprodukowane. Dla Benjamina kluczowe znaczenie miała także kwestia zaniku aury dzieł sztuki, związana bezpośrednio z pojawieniem się możliwości masowej, technicznej reprodukcji. Artykuł stanowi próbę określenia ontycznego statusu aury oraz wskazania głównych konsekwencji jej zaniku dla całej sztuki współczesnej.
In the thirties of the twentieth century Walter Benjamin claimed that the possibility of mechanical reproduction of artworks significantly affected the condition of contemporary art. The main changes were related to the status of works of art, which, thanks to inventions such as photography, film or gramophone records may be freely reproduced. For Benjamin crucial importance was the issue of the disappearance of the aura of artworks directly related to the emergence of possibility of a mass, mechanical reproduction. The article is an attempt to define the ontological status of the aura and identify the main consequences of its loss for the whole of contemporary art.
dc.abstract.en | In the thirties of the twentieth century Walter Benjamin claimed that the possibility of mechanical reproduction of artworks significantly affected the condition of contemporary art. The main changes were related to the status of works of art, which, thanks to inventions such as photography, film or gramophone records may be freely reproduced. For Benjamin crucial importance was the issue of the disappearance of the aura of artworks directly related to the emergence of possibility of a mass, mechanical reproduction. The article is an attempt to define the ontological status of the aura and identify the main consequences of its loss for the whole of contemporary art. | pl |
dc.abstract.pl | W latach trzydziestych XX wieku Walter Benjamin stwierdził, że możliwość technicznej reprodukcji dzieł w istotny sposób wpłynęła na kondycję sztuki współczesnej. Zmiany dotyczyły przede wszystkim statusu dzieł sztuki, które dzięki wynalazkom, takim jak fotografia, film czy płyty gramofonowe, mogły być bez ograniczeń powielane i reprodukowane. Dla Benjamina kluczowe znaczenie miała także kwestia zaniku aury dzieł sztuki, związana bezpośrednio z pojawieniem się możliwości masowej, technicznej reprodukcji. Artykuł stanowi próbę określenia ontycznego statusu aury oraz wskazania głównych konsekwencji jej zaniku dla całej sztuki współczesnej. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny : Instytut Filozofii | pl |
dc.contributor.author | Michna, Natalia - 165227 | pl |
dc.contributor.editor | Adamowicz, Klaudia - 152265 | pl |
dc.contributor.editor | Michna, Natalia - 165227 | pl |
dc.date.accessioned | 2018-04-27T08:15:45Z | |
dc.date.available | 2018-04-27T08:15:45Z | |
dc.date.issued | 2014 | pl |
dc.description.additional | Recenzowane materiały z VIII Ogólnopolskiej Konferencji Doktorantów: "Kierunki badawcze w filozofii", dn. 16-17 maja 2014 r., Kraków. Bibliogr. s. 224-225 | pl |
dc.description.physical | 213-225 | pl |
dc.description.publication | 1 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-62378-42-5 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/53959 | |
dc.language | pol | pl |
dc.language.container | pol | pl |
dc.pubinfo | Łódź : Wydawnictwo Biblioteka | pl |
dc.rights | Dodaję tylko opis bibliograficzny | * |
dc.rights.licence | Bez licencji otwartego dostępu | |
dc.rights.uri | * | |
dc.sourceinfo | liczba autorów 18; liczba stron 276; liczba arkuszy wydawniczych 17; | pl |
dc.subject.en | Walter Benjamin | pl |
dc.subject.en | aura | pl |
dc.subject.en | reproduction | pl |
dc.subject.en | mass culture | pl |
dc.subject.pl | Walter Benjamin | pl |
dc.subject.pl | aura | pl |
dc.subject.pl | reprodukcja | pl |
dc.subject.pl | kultura masowa | pl |
dc.subtype | Article | pl |
dc.title | Waltera Benjamina koncepcja sztuki odczarowanej | pl |
dc.title.alternative | Walter Benjamin's concept of disenchanted art | pl |
dc.title.container | Kierunki badawcze w filozofii 2014 : "jest domeną wiedzy mówić, a przywilejem mądrości słuchać" | pl |
dc.type | BookSection | pl |
dspace.entity.type | Publication |