Teoria Arystotelesa na temat źródła ludzkiego ducha : wraz z dodatkiem List otwarty do Pana Profesora Doktora Eduarda Zellera na okoliczność jego pisma na temat teorii Arystotelesa o wieczności ducha

2016
book
translation
dc.abstract.enThis book alongside with Franz Brentano's letter to Eduard Zeller added by the translator are an attempt to prove a thesis that Aristotle was a creationist, especially when it comes to the so called intellectual soul, i.e. that he believed that God conceived as a person creates the soul and implements it into human being. Brentano accuses his arch-enemy, Eudard Zeller, of believing in pre-existence, i.e. that the soul lives before our birth and is uncreated. Nowadays, these arguments are rather outdated, and it is believed that nous poietikos is a kind of noetic sphere, in which particular minds partake, which is to some extent similar to ancient and medieval mystical conceptions. Brentano's interpretation is both interesting and controversial. He calls up the authority of Aristotle's immediate disciples: Eudemus and Theophrastus and tries to reconcile their contradictory views. Moreover, he claims that Aquinas had a special insight into Aristotle (like himself). Although Brentano claims that he is not a Thomist, a careful reader of the whole Aristotelica series will notice how far this inspiration goes.pl
dc.abstract.plNiniejsza książka oraz dodany do niej przez Tłumaczkę list Franza Brentana do Eduarda Zellera stanowią próbę udowodnienia tezy, że Arystoteles był kreacjonistą, zwłaszcza w odniesieniu do tzw. duszy rozumnej. Na mocy tej tezy Arystoteles miał uważać, że to osobowy Bóg tworzy i umieszcza duszę w człowieku. Swego adwersarza, Eduarda Zellera, Brentano "oskarża" o pre-egzystencję, a więc pogląd, zgodnie z którym dusza rozumna istnieje przed naszymi narodzinami i jest niestworzona. Współcześnie odchodzi się od obu tych poglądów, skłaniając się raczej ku temu, że nous poietikos jest pewną sferą noetyczną, w której poszczególne umysły mają udział, co jest w pewnym sensie nawiązaniem (nawet jeśli nie-świadomym) do późnoantycznych i wczesnośredniowiecznych mistycznych oraz mistycyzujących odczytań Stagiryty. Interpretacja Brentana jest tyle interesująca, co kontrowersyjna. Explicite powołuje się on na bezpośrednich uczniów Stagiryty - Teofrasta i Eudemosa, próbując połączyć ich, pod wieloma względami rozbieżne, poglądy. Jednak jeszcze bardziej ryzykownym krokiem jest całkowite oparcie się na wykładni św. Tomasza, co do której wiadomo dziś, że nie jest wierna Stagirycie, ale filozofii chrześcijańskiej, i stanowi próbę pogodzenia tych dwóch nurtów my-ślowych. Brentano uważa swą inspirację Akwinatą jedynie za umiarkowaną. Czytelnik tej, czy też pozostałych książek z Brentanowskiego cyklu "Aristotelica", przekona się, że inspiracja ta jest potężna. Choć tezy Brentana są kontrowersyjne, to dowodzi ich on bardzo skrupulatnie, wprowadzając Czytelnika w fascynujący świat psychologii Arystotelesa, w którym nic nie jest oczywiste.pl
dc.affiliationWydział Filozoficzny : Instytut Filozofiipl
dc.contributor.authorBrentano, Franzpl
dc.contributor.editorSłowiński, Grzegorz - 164240 pl
dc.contributor.translatorKamińska-Tarkowska, Sonia - 103814 pl
dc.date.accessioned2016-12-09T08:36:02Z
dc.date.available2016-12-09T08:36:02Z
dc.date.issued2016pl
dc.description.additionalSonia Kamińska: tłum. z j. niem., wstęp i oprac.pl
dc.description.physical243pl
dc.description.publication11,5pl
dc.identifier.isbn978-83-7688-401-1pl
dc.identifier.urihttp://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/33448
dc.languagepolpl
dc.pubinfoKraków : Zakład Wydawniczy Nomospl
dc.rightsDodaję tylko opis bibliograficzny*
dc.rights.licenceBez licencji otwartego dostępu
dc.rights.uri*
dc.subject.enBrentanopl
dc.subject.enAristotlepl
dc.subject.enZellerpl
dc.subject.enintellectual soul / nous pietikospl
dc.subject.plBrentanopl
dc.subject.plArystotelespl
dc.subject.plZellerpl
dc.subject.pldusza rozumna / nous poietikospl
dc.subtypeTranslationpl
dc.titleTeoria Arystotelesa na temat źródła ludzkiego ducha : wraz z dodatkiem List otwarty do Pana Profesora Doktora Eduarda Zellera na okoliczność jego pisma na temat teorii Arystotelesa o wieczności duchapl
dc.title.alternativeAristotle's theory on the origin of human soul : with an appendix open Letter to Professor Doctor Eduard Zeller on the occasion of his work about Aristotle's theory on the eternity of the spiritpl
dc.title.originalAristoteles Lehre vom Ursprung des menschlichen Geistespl
dc.typeBookpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This book alongside with Franz Brentano's letter to Eduard Zeller added by the translator are an attempt to prove a thesis that Aristotle was a creationist, especially when it comes to the so called intellectual soul, i.e. that he believed that God conceived as a person creates the soul and implements it into human being. Brentano accuses his arch-enemy, Eudard Zeller, of believing in pre-existence, i.e. that the soul lives before our birth and is uncreated. Nowadays, these arguments are rather outdated, and it is believed that nous poietikos is a kind of noetic sphere, in which particular minds partake, which is to some extent similar to ancient and medieval mystical conceptions. Brentano's interpretation is both interesting and controversial. He calls up the authority of Aristotle's immediate disciples: Eudemus and Theophrastus and tries to reconcile their contradictory views. Moreover, he claims that Aquinas had a special insight into Aristotle (like himself). Although Brentano claims that he is not a Thomist, a careful reader of the whole Aristotelica series will notice how far this inspiration goes.
dc.abstract.plpl
Niniejsza książka oraz dodany do niej przez Tłumaczkę list Franza Brentana do Eduarda Zellera stanowią próbę udowodnienia tezy, że Arystoteles był kreacjonistą, zwłaszcza w odniesieniu do tzw. duszy rozumnej. Na mocy tej tezy Arystoteles miał uważać, że to osobowy Bóg tworzy i umieszcza duszę w człowieku. Swego adwersarza, Eduarda Zellera, Brentano "oskarża" o pre-egzystencję, a więc pogląd, zgodnie z którym dusza rozumna istnieje przed naszymi narodzinami i jest niestworzona. Współcześnie odchodzi się od obu tych poglądów, skłaniając się raczej ku temu, że nous poietikos jest pewną sferą noetyczną, w której poszczególne umysły mają udział, co jest w pewnym sensie nawiązaniem (nawet jeśli nie-świadomym) do późnoantycznych i wczesnośredniowiecznych mistycznych oraz mistycyzujących odczytań Stagiryty. Interpretacja Brentana jest tyle interesująca, co kontrowersyjna. Explicite powołuje się on na bezpośrednich uczniów Stagiryty - Teofrasta i Eudemosa, próbując połączyć ich, pod wieloma względami rozbieżne, poglądy. Jednak jeszcze bardziej ryzykownym krokiem jest całkowite oparcie się na wykładni św. Tomasza, co do której wiadomo dziś, że nie jest wierna Stagirycie, ale filozofii chrześcijańskiej, i stanowi próbę pogodzenia tych dwóch nurtów my-ślowych. Brentano uważa swą inspirację Akwinatą jedynie za umiarkowaną. Czytelnik tej, czy też pozostałych książek z Brentanowskiego cyklu "Aristotelica", przekona się, że inspiracja ta jest potężna. Choć tezy Brentana są kontrowersyjne, to dowodzi ich on bardzo skrupulatnie, wprowadzając Czytelnika w fascynujący świat psychologii Arystotelesa, w którym nic nie jest oczywiste.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny : Instytut Filozofii
dc.contributor.authorpl
Brentano, Franz
dc.contributor.editorpl
Słowiński, Grzegorz - 164240
dc.contributor.translatorpl
Kamińska-Tarkowska, Sonia - 103814
dc.date.accessioned
2016-12-09T08:36:02Z
dc.date.available
2016-12-09T08:36:02Z
dc.date.issuedpl
2016
dc.description.additionalpl
Sonia Kamińska: tłum. z j. niem., wstęp i oprac.
dc.description.physicalpl
243
dc.description.publicationpl
11,5
dc.identifier.isbnpl
978-83-7688-401-1
dc.identifier.uri
http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/33448
dc.languagepl
pol
dc.pubinfopl
Kraków : Zakład Wydawniczy Nomos
dc.rights*
Dodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licence
Bez licencji otwartego dostępu
dc.rights.uri*
dc.subject.enpl
Brentano
dc.subject.enpl
Aristotle
dc.subject.enpl
Zeller
dc.subject.enpl
intellectual soul / nous pietikos
dc.subject.plpl
Brentano
dc.subject.plpl
Arystoteles
dc.subject.plpl
Zeller
dc.subject.plpl
dusza rozumna / nous poietikos
dc.subtypepl
Translation
dc.titlepl
Teoria Arystotelesa na temat źródła ludzkiego ducha : wraz z dodatkiem List otwarty do Pana Profesora Doktora Eduarda Zellera na okoliczność jego pisma na temat teorii Arystotelesa o wieczności ducha
dc.title.alternativepl
Aristotle's theory on the origin of human soul : with an appendix open Letter to Professor Doctor Eduard Zeller on the occasion of his work about Aristotle's theory on the eternity of the spirit
dc.title.originalpl
Aristoteles Lehre vom Ursprung des menschlichen Geistes
dc.typepl
Book
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
13
Views per month
Views per city
Krakow
3
Lublin
3
Poznan
2
Warsaw
1

No access

No Thumbnail Available