Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Czynniki stresogenne występujące w pracy nauczyciela przedszkola oraz nauczyciela szkoły podstawowej
Stress Factors in the Work of Nursery School and Primary School Teachers
nauczyciel – przedszkole – stres – szkoła – zarządzający
manager - nursery school - primary school - stress - teacher
Praca dyplomowa pt. “Czynniki stresogenne występujące w pracy nauczyciela przedszkola oraz nauczyciela szkoły podstawowej” analizuje źródła stresu występującego wśród nauczycieli oraz sposoby radzenia sobie z nim przez pracowników i kadry zarządzające na tych dwóch szczeblach edukacyjnych. Przeprowadzone badanie opiera się na kwestionariuszu ankiety, który został wypełniony przez czynnych zawodowo nauczycieli i uwzględnia międzyinnymi takie aspekty jak: poziom stresu nauczycieli, źródła stresu nauczycieli, sposoby radzenia sobie ze stresem przez nauczycieli, strategie wprowadzane przez zarządców w celu walki ze stresem u swoich pracowników, poziom wsparcia nauczycieli przez zarządców, poziom komunikacji pomiędzy dyrekcją a pracownikami. Wyniki badania wskazują, że nauczyciele doświadczają w miejscu pracy różnych, lecz często pokrywających się z sobą sytuacji stresowych, które wpływają na ich zdrowie psychiczne, fizyczne, a co za tym idzie na ich jakość, efektywność i wydajność w pracy. Badania obrazują także, że w niektórych placówkach oświatowych stosowane są niektóre strategie radzenia sobie ze stresem, natomiast w większości placówek, w których są zatrudnieni badani nauczyciele nie są stosowane żadne z nich. Praca zawiera rekomendacje dla pracodawców/zarządzających dotyczące możliwych do wprowadzenia strategii minimalizowania stresu wśród swoich pracowników.
The thesis titled "Stress Factors in the Work of Nursery School and Primary School Teachers" analyzes the sources of stress among teachers and the ways in which both employees and management at these two educational levels cope with it. The conducted study is based on a questionnaire survey completed by active teachers and takes into account various aspects, including the level of teacher stress, sources of teacher stress, ways teachers cope with stress, strategies implemented by managers to combat stress among theiremployees, the level of support teachers receive from managers, and the level of communication between the administration and employees. The study's findings indicate that teachers experience different but often overlapping stressful situations at work, which affect their mental and physical health, and consequently, their quality, efficiency, and productivity at work. The research also reveals that while some educational institutions implement certainstress management strategies, the majority of institutions employing the surveyed teachers do not apply any such strategies. The thesis provides recommendations for employers/managers on possible strategies to minimize stress among their employees.
dc.abstract.en | The thesis titled "Stress Factors in the Work of Nursery School and Primary School Teachers" analyzes the sources of stress among teachers and the ways in which both employees and management at these two educational levels cope with it. The conducted study is based on a questionnaire survey completed by active teachers and takes into account various aspects, including the level of teacher stress, sources of teacher stress, ways teachers cope with stress, strategies implemented by managers to combat stress among theiremployees, the level of support teachers receive from managers, and the level of communication between the administration and employees. The study's findings indicate that teachers experience different but often overlapping stressful situations at work, which affect their mental and physical health, and consequently, their quality, efficiency, and productivity at work. The research also reveals that while some educational institutions implement certainstress management strategies, the majority of institutions employing the surveyed teachers do not apply any such strategies. The thesis provides recommendations for employers/managers on possible strategies to minimize stress among their employees. | pl |
dc.abstract.pl | Praca dyplomowa pt. “Czynniki stresogenne występujące w pracy nauczyciela przedszkola oraz nauczyciela szkoły podstawowej” analizuje źródła stresu występującego wśród nauczycieli oraz sposoby radzenia sobie z nim przez pracowników i kadry zarządzające na tych dwóch szczeblach edukacyjnych. Przeprowadzone badanie opiera się na kwestionariuszu ankiety, który został wypełniony przez czynnych zawodowo nauczycieli i uwzględnia międzyinnymi takie aspekty jak: poziom stresu nauczycieli, źródła stresu nauczycieli, sposoby radzenia sobie ze stresem przez nauczycieli, strategie wprowadzane przez zarządców w celu walki ze stresem u swoich pracowników, poziom wsparcia nauczycieli przez zarządców, poziom komunikacji pomiędzy dyrekcją a pracownikami. Wyniki badania wskazują, że nauczyciele doświadczają w miejscu pracy różnych, lecz często pokrywających się z sobą sytuacji stresowych, które wpływają na ich zdrowie psychiczne, fizyczne, a co za tym idzie na ich jakość, efektywność i wydajność w pracy. Badania obrazują także, że w niektórych placówkach oświatowych stosowane są niektóre strategie radzenia sobie ze stresem, natomiast w większości placówek, w których są zatrudnieni badani nauczyciele nie są stosowane żadne z nich. Praca zawiera rekomendacje dla pracodawców/zarządzających dotyczące możliwych do wprowadzenia strategii minimalizowania stresu wśród swoich pracowników. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Stańczyk, Izabela - 186012 | pl |
dc.contributor.author | Dydek, Katarzyna - USOS323016 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Stańczyk, Izabela - 186012 | pl |
dc.contributor.reviewer | Dyląg, Anna - 127842 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-07-11T22:59:56Z | |
dc.date.available | 2024-07-11T22:59:56Z | |
dc.date.submitted | 2024-07-09 | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie - psychologia w zarządzaniu | pl |
dc.identifier.apd | diploma-172672-323016 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/376435 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | manager - nursery school - primary school - stress - teacher | pl |
dc.subject.pl | nauczyciel – przedszkole – stres – szkoła – zarządzający | pl |
dc.title | Czynniki stresogenne występujące w pracy nauczyciela przedszkola oraz nauczyciela szkoły podstawowej | pl |
dc.title.alternative | Stress Factors in the Work of Nursery School and Primary School Teachers | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |