Czynniki stresogenne występujące w pracy nauczyciela przedszkola oraz nauczyciela szkoły podstawowej

master
dc.abstract.enThe thesis titled "Stress Factors in the Work of Nursery School and Primary School Teachers" analyzes the sources of stress among teachers and the ways in which both employees and management at these two educational levels cope with it. The conducted study is based on a questionnaire survey completed by active teachers and takes into account various aspects, including the level of teacher stress, sources of teacher stress, ways teachers cope with stress, strategies implemented by managers to combat stress among theiremployees, the level of support teachers receive from managers, and the level of communication between the administration and employees. The study's findings indicate that teachers experience different but often overlapping stressful situations at work, which affect their mental and physical health, and consequently, their quality, efficiency, and productivity at work. The research also reveals that while some educational institutions implement certainstress management strategies, the majority of institutions employing the surveyed teachers do not apply any such strategies. The thesis provides recommendations for employers/managers on possible strategies to minimize stress among their employees.pl
dc.abstract.plPraca dyplomowa pt. “Czynniki stresogenne występujące w pracy nauczyciela przedszkola oraz nauczyciela szkoły podstawowej” analizuje źródła stresu występującego wśród nauczycieli oraz sposoby radzenia sobie z nim przez pracowników i kadry zarządzające na tych dwóch szczeblach edukacyjnych. Przeprowadzone badanie opiera się na kwestionariuszu ankiety, który został wypełniony przez czynnych zawodowo nauczycieli i uwzględnia międzyinnymi takie aspekty jak: poziom stresu nauczycieli, źródła stresu nauczycieli, sposoby radzenia sobie ze stresem przez nauczycieli, strategie wprowadzane przez zarządców w celu walki ze stresem u swoich pracowników, poziom wsparcia nauczycieli przez zarządców, poziom komunikacji pomiędzy dyrekcją a pracownikami. Wyniki badania wskazują, że nauczyciele doświadczają w miejscu pracy różnych, lecz często pokrywających się z sobą sytuacji stresowych, które wpływają na ich zdrowie psychiczne, fizyczne, a co za tym idzie na ich jakość, efektywność i wydajność w pracy. Badania obrazują także, że w niektórych placówkach oświatowych stosowane są niektóre strategie radzenia sobie ze stresem, natomiast w większości placówek, w których są zatrudnieni badani nauczyciele nie są stosowane żadne z nich. Praca zawiera rekomendacje dla pracodawców/zarządzających dotyczące możliwych do wprowadzenia strategii minimalizowania stresu wśród swoich pracowników.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorStańczyk, Izabela - 186012 pl
dc.contributor.authorDydek, Katarzyna - USOS323016 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerStańczyk, Izabela - 186012 pl
dc.contributor.reviewerDyląg, Anna - 127842 pl
dc.date.accessioned2024-07-11T22:59:56Z
dc.date.available2024-07-11T22:59:56Z
dc.date.submitted2024-07-09pl
dc.fieldofstudyzarządzanie - psychologia w zarządzaniupl
dc.identifier.apddiploma-172672-323016pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/376435
dc.languagepolpl
dc.subject.enmanager - nursery school - primary school - stress - teacherpl
dc.subject.plnauczyciel – przedszkole – stres – szkoła – zarządzającypl
dc.titleCzynniki stresogenne występujące w pracy nauczyciela przedszkola oraz nauczyciela szkoły podstawowejpl
dc.title.alternativeStress Factors in the Work of Nursery School and Primary School Teacherspl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The thesis titled "Stress Factors in the Work of Nursery School and Primary School Teachers" analyzes the sources of stress among teachers and the ways in which both employees and management at these two educational levels cope with it. The conducted study is based on a questionnaire survey completed by active teachers and takes into account various aspects, including the level of teacher stress, sources of teacher stress, ways teachers cope with stress, strategies implemented by managers to combat stress among theiremployees, the level of support teachers receive from managers, and the level of communication between the administration and employees. The study's findings indicate that teachers experience different but often overlapping stressful situations at work, which affect their mental and physical health, and consequently, their quality, efficiency, and productivity at work. The research also reveals that while some educational institutions implement certainstress management strategies, the majority of institutions employing the surveyed teachers do not apply any such strategies. The thesis provides recommendations for employers/managers on possible strategies to minimize stress among their employees.
dc.abstract.plpl
Praca dyplomowa pt. “Czynniki stresogenne występujące w pracy nauczyciela przedszkola oraz nauczyciela szkoły podstawowej” analizuje źródła stresu występującego wśród nauczycieli oraz sposoby radzenia sobie z nim przez pracowników i kadry zarządzające na tych dwóch szczeblach edukacyjnych. Przeprowadzone badanie opiera się na kwestionariuszu ankiety, który został wypełniony przez czynnych zawodowo nauczycieli i uwzględnia międzyinnymi takie aspekty jak: poziom stresu nauczycieli, źródła stresu nauczycieli, sposoby radzenia sobie ze stresem przez nauczycieli, strategie wprowadzane przez zarządców w celu walki ze stresem u swoich pracowników, poziom wsparcia nauczycieli przez zarządców, poziom komunikacji pomiędzy dyrekcją a pracownikami. Wyniki badania wskazują, że nauczyciele doświadczają w miejscu pracy różnych, lecz często pokrywających się z sobą sytuacji stresowych, które wpływają na ich zdrowie psychiczne, fizyczne, a co za tym idzie na ich jakość, efektywność i wydajność w pracy. Badania obrazują także, że w niektórych placówkach oświatowych stosowane są niektóre strategie radzenia sobie ze stresem, natomiast w większości placówek, w których są zatrudnieni badani nauczyciele nie są stosowane żadne z nich. Praca zawiera rekomendacje dla pracodawców/zarządzających dotyczące możliwych do wprowadzenia strategii minimalizowania stresu wśród swoich pracowników.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Stańczyk, Izabela - 186012
dc.contributor.authorpl
Dydek, Katarzyna - USOS323016
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Stańczyk, Izabela - 186012
dc.contributor.reviewerpl
Dyląg, Anna - 127842
dc.date.accessioned
2024-07-11T22:59:56Z
dc.date.available
2024-07-11T22:59:56Z
dc.date.submittedpl
2024-07-09
dc.fieldofstudypl
zarządzanie - psychologia w zarządzaniu
dc.identifier.apdpl
diploma-172672-323016
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/376435
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
manager - nursery school - primary school - stress - teacher
dc.subject.plpl
nauczyciel – przedszkole – stres – szkoła – zarządzający
dc.titlepl
Czynniki stresogenne występujące w pracy nauczyciela przedszkola oraz nauczyciela szkoły podstawowej
dc.title.alternativepl
Stress Factors in the Work of Nursery School and Primary School Teachers
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
105
Views per month
Views per city
Warsaw
22
Wroclaw
11
Poznan
6
Gdansk
5
Katowice
5
Krakow
5
Lodz
4
Wieliczka
4
Szamotuły
2
Szczecin
2

No access

No Thumbnail Available
Collections