Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wychowanie integralne w trosce o człowieczeństwo i harmonijny rozwój - na przykładzie koncepcji Ludwiki Jeleńskiej i Heinricha Daubera
Integral education, expressing concern for humanity and harmonious development - based on the example of the concepts of Ludwika Jeleńska and Heinrich Dauber.
integralność, harmonia, rozwój, człowieczeństwo, równowaga, pełnia, autentyczność
integrity, harmony, development, humanity, balance, fullness, authenticity
W czterech rozdziałach pracy zostaną zaprezentowane kwestie teoretyczne stanowiące fundament dla podjętych rozważań nad wychowaniem integralnym. Celem podjętych rozważań będzie prezentacja założeń wychowania integralnego, wyrażająca troskę o człowieczeństwo i harmonijny rozwój. Przewodnia analiza założeń wychowania integralnego będzie opierać się na przykładzie koncepcji Ludwiki Jeleńskiej i Heinricha Dauber’a. Na początku rozważań zostanie zaprezentowana geneza kategorii integralności w humanistycznym klasycyzmie starożytnej Grecji, aby wydobyć z niej pierwsze założenia wychowania integralnego. Następnie zaprezentowana zostanie analiza wychowania integralnego w pedagogice zorientowanej humanistycznie i personalistycznie. Zabieg ten ma ukazać zróżnicowane podejścia wybranych myślicieli do założeń wychowania integralnego. Równocześnie wskazane zostaną te aspekty, które wydobywają i rozwijają w człowieku harmonię. Po omówieniu kolejno po sobie koncepcji wychowania integralnego obojgu autorów zostanie zaprezentowana ich szczegółowa analiza porównawcza, w wyniku której wskazane zostaną podobieństwa i różnice w obrębie ich założeń. W rezultacie przeprowadzonej analizy porównawczej przedstawione zostaną korzyści, które mają wskazywać zarówno na pewną przydatność obu koncepcji dla współczesnej teorii, jak i praktyki wychowania oraz mają ukazać, to co je wyróżnia na tle innych propozycji wychowania integralnego.
In four chapters of the thesis, theoretical issues which are the foundation for the reflections on integral education will be presented. The aim of the reflections will be to present the assumptions of integral education, expressing concern for humanity and harmonious development. The leading analysis of the assumptions of integral education will be based on the example of the concepts of Ludwika Jeleńska and Heinrich Dauber. The considerations will start with the genesis of the category of integrity in the humanistic classicism of Ancient Greece, in order to extract from it the first assumptions of integral education. Next, an analysis of integral education from it. Then, an analysis of integral education in humanistically and personalistically oriented pedagogy will be presented. This procedure aims to show the diverse approaches of selected thinkers to the assumptions of integral education. At the same time, those aspects that bring out and develop harmony in a man will be indicated. After discussing the concept of integral education of both authors, their detailed comparative analysis will be presented, indicating similarities and differences between their assumptions. As a result of the comparative analysis, the benefits of both concepts will be presented, pointing to their certain usefulness for the contemporary theory and practice of education and showing what distinguishes them from other proposals of integral education.
dc.abstract.en | In four chapters of the thesis, theoretical issues which are the foundation for the reflections on integral education will be presented. The aim of the reflections will be to present the assumptions of integral education, expressing concern for humanity and harmonious development. The leading analysis of the assumptions of integral education will be based on the example of the concepts of Ludwika Jeleńska and Heinrich Dauber. The considerations will start with the genesis of the category of integrity in the humanistic classicism of Ancient Greece, in order to extract from it the first assumptions of integral education. Next, an analysis of integral education from it. Then, an analysis of integral education in humanistically and personalistically oriented pedagogy will be presented. This procedure aims to show the diverse approaches of selected thinkers to the assumptions of integral education. At the same time, those aspects that bring out and develop harmony in a man will be indicated. After discussing the concept of integral education of both authors, their detailed comparative analysis will be presented, indicating similarities and differences between their assumptions. As a result of the comparative analysis, the benefits of both concepts will be presented, pointing to their certain usefulness for the contemporary theory and practice of education and showing what distinguishes them from other proposals of integral education. | pl |
dc.abstract.pl | W czterech rozdziałach pracy zostaną zaprezentowane kwestie teoretyczne stanowiące fundament dla podjętych rozważań nad wychowaniem integralnym. Celem podjętych rozważań będzie prezentacja założeń wychowania integralnego, wyrażająca troskę o człowieczeństwo i harmonijny rozwój. Przewodnia analiza założeń wychowania integralnego będzie opierać się na przykładzie koncepcji Ludwiki Jeleńskiej i Heinricha Dauber’a. Na początku rozważań zostanie zaprezentowana geneza kategorii integralności w humanistycznym klasycyzmie starożytnej Grecji, aby wydobyć z niej pierwsze założenia wychowania integralnego. Następnie zaprezentowana zostanie analiza wychowania integralnego w pedagogice zorientowanej humanistycznie i personalistycznie. Zabieg ten ma ukazać zróżnicowane podejścia wybranych myślicieli do założeń wychowania integralnego. Równocześnie wskazane zostaną te aspekty, które wydobywają i rozwijają w człowieku harmonię. Po omówieniu kolejno po sobie koncepcji wychowania integralnego obojgu autorów zostanie zaprezentowana ich szczegółowa analiza porównawcza, w wyniku której wskazane zostaną podobieństwa i różnice w obrębie ich założeń. W rezultacie przeprowadzonej analizy porównawczej przedstawione zostaną korzyści, które mają wskazywać zarówno na pewną przydatność obu koncepcji dla współczesnej teorii, jak i praktyki wychowania oraz mają ukazać, to co je wyróżnia na tle innych propozycji wychowania integralnego. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Wrońska, Katarzyna - 132780 | pl |
dc.contributor.author | Pabis, Daria | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Wrońska, Katarzyna - 132780 | pl |
dc.contributor.reviewer | Doniec, Renata - 127747 | pl |
dc.date.accessioned | 2022-07-06T22:04:49Z | |
dc.date.available | 2022-07-06T22:04:49Z | |
dc.date.submitted | 2022-07-06 | pl |
dc.fieldofstudy | pedagogika | pl |
dc.identifier.apd | diploma-159667-277826 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/295068 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | integrity, harmony, development, humanity, balance, fullness, authenticity | pl |
dc.subject.pl | integralność, harmonia, rozwój, człowieczeństwo, równowaga, pełnia, autentyczność | pl |
dc.title | Wychowanie integralne w trosce o człowieczeństwo i harmonijny rozwój - na przykładzie koncepcji Ludwiki Jeleńskiej i Heinricha Daubera | pl |
dc.title.alternative | Integral education, expressing concern for humanity and harmonious development - based on the example of the concepts of Ludwika Jeleńska and Heinrich Dauber. | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |