Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Między misją a komercją - kultura w ofercie Telewizji Polskiej S.A. Analiza wybranych programów
Between mission and commerce - culture in Telewizja Polska S.A.'s offer. Analysis of chosen programmes
telewizja publiczna tvp misja
TVP public television mission
Temat pracy odnosi się do zadań Telewizji Polskiej S.A. jako nadawcy publicznego. Ustawodawca zobowiązał TVP do wypełniania misji publicznej wobec społeczeństwa. W pracy został podjęty temat misji publicznej w zakresie kultury. Temat cechuje aktualność ze względu na toczącą się od kilku lat debatę na temat polskich mediów publicznych. Szczegółowo opisano historię TVP, począwszy od pierwszych testów, przez transformację ustrojową, aż po pierwsze lata XXI wieku. Opisano sposób transformacji z nadawcy państwowego na prywatnego.TVP rozpoczęła nadawanie w latach 50. XX wieku, a lata Polski Ludowej są wyjątkowo obfite jeśli chodzi o programy kulturalne w ramówce. Kultowe stały się programy takie jak: Kabaret Starszych Panów, Teatr Telewizji, Teatr Sensacji „Kobra” czy magazyn kulturalny „Pegaz”. Dzisiejsze programy kulturalne to nie tylko tradycja, czyli poniedziałkowy Teatr TV, ale również nowoczesne i atrakcyjne dla różnych odbiorców audycje. W pracy zanalizowano wybrane programy kulturalne z ogólnodostępnych kanałów: TVP1 i TVP2. Na tej podstawie autorka wyciągnęła wnioski co do sposobu, w jaki kultura jest pokazywana w Telewizji Polskiej.
The subject of presented thesis are tasks of Telewizja Polska S.A. as a public broadcaster. Polish legistlator has obliged Telewizja Polska to fulfil public mission. The autothor focused on cultural aspect of the public mission. The topic is very actual because of the lasting debate in Polish media about the role of public broadcaster. The thesis contains the history of Telewizja Polska since first experimental signals, through the transformation of Polish political system, to first years of XXI th century. The transformation from national to public broadcaster has been also described. Telewizja Polska started to broadcast in 1950s and decades of Polska Republika Ludowa are very rich in cultural programmes. There are some historical ones such as: Kabaret Starszych Panów, Teatr Telewizji, Teatr Sensacji „Kobra”, „Pegaz”. Not only are contemorary programmes traditional, but also modern and attractive to different targets. The author analysed chosen cultural programmes, attainable on TVP1 and TVP2. The analysis was the base to conclude in the topic of the image of culture at Telewizja Polska.
dc.abstract.en | The subject of presented thesis are tasks of Telewizja Polska S.A. as a public broadcaster. Polish legistlator has obliged Telewizja Polska to fulfil public mission. The autothor focused on cultural aspect of the public mission. The topic is very actual because of the lasting debate in Polish media about the role of public broadcaster. The thesis contains the history of Telewizja Polska since first experimental signals, through the transformation of Polish political system, to first years of XXI th century. The transformation from national to public broadcaster has been also described. Telewizja Polska started to broadcast in 1950s and decades of Polska Republika Ludowa are very rich in cultural programmes. There are some historical ones such as: Kabaret Starszych Panów, Teatr Telewizji, Teatr Sensacji „Kobra”, „Pegaz”. Not only are contemorary programmes traditional, but also modern and attractive to different targets. The author analysed chosen cultural programmes, attainable on TVP1 and TVP2. The analysis was the base to conclude in the topic of the image of culture at Telewizja Polska. | pl |
dc.abstract.pl | Temat pracy odnosi się do zadań Telewizji Polskiej S.A. jako nadawcy publicznego. Ustawodawca zobowiązał TVP do wypełniania misji publicznej wobec społeczeństwa. W pracy został podjęty temat misji publicznej w zakresie kultury. Temat cechuje aktualność ze względu na toczącą się od kilku lat debatę na temat polskich mediów publicznych. Szczegółowo opisano historię TVP, począwszy od pierwszych testów, przez transformację ustrojową, aż po pierwsze lata XXI wieku. Opisano sposób transformacji z nadawcy państwowego na prywatnego.TVP rozpoczęła nadawanie w latach 50. XX wieku, a lata Polski Ludowej są wyjątkowo obfite jeśli chodzi o programy kulturalne w ramówce. Kultowe stały się programy takie jak: Kabaret Starszych Panów, Teatr Telewizji, Teatr Sensacji „Kobra” czy magazyn kulturalny „Pegaz”. Dzisiejsze programy kulturalne to nie tylko tradycja, czyli poniedziałkowy Teatr TV, ale również nowoczesne i atrakcyjne dla różnych odbiorców audycje. W pracy zanalizowano wybrane programy kulturalne z ogólnodostępnych kanałów: TVP1 i TVP2. Na tej podstawie autorka wyciągnęła wnioski co do sposobu, w jaki kultura jest pokazywana w Telewizji Polskiej. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Słupek, Lucyna - 131939 | pl |
dc.contributor.author | Pieńkowska, Joanna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Hess, Agnieszka - 128316 | pl |
dc.contributor.reviewer | Słupek, Lucyna - 131939 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T08:47:59Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T08:47:59Z | |
dc.date.submitted | 2012-07-02 | pl |
dc.fieldofstudy | dziennikarstwo i komunikacja społeczna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-67405-114656 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/180821 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | TVP public television mission | pl |
dc.subject.pl | telewizja publiczna tvp misja | pl |
dc.title | Między misją a komercją - kultura w ofercie Telewizji Polskiej S.A. Analiza wybranych programów | pl |
dc.title.alternative | Between mission and commerce - culture in Telewizja Polska S.A.'s offer. Analysis of chosen programmes | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |