Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Narodziny kina z ducha nihilizmu. Dojrzała twórczość Béli Tarra w świetle koncepcji Fryderyka Nietzschego i Gilles'a Deleuze'a
The Birth of Cinema from the Spirit of Nihilism. Late Films of Béla Tarr in Reference to Theoretical Concepts of Friedrich Nietzsche and Gilles Deleuze
Nietzsche Tarr Deleuze film modernism
Nietzsche Tarr Deleuze film modernizm
The main aim of this work is to portray the philosophical inspirations which are present in the late films of Hungarian director. In the first chapter of the thesis, the author describes the pessimistic universe of Tarr's movies in terms of its relevance to the most important concepts from Nietzsche's perspectivism (nihilism, will to power, overman). Second part of the work is devoted to the presentation of the relations which link the unique cinematic form of Tarr's oeuvre with the most general assumptions from the antimetaphisical project of philosophy that was propagated by German thinker. Particular emphasis is put on Nietzsche's idea of art. Finally, the the main focus of the third chapter of this work is Gilles Deleuze's film theory. Some of its aspects are presented in reference to the late productions of Tarr. The autor of the thesis introduces, among others, the Deleusian term 'time-image' – another useful tool which allows to iterpret the thoroughly Nietzsche-oriented films of Béla Tarr.
W pierwszym rozdziale pracy ukazane zostały zależności, jakie można sformułować w odniesieniu do tematyki oraz treści filmów Tarra, oczywiście przy użyciu najważniejszych terminów z filozoficznego projektu Nietzschego, takich jak nihilizm, wola mocy czy wieczny powrót. Również druga część pracy zawiera opartą na ogólnych założeniach nietzscheanizmu analizę, w której podjęta jest kwestia wyszukanej strony formalnej późnych dzieł reżysera. W ramach trzeciego rozdziału najistotniejsze aspekty dojrzałej twórczości Tarra zostały odniesione do niektórych teoretyczno-filmowych koncepcji Gilles'a Deleuze'a, które francuski filozof zawarł w znanym traktacie na temat sztuki filmowej "Kino. 1. Obraz-ruch. 2. Obraz-czas".W podsumowaniu wskazana zostanie najogólniejsza zależność, łącząca trzech omawianych autorów, jak również wyrażona będzie wątpliwość natury metodologicznej, która pojawiła się w trakcie powstawania pracy.
dc.abstract.en | The main aim of this work is to portray the philosophical inspirations which are present in the late films of Hungarian director. In the first chapter of the thesis, the author describes the pessimistic universe of Tarr's movies in terms of its relevance to the most important concepts from Nietzsche's perspectivism (nihilism, will to power, overman). Second part of the work is devoted to the presentation of the relations which link the unique cinematic form of Tarr's oeuvre with the most general assumptions from the antimetaphisical project of philosophy that was propagated by German thinker. Particular emphasis is put on Nietzsche's idea of art. Finally, the the main focus of the third chapter of this work is Gilles Deleuze's film theory. Some of its aspects are presented in reference to the late productions of Tarr. The autor of the thesis introduces, among others, the Deleusian term 'time-image' – another useful tool which allows to iterpret the thoroughly Nietzsche-oriented films of Béla Tarr. | pl |
dc.abstract.other | W pierwszym rozdziale pracy ukazane zostały zależności, jakie można sformułować w odniesieniu do tematyki oraz treści filmów Tarra, oczywiście przy użyciu najważniejszych terminów z filozoficznego projektu Nietzschego, takich jak nihilizm, wola mocy czy wieczny powrót. Również druga część pracy zawiera opartą na ogólnych założeniach nietzscheanizmu analizę, w której podjęta jest kwestia wyszukanej strony formalnej późnych dzieł reżysera. W ramach trzeciego rozdziału najistotniejsze aspekty dojrzałej twórczości Tarra zostały odniesione do niektórych teoretyczno-filmowych koncepcji Gilles'a Deleuze'a, które francuski filozof zawarł w znanym traktacie na temat sztuki filmowej "Kino. 1. Obraz-ruch. 2. Obraz-czas".W podsumowaniu wskazana zostanie najogólniejsza zależność, łącząca trzech omawianych autorów, jak również wyrażona będzie wątpliwość natury metodologicznej, która pojawiła się w trakcie powstawania pracy. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.contributor.advisor | Syska, Rafał - 132183 | pl |
dc.contributor.author | Peplinski, Maciej | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Lubelski, Tadeusz | pl |
dc.contributor.reviewer | Syska, Rafał - 132183 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-14T20:49:39Z | |
dc.date.available | 2020-07-14T20:49:39Z | |
dc.date.submitted | 2011-06-27 | pl |
dc.fieldofstudy | filmoznawstwo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-56426-98088 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/170853 | |
dc.subject.en | Nietzsche Tarr Deleuze film modernism | pl |
dc.subject.other | Nietzsche Tarr Deleuze film modernizm | pl |
dc.title | Narodziny kina z ducha nihilizmu. Dojrzała twórczość Béli Tarra w świetle koncepcji Fryderyka Nietzschego i Gilles'a Deleuze'a | pl |
dc.title.alternative | The Birth of Cinema from the Spirit of Nihilism. Late Films of Béla Tarr in Reference to Theoretical Concepts of Friedrich Nietzsche and Gilles Deleuze | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |