Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Gry tekstowe rozgrywane online a kompetencje społeczne
Text-based games played on-line and social competences
Gry tekstowe, kompetencje społeczne, role społeczne, enklawa rzeczywistości podstawowej, refleksyjność
Text-based games, social competences, social roles, an enclav of basic reality, reflexivity
Przedmiotem niniejszej pracy jest problematyka gier tekstowych rozgrywanych on-line. Celem pracy było przebadanie, w jaki sposób umożliwiają one nabywanie pewnych kompetencji społecznych (takich jak odgrywanie ról społecznych, rozwój refleksyjności, nauka funkcjonowania w grupie) oraz wykazanie, że świat gier tekstowych w pewnym stopniu imituje codzienny świat społeczny. Do analizy tematu posłużyły teorie Goffmana, Meada, Znanieckiego, Castellsa, Baudrillarda, Bergera i Luckmanna. W toku badań przeprowadzono obserwacje (zarówno samej rozgrywki, jak i zachowania graczy poza nią) oraz ankietę. W wyniku analizy zgromadzonych danych, sformułowano następujące główne wnioski:•Gry tekstowe umożliwiają wcielanie się w role społeczne funkcjonujące wedle tych samych zasad, co w rzeczywiści podstawowej, naukę godzenia wymagań, jakie niosą ze sobą różne role i sprostania oczekiwaniom społecznym z nimi związanymi. •Dzięki informacji zwrotnej od innych graczy, ich postaci, Mistrzów Gry i własnym obserwacjom, gracze mogą uczyć się refleksyjności. •Gry tekstowe dają szanse na naukę funkcjonowania w grupie. Są swojego rodzaju treningiem przed życiem społecznym – nie jest to jednak trening całkowicie pozbawiony konsekwencji.•W świecie gier tekstowych pojawiają się zjawiska typowe dla rzeczywistości podstawowej, takie jak: kontrola społeczna, oczekiwania społeczne, normy, konwencje, zjawisko wykluczenia.
The subject of this thesis is the issue of text-based games played on-line. The aim of the thesis was to examine how they enable the acquisition of some social competences (such as acting social roles, the development of reflexivity, learning how to function in the world) and to prove that the world of text-based games to some extent imitates the everyday social world. The theories of Goffman, Mead, Znaniecki, Castells, Baudrillad, Berger and Luckmann were used for the analysis of the topic. During the research an observation (of both the game itself and the player’s behaviour beyond it) and a survey was carried out.After analysing gathered data the following main conclusions were drawn:-Text-based games enable to impersonate social roles functioning according to the same rules as in the basic reality, learning to reconcile the requirements posed by different roles and to meet social expectations associated with them.-Thanks to the return information other players, their characters, Game Masters and their own observations, players can learn reflexivity.-Text-based games provide an opportunity to function in a group. They are a kind of a training before social life – however it is not a training completely deprived of consequences.-In the world of text-based games there are phenomenons typical for basic reality, such as: social control, social expectations, norms, conventions, the phenomenon of exclusion.
dc.abstract.en | The subject of this thesis is the issue of text-based games played on-line. The aim of the thesis was to examine how they enable the acquisition of some social competences (such as acting social roles, the development of reflexivity, learning how to function in the world) and to prove that the world of text-based games to some extent imitates the everyday social world. The theories of Goffman, Mead, Znaniecki, Castells, Baudrillad, Berger and Luckmann were used for the analysis of the topic. During the research an observation (of both the game itself and the player’s behaviour beyond it) and a survey was carried out.After analysing gathered data the following main conclusions were drawn:-Text-based games enable to impersonate social roles functioning according to the same rules as in the basic reality, learning to reconcile the requirements posed by different roles and to meet social expectations associated with them.-Thanks to the return information other players, their characters, Game Masters and their own observations, players can learn reflexivity.-Text-based games provide an opportunity to function in a group. They are a kind of a training before social life – however it is not a training completely deprived of consequences.-In the world of text-based games there are phenomenons typical for basic reality, such as: social control, social expectations, norms, conventions, the phenomenon of exclusion. | pl |
dc.abstract.pl | Przedmiotem niniejszej pracy jest problematyka gier tekstowych rozgrywanych on-line. Celem pracy było przebadanie, w jaki sposób umożliwiają one nabywanie pewnych kompetencji społecznych (takich jak odgrywanie ról społecznych, rozwój refleksyjności, nauka funkcjonowania w grupie) oraz wykazanie, że świat gier tekstowych w pewnym stopniu imituje codzienny świat społeczny. Do analizy tematu posłużyły teorie Goffmana, Meada, Znanieckiego, Castellsa, Baudrillarda, Bergera i Luckmanna. W toku badań przeprowadzono obserwacje (zarówno samej rozgrywki, jak i zachowania graczy poza nią) oraz ankietę. W wyniku analizy zgromadzonych danych, sformułowano następujące główne wnioski:•Gry tekstowe umożliwiają wcielanie się w role społeczne funkcjonujące wedle tych samych zasad, co w rzeczywiści podstawowej, naukę godzenia wymagań, jakie niosą ze sobą różne role i sprostania oczekiwaniom społecznym z nimi związanymi. •Dzięki informacji zwrotnej od innych graczy, ich postaci, Mistrzów Gry i własnym obserwacjom, gracze mogą uczyć się refleksyjności. •Gry tekstowe dają szanse na naukę funkcjonowania w grupie. Są swojego rodzaju treningiem przed życiem społecznym – nie jest to jednak trening całkowicie pozbawiony konsekwencji.•W świecie gier tekstowych pojawiają się zjawiska typowe dla rzeczywistości podstawowej, takie jak: kontrola społeczna, oczekiwania społeczne, normy, konwencje, zjawisko wykluczenia. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Bukowski, Andrzej - 127478 | pl |
dc.contributor.author | Kubasiewicz, Magdalena | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Wagner, Aleksandra - 141973 | pl |
dc.contributor.reviewer | Bukowski, Andrzej - 127478 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-25T06:27:16Z | |
dc.date.available | 2020-07-25T06:27:16Z | |
dc.date.submitted | 2014-10-20 | pl |
dc.fieldofstudy | socjologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-92779-112039 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/200897 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Text-based games, social competences, social roles, an enclav of basic reality, reflexivity | pl |
dc.subject.pl | Gry tekstowe, kompetencje społeczne, role społeczne, enklawa rzeczywistości podstawowej, refleksyjność | pl |
dc.title | Gry tekstowe rozgrywane online a kompetencje społeczne | pl |
dc.title.alternative | Text-based games played on-line and social competences | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |