Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
La marionnette et le mannequin à la lisière de la mort : Kantor, Ghelderode, Maeterlinck
Marionnette and mannequin on the verge of death : Kantor, Ghelderode, Maeterlinck
Marionetka i manekin - zetknięcie ze śmiercią : Kantor, Ghelderode, Maeterlinck
Tadeusz Kantor
Maurice Maeterlinck
Michel de Ghelderode
manekin
śmierć w teatrze
Tadeusz Kantor
Maurice Maeterlinck
Michel de Ghelderode
mannequin
death in the theatre
Tadeusz Kantor
Maurice Maeterlinck
Michel de Ghelderode
mannequin
death in theatre
Artykuł recenzowany naukowo. Prezentowany podczas konferencji: "Transgressions: pour une histoire des pratiques contre-normatives dans les lettres belges francophones (1830-2018)", Kraków, 6-7.12.2018
Tematem artykułu są związki między teatrem Tadeusza Kantora, teatrem Michela de Ghelderode’a i teatrem Maurice’a Maeterlincka, szczególnie w sposobie przedstawiania śmierci w ich dziełach scenicznych i dramatycznych. Analiza wybranych scen ze spektaklu Wielopole, Wielopole, z dwóch dramatów Ghelderode’a Wyjście aktora [Sortie de l’acteur] i Szkoła błaznów [Ecole des bouffons] i z "pierwszego teatru" Maeterlincka ukaże w jaki sposób manekin i postaci o charakterze marionety, wraz z całą swoją materialnością, są używane do stworzenia obrazów nieustannego przekraczania granicy między śmiercią a życiem.
The purpose of the article is to show the affinities between Tadeusz Kantor, Michel de Ghelderode and Maurice Maeterlinck’s stage and dramatic works, mainly in their representation of death. The author focuses on the analysis of scenes chosen from the performance Wielopole-Wielopole by Kantor, plays Sortie de l’acteur and Ecole des bouffons by Ghelderode, as well as Maeterlinck’s "first theatre". Czerska refers the way in which the mannequin and the marionnette character, with all their materiality, are being used. It makes the verge between life and death in the above mentioned dramas constantly being crossed.
L’article pose la question des affinités entre les théâtres de Tadeusz Kantor, Michel de Ghelderode et Maurice Maeterlinck, notamment en ce qui concerne la représentation de la mort dans leurs œuvres scéniques et dramatiques. En analysant les scènes choisies du spectacle Wielopole-Wielopole, des deux drames ghelderodiens Sortie de l’acteur et École des bouffons ainsi que du "premier théâtre" de Maeterlinck, l’on démontre comment le mannequin et le personnage de caractère marionnettique, avec toute leur matérialité, sont utilisés pour créer des images du passage constant entre la mort et la vie.
dc.abstract.en | The purpose of the article is to show the affinities between Tadeusz Kantor, Michel de Ghelderode and Maurice Maeterlinck’s stage and dramatic works, mainly in their representation of death. The author focuses on the analysis of scenes chosen from the performance Wielopole-Wielopole by Kantor, plays Sortie de l’acteur and Ecole des bouffons by Ghelderode, as well as Maeterlinck’s "first theatre". Czerska refers the way in which the mannequin and the marionnette character, with all their materiality, are being used. It makes the verge between life and death in the above mentioned dramas constantly being crossed. | pl |
dc.abstract.other | L’article pose la question des affinités entre les théâtres de Tadeusz Kantor, Michel de Ghelderode et Maurice Maeterlinck, notamment en ce qui concerne la représentation de la mort dans leurs œuvres scéniques et dramatiques. En analysant les scènes choisies du spectacle Wielopole-Wielopole, des deux drames ghelderodiens Sortie de l’acteur et École des bouffons ainsi que du "premier théâtre" de Maeterlinck, l’on démontre comment le mannequin et le personnage de caractère marionnettique, avec toute leur matérialité, sont utilisés pour créer des images du passage constant entre la mort et la vie. | pl |
dc.abstract.pl | Tematem artykułu są związki między teatrem Tadeusza Kantora, teatrem Michela de Ghelderode’a i teatrem Maurice’a Maeterlincka, szczególnie w sposobie przedstawiania śmierci w ich dziełach scenicznych i dramatycznych. Analiza wybranych scen ze spektaklu Wielopole, Wielopole, z dwóch dramatów Ghelderode’a Wyjście aktora [Sortie de l’acteur] i Szkoła błaznów [Ecole des bouffons] i z "pierwszego teatru" Maeterlincka ukaże w jaki sposób manekin i postaci o charakterze marionety, wraz z całą swoją materialnością, są używane do stworzenia obrazów nieustannego przekraczania granicy między śmiercią a życiem. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filologiczny : Instytut Filologii Romańskiej | pl |
dc.contributor.author | Czerska, Karolina - 213767 | pl |
dc.date.accession | 2020-05-07 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-05-07T11:16:36Z | |
dc.date.available | 2020-05-07T11:16:36Z | |
dc.date.issued | 2019 | pl |
dc.date.openaccess | 0 | |
dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
dc.description.additional | Artykuł recenzowany naukowo. Prezentowany podczas konferencji: "Transgressions: pour une histoire des pratiques contre-normatives dans les lettres belges francophones (1830-2018)", Kraków, 6-7.12.2018 | pl |
dc.description.number | 16 | pl |
dc.description.physical | 43-54 | pl |
dc.description.points | 20 | pl |
dc.description.publication | 0,75 | pl |
dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
dc.identifier.eissn | 2261-3455 | pl |
dc.identifier.issn | 1774-7988 | pl |
dc.identifier.project | ROD UJ / OP | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/155529 | |
dc.identifier.weblink | http://gerflint.fr/Base/Pologne16/czerska.pdf | pl |
dc.language | fre | pl |
dc.language.container | fre | pl |
dc.rights | Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.licence | CC-BY-NC-ND | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/fr/legalcode | * |
dc.share.type | otwarte czasopismo | |
dc.subject.en | Tadeusz Kantor | pl |
dc.subject.en | Maurice Maeterlinck | pl |
dc.subject.en | Michel de Ghelderode | pl |
dc.subject.en | mannequin | pl |
dc.subject.en | death in the theatre | pl |
dc.subject.other | Tadeusz Kantor | pl |
dc.subject.other | Maurice Maeterlinck | pl |
dc.subject.other | Michel de Ghelderode | pl |
dc.subject.other | mannequin | pl |
dc.subject.other | death in theatre | pl |
dc.subject.pl | Tadeusz Kantor | pl |
dc.subject.pl | Maurice Maeterlinck | pl |
dc.subject.pl | Michel de Ghelderode | pl |
dc.subject.pl | manekin | pl |
dc.subject.pl | śmierć w teatrze | pl |
dc.subtype | Article | pl |
dc.title | La marionnette et le mannequin à la lisière de la mort : Kantor, Ghelderode, Maeterlinck | pl |
dc.title.alternative | Marionnette and mannequin on the verge of death : Kantor, Ghelderode, Maeterlinck | pl |
dc.title.alternative | Marionetka i manekin - zetknięcie ze śmiercią : Kantor, Ghelderode, Maeterlinck | pl |
dc.title.journal | Synergies Pologne | pl |
dc.title.volume | Transgressions : pour une histoire des pratiques contre-normatives dans les lettres belges francophones (1830-2018) | pl |
dc.type | JournalArticle | pl |
dspace.entity.type | Publication |
* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.
Views
36
Views per month
Views per city
Downloads
Open Access