Marzenia o nieśmiertelności. Motyw zmartwychwstania i jego reinterpretacje na wybranych przykładach filmowych

master
dc.abstract.enThe author focuses on how resurrection and its reinterpretations function in popular culture, especially in subjectively selected film examples that picture the human dreams of immortality. In thesis’ first part the author researchers the resurrection motive, analyzing its religious presentations. Special attention is paid to the Christian vision of resurrection, considering its popularity and range of the confession’s dogmas. Next chapter is introduced with a short depiction of the cinema focused on the Passion of the Christ, only to develope into a deeper analysis of the selected film examples that present resurrection in a non-canonical way. These include Carl Theodor Dreyer's "The Word" (1955), Carlos Reygadas' "Silent Light" (2007) and Mikheil Kalatozishvili's "The Wild Field" (2008). In the third part the author concentrates on the vampire figure as an exemplification of complex cultural changes in the attitude towards death and return to life. The fourth chapter is dedicated to one of the most mythologized film figures of the living dead – a zombie. The last part presents the wide spectrum of different possibilities of depicting the return form the grave. The thesis closes with a bibliography used while writing the text and a filmography of titles that appear throughout it.pl
dc.abstract.plAutorka pracy skupia się na funkcjonowaniu motywu zmartwychwstania oraz jego reinterpretacji w kulturze popularnej, przede wszystkim w subiektywnie wybranych przykładach filmowych obrazujących ludzkie marzenia o nieśmiertelności. W pierwszej części pracy autorka bada genezę motywu zmartwychwstania, analizując jego religijne przedstawienia. Szczególną uwagę poświęca chrześcijańskiej wizji zmartwychwstania, z racji popularności i zasięgu występowania dogmatów tego wyznania. Kolejny rozdział od krótkiego szkicu dotyczącego kina pasyjnego wychodzi do głębszej analizy wybranych przykładów filmowego, pozakanonicznego wykorzystania motywu zmartwychwstania: "Słowa" (1955) Carla Theodora Dreyera, "Cichego światła" (2007) Carlosa Reygadasa oraz "Dzikiego pola" (2008) Michaiła Kałatoziszwilego. W trzeciej części pracy autorka skupia się na postaci wampira jako egzemplifikacji złożonych, kulturowych przemian stosunku do śmierci i powrotu do życia. Rozdział czwarty poświęcony jest jednej z najbardziej zmitologizowanych postaci kinowych „żywych trupów” – zombie. Ostatnia część pracy dotyczy szerokiego spektrum różnych możliwości ukazania powrotu zza grobu w kinie. Całość zamyka wykorzystana przy pisaniu bibliografia oraz filmografia pojawiających się w tekście tytułów filmów.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.contributor.advisorStach, Grażyna - 132036 pl
dc.contributor.authorJakubik, Joannapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerFrąc, Waldemar - 127950 pl
dc.contributor.reviewerStach, Grażyna - 132036 pl
dc.date.accessioned2020-07-20T17:43:44Z
dc.date.available2020-07-20T17:43:44Z
dc.date.submitted2011-10-20pl
dc.fieldofstudyfilmoznawstwopl
dc.identifier.apddiploma-60674-65341pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/174271
dc.languagepolpl
dc.subject.enResurrection, death, vampire, zombiepl
dc.subject.plZmartwychwstanie, śmierć, wampir, zombiepl
dc.titleMarzenia o nieśmiertelności. Motyw zmartwychwstania i jego reinterpretacje na wybranych przykładach filmowychpl
dc.title.alternativeDreams of Immortality. Resurrection and its reinterpretations in selected film examplespl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The author focuses on how resurrection and its reinterpretations function in popular culture, especially in subjectively selected film examples that picture the human dreams of immortality. In thesis’ first part the author researchers the resurrection motive, analyzing its religious presentations. Special attention is paid to the Christian vision of resurrection, considering its popularity and range of the confession’s dogmas. Next chapter is introduced with a short depiction of the cinema focused on the Passion of the Christ, only to develope into a deeper analysis of the selected film examples that present resurrection in a non-canonical way. These include Carl Theodor Dreyer's "The Word" (1955), Carlos Reygadas' "Silent Light" (2007) and Mikheil Kalatozishvili's "The Wild Field" (2008). In the third part the author concentrates on the vampire figure as an exemplification of complex cultural changes in the attitude towards death and return to life. The fourth chapter is dedicated to one of the most mythologized film figures of the living dead – a zombie. The last part presents the wide spectrum of different possibilities of depicting the return form the grave. The thesis closes with a bibliography used while writing the text and a filmography of titles that appear throughout it.
dc.abstract.plpl
Autorka pracy skupia się na funkcjonowaniu motywu zmartwychwstania oraz jego reinterpretacji w kulturze popularnej, przede wszystkim w subiektywnie wybranych przykładach filmowych obrazujących ludzkie marzenia o nieśmiertelności. W pierwszej części pracy autorka bada genezę motywu zmartwychwstania, analizując jego religijne przedstawienia. Szczególną uwagę poświęca chrześcijańskiej wizji zmartwychwstania, z racji popularności i zasięgu występowania dogmatów tego wyznania. Kolejny rozdział od krótkiego szkicu dotyczącego kina pasyjnego wychodzi do głębszej analizy wybranych przykładów filmowego, pozakanonicznego wykorzystania motywu zmartwychwstania: "Słowa" (1955) Carla Theodora Dreyera, "Cichego światła" (2007) Carlosa Reygadasa oraz "Dzikiego pola" (2008) Michaiła Kałatoziszwilego. W trzeciej części pracy autorka skupia się na postaci wampira jako egzemplifikacji złożonych, kulturowych przemian stosunku do śmierci i powrotu do życia. Rozdział czwarty poświęcony jest jednej z najbardziej zmitologizowanych postaci kinowych „żywych trupów” – zombie. Ostatnia część pracy dotyczy szerokiego spektrum różnych możliwości ukazania powrotu zza grobu w kinie. Całość zamyka wykorzystana przy pisaniu bibliografia oraz filmografia pojawiających się w tekście tytułów filmów.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.advisorpl
Stach, Grażyna - 132036
dc.contributor.authorpl
Jakubik, Joanna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Frąc, Waldemar - 127950
dc.contributor.reviewerpl
Stach, Grażyna - 132036
dc.date.accessioned
2020-07-20T17:43:44Z
dc.date.available
2020-07-20T17:43:44Z
dc.date.submittedpl
2011-10-20
dc.fieldofstudypl
filmoznawstwo
dc.identifier.apdpl
diploma-60674-65341
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/174271
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Resurrection, death, vampire, zombie
dc.subject.plpl
Zmartwychwstanie, śmierć, wampir, zombie
dc.titlepl
Marzenia o nieśmiertelności. Motyw zmartwychwstania i jego reinterpretacje na wybranych przykładach filmowych
dc.title.alternativepl
Dreams of Immortality. Resurrection and its reinterpretations in selected film examples
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
24
Views per month
Views per city
Wroclaw
3
Dublin
2
Lodz
2
Chwaszczyno
1
Des Moines
1
Krakow
1
Poznan
1
Warsaw
1

No access

No Thumbnail Available