Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Fotografia portretowa jako forma inscenizacji
Portrait photography as a form of staging
fotografia, fotografia portretowa, portret, autoportret fotograficzny, fotografia inscenizowana, inscenizacja teatralna, teatralizacja, carte de visite, performans, fotografia - spektakl, estetyka fotografii, seflie, kultura wizualna, konceptualizm, kapitalizm, krytyka konsumpcjonizmu, sztuka krytyczna, Joseph Nicéphore Niépce, Julia Margaret Cameron, Cindy Sherman, Natalia LL, selfie - feminizm, Zofia Krawiec, Audrey Wollen, Annie Leibovitz, David LaChapelle, Diane Arbus, Roland Barthes, Henri Cartier-Bresson, Susan Sontag, Alfred Stieglitz, Francois Soulages, William John Thomas Mitchell, Jacques Lacan, Hans Belting, Maurice Merleau-Ponty, Nicholas Mirzeoff, Manuel Castellas, Pierre Bourdieu
photography, portrait photography, portrait, photographic self-portrait, staged photography, theater staging, theater, carte de visite, performance, photography - spectacle, aesthetics of photography, seflie, visual culture, conceptualism, capitalism, criticism of consumerism, critical art, Joseph Nicéphore Niépce, Julia Margaret Cameron, Cindy Sherman, Natalia LL, selfie - feminizm, Zofia Krawiec, Audrey Wollen, Annie Leibovitz, David LaChapelle, Diane Arbus, Roland Barthes, Henri Cartier-Bresson, Susan Sontag, Alfred Stieglitz, Francois Soulages, William John Thomas Mitchell, Jacques Lacan, Hans Belting, Maurice Merleau-Ponty, Nicholas Mirzeoff, Manuel Castellas, Pierre Bourdieu
Celem niniejszej pracy jest próba odczytania fotografii portretowej jako formy inscenizacji. By odnaleźć genezę zjawiska teatralizacji w fotografii portretowej, autorka powołuje się na historyczne związki dagerotypii, a następnie fotografii z malarstwem. Zwraca również uwagę na obecność zarządzającej fotografią kategorii spojrzenia. Na wstępie przedstawia opis procesu kreowania obrazu fotograficznego i istotne aspekty techniczne, mające wpływ na sposób funkcjonowania najstarszych atelier fotograficznych. Pierwsza część pracy zawiera również uwagi na temat kwestii, które determinowały społeczną rolę dawnej fotografii portretowej, a w następstwie jej dzisiejsze funkcje. W drugim rozdziale znajdują się rozważania na temat autoportretu fotograficznego i sposóbu w jaki poddaje on krytyce klisze kulturowe oraz aktualne problemy i przemiany społeczne. W tym celu przedstawiony jest opis autoportretów Cindy Sherman, Natalii LL oraz instagramowe performanse wizerunku selfie-feministek. W kolejnej części autorka analizuje zjawisku dekonstruowania i ponownego stwarzania wizerunków fotografowanych podmiotów przy pomocy fotografii portretowej, oraz sposoby nadbudowywania znaczeń i podejmowania dialogu z widzem. Twórczość Annie Leibovitz, Davida LaChapelle oraz Diane Arbus zostaje zestawiona z widowiskowym aspektem fotografii. Pozwala to autorce postawić tezę, że artysta - fotograf - zasługuje na miano reżysera fotograficznego obrazu.
The aim of this bachelor's thesis, is an attempt, to present portrait photography as a form of staging. To find the genesis of the phenomenon of theatralization in portrait photography, author refers to historical daguerrotype relationships, then goes to connections between photography to paintings. An attention is also putted to the presence managed by photography of the gaze category. The essay has the following structure. At the beginning, it is presented process description of creating a photographic image and important technical aspects, affecting the way of functioning the oldest photographic ateliers. First part contains also remarks about matters, which determined the social role of old portrait photography and, in consequence, as a result, its today's functions. Second chapter present reflections about photographic self-portrait and the way in which it criticizes cultural clichés and current problems and social changes. In order to do that, it is shown a description of self-portraits of Cindy Sherman, Natalia LL and instagram’s performances of the selfie-feminists. In the last part, author analyzes the phenomenon of deconstructing and rebuild images of photographed subjects with the help of portrait photography, and ways to build up meanings and make dialogue with the viewer. The works of Annie Leibovitz, David LaChapelle and Diane Arbus are compared with a spectacular aspect of photography. It helps author to adoption of such a thesis, that the artist – photographer, deserves to be called a director of a photographic image.
dc.abstract.en | The aim of this bachelor's thesis, is an attempt, to present portrait photography as a form of staging. To find the genesis of the phenomenon of theatralization in portrait photography, author refers to historical daguerrotype relationships, then goes to connections between photography to paintings. An attention is also putted to the presence managed by photography of the gaze category. The essay has the following structure. At the beginning, it is presented process description of creating a photographic image and important technical aspects, affecting the way of functioning the oldest photographic ateliers. First part contains also remarks about matters, which determined the social role of old portrait photography and, in consequence, as a result, its today's functions. Second chapter present reflections about photographic self-portrait and the way in which it criticizes cultural clichés and current problems and social changes. In order to do that, it is shown a description of self-portraits of Cindy Sherman, Natalia LL and instagram’s performances of the selfie-feminists. In the last part, author analyzes the phenomenon of deconstructing and rebuild images of photographed subjects with the help of portrait photography, and ways to build up meanings and make dialogue with the viewer. The works of Annie Leibovitz, David LaChapelle and Diane Arbus are compared with a spectacular aspect of photography. It helps author to adoption of such a thesis, that the artist – photographer, deserves to be called a director of a photographic image. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy jest próba odczytania fotografii portretowej jako formy inscenizacji. By odnaleźć genezę zjawiska teatralizacji w fotografii portretowej, autorka powołuje się na historyczne związki dagerotypii, a następnie fotografii z malarstwem. Zwraca również uwagę na obecność zarządzającej fotografią kategorii spojrzenia. Na wstępie przedstawia opis procesu kreowania obrazu fotograficznego i istotne aspekty techniczne, mające wpływ na sposób funkcjonowania najstarszych atelier fotograficznych. Pierwsza część pracy zawiera również uwagi na temat kwestii, które determinowały społeczną rolę dawnej fotografii portretowej, a w następstwie jej dzisiejsze funkcje. W drugim rozdziale znajdują się rozważania na temat autoportretu fotograficznego i sposóbu w jaki poddaje on krytyce klisze kulturowe oraz aktualne problemy i przemiany społeczne. W tym celu przedstawiony jest opis autoportretów Cindy Sherman, Natalii LL oraz instagramowe performanse wizerunku selfie-feministek. W kolejnej części autorka analizuje zjawisku dekonstruowania i ponownego stwarzania wizerunków fotografowanych podmiotów przy pomocy fotografii portretowej, oraz sposoby nadbudowywania znaczeń i podejmowania dialogu z widzem. Twórczość Annie Leibovitz, Davida LaChapelle oraz Diane Arbus zostaje zestawiona z widowiskowym aspektem fotografii. Pozwala to autorce postawić tezę, że artysta - fotograf - zasługuje na miano reżysera fotograficznego obrazu. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Fazan, Katarzyna - 127887 | pl |
dc.contributor.author | Kupis, Karolina | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Fazan, Katarzyna - 127887 | pl |
dc.contributor.reviewer | Burzyńska, Anna - 160267 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-28T03:23:09Z | |
dc.date.available | 2020-07-28T03:23:09Z | |
dc.date.submitted | 2019-07-11 | pl |
dc.fieldofstudy | wiedza o teatrze | pl |
dc.identifier.apd | diploma-136108-213832 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/238139 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | photography, portrait photography, portrait, photographic self-portrait, staged photography, theater staging, theater, carte de visite, performance, photography - spectacle, aesthetics of photography, seflie, visual culture, conceptualism, capitalism, criticism of consumerism, critical art, Joseph Nicéphore Niépce, Julia Margaret Cameron, Cindy Sherman, Natalia LL, selfie - feminizm, Zofia Krawiec, Audrey Wollen, Annie Leibovitz, David LaChapelle, Diane Arbus, Roland Barthes, Henri Cartier-Bresson, Susan Sontag, Alfred Stieglitz, Francois Soulages, William John Thomas Mitchell, Jacques Lacan, Hans Belting, Maurice Merleau-Ponty, Nicholas Mirzeoff, Manuel Castellas, Pierre Bourdieu | pl |
dc.subject.pl | fotografia, fotografia portretowa, portret, autoportret fotograficzny, fotografia inscenizowana, inscenizacja teatralna, teatralizacja, carte de visite, performans, fotografia - spektakl, estetyka fotografii, seflie, kultura wizualna, konceptualizm, kapitalizm, krytyka konsumpcjonizmu, sztuka krytyczna, Joseph Nicéphore Niépce, Julia Margaret Cameron, Cindy Sherman, Natalia LL, selfie - feminizm, Zofia Krawiec, Audrey Wollen, Annie Leibovitz, David LaChapelle, Diane Arbus, Roland Barthes, Henri Cartier-Bresson, Susan Sontag, Alfred Stieglitz, Francois Soulages, William John Thomas Mitchell, Jacques Lacan, Hans Belting, Maurice Merleau-Ponty, Nicholas Mirzeoff, Manuel Castellas, Pierre Bourdieu | pl |
dc.title | Fotografia portretowa jako forma inscenizacji | pl |
dc.title.alternative | Portrait photography as a form of staging | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |