Metateatr w dramatach Luigi Pirandella " Sześć postaci w poszukiwaniu autora" i Jerzego Szaniawskiego "Dwa teatry"

licenciate
dc.abstract.enThis work discusses the manner of functioning of the metatheatre in literary writings and the scope for its manifestation in them. It reveals the rules of dramatic construction and theatrical mechanisms which govern the text. The work is to present not only the technical side of the construction of a drama but, above all, the problems of theatre on its own – to issues of illusion and disillusion, artificiality and truth, life and form. It focuses mainly on the philosophical aspect of overt theatricality. Pirandello and Szaniawski’s dramas epitomise this matter, as metatheatrical devices are used in them in order to indicate the objection to the constant favoring of mimesis and, as a result, lead to the criticism of naturalistic aesthetics.pl
dc.abstract.otherPraca podejmuje problem sposobu funkcjonowania i możliwości przejawiania się metateatru w utworach literackich. Obnaża zasady konstrukcji dramatycznej i mechanizmów teatralnych rządzących tekstem. Celem pracy jest nie tylko ukazanie technicznej strony budowy dramatu, ale przede wszystkim prezentacja problemów teatru samego w sobie – problemu iluzji i deziluzji, sztuczności i prawdy, życia i formy. Skupia się głównie na filozoficznym aspekcie jawnej teatralności. Najlepszymi przykładami stają się tutaj dramaty Pirandella i Szaniawskiego, w których zastosowanie chwytów metateatralnych ma służyć przede wszystkim ukazaniu sprzeciwu wobec ciągłego wówczas hołdowania zasady mimesis i w efekcie prowadzić do krytyki estetyki naturalistycznej.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.contributor.advisorMroczkowska-Brand, Katarzyna - 130777 pl
dc.contributor.authorGórowska, Justynapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerSokalska, Małgorzata - 147950 pl
dc.contributor.reviewerMroczkowska-Brand, Katarzyna - 130777 pl
dc.date.accessioned2020-07-14T21:37:44Z
dc.date.available2020-07-14T21:37:44Z
dc.date.submitted2011-07-01pl
dc.fieldofstudykomparatystykapl
dc.identifier.apddiploma-57222-98840pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/171616
dc.subject.enmetatheatre, overt theatricality, illusion,pl
dc.subject.othermetateatr, jawność teatralna, iluzja,pl
dc.titleMetateatr w dramatach Luigi Pirandella " Sześć postaci w poszukiwaniu autora" i Jerzego Szaniawskiego "Dwa teatry"pl
dc.title.alternativeMetatheatre in the plays: Luigi Pirandello’s “Sei Personaggi in Cerca d'Autore” and “Dwa teatry” by Jerzy Szaniawski.pl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This work discusses the manner of functioning of the metatheatre in literary writings and the scope for its manifestation in them. It reveals the rules of dramatic construction and theatrical mechanisms which govern the text. The work is to present not only the technical side of the construction of a drama but, above all, the problems of theatre on its own – to issues of illusion and disillusion, artificiality and truth, life and form. It focuses mainly on the philosophical aspect of overt theatricality. Pirandello and Szaniawski’s dramas epitomise this matter, as metatheatrical devices are used in them in order to indicate the objection to the constant favoring of mimesis and, as a result, lead to the criticism of naturalistic aesthetics.
dc.abstract.otherpl
Praca podejmuje problem sposobu funkcjonowania i możliwości przejawiania się metateatru w utworach literackich. Obnaża zasady konstrukcji dramatycznej i mechanizmów teatralnych rządzących tekstem. Celem pracy jest nie tylko ukazanie technicznej strony budowy dramatu, ale przede wszystkim prezentacja problemów teatru samego w sobie – problemu iluzji i deziluzji, sztuczności i prawdy, życia i formy. Skupia się głównie na filozoficznym aspekcie jawnej teatralności. Najlepszymi przykładami stają się tutaj dramaty Pirandella i Szaniawskiego, w których zastosowanie chwytów metateatralnych ma służyć przede wszystkim ukazaniu sprzeciwu wobec ciągłego wówczas hołdowania zasady mimesis i w efekcie prowadzić do krytyki estetyki naturalistycznej.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.contributor.advisorpl
Mroczkowska-Brand, Katarzyna - 130777
dc.contributor.authorpl
Górowska, Justyna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Sokalska, Małgorzata - 147950
dc.contributor.reviewerpl
Mroczkowska-Brand, Katarzyna - 130777
dc.date.accessioned
2020-07-14T21:37:44Z
dc.date.available
2020-07-14T21:37:44Z
dc.date.submittedpl
2011-07-01
dc.fieldofstudypl
komparatystyka
dc.identifier.apdpl
diploma-57222-98840
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/171616
dc.subject.enpl
metatheatre, overt theatricality, illusion,
dc.subject.otherpl
metateatr, jawność teatralna, iluzja,
dc.titlepl
Metateatr w dramatach Luigi Pirandella " Sześć postaci w poszukiwaniu autora" i Jerzego Szaniawskiego "Dwa teatry"
dc.title.alternativepl
Metatheatre in the plays: Luigi Pirandello’s “Sei Personaggi in Cerca d'Autore” and “Dwa teatry” by Jerzy Szaniawski.
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available