Językowy aspekt emocji u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym i w normie rozwojowej - analiza porównawcza

master
dc.abstract.enThe present thesis explores the emotional expression of children suffering from cerebral palsy through alternative communication, as well as the communication methods of their neurotypical peers. The study presents the subject by analysing academic literature examining the importance of communication in social life and describing childhood cerebral palsy. Presented information includes the causes of the disease, its symptoms, and alternative forms of communication. The analysis is then followed by the chosen research methodology. The author delves into their original research model and examines the results obtained through working with a child affected by cerebral palsy, who uses both alternative communications and traditional speech. The study is concluded by answering the main problem statement.pl
dc.abstract.plNiniejsza praca magisterska opisuje język emocji dzieci dotkniętych mózgowym porażeniem dziecięcym za pomocą Komunikacji Alternatywnej oraz sposobu nazywania ich przez normatywnych rówieśników. Na wstępie przybliżona została literatura specjalistyczna opisująca znaczenie komunikacji w życiu społecznym, etiologię i skutki mózgowego porażenia dziecięcego wraz z charakterystyką mowy. Opisana została także komunikacja alternatywna. W dalszej części pracy opisano wybraną metodologię badawczą, która stanowiła fundament przeprowadzonych badań. Autorka opisuje swoje autorskie narzędzie badawcze, a następnie przedstawia rezultaty badań przeprowadzonych udziałem dwojga dzieci - z mózgowym porażeniem dziecięcym posługującym się Komunikacją Alternatywną oraz mówiącym. Praca zakończona jest przedstawieniem rezultatów badań oraz odpowiedzią na pytania badawcze postawione na początku pracy.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorWójcik-Topór, Paulina - USOS87888 pl
dc.contributor.authorDuda, Barbara - USOS322230 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerStefańczyk, Wiesław - 132088 pl
dc.contributor.reviewerWójcik-Topór, Paulina - USOS87888 pl
dc.date.accessioned2024-07-02T22:56:50Z
dc.date.available2024-07-02T22:56:50Z
dc.date.submitted2024-07-01pl
dc.fieldofstudylogopediapl
dc.identifier.apddiploma-174135-322230pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/367299
dc.languagepolpl
dc.subject.enalternative communication, Celebral Palsy, language of emotions.pl
dc.subject.pljęzyk emocji, komunikacja alternatywna, mózgowe porażenie dziecięce.pl
dc.titleJęzykowy aspekt emocji u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym i w normie rozwojowej - analiza porównawczapl
dc.title.alternativeThe linguistic aspect of emotions in children with and without cerebral palsy - a comparative analysispl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The present thesis explores the emotional expression of children suffering from cerebral palsy through alternative communication, as well as the communication methods of their neurotypical peers. The study presents the subject by analysing academic literature examining the importance of communication in social life and describing childhood cerebral palsy. Presented information includes the causes of the disease, its symptoms, and alternative forms of communication. The analysis is then followed by the chosen research methodology. The author delves into their original research model and examines the results obtained through working with a child affected by cerebral palsy, who uses both alternative communications and traditional speech. The study is concluded by answering the main problem statement.
dc.abstract.plpl
Niniejsza praca magisterska opisuje język emocji dzieci dotkniętych mózgowym porażeniem dziecięcym za pomocą Komunikacji Alternatywnej oraz sposobu nazywania ich przez normatywnych rówieśników. Na wstępie przybliżona została literatura specjalistyczna opisująca znaczenie komunikacji w życiu społecznym, etiologię i skutki mózgowego porażenia dziecięcego wraz z charakterystyką mowy. Opisana została także komunikacja alternatywna. W dalszej części pracy opisano wybraną metodologię badawczą, która stanowiła fundament przeprowadzonych badań. Autorka opisuje swoje autorskie narzędzie badawcze, a następnie przedstawia rezultaty badań przeprowadzonych udziałem dwojga dzieci - z mózgowym porażeniem dziecięcym posługującym się Komunikacją Alternatywną oraz mówiącym. Praca zakończona jest przedstawieniem rezultatów badań oraz odpowiedzią na pytania badawcze postawione na początku pracy.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Wójcik-Topór, Paulina - USOS87888
dc.contributor.authorpl
Duda, Barbara - USOS322230
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Stefańczyk, Wiesław - 132088
dc.contributor.reviewerpl
Wójcik-Topór, Paulina - USOS87888
dc.date.accessioned
2024-07-02T22:56:50Z
dc.date.available
2024-07-02T22:56:50Z
dc.date.submittedpl
2024-07-01
dc.fieldofstudypl
logopedia
dc.identifier.apdpl
diploma-174135-322230
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/367299
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
alternative communication, Celebral Palsy, language of emotions.
dc.subject.plpl
język emocji, komunikacja alternatywna, mózgowe porażenie dziecięce.
dc.titlepl
Językowy aspekt emocji u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym i w normie rozwojowej - analiza porównawcza
dc.title.alternativepl
The linguistic aspect of emotions in children with and without cerebral palsy - a comparative analysis
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
24
Views per month
Views per city
Warsaw
5
Krakow
4
Poznan
4
Mogilany
2
Vienna
2
Jasło
1
Lodz
1
Nowe
1
Ropczyce
1
Stalowa Wola
1

No access

No Thumbnail Available
Collections