Narcyzm wrażliwy i wielkościowy a uzależnienie od mediów społecznościowych. Mediacyjna rola samooceny

master
dc.abstract.enThe aim of the study was to examine the relationship between two subtypes of narcissism as a trait: vulnerable and grandiose narcissism, self-esteem and social media addiction. 161 participants took part in the study. NARPI, HSNS, SES and BSMAS scales in Polish versions were used to assess the measured constructs. The analysis of the results were conducted. Grandiose narcissism was positively correlated with self-esteem, vulnerable narcissism was negatively correlated with self-esteem, and self-esteem was negatively correlated with social media addiction. Both vulnerable and grandiose narcissism were positively correlated with social media addiction. All of the effect sizes were small. Self-esteem was found to be a partial mediator of the relationship between vulnerable narcissism and social media addiction.pl
dc.abstract.plCelem badania było sprawdzenie związków pomiędzy nasileniem cechy narcyzmu wrażliwego i narcyzmu wielkościowego, wysokością samooceny oraz nasileniem objawów uzależnienia od mediów społecznościowych. Narcyzm w niniejszym badaniu jest rozumiany jako cecha, będąca charakterystyką na spektrum której mieści się populacja niekliniczna. Postawiono hipotezy dotyczące wystąpienia pozytywnego związku między narcyzmem wielkościowym a wysokością samooceny oraz negatywnego związku między narcyzmem wrażliwym a wysokością samooceny. Ponadto przewidywano negatywny związek między wysokością samooceny a uzależnieniem od mediów społecznościowych. Spodziewano się także pozytywnego związku narcyzmu wrażliwego oraz narcyzmu wielkościowego z uzależnieniem od mediów społecznościowych. Postawiono także hipotezę o mediacyjnej roli samooceny w związku narcyzmu wrażliwego z uzależnieniem od mediów społecznościowych. W badaniu wzięło udział 161 osób. Do pomiaru badanych zmiennych użyto kwestionariusza NARPI oraz skal HSNS, SES i BSMAS w polskich wersjach. Analiza wyników wykazała, że wszystkie hipotezy zostały potwierdzone. Narcyzm wielkościowy korelował pozytywnie z samooceną, narcyzm wrażliwy korelował negatywnie z samooceną, samoocena korelowała negatywnie z uzależnieniem od mediów społecznościowych, narcyzm wrażliwy oraz narcyzm wielkościowy korelowały pozytywnie z uzależnieniem od mediów społecznościowych. Wysokość wszystkich korelacji była słaba. Samoocena okazała się być częściowym mediatorem związku narcyzmu wrażliwego z uzależnieniem od mediów społecznościowych.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorProchwicz, Katarzyna - 131546 pl
dc.contributor.authorStasiowska, Monika - USOS274127 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerProchwicz, Katarzyna - 131546 pl
dc.contributor.reviewerGacek, Michał - 136471 pl
dc.date.accessioned2024-09-23T22:31:48Z
dc.date.available2024-09-23T22:31:48Z
dc.date.submitted2024-09-23pl
dc.fieldofstudypsychologiapl
dc.identifier.apddiploma-177847-274127pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/447175
dc.languagepolpl
dc.subject.envulnerable narcissism, grandiose narcissism, self-esteem, social media addictionpl
dc.subject.plnarcyzm wielkościowy, narcyzm wrażliwy, samoocena, uzależnienie od mediów społecznościowychpl
dc.titleNarcyzm wrażliwy i wielkościowy a uzależnienie od mediów społecznościowych. Mediacyjna rola samoocenypl
dc.title.alternativeVulnerable and grandiose narcissism and social media addiction. Mediating role of self-esteempl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of the study was to examine the relationship between two subtypes of narcissism as a trait: vulnerable and grandiose narcissism, self-esteem and social media addiction. 161 participants took part in the study. NARPI, HSNS, SES and BSMAS scales in Polish versions were used to assess the measured constructs. The analysis of the results were conducted. Grandiose narcissism was positively correlated with self-esteem, vulnerable narcissism was negatively correlated with self-esteem, and self-esteem was negatively correlated with social media addiction. Both vulnerable and grandiose narcissism were positively correlated with social media addiction. All of the effect sizes were small. Self-esteem was found to be a partial mediator of the relationship between vulnerable narcissism and social media addiction.
dc.abstract.plpl
Celem badania było sprawdzenie związków pomiędzy nasileniem cechy narcyzmu wrażliwego i narcyzmu wielkościowego, wysokością samooceny oraz nasileniem objawów uzależnienia od mediów społecznościowych. Narcyzm w niniejszym badaniu jest rozumiany jako cecha, będąca charakterystyką na spektrum której mieści się populacja niekliniczna. Postawiono hipotezy dotyczące wystąpienia pozytywnego związku między narcyzmem wielkościowym a wysokością samooceny oraz negatywnego związku między narcyzmem wrażliwym a wysokością samooceny. Ponadto przewidywano negatywny związek między wysokością samooceny a uzależnieniem od mediów społecznościowych. Spodziewano się także pozytywnego związku narcyzmu wrażliwego oraz narcyzmu wielkościowego z uzależnieniem od mediów społecznościowych. Postawiono także hipotezę o mediacyjnej roli samooceny w związku narcyzmu wrażliwego z uzależnieniem od mediów społecznościowych. W badaniu wzięło udział 161 osób. Do pomiaru badanych zmiennych użyto kwestionariusza NARPI oraz skal HSNS, SES i BSMAS w polskich wersjach. Analiza wyników wykazała, że wszystkie hipotezy zostały potwierdzone. Narcyzm wielkościowy korelował pozytywnie z samooceną, narcyzm wrażliwy korelował negatywnie z samooceną, samoocena korelowała negatywnie z uzależnieniem od mediów społecznościowych, narcyzm wrażliwy oraz narcyzm wielkościowy korelowały pozytywnie z uzależnieniem od mediów społecznościowych. Wysokość wszystkich korelacji była słaba. Samoocena okazała się być częściowym mediatorem związku narcyzmu wrażliwego z uzależnieniem od mediów społecznościowych.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Prochwicz, Katarzyna - 131546
dc.contributor.authorpl
Stasiowska, Monika - USOS274127
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Prochwicz, Katarzyna - 131546
dc.contributor.reviewerpl
Gacek, Michał - 136471
dc.date.accessioned
2024-09-23T22:31:48Z
dc.date.available
2024-09-23T22:31:48Z
dc.date.submittedpl
2024-09-23
dc.fieldofstudypl
psychologia
dc.identifier.apdpl
diploma-177847-274127
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/447175
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
vulnerable narcissism, grandiose narcissism, self-esteem, social media addiction
dc.subject.plpl
narcyzm wielkościowy, narcyzm wrażliwy, samoocena, uzależnienie od mediów społecznościowych
dc.titlepl
Narcyzm wrażliwy i wielkościowy a uzależnienie od mediów społecznościowych. Mediacyjna rola samooceny
dc.title.alternativepl
Vulnerable and grandiose narcissism and social media addiction. Mediating role of self-esteem
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
198
Views per month
Views per city
Warsaw
49
Wroclaw
28
Krakow
15
Lublin
10
Szczecin
8
Sosnowiec
6
Katowice
5
Lodz
5
Poznan
5
Torun
5

No access

No Thumbnail Available
Collections