Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Narcyzm wrażliwy i wielkościowy a uzależnienie od mediów społecznościowych. Mediacyjna rola samooceny
Vulnerable and grandiose narcissism and social media addiction. Mediating role of self-esteem
narcyzm wielkościowy, narcyzm wrażliwy, samoocena, uzależnienie od mediów społecznościowych
vulnerable narcissism, grandiose narcissism, self-esteem, social media addiction
Celem badania było sprawdzenie związków pomiędzy nasileniem cechy narcyzmu wrażliwego i narcyzmu wielkościowego, wysokością samooceny oraz nasileniem objawów uzależnienia od mediów społecznościowych. Narcyzm w niniejszym badaniu jest rozumiany jako cecha, będąca charakterystyką na spektrum której mieści się populacja niekliniczna. Postawiono hipotezy dotyczące wystąpienia pozytywnego związku między narcyzmem wielkościowym a wysokością samooceny oraz negatywnego związku między narcyzmem wrażliwym a wysokością samooceny. Ponadto przewidywano negatywny związek między wysokością samooceny a uzależnieniem od mediów społecznościowych. Spodziewano się także pozytywnego związku narcyzmu wrażliwego oraz narcyzmu wielkościowego z uzależnieniem od mediów społecznościowych. Postawiono także hipotezę o mediacyjnej roli samooceny w związku narcyzmu wrażliwego z uzależnieniem od mediów społecznościowych. W badaniu wzięło udział 161 osób. Do pomiaru badanych zmiennych użyto kwestionariusza NARPI oraz skal HSNS, SES i BSMAS w polskich wersjach. Analiza wyników wykazała, że wszystkie hipotezy zostały potwierdzone. Narcyzm wielkościowy korelował pozytywnie z samooceną, narcyzm wrażliwy korelował negatywnie z samooceną, samoocena korelowała negatywnie z uzależnieniem od mediów społecznościowych, narcyzm wrażliwy oraz narcyzm wielkościowy korelowały pozytywnie z uzależnieniem od mediów społecznościowych. Wysokość wszystkich korelacji była słaba. Samoocena okazała się być częściowym mediatorem związku narcyzmu wrażliwego z uzależnieniem od mediów społecznościowych.
The aim of the study was to examine the relationship between two subtypes of narcissism as a trait: vulnerable and grandiose narcissism, self-esteem and social media addiction. 161 participants took part in the study. NARPI, HSNS, SES and BSMAS scales in Polish versions were used to assess the measured constructs. The analysis of the results were conducted. Grandiose narcissism was positively correlated with self-esteem, vulnerable narcissism was negatively correlated with self-esteem, and self-esteem was negatively correlated with social media addiction. Both vulnerable and grandiose narcissism were positively correlated with social media addiction. All of the effect sizes were small. Self-esteem was found to be a partial mediator of the relationship between vulnerable narcissism and social media addiction.
dc.abstract.en | The aim of the study was to examine the relationship between two subtypes of narcissism as a trait: vulnerable and grandiose narcissism, self-esteem and social media addiction. 161 participants took part in the study. NARPI, HSNS, SES and BSMAS scales in Polish versions were used to assess the measured constructs. The analysis of the results were conducted. Grandiose narcissism was positively correlated with self-esteem, vulnerable narcissism was negatively correlated with self-esteem, and self-esteem was negatively correlated with social media addiction. Both vulnerable and grandiose narcissism were positively correlated with social media addiction. All of the effect sizes were small. Self-esteem was found to be a partial mediator of the relationship between vulnerable narcissism and social media addiction. | pl |
dc.abstract.pl | Celem badania było sprawdzenie związków pomiędzy nasileniem cechy narcyzmu wrażliwego i narcyzmu wielkościowego, wysokością samooceny oraz nasileniem objawów uzależnienia od mediów społecznościowych. Narcyzm w niniejszym badaniu jest rozumiany jako cecha, będąca charakterystyką na spektrum której mieści się populacja niekliniczna. Postawiono hipotezy dotyczące wystąpienia pozytywnego związku między narcyzmem wielkościowym a wysokością samooceny oraz negatywnego związku między narcyzmem wrażliwym a wysokością samooceny. Ponadto przewidywano negatywny związek między wysokością samooceny a uzależnieniem od mediów społecznościowych. Spodziewano się także pozytywnego związku narcyzmu wrażliwego oraz narcyzmu wielkościowego z uzależnieniem od mediów społecznościowych. Postawiono także hipotezę o mediacyjnej roli samooceny w związku narcyzmu wrażliwego z uzależnieniem od mediów społecznościowych. W badaniu wzięło udział 161 osób. Do pomiaru badanych zmiennych użyto kwestionariusza NARPI oraz skal HSNS, SES i BSMAS w polskich wersjach. Analiza wyników wykazała, że wszystkie hipotezy zostały potwierdzone. Narcyzm wielkościowy korelował pozytywnie z samooceną, narcyzm wrażliwy korelował negatywnie z samooceną, samoocena korelowała negatywnie z uzależnieniem od mediów społecznościowych, narcyzm wrażliwy oraz narcyzm wielkościowy korelowały pozytywnie z uzależnieniem od mediów społecznościowych. Wysokość wszystkich korelacji była słaba. Samoocena okazała się być częściowym mediatorem związku narcyzmu wrażliwego z uzależnieniem od mediów społecznościowych. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Prochwicz, Katarzyna - 131546 | pl |
dc.contributor.author | Stasiowska, Monika - USOS274127 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Prochwicz, Katarzyna - 131546 | pl |
dc.contributor.reviewer | Gacek, Michał - 136471 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-09-23T22:31:48Z | |
dc.date.available | 2024-09-23T22:31:48Z | |
dc.date.submitted | 2024-09-23 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-177847-274127 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/447175 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | vulnerable narcissism, grandiose narcissism, self-esteem, social media addiction | pl |
dc.subject.pl | narcyzm wielkościowy, narcyzm wrażliwy, samoocena, uzależnienie od mediów społecznościowych | pl |
dc.title | Narcyzm wrażliwy i wielkościowy a uzależnienie od mediów społecznościowych. Mediacyjna rola samooceny | pl |
dc.title.alternative | Vulnerable and grandiose narcissism and social media addiction. Mediating role of self-esteem | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |