Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Tożsamość kulturowa krakowskich studentów a polska rzeczywistość w "supermarkecie kultury".
Cultural identity of the Cracovian students in a 'cultural supermarket'.
cultural supermarket, identity, culture, globalization
supermarket kultury, tożsamość, globalizacja, kultura
Aim of this study is to examine the cultural choices of young people in constructing their identity. Krakow's students chose as a representative group because its members are immersed in different environments, which is rich in such a big city like Krakow. I conducted a survey among students of the three largest universities to demonstrate the widest variety of categories. First of all I'm interested in whether young people are more identified with the Polish culture, European, or yet another. Subordinate objectives of the work is to find the answers to the questions: whether their choices of identity are fully conscious and if travel outside Polish borders affect the choice-identical culture.I see how my friends listen to reggae, eat sushi, styling the pin-up girls.Can it be understood by that lost the Polish culture and whether they feel more, citizens of the world "and may continue to Poles? Answers to this question I looked in the book, Supermarket Culture "G. Mathews' and which I read on raising awareness of important problem of identity among my peers, and inspired me to conduct this research.Polish society entered the globalized modern world entwined by the mass media, a world in which consumption as the value became the highest goal. Poland became a part of it, the global village "in which individuals - wanting to be full members of society - must adapt to this,, smooth" reality.Being global, in this new world order, on the one hand is the need, on the other hand, fashion. That which is associated with the local culture, it begins to be valuable only when it becomes global.Is the Polish identity, as such, "has a chance to survive? Global processes exert a tremendous influence in the lives of individuals,, late of reality "which, standing before the election are available in something like a supermarket, can shape their identity depending on the needs of both its and the market. Krakow's students researched the identity of the third and fourth years, not only in a definitional sense, but also in terms of her, the location, "in,, supermarket culture."What this new self-determination of students in Krakow, and whether the construct of their identity is their conscious choice? In this paper, I try to show cultural trends which are guided by the subjects in creating an image of himself.A man becomes a citizen of the world, shaping the cultures and help him modern media. As part of living in a globalized reality, slowly cease to have meaning only in the Polish identity unchanged. I do not want to prejudge that the local culture is displaced by the global but wants to explore which of them is dominant at creating identity among young people.On the one hand, supermarket culture "gives great possibilities in the choice of identity - but on the other side - young people lose their native culture to adjust to post-modern reality. Not knowing the end, as their identity should look like - trying to change units.
Celem pracy jest zbadanie wyborów kulturowych młodych ludzi przy konstruowaniu swojej tożsamości. Wybrałam krakowskich studentów jako grupę reprezentatywną ponieważ jej członkowie zanurzeni są w różnych środowiskach, w które jest bogate tak duże miasto jak Kraków. Przeprowadziłam badania wśród uczniów trzech największych uniwersytetów, aby wykazać jak najszerszą różnorodność kategorii. Przede wszystkim interesuje mnie, czy młodzi ludzie bardziej utożsamiają się z kulturą polską, europejską, czy jeszcze inną. Podrzędnymi celami pracy jest znalezienie odpowiedzi na pytania: czy ich wybory tożsamościowe są w pełni uświadomione i czy podróże poza granice Polski mają wpływ na wybór tożsamej kultury.Widzę jak moi znajomi słuchają reggae, jedzą sushi, stylizują na pin-up girls.Czy przez to należy rozumieć, że zatracili kulturę polską i czy czują się bardziej ,,obywatelami świata” czy może, w dalszym ciągu Polakami? Odpowiedzi na to pytanie szukałam w książce ,,Supermarket Kultury” G. Mathews’a, której lektura uwrażliwiła mnie na ważny problem tożsamości wśród moich rówieśników, a także zainspirowała mnie do przeprowadzenia niniejszych badań.Polskie społeczeństwo wkroczyło w zglobalizowany, nowoczesny świat opleciony przez media masowe, świat w którym konsumpcja jako wartość stała się celem najwyższym. Polska stała się częścią ,,globalnej wioski”, w której jednostki - chcąc być pełnoprawnymi członkami społeczeństwa - muszą przystosować się do wymogów tej ,,płynnej” rzeczywistości.Bycie globalnym, w tym nowym porządku świata, z jednej strony jest potrzebą, a z drugiej strony zaś modą. To, co jest związane z kulturą lokalną, zaczyna być wartościowe tylko wtedy, gdy staje się globalne.Zbadałam tożsamość krakowskich studentów z trzeciego i czwartego roku, nie tylko w definicyjnym rozumieniu tego słowa, ale także pod względem jej ,,umiejscowienia” w ,,supermarkecie kultury”.Człowiek staje się obywatelem świata, a w kształtowaniu przynależności kulturowej pomagają mu nowoczesne media. W ramach życia w zglobalizowanej rzeczywistości, powoli przestaje mieć sens jedynie tożsamość polska w niezmienionej formie. Nie chcę przesądzać, że kultura lokalna jest wypierana przez globalną ale chce badać, która z nich jest dominującą przy kreowaniu tożsamości wśród młodych ludzi.Z jednej strony ,,supermarket kultury” daje ogromne możliwości w wyborze tożsamości, - ale z drugiej strony - młodzi ludzie zatracają swoją rodzimą kulturę na rzecz dopasowania się do ponowoczesnej rzeczywistości. Nie wiedząc do końca, jak ich tożsamość powinna wyglądać, - jednostki starają się zmieniać.Czy polskie społeczeństwo, a zwłaszcza badani przeze mnie studenci, podążają w dobrym kierunku przy wyborze swojej tożsamości? Są to wszystko pytania raczej pomocnicze, a nie dominujący element pracy.
dc.abstract.en | Aim of this study is to examine the cultural choices of young people in constructing their identity. Krakow's students chose as a representative group because its members are immersed in different environments, which is rich in such a big city like Krakow. I conducted a survey among students of the three largest universities to demonstrate the widest variety of categories. First of all I'm interested in whether young people are more identified with the Polish culture, European, or yet another. Subordinate objectives of the work is to find the answers to the questions: whether their choices of identity are fully conscious and if travel outside Polish borders affect the choice-identical culture.I see how my friends listen to reggae, eat sushi, styling the pin-up girls.Can it be understood by that lost the Polish culture and whether they feel more, citizens of the world "and may continue to Poles? Answers to this question I looked in the book, Supermarket Culture "G. Mathews' and which I read on raising awareness of important problem of identity among my peers, and inspired me to conduct this research.Polish society entered the globalized modern world entwined by the mass media, a world in which consumption as the value became the highest goal. Poland became a part of it, the global village "in which individuals - wanting to be full members of society - must adapt to this,, smooth" reality.Being global, in this new world order, on the one hand is the need, on the other hand, fashion. That which is associated with the local culture, it begins to be valuable only when it becomes global.Is the Polish identity, as such, "has a chance to survive? Global processes exert a tremendous influence in the lives of individuals,, late of reality "which, standing before the election are available in something like a supermarket, can shape their identity depending on the needs of both its and the market. Krakow's students researched the identity of the third and fourth years, not only in a definitional sense, but also in terms of her, the location, "in,, supermarket culture."What this new self-determination of students in Krakow, and whether the construct of their identity is their conscious choice? In this paper, I try to show cultural trends which are guided by the subjects in creating an image of himself.A man becomes a citizen of the world, shaping the cultures and help him modern media. As part of living in a globalized reality, slowly cease to have meaning only in the Polish identity unchanged. I do not want to prejudge that the local culture is displaced by the global but wants to explore which of them is dominant at creating identity among young people.On the one hand, supermarket culture "gives great possibilities in the choice of identity - but on the other side - young people lose their native culture to adjust to post-modern reality. Not knowing the end, as their identity should look like - trying to change units. | pl |
dc.abstract.other | Celem pracy jest zbadanie wyborów kulturowych młodych ludzi przy konstruowaniu swojej tożsamości. Wybrałam krakowskich studentów jako grupę reprezentatywną ponieważ jej członkowie zanurzeni są w różnych środowiskach, w które jest bogate tak duże miasto jak Kraków. Przeprowadziłam badania wśród uczniów trzech największych uniwersytetów, aby wykazać jak najszerszą różnorodność kategorii. Przede wszystkim interesuje mnie, czy młodzi ludzie bardziej utożsamiają się z kulturą polską, europejską, czy jeszcze inną. Podrzędnymi celami pracy jest znalezienie odpowiedzi na pytania: czy ich wybory tożsamościowe są w pełni uświadomione i czy podróże poza granice Polski mają wpływ na wybór tożsamej kultury.Widzę jak moi znajomi słuchają reggae, jedzą sushi, stylizują na pin-up girls.Czy przez to należy rozumieć, że zatracili kulturę polską i czy czują się bardziej ,,obywatelami świata” czy może, w dalszym ciągu Polakami? Odpowiedzi na to pytanie szukałam w książce ,,Supermarket Kultury” G. Mathews’a, której lektura uwrażliwiła mnie na ważny problem tożsamości wśród moich rówieśników, a także zainspirowała mnie do przeprowadzenia niniejszych badań.Polskie społeczeństwo wkroczyło w zglobalizowany, nowoczesny świat opleciony przez media masowe, świat w którym konsumpcja jako wartość stała się celem najwyższym. Polska stała się częścią ,,globalnej wioski”, w której jednostki - chcąc być pełnoprawnymi członkami społeczeństwa - muszą przystosować się do wymogów tej ,,płynnej” rzeczywistości.Bycie globalnym, w tym nowym porządku świata, z jednej strony jest potrzebą, a z drugiej strony zaś modą. To, co jest związane z kulturą lokalną, zaczyna być wartościowe tylko wtedy, gdy staje się globalne.Zbadałam tożsamość krakowskich studentów z trzeciego i czwartego roku, nie tylko w definicyjnym rozumieniu tego słowa, ale także pod względem jej ,,umiejscowienia” w ,,supermarkecie kultury”.Człowiek staje się obywatelem świata, a w kształtowaniu przynależności kulturowej pomagają mu nowoczesne media. W ramach życia w zglobalizowanej rzeczywistości, powoli przestaje mieć sens jedynie tożsamość polska w niezmienionej formie. Nie chcę przesądzać, że kultura lokalna jest wypierana przez globalną ale chce badać, która z nich jest dominującą przy kreowaniu tożsamości wśród młodych ludzi.Z jednej strony ,,supermarket kultury” daje ogromne możliwości w wyborze tożsamości, - ale z drugiej strony - młodzi ludzie zatracają swoją rodzimą kulturę na rzecz dopasowania się do ponowoczesnej rzeczywistości. Nie wiedząc do końca, jak ich tożsamość powinna wyglądać, - jednostki starają się zmieniać.Czy polskie społeczeństwo, a zwłaszcza badani przeze mnie studenci, podążają w dobrym kierunku przy wyborze swojej tożsamości? Są to wszystko pytania raczej pomocnicze, a nie dominujący element pracy. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Gumuła, Wiesław - 200091 | pl |
dc.contributor.author | Woycikiewicz, Dina | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Smagacz-Poziemska, Marta - 131942 | pl |
dc.contributor.reviewer | Gumuła, Wiesław - 200091 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-13T20:57:51Z | |
dc.date.available | 2020-07-13T20:57:51Z | |
dc.date.submitted | 2011-07-14 | pl |
dc.fieldofstudy | socjologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-53943-40782 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/169200 | |
dc.subject.en | cultural supermarket, identity, culture, globalization | pl |
dc.subject.other | supermarket kultury, tożsamość, globalizacja, kultura | pl |
dc.title | Tożsamość kulturowa krakowskich studentów a polska rzeczywistość w "supermarkecie kultury". | pl |
dc.title.alternative | Cultural identity of the Cracovian students in a 'cultural supermarket'. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |