Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Sztuka publiczna w Polsce między latami 60. XX wieku a wstąpieniem do Uni Europejskiej.
Public art in Poland between '60s and accession to the European Union
sztuka publiczna, przestrzeń publiczna
public art, public space
Tematem pracy pod tytułem Sztuka publiczna w Polsce między latami 60. XX wieku a wstąpieniem do Unii Europejskiej jest zjawisko polskiej sztuki publicznej, a w szczególności jego geneza i początki w przedziale czasowym ograniczonym do okresu od lat sześćdziesiątych do 2004 roku. Stosowana w niniejszej pracy definicja sztuki publicznej opiera się głównie na publikacji autorstwa Suzanne Lacy, amerykańskiej artystki i badaczki tego zjawiska, dokonałam jednak konfrontacji poglądów Lacy z poglądami innych badaczy. Definicję powstałą w odniesieniu do sztuki zachodniej, staram się przełożyć na grunt polski, dlatego korzeni sztuki publicznej szukam w latach sześćdziediątych dwudziestego wieku. Staram się nie zlekceważyć przy tym specyficznego kontekstu społeczno-politycznego w jakim powstawała sztuka w Polsce. Pracę podzieliłam na dwie części; w pierwszej zamuję się sztuką do czasu transformacji ustrojowej, w drugiej sztuką po roku 1989. Rozdział pierwszy części pierwszej stara się przybliżyć nurt zachodniej sztuki publicznej oraz opisać jego definicję i historię. Rozdział drugi opisuje genezę polskiej sztuki publicznej i specyfikę warunków w jakich powstawała. Kolejny rozdział omawia dyskursy jakie zachodziły w obrębie nurtu sztuki publicznej, to jest działania wywodzące się ze sztuki ziemi i performance, sztukę uliczną oraz początkujący nurt sztuki społecznej. Druga część pracy opisuje sztukę polską po okresie transformacji ustrojowej do roku 2004. W pierwszym rozdziale starałam się zarysować kontekst społeczno-polityczny lat dziewięćdziesiątych oraz zmiany jakie zaszły wówczas w strukturze przestrzeni publicznej. W następnym rozdziale omawiam szeroki nurt sztuki krytycznej w przestrzeni publicznej. Ostatni rozdział analizuje drugi z głównych nurtów sztuki publicznej: sztukę społeczną.
The theme of thesis titled Public art in Poland between '60s and accession to the European Union is phenomen of polish public art, a specially its orgins, in the time interval limited from '60s to 2004. The definition of public art, used in this thesis is based on book by Suzanne Lacy, american artist and author, but I compared her opinion with views of other authors. I moved the definition which was created in related to western art to the polish reality, trying to not trifle the specific political and social contex which polish art was formed in. I decided to divided this thesis into two parts. The first one is about art till political transformation, the second one about art after 1989. The chapter one of the first part discusses different definitions of public art and its history. In the next one I tried to present the specificity and orgins of public art in Poland. The third chapter is about discourses whithin public art which means artistic activites derived from land-art and performance, street art and a new direction in polish art: community art. The second part is about public art after 1989. In the first chapter, I tried to outline the socio-political context of the nineties and the changes that have occurred in the structure of public space.The next chapter is about one of the main directions of the public art: critic art and the last one is about second important direction: community art. The whole thesis ends with a summary.
dc.abstract.en | The theme of thesis titled Public art in Poland between '60s and accession to the European Union is phenomen of polish public art, a specially its orgins, in the time interval limited from '60s to 2004. The definition of public art, used in this thesis is based on book by Suzanne Lacy, american artist and author, but I compared her opinion with views of other authors. I moved the definition which was created in related to western art to the polish reality, trying to not trifle the specific political and social contex which polish art was formed in. I decided to divided this thesis into two parts. The first one is about art till political transformation, the second one about art after 1989. The chapter one of the first part discusses different definitions of public art and its history. In the next one I tried to present the specificity and orgins of public art in Poland. The third chapter is about discourses whithin public art which means artistic activites derived from land-art and performance, street art and a new direction in polish art: community art. The second part is about public art after 1989. In the first chapter, I tried to outline the socio-political context of the nineties and the changes that have occurred in the structure of public space.The next chapter is about one of the main directions of the public art: critic art and the last one is about second important direction: community art. The whole thesis ends with a summary. | pl |
dc.abstract.pl | Tematem pracy pod tytułem Sztuka publiczna w Polsce między latami 60. XX wieku a wstąpieniem do Unii Europejskiej jest zjawisko polskiej sztuki publicznej, a w szczególności jego geneza i początki w przedziale czasowym ograniczonym do okresu od lat sześćdziesiątych do 2004 roku. Stosowana w niniejszej pracy definicja sztuki publicznej opiera się głównie na publikacji autorstwa Suzanne Lacy, amerykańskiej artystki i badaczki tego zjawiska, dokonałam jednak konfrontacji poglądów Lacy z poglądami innych badaczy. Definicję powstałą w odniesieniu do sztuki zachodniej, staram się przełożyć na grunt polski, dlatego korzeni sztuki publicznej szukam w latach sześćdziediątych dwudziestego wieku. Staram się nie zlekceważyć przy tym specyficznego kontekstu społeczno-politycznego w jakim powstawała sztuka w Polsce. Pracę podzieliłam na dwie części; w pierwszej zamuję się sztuką do czasu transformacji ustrojowej, w drugiej sztuką po roku 1989. Rozdział pierwszy części pierwszej stara się przybliżyć nurt zachodniej sztuki publicznej oraz opisać jego definicję i historię. Rozdział drugi opisuje genezę polskiej sztuki publicznej i specyfikę warunków w jakich powstawała. Kolejny rozdział omawia dyskursy jakie zachodziły w obrębie nurtu sztuki publicznej, to jest działania wywodzące się ze sztuki ziemi i performance, sztukę uliczną oraz początkujący nurt sztuki społecznej. Druga część pracy opisuje sztukę polską po okresie transformacji ustrojowej do roku 2004. W pierwszym rozdziale starałam się zarysować kontekst społeczno-polityczny lat dziewięćdziesiątych oraz zmiany jakie zaszły wówczas w strukturze przestrzeni publicznej. W następnym rozdziale omawiam szeroki nurt sztuki krytycznej w przestrzeni publicznej. Ostatni rozdział analizuje drugi z głównych nurtów sztuki publicznej: sztukę społeczną. | pl |
dc.affiliation | Wydział Historyczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Gryglewicz, Tomasz - 128197 | pl |
dc.contributor.author | Urbańska, Iga | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WH3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Hussakowska-Szyszko, Maria - 102571 | pl |
dc.contributor.reviewer | Gryglewicz, Tomasz - 128197 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T13:39:26Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T13:39:26Z | |
dc.date.submitted | 2012-11-29 | pl |
dc.fieldofstudy | historia sztuki | pl |
dc.identifier.apd | diploma-72277-63428 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/185284 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | public art, public space | pl |
dc.subject.pl | sztuka publiczna, przestrzeń publiczna | pl |
dc.title | Sztuka publiczna w Polsce między latami 60. XX wieku a wstąpieniem do Uni Europejskiej. | pl |
dc.title.alternative | Public art in Poland between '60s and accession to the European Union | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |