Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Postawy rodzicielskie i style wychowania a kształtowanie się zachowań społecznych dzieci w wieku wczesnoszkolnym
Parental attitudes and parental styles and their influence on development on social behaviour of early schoolers
postawy rodzicielskie, style wychowania, zachowania społeczne, wychowanie
parental attitudes, parental styles, social behaviour, upbringing
Niniejsza praca licencjacka „Postawy rodzicielskie i style wychowania a kształtowanie sięzachowań społecznych dzieci w wieku wczesnoszkolnym” bada relacje między działaniami obugrup badawczych, do których należeli rodzice i dzieci uczęszczające do trzeciej klasy szkołypodstawowej. W tym celu stworzono dwie ankiety, które sprawdzały założenia teoretyczne wraz zdeklaracjami praktycznego ich zastosowania i zaprezentowano je respondentom. Zastosowanonarzędzie autorskie – kwestionariusz ankiety, który składał się z pytań własnych oraz pytańpochodzących z ankiet Mieczysława Plopy i Marii Ziemskiej.Style podzielono na trzy kategorie – autorytarne, liberalne i demokratyczne.Charakteryzując je można było dopasować do nich poszczególne postawy, które można podzielić napozytywne i negatywne. Na podstawie wiedzy teoretycznej oraz wyników badań określono jakarelacja zachodzi pomiędzy stylami wychowania i postawami a kształtowaniem się zachowańspołecznych u dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Zestawiono ze sobą teoretyczne założeniadotyczące wpływu postępowania i nastawienia opiekunów na reakcje i typowe działania ichpodopiecznych. Ostateczne wnioski pozwalają na szersze spojrzenie na tematykę relacji orazzachęcają do dokładniejszego przyjrzenia się zależności stylu od postawy i idących za tymkonsekwencji dla wychowanka.
The present bachelor thesis „Parental attitude and parental styles and their influence ondevelopment on social behaviour of early schoolers” focuses on relation between acting of bothreasearch groups, that is, parents and their children attending third grade of primary school. Toexplore the topic, the author designed two surveys which examined theoretical assumptions anddeclaration of actual implementation of these assumptions in life. The surveys have been presentedto reasearch groups. The researcher used an auctorial research instrument – an entry form whichconsisted of questions designed by the author and questions that come from Mieczysław Plopa's andMaria Ziemska'a questionnaires. The parental styles have been devided into three categories –authoritarian, liberal and democratic. After analysing their properties, it was possible to match themwith the parental attitude and mark them as positive and negative ones. Based on book learning andthe results the author determined what is the relation between parental styles and attitudes as well asdevelopment of social behaviour of early schoolers. Theoretical assumptions of impact ofattendant's acting and stance have been corelated. The final reults give a broad view on the topic ofrelationship as well as they encourage researchers to consider dependence of parental style andattitude and the consequences they bring to charges more thoroughly.
dc.abstract.en | The present bachelor thesis „Parental attitude and parental styles and their influence ondevelopment on social behaviour of early schoolers” focuses on relation between acting of bothreasearch groups, that is, parents and their children attending third grade of primary school. Toexplore the topic, the author designed two surveys which examined theoretical assumptions anddeclaration of actual implementation of these assumptions in life. The surveys have been presentedto reasearch groups. The researcher used an auctorial research instrument – an entry form whichconsisted of questions designed by the author and questions that come from Mieczysław Plopa's andMaria Ziemska'a questionnaires. The parental styles have been devided into three categories –authoritarian, liberal and democratic. After analysing their properties, it was possible to match themwith the parental attitude and mark them as positive and negative ones. Based on book learning andthe results the author determined what is the relation between parental styles and attitudes as well asdevelopment of social behaviour of early schoolers. Theoretical assumptions of impact ofattendant's acting and stance have been corelated. The final reults give a broad view on the topic ofrelationship as well as they encourage researchers to consider dependence of parental style andattitude and the consequences they bring to charges more thoroughly. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca licencjacka „Postawy rodzicielskie i style wychowania a kształtowanie sięzachowań społecznych dzieci w wieku wczesnoszkolnym” bada relacje między działaniami obugrup badawczych, do których należeli rodzice i dzieci uczęszczające do trzeciej klasy szkołypodstawowej. W tym celu stworzono dwie ankiety, które sprawdzały założenia teoretyczne wraz zdeklaracjami praktycznego ich zastosowania i zaprezentowano je respondentom. Zastosowanonarzędzie autorskie – kwestionariusz ankiety, który składał się z pytań własnych oraz pytańpochodzących z ankiet Mieczysława Plopy i Marii Ziemskiej.Style podzielono na trzy kategorie – autorytarne, liberalne i demokratyczne.Charakteryzując je można było dopasować do nich poszczególne postawy, które można podzielić napozytywne i negatywne. Na podstawie wiedzy teoretycznej oraz wyników badań określono jakarelacja zachodzi pomiędzy stylami wychowania i postawami a kształtowaniem się zachowańspołecznych u dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Zestawiono ze sobą teoretyczne założeniadotyczące wpływu postępowania i nastawienia opiekunów na reakcje i typowe działania ichpodopiecznych. Ostateczne wnioski pozwalają na szersze spojrzenie na tematykę relacji orazzachęcają do dokładniejszego przyjrzenia się zależności stylu od postawy i idących za tymkonsekwencji dla wychowanka. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Sigva, Renata - 128072 | pl |
dc.contributor.author | Grabińska, Julia | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Sigva, Renata - 128072 | pl |
dc.contributor.reviewer | Bieszczad, Bogusław - 127331 | pl |
dc.date.accessioned | 2021-06-30T22:00:17Z | |
dc.date.available | 2021-06-30T22:00:17Z | |
dc.date.submitted | 2021-06-29 | pl |
dc.fieldofstudy | pedagogika społeczno-opiekuńcza | pl |
dc.identifier.apd | diploma-151308-262900 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/275751 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | parental attitudes, parental styles, social behaviour, upbringing | pl |
dc.subject.pl | postawy rodzicielskie, style wychowania, zachowania społeczne, wychowanie | pl |
dc.title | Postawy rodzicielskie i style wychowania a kształtowanie się zachowań społecznych dzieci w wieku wczesnoszkolnym | pl |
dc.title.alternative | Parental attitudes and parental styles and their influence on development on social behaviour of early schoolers | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |