Die Rolle der Motivation beim Fremdsprachenlernen und Methoden ihrer Steigerung

master
dc.abstract.enThis dissertation is dealing with affective factors and their role in teaching and foreign language learning. It aims to prove a thesis that one of the most important elements that influence the effectiveness of the process of language learning is motivation. Many examples have been quoted to support this thesis.The dissertation is divided into three chapters. The first one is an outline of affective factors influencing the process of foreign language learning: satisfaction and boredom, fear, extraversion and introversion, attitude, empathy, affective learning strategies and most of all motivation, to which special attention was paid in all the chapters. The description of the separate factors is based on the analysis of their positive and negative influence on foreign language learning with emphasis on the steps that should be taken to eliminate the demotivating elements.The second chapter shows diverse definitions of motive and motivation, its features (structure, dynamism, intensity) and types. There are following motivation kinds: internal and external motivation, instrumental and integrative motivation, achievement motivation, children’s need for avoiding punishment and receiving an award as well as their need for respect from adults. Additionally the chapter presents the motivating influence of such factors as: time perspective, a family and a teacher and the way in which he holds a foreign language class. The last chapter describes the selected methods of increasing children’s motivation to learn. It shows the merits of language games, singing songs, reciting poems, playing roles and using the new media in foreign language class. Each of these methods is supported by authentic examples from “Der, die, das neu” and “Der, die, das neu: language games for the IV – VI grades”.pl
dc.abstract.otherDie Hauptaufgabe der vorliegenden Arbeit ist die Auseinandersetzung mit der Rolle von affektiven Faktoren bei der Aneignung eine fremden Sprache unter besonderer Berücksichtigung der Rolle von Motivation. Ziel der Arbeit ist es, die Tatsache unter Beweis zu stellen, dass die Motivation einer von wichtigsten Faktoren darstellt, die auf die Effektivität des Fremdsprachenlernens einen großen Einfluss haben. Deswegen habe ich die Absicht die wichtigsten Methoden darzustellen, die zur Motivationssteigerung bei den Fremdsprachenlernern führen.Die vorliegende Arbeit besteht aus drei Kapiteln. Das erste Kapitel handelt von der affektiven Variablen, d.h. Spaß und Langeweile, Angst, Extravertiertheit und Introvertiertheit, Einstellung, Empathie sowie affektiven Lernstrategien und deren Rolle während des Vorgangs von Lernen einer fremden Sprache. Das zweite Kapitel wirft das Problem der Motivation als einer der Hauptvoraussetzungen des Erfolgs beim Fremdsprachenlernen auf. Hier werden einige Definitionen des Motivs und der Motivation, Eigenschaften der Motivation, Motivationsarten und der motivationale Einfluss von solchen Elementen wie Zeitperspektive, Elternhaus sowie Lehrer und Unterrichtssituation dargelegt. Das dritte Kapitel beschäftigt sich mit den Methoden der Motivationssteigerung bei den Fremdsprachenlernern im Unterricht und ihrer Analyse am Beispiel von: „Der, die, das neu“ und „Der, die, das neu: gry i zabawy językowe dla klas IV – VI“. In diesem Teil der Arbeit wird die Rolle von Sprachlernspielen, Liedern und Gedichten, Rollenspiel und dramapädagogischen Übungen sowie Neuen Medien präsentiert und mit Beispielen aus dem Lehrwerk und aus dem Buch mit Spielen für Deutsch Lernende Schüler belegt. Danach folgen Schlussfolgerungen der vorliegenden Arbeit.pl
dc.abstract.plNiniejsza praca poświęcona jest czynnikom afektywnym oraz ich roli w nauczaniu i nauce języka obcego ze szczególnym uwzględnieniem roli motywacji. Celem jest udowodnienie tezy, iż motywacja jest jednym z głównych faktorów wpływających na efektywność procesu uczenia się języka obcego. W celu poparcia tej właśnie tezy zostały przedstawione i poparte przykładami wybrane metody podnoszenia motywacji do nauki języka obcego u uczniów.Praca ta składa się z trzech rozdziałów. Pierwszy z nich to zarys czynników afektywnych oddziałujących na przebieg procesu nauczania języka obcego, do których należą: zadowolenie i znudzenie, strach, ekstrawertyzm i introwertyzm, nastawienie, empatia, afektywne strategie uczenia się oraz motywacja, której w niniejszej pracy poświęciłam najwięcej uwagi i która przedstawiona została szerzej w kolejnych rozdziałach. W opisie poszczególnych faktorów zwróciłam uwagę przede wszystkim na fakt, który z nich wpływa pozytywnie, a który negatywnie na proces nauczania języka obcego i jakie kroki należy podjąć, by te negatywne czynniki wyeliminować. Rozdział drugi prezentuje różnorodne definicje motywu i motywacji, jej cechy (struktura, dynamika, intensywność) oraz rodzaje. Zaprezentowane zostały następujące typy motywacji: wewnętrzna i zewnętrzna, instrumentalna i integracyjna, motywacja osiągnięć, dziecięca potrzeba uniknięcia kary i otrzymania nagrody oraz ich potrzeba poważania i uznania ze strony dorosłych. Kolejno przedstawiony został motywujący wpływ takich czynników jak: perspektywa czasu, dom rodzinny oraz nauczyciel i sposób prowadzenia przez niego lekcji języka obcego. Rozdział ostatni opisuje wybrane metody podnoszenia motywacji do nauki u uczniów języka obcego. Tym samym zaprezentowane zostały zalety włączania w lekcję języka obcego gier i zabaw językowych, śpiewania piosenek i recytowania wierszy, odgrywania określonych ról oraz stosowania nowych mediów. Każda z metod poparta została autentycznymi przykładami z podręcznika „Der, die, das neu” oraz książki „Der, die, das neu: gry i zabawy językowe dla klas IV – VI”.pl
dc.affiliationWydział Filologicznypl
dc.contributor.advisorVogelgesang-Doncer, Agnieszka - 132499 pl
dc.contributor.authorKorfanty, Nataliapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF6pl
dc.contributor.reviewerKaleta-Wojtasik, Sławomira - 128596 pl
dc.contributor.reviewerVogelgesang-Doncer, Agnieszka - 132499 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T06:42:52Z
dc.date.available2020-07-24T06:42:52Z
dc.date.submitted2012-07-04pl
dc.fieldofstudyfilologia germańskapl
dc.identifier.apddiploma-66185-132918pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/179684
dc.languagegerpl
dc.subject.enmotivation, affective, methodspl
dc.subject.otherMotivation, affektiv, Methodenpl
dc.subject.plmotywacja, afektywny, metodypl
dc.titleDie Rolle der Motivation beim Fremdsprachenlernen und Methoden ihrer Steigerungpl
dc.title.alternativeRola motywacji i sposoby jej podnoszenia w procesie uczenia się jezyka obcegopl
dc.title.alternativeThe role of motivation in process of foreign language learning and methods of motivation's increasingpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This dissertation is dealing with affective factors and their role in teaching and foreign language learning. It aims to prove a thesis that one of the most important elements that influence the effectiveness of the process of language learning is motivation. Many examples have been quoted to support this thesis.The dissertation is divided into three chapters. The first one is an outline of affective factors influencing the process of foreign language learning: satisfaction and boredom, fear, extraversion and introversion, attitude, empathy, affective learning strategies and most of all motivation, to which special attention was paid in all the chapters. The description of the separate factors is based on the analysis of their positive and negative influence on foreign language learning with emphasis on the steps that should be taken to eliminate the demotivating elements.The second chapter shows diverse definitions of motive and motivation, its features (structure, dynamism, intensity) and types. There are following motivation kinds: internal and external motivation, instrumental and integrative motivation, achievement motivation, children’s need for avoiding punishment and receiving an award as well as their need for respect from adults. Additionally the chapter presents the motivating influence of such factors as: time perspective, a family and a teacher and the way in which he holds a foreign language class. The last chapter describes the selected methods of increasing children’s motivation to learn. It shows the merits of language games, singing songs, reciting poems, playing roles and using the new media in foreign language class. Each of these methods is supported by authentic examples from “Der, die, das neu” and “Der, die, das neu: language games for the IV – VI grades”.
dc.abstract.otherpl
Die Hauptaufgabe der vorliegenden Arbeit ist die Auseinandersetzung mit der Rolle von affektiven Faktoren bei der Aneignung eine fremden Sprache unter besonderer Berücksichtigung der Rolle von Motivation. Ziel der Arbeit ist es, die Tatsache unter Beweis zu stellen, dass die Motivation einer von wichtigsten Faktoren darstellt, die auf die Effektivität des Fremdsprachenlernens einen großen Einfluss haben. Deswegen habe ich die Absicht die wichtigsten Methoden darzustellen, die zur Motivationssteigerung bei den Fremdsprachenlernern führen.Die vorliegende Arbeit besteht aus drei Kapiteln. Das erste Kapitel handelt von der affektiven Variablen, d.h. Spaß und Langeweile, Angst, Extravertiertheit und Introvertiertheit, Einstellung, Empathie sowie affektiven Lernstrategien und deren Rolle während des Vorgangs von Lernen einer fremden Sprache. Das zweite Kapitel wirft das Problem der Motivation als einer der Hauptvoraussetzungen des Erfolgs beim Fremdsprachenlernen auf. Hier werden einige Definitionen des Motivs und der Motivation, Eigenschaften der Motivation, Motivationsarten und der motivationale Einfluss von solchen Elementen wie Zeitperspektive, Elternhaus sowie Lehrer und Unterrichtssituation dargelegt. Das dritte Kapitel beschäftigt sich mit den Methoden der Motivationssteigerung bei den Fremdsprachenlernern im Unterricht und ihrer Analyse am Beispiel von: „Der, die, das neu“ und „Der, die, das neu: gry i zabawy językowe dla klas IV – VI“. In diesem Teil der Arbeit wird die Rolle von Sprachlernspielen, Liedern und Gedichten, Rollenspiel und dramapädagogischen Übungen sowie Neuen Medien präsentiert und mit Beispielen aus dem Lehrwerk und aus dem Buch mit Spielen für Deutsch Lernende Schüler belegt. Danach folgen Schlussfolgerungen der vorliegenden Arbeit.
dc.abstract.plpl
Niniejsza praca poświęcona jest czynnikom afektywnym oraz ich roli w nauczaniu i nauce języka obcego ze szczególnym uwzględnieniem roli motywacji. Celem jest udowodnienie tezy, iż motywacja jest jednym z głównych faktorów wpływających na efektywność procesu uczenia się języka obcego. W celu poparcia tej właśnie tezy zostały przedstawione i poparte przykładami wybrane metody podnoszenia motywacji do nauki języka obcego u uczniów.Praca ta składa się z trzech rozdziałów. Pierwszy z nich to zarys czynników afektywnych oddziałujących na przebieg procesu nauczania języka obcego, do których należą: zadowolenie i znudzenie, strach, ekstrawertyzm i introwertyzm, nastawienie, empatia, afektywne strategie uczenia się oraz motywacja, której w niniejszej pracy poświęciłam najwięcej uwagi i która przedstawiona została szerzej w kolejnych rozdziałach. W opisie poszczególnych faktorów zwróciłam uwagę przede wszystkim na fakt, który z nich wpływa pozytywnie, a który negatywnie na proces nauczania języka obcego i jakie kroki należy podjąć, by te negatywne czynniki wyeliminować. Rozdział drugi prezentuje różnorodne definicje motywu i motywacji, jej cechy (struktura, dynamika, intensywność) oraz rodzaje. Zaprezentowane zostały następujące typy motywacji: wewnętrzna i zewnętrzna, instrumentalna i integracyjna, motywacja osiągnięć, dziecięca potrzeba uniknięcia kary i otrzymania nagrody oraz ich potrzeba poważania i uznania ze strony dorosłych. Kolejno przedstawiony został motywujący wpływ takich czynników jak: perspektywa czasu, dom rodzinny oraz nauczyciel i sposób prowadzenia przez niego lekcji języka obcego. Rozdział ostatni opisuje wybrane metody podnoszenia motywacji do nauki u uczniów języka obcego. Tym samym zaprezentowane zostały zalety włączania w lekcję języka obcego gier i zabaw językowych, śpiewania piosenek i recytowania wierszy, odgrywania określonych ról oraz stosowania nowych mediów. Każda z metod poparta została autentycznymi przykładami z podręcznika „Der, die, das neu” oraz książki „Der, die, das neu: gry i zabawy językowe dla klas IV – VI”.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny
dc.contributor.advisorpl
Vogelgesang-Doncer, Agnieszka - 132499
dc.contributor.authorpl
Korfanty, Natalia
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF6
dc.contributor.reviewerpl
Kaleta-Wojtasik, Sławomira - 128596
dc.contributor.reviewerpl
Vogelgesang-Doncer, Agnieszka - 132499
dc.date.accessioned
2020-07-24T06:42:52Z
dc.date.available
2020-07-24T06:42:52Z
dc.date.submittedpl
2012-07-04
dc.fieldofstudypl
filologia germańska
dc.identifier.apdpl
diploma-66185-132918
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/179684
dc.languagepl
ger
dc.subject.enpl
motivation, affective, methods
dc.subject.otherpl
Motivation, affektiv, Methoden
dc.subject.plpl
motywacja, afektywny, metody
dc.titlepl
Die Rolle der Motivation beim Fremdsprachenlernen und Methoden ihrer Steigerung
dc.title.alternativepl
Rola motywacji i sposoby jej podnoszenia w procesie uczenia się jezyka obcego
dc.title.alternativepl
The role of motivation in process of foreign language learning and methods of motivation's increasing
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
83
Views per month
Views per city
Bielefeld
10
Cologne
3
Jena
3
Siegen
3
Wroclaw
3
Athens
2
Fiľakovo
2
Krakow
2
Münster
2
Poznan
2

No access

No Thumbnail Available