Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
"Cztery Kwartety" T. S. Eliota jako metapoetycki dialog
T. S. Eliot's "Four Quartets" as a metapoetical dialogue
T. S. Eliot, Cztery Kwartety, metapoezja, tożsamość podmiotowo-autorska, rekontekstualizacja
T. S. Eliot, Four Quartets, metapoetry, subject-author identity, re-contextualisation
Celem badawczym tej pracy licencjackiej jest prześledzenie matepoetyckich związków między późną a wczesną twórczością T. S. Eliota, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii tożsamości podmiotowo-autorskiej. Autorka interpretuje "Cztery Kwartety" przez pryzmat inny niż optyka, którą narzuca nam sam poeta. Pisząc „Cztery Kwartety” Eliot zmienia styl i charakter poetyckiej wypowiedzi, i przy pomocy technik auto-aluzji oraz rekontekstualizacji stara się dostosować wydźwięk poezji z lat 1917–22 do tej pisanej po konwersji. Do głosu dochodzi więc idea modelowania czytelniczego odbioru i kreowania nowej podmiotowości. W wyniku tego modelowania widzimy tożsamość Eliota nie tylko jako klasycysty w literaturze, rojalisty w polityce, anglo-katolika w religii lecz przede wszystkim jako twórcy aktywnie rewidującego i rekontekstualizującego własną, wczesną poetykę.
The main aim of this BA thesis is to analyse the metapoetical connections between T. S. Eliot’s late and early poetry, with a special emphasis on the issue of the subject-author identity. The author interprets "Four Quartets” through a lens different from the one imposed by the poet. Writing "Four Quartets,” Eliot changes the style and character of the poetic voice and, by using techniques such as auto-allusion and re-contextualisation, he attempts to unify voices from his early poetry (1917-1922) with the one which follows his religious conversion. The notion of creating a new identity and modelling the reader’s response is thus present. As a result of such modelling, we see Eliot’s identity not only as classicist in literature, royalist in politics, and Anglo-Catholic in religion, but also as a poet actively revising and re-contextualising his own earlier poetics
dc.abstract.en | The main aim of this BA thesis is to analyse the metapoetical connections between T. S. Eliot’s late and early poetry, with a special emphasis on the issue of the subject-author identity. The author interprets "Four Quartets” through a lens different from the one imposed by the poet. Writing "Four Quartets,” Eliot changes the style and character of the poetic voice and, by using techniques such as auto-allusion and re-contextualisation, he attempts to unify voices from his early poetry (1917-1922) with the one which follows his religious conversion. The notion of creating a new identity and modelling the reader’s response is thus present. As a result of such modelling, we see Eliot’s identity not only as classicist in literature, royalist in politics, and Anglo-Catholic in religion, but also as a poet actively revising and re-contextualising his own earlier poetics | pl |
dc.abstract.pl | Celem badawczym tej pracy licencjackiej jest prześledzenie matepoetyckich związków między późną a wczesną twórczością T. S. Eliota, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii tożsamości podmiotowo-autorskiej. Autorka interpretuje "Cztery Kwartety" przez pryzmat inny niż optyka, którą narzuca nam sam poeta. Pisząc „Cztery Kwartety” Eliot zmienia styl i charakter poetyckiej wypowiedzi, i przy pomocy technik auto-aluzji oraz rekontekstualizacji stara się dostosować wydźwięk poezji z lat 1917–22 do tej pisanej po konwersji. Do głosu dochodzi więc idea modelowania czytelniczego odbioru i kreowania nowej podmiotowości. W wyniku tego modelowania widzimy tożsamość Eliota nie tylko jako klasycysty w literaturze, rojalisty w polityce, anglo-katolika w religii lecz przede wszystkim jako twórcy aktywnie rewidującego i rekontekstualizującego własną, wczesną poetykę. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Heydel, Magdalena - 128322 | pl |
dc.contributor.author | Majak, Aleksandra | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Czernik, Jakub | pl |
dc.contributor.reviewer | Heydel, Magdalena - 128322 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T00:16:05Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T00:16:05Z | |
dc.date.submitted | 2016-07-07 | pl |
dc.fieldofstudy | polonistyka - komparatystyka | pl |
dc.identifier.apd | diploma-107513-177153 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/213782 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | T. S. Eliot, Four Quartets, metapoetry, subject-author identity, re-contextualisation | pl |
dc.subject.pl | T. S. Eliot, Cztery Kwartety, metapoezja, tożsamość podmiotowo-autorska, rekontekstualizacja | pl |
dc.title | "Cztery Kwartety" T. S. Eliota jako metapoetycki dialog | pl |
dc.title.alternative | T. S. Eliot's "Four Quartets" as a metapoetical dialogue | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |