"Cztery Kwartety" T. S. Eliota jako metapoetycki dialog

licenciate
dc.abstract.enThe main aim of this BA thesis is to analyse the metapoetical connections between T. S. Eliot’s late and early poetry, with a special emphasis on the issue of the subject-author identity. The author interprets "Four Quartets” through a lens different from the one imposed by the poet. Writing "Four Quartets,” Eliot changes the style and character of the poetic voice and, by using techniques such as auto-allusion and re-contextualisation, he attempts to unify voices from his early poetry (1917-1922) with the one which follows his religious conversion. The notion of creating a new identity and modelling the reader’s response is thus present. As a result of such modelling, we see Eliot’s identity not only as classicist in literature, royalist in politics, and Anglo-Catholic in religion, but also as a poet actively revising and re-contextualising his own earlier poeticspl
dc.abstract.plCelem badawczym tej pracy licencjackiej jest prześledzenie matepoetyckich związków między późną a wczesną twórczością T. S. Eliota, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii tożsamości podmiotowo-autorskiej. Autorka interpretuje "Cztery Kwartety" przez pryzmat inny niż optyka, którą narzuca nam sam poeta. Pisząc „Cztery Kwartety” Eliot zmienia styl i charakter poetyckiej wypowiedzi, i przy pomocy technik auto-aluzji oraz rekontekstualizacji stara się dostosować wydźwięk poezji z lat 1917–22 do tej pisanej po konwersji. Do głosu dochodzi więc idea modelowania czytelniczego odbioru i kreowania nowej podmiotowości. W wyniku tego modelowania widzimy tożsamość Eliota nie tylko jako klasycysty w literaturze, rojalisty w polityce, anglo-katolika w religii lecz przede wszystkim jako twórcy aktywnie rewidującego i rekontekstualizującego własną, wczesną poetykę.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorHeydel, Magdalena - 128322 pl
dc.contributor.authorMajak, Aleksandrapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerCzernik, Jakubpl
dc.contributor.reviewerHeydel, Magdalena - 128322 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T00:16:05Z
dc.date.available2020-07-27T00:16:05Z
dc.date.submitted2016-07-07pl
dc.fieldofstudypolonistyka - komparatystykapl
dc.identifier.apddiploma-107513-177153pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/213782
dc.languagepolpl
dc.subject.enT. S. Eliot, Four Quartets, metapoetry, subject-author identity, re-contextualisationpl
dc.subject.plT. S. Eliot, Cztery Kwartety, metapoezja, tożsamość podmiotowo-autorska, rekontekstualizacjapl
dc.title"Cztery Kwartety" T. S. Eliota jako metapoetycki dialogpl
dc.title.alternativeT. S. Eliot's "Four Quartets" as a metapoetical dialoguepl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The main aim of this BA thesis is to analyse the metapoetical connections between T. S. Eliot’s late and early poetry, with a special emphasis on the issue of the subject-author identity. The author interprets "Four Quartets” through a lens different from the one imposed by the poet. Writing "Four Quartets,” Eliot changes the style and character of the poetic voice and, by using techniques such as auto-allusion and re-contextualisation, he attempts to unify voices from his early poetry (1917-1922) with the one which follows his religious conversion. The notion of creating a new identity and modelling the reader’s response is thus present. As a result of such modelling, we see Eliot’s identity not only as classicist in literature, royalist in politics, and Anglo-Catholic in religion, but also as a poet actively revising and re-contextualising his own earlier poetics
dc.abstract.plpl
Celem badawczym tej pracy licencjackiej jest prześledzenie matepoetyckich związków między późną a wczesną twórczością T. S. Eliota, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii tożsamości podmiotowo-autorskiej. Autorka interpretuje "Cztery Kwartety" przez pryzmat inny niż optyka, którą narzuca nam sam poeta. Pisząc „Cztery Kwartety” Eliot zmienia styl i charakter poetyckiej wypowiedzi, i przy pomocy technik auto-aluzji oraz rekontekstualizacji stara się dostosować wydźwięk poezji z lat 1917–22 do tej pisanej po konwersji. Do głosu dochodzi więc idea modelowania czytelniczego odbioru i kreowania nowej podmiotowości. W wyniku tego modelowania widzimy tożsamość Eliota nie tylko jako klasycysty w literaturze, rojalisty w polityce, anglo-katolika w religii lecz przede wszystkim jako twórcy aktywnie rewidującego i rekontekstualizującego własną, wczesną poetykę.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Heydel, Magdalena - 128322
dc.contributor.authorpl
Majak, Aleksandra
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Czernik, Jakub
dc.contributor.reviewerpl
Heydel, Magdalena - 128322
dc.date.accessioned
2020-07-27T00:16:05Z
dc.date.available
2020-07-27T00:16:05Z
dc.date.submittedpl
2016-07-07
dc.fieldofstudypl
polonistyka - komparatystyka
dc.identifier.apdpl
diploma-107513-177153
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/213782
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
T. S. Eliot, Four Quartets, metapoetry, subject-author identity, re-contextualisation
dc.subject.plpl
T. S. Eliot, Cztery Kwartety, metapoezja, tożsamość podmiotowo-autorska, rekontekstualizacja
dc.titlepl
"Cztery Kwartety" T. S. Eliota jako metapoetycki dialog
dc.title.alternativepl
T. S. Eliot's "Four Quartets" as a metapoetical dialogue
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available