Szkoła od nowa, czyli Budząca się Szkoła jako alternatywa tradycyjnej edukacji

master
dc.abstract.enIn my master thesis I’ve characterized Awakening School Movement the assumptions, targets, perspectives and conducted inspiring talks with teachers working in schools, operating in spirit of this idea.First chapter of my paper concerns the origin of the idea Awakening School Movement, introduction of it’s originators: Marget Rasfeld, Gerald Huther and Stephan Breidenbach. I have focused on goals and assumptions of Awakening School Movement. I have characterized profiles of teachers and also parents and their tasks, I have also taken into account relations in school and its influence on educator-pupil cooperation. I have also made polish Awakening School Movement portrait. Next part is focused on analysis each difference between Awakening School Movement and traditional school.Third section is devoted to analysis of the interviews conducted with teachers working in spirit of Awakening School Movement. Talks were unusually interesting, inspiring and encouraging to creative activities, working with a class. We talked about working with pupils on using interesting and creative methods, difficulties in innovative teacher job, about incentives for action in spirit of Awakening School Movement, about dreams and goals each of the teachers.The following paper could be a start to research on effectiveness of the Awakening School Movement in context to traditional school. Worth delving into are the resulting results from using creative methods on lessons and also change in approach of the teacher: teacher as a partner. Awakening School Movement although it is a young initiative, it should force to reflection over current state of the education and changes that are required.pl
dc.abstract.plW swoje pracy magisterskiej scharakteryzowałam Budzącą się Edukację, jej założenia, cele, perspektywy oraz prowadziłam inspirujące rozmowy z nauczycielami pracującymi w szkołach działającymi w duchu tej idei.Pierwszy rozdział mojej pracy dotyczy genezy powstania idei Budzącej się Szkoły, przedstawienia jej pomysłodawców: Margret Rasfeld, Geralda Hüthera oraz Stephana Breidenbacha. Skupiłam się na celach i założeniach Budzącej się Szkoły. Scharakteryzowałam sylwetki nauczycieli i rodziców w procesie edukacyjnym oraz ich zadania, wzięłam pod uwagę również rolę relacji w szkole i jej wpływ na współpracę pomiędzy pedagogiem a uczniami. Dokonałam również portretu polskiej Budzącej się SzkołyKolejny rozdział skupia się na analizie poszczególnych różnic pomiędzy Budzącą się Szkołą a szkołą tradycyjną. Rozdział trzeci poświęciłam analizie wywiadów przeprowadzonych z nauczycielami pracującymi w idei Budzącej się Szkoły. Były to rozmowy niezwykle ciekawe, inspirujące i zachęcające do kreatywnych działań, pracy z klasą. Mówiłyśmy o pracy z uczniami przy wykorzystywaniu ciekawych i twórczych metod, o trudnościach w pracy nauczyciela innowacyjnego, o pobudkach do działania w duchu idei Budzącej się Szkoły, o marzeniach i celach każdej z nauczycielek. Niniejsza praca mogłaby stać się zalążkiem do badań nad efektywnością edukacji w ruchu Budzącej się Szkole w kontekście tradycyjnej szkoły. Warte zgłębienia są rezultaty wynikłe z wykorzystywanych metod twórczych na lekcjach oraz zmiana podejścia nauczyciela: nauczyciel jako partner. Budząca się Szkoła, choć to młoda inicjatywa, powinna zmusić do refleksji nad stanem obecnej edukacji i nad zmianami, które należałoby wprowadzić.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorBobiński, Witold - 127368 pl
dc.contributor.authorWiercioch, Agnieszkapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerBobiński, Witold - 127368 pl
dc.contributor.reviewerRusek, Marta - 131725 pl
dc.date.accessioned2020-07-28T06:52:28Z
dc.date.available2020-07-28T06:52:28Z
dc.date.submitted2020-07-09pl
dc.fieldofstudynauczycielskapl
dc.identifier.apddiploma-141819-209353pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/241371
dc.languagepolpl
dc.subject.enAwakening School Movement, traditional school, education, creative methods, learning culture, cooperation, individualizationpl
dc.subject.plBudząca się Szkoła, szkoła tradycyjna, edukacja, metody twórcze, kultura uczenia się, współpraca, indywidualizacja,pl
dc.titleSzkoła od nowa, czyli Budząca się Szkoła jako alternatywa tradycyjnej edukacjipl
dc.title.alternativeRenewing school – Awakening School Movement as an alternative for traditional educationpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
In my master thesis I’ve characterized Awakening School Movement the assumptions, targets, perspectives and conducted inspiring talks with teachers working in schools, operating in spirit of this idea.First chapter of my paper concerns the origin of the idea Awakening School Movement, introduction of it’s originators: Marget Rasfeld, Gerald Huther and Stephan Breidenbach. I have focused on goals and assumptions of Awakening School Movement. I have characterized profiles of teachers and also parents and their tasks, I have also taken into account relations in school and its influence on educator-pupil cooperation. I have also made polish Awakening School Movement portrait. Next part is focused on analysis each difference between Awakening School Movement and traditional school.Third section is devoted to analysis of the interviews conducted with teachers working in spirit of Awakening School Movement. Talks were unusually interesting, inspiring and encouraging to creative activities, working with a class. We talked about working with pupils on using interesting and creative methods, difficulties in innovative teacher job, about incentives for action in spirit of Awakening School Movement, about dreams and goals each of the teachers.The following paper could be a start to research on effectiveness of the Awakening School Movement in context to traditional school. Worth delving into are the resulting results from using creative methods on lessons and also change in approach of the teacher: teacher as a partner. Awakening School Movement although it is a young initiative, it should force to reflection over current state of the education and changes that are required.
dc.abstract.plpl
W swoje pracy magisterskiej scharakteryzowałam Budzącą się Edukację, jej założenia, cele, perspektywy oraz prowadziłam inspirujące rozmowy z nauczycielami pracującymi w szkołach działającymi w duchu tej idei.Pierwszy rozdział mojej pracy dotyczy genezy powstania idei Budzącej się Szkoły, przedstawienia jej pomysłodawców: Margret Rasfeld, Geralda Hüthera oraz Stephana Breidenbacha. Skupiłam się na celach i założeniach Budzącej się Szkoły. Scharakteryzowałam sylwetki nauczycieli i rodziców w procesie edukacyjnym oraz ich zadania, wzięłam pod uwagę również rolę relacji w szkole i jej wpływ na współpracę pomiędzy pedagogiem a uczniami. Dokonałam również portretu polskiej Budzącej się SzkołyKolejny rozdział skupia się na analizie poszczególnych różnic pomiędzy Budzącą się Szkołą a szkołą tradycyjną. Rozdział trzeci poświęciłam analizie wywiadów przeprowadzonych z nauczycielami pracującymi w idei Budzącej się Szkoły. Były to rozmowy niezwykle ciekawe, inspirujące i zachęcające do kreatywnych działań, pracy z klasą. Mówiłyśmy o pracy z uczniami przy wykorzystywaniu ciekawych i twórczych metod, o trudnościach w pracy nauczyciela innowacyjnego, o pobudkach do działania w duchu idei Budzącej się Szkoły, o marzeniach i celach każdej z nauczycielek. Niniejsza praca mogłaby stać się zalążkiem do badań nad efektywnością edukacji w ruchu Budzącej się Szkole w kontekście tradycyjnej szkoły. Warte zgłębienia są rezultaty wynikłe z wykorzystywanych metod twórczych na lekcjach oraz zmiana podejścia nauczyciela: nauczyciel jako partner. Budząca się Szkoła, choć to młoda inicjatywa, powinna zmusić do refleksji nad stanem obecnej edukacji i nad zmianami, które należałoby wprowadzić.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Bobiński, Witold - 127368
dc.contributor.authorpl
Wiercioch, Agnieszka
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Bobiński, Witold - 127368
dc.contributor.reviewerpl
Rusek, Marta - 131725
dc.date.accessioned
2020-07-28T06:52:28Z
dc.date.available
2020-07-28T06:52:28Z
dc.date.submittedpl
2020-07-09
dc.fieldofstudypl
nauczycielska
dc.identifier.apdpl
diploma-141819-209353
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/241371
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Awakening School Movement, traditional school, education, creative methods, learning culture, cooperation, individualization
dc.subject.plpl
Budząca się Szkoła, szkoła tradycyjna, edukacja, metody twórcze, kultura uczenia się, współpraca, indywidualizacja,
dc.titlepl
Szkoła od nowa, czyli Budząca się Szkoła jako alternatywa tradycyjnej edukacji
dc.title.alternativepl
Renewing school – Awakening School Movement as an alternative for traditional education
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
140
Views per month
Views per city
Warsaw
44
Gliwice
11
Krakow
10
Bydgoszcz
7
Wroclaw
7
Poznan
5
Gdynia
3
Katowice
3
Starachowice
3
Dublin
2

No access

No Thumbnail Available