Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wieloplatformowy silnik do gier z implementacją na Windows, Linux i Android
Multiplatform game engine with the implementations for Windows, Linux and Android systems
gra silnik Windows Linux Android
game engine Windows Linux Android
Celem pracy jest stworzenie wieloplatformowego silnika do gier, działającego na komputerach PC pod systemami Windows i Linux oraz na platformach mobilnych z systemem Android.Silnik napisano w taki sposób, aby dodanie wsparcia dla kolejnych platform było możliwie jak najprostsze. Jednym z kluczowych elementów projektu jest wysoka wydajność. Obsługiwane platformy różnią się od siebie architekturą, konieczne więc było dodanie optymalizacji dla każdej z nich. Silnik zaprojektowano w taki sposób, aby wieloplatformowość nie miała żadnego negatywnego wpływu na wydajność. Projekt obmyślono tak, aby zmiany w kodzie gry przy portowaniu na obsługiwaną platformę były minimalne.W celu maksymalnego wykorzystania możliwości sprzętu użyto przetwarzania równoległego na wielu rdzeniach procesora, instrukcje SIMD, własne zarządzanie pamięcią oraz specjalnie dostosowane kontenery danych. W miejscach wymagających wysokiej wydajności wykorzystano projektowanie zorientowane na dane (ang. data-oriented design). W trakcie tworzenia silnika wykonywano porównania oraz testy wydajności zastosowanych rozwiązań.Do renderowania obrazów na komputerach PC wykorzystano API OpenGL 3.3, natomiast na urządzeniach z systemem Android OpenGL ES 2.0.
The aim of this thesis is to create a multiplatform game engine, which would work on the PC platform running Windows and Linux operating systems as well as on the mobile platforms running Android system.Engine is written in such a way that makes extending it's support for additional platforms easy. One of the key aspects of the project is to achieve good performance. Supported platforms differs in their architecture, so it was necessary to make platform-specific optimizations. The engine is designed in such a way, that it's multiplatform capabilities do not have a negative impact on the performance. Porting games using this engine is also easy, as changes in the game code on each of the supported platforms are minimal.In order to fully utilize the available hardware the engine uses parallel processing, SIMD instructions, it's own memory management system and specially tuned data containers. Parts that need high performance use data-oriented design, which helps to maximize the usage of the CPU cache. Solutions that were used in the internals of the engine were tested and compared to different ones.The engine is using the API OpenGL 3.3 for the graphics rendering on the PC platforms and OpenGL ES 2.0 on the Android system.
dc.abstract.en | The aim of this thesis is to create a multiplatform game engine, which would work on the PC platform running Windows and Linux operating systems as well as on the mobile platforms running Android system.Engine is written in such a way that makes extending it's support for additional platforms easy. One of the key aspects of the project is to achieve good performance. Supported platforms differs in their architecture, so it was necessary to make platform-specific optimizations. The engine is designed in such a way, that it's multiplatform capabilities do not have a negative impact on the performance. Porting games using this engine is also easy, as changes in the game code on each of the supported platforms are minimal.In order to fully utilize the available hardware the engine uses parallel processing, SIMD instructions, it's own memory management system and specially tuned data containers. Parts that need high performance use data-oriented design, which helps to maximize the usage of the CPU cache. Solutions that were used in the internals of the engine were tested and compared to different ones.The engine is using the API OpenGL 3.3 for the graphics rendering on the PC platforms and OpenGL ES 2.0 on the Android system. | pl |
dc.abstract.pl | Celem pracy jest stworzenie wieloplatformowego silnika do gier, działającego na komputerach PC pod systemami Windows i Linux oraz na platformach mobilnych z systemem Android.Silnik napisano w taki sposób, aby dodanie wsparcia dla kolejnych platform było możliwie jak najprostsze. Jednym z kluczowych elementów projektu jest wysoka wydajność. Obsługiwane platformy różnią się od siebie architekturą, konieczne więc było dodanie optymalizacji dla każdej z nich. Silnik zaprojektowano w taki sposób, aby wieloplatformowość nie miała żadnego negatywnego wpływu na wydajność. Projekt obmyślono tak, aby zmiany w kodzie gry przy portowaniu na obsługiwaną platformę były minimalne.W celu maksymalnego wykorzystania możliwości sprzętu użyto przetwarzania równoległego na wielu rdzeniach procesora, instrukcje SIMD, własne zarządzanie pamięcią oraz specjalnie dostosowane kontenery danych. W miejscach wymagających wysokiej wydajności wykorzystano projektowanie zorientowane na dane (ang. data-oriented design). W trakcie tworzenia silnika wykonywano porównania oraz testy wydajności zastosowanych rozwiązań.Do renderowania obrazów na komputerach PC wykorzystano API OpenGL 3.3, natomiast na urządzeniach z systemem Android OpenGL ES 2.0. | pl |
dc.affiliation | Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej | pl |
dc.contributor.advisor | Węgrzyn, Paweł - 100441 | pl |
dc.contributor.author | Kolczyk, Michał | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WFAIS | pl |
dc.contributor.reviewer | Białas, Piotr - 127296 | pl |
dc.contributor.reviewer | Węgrzyn, Paweł - 100441 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T10:51:26Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T10:51:26Z | |
dc.date.submitted | 2012-09-24 | pl |
dc.fieldofstudy | informatyka stosowana | pl |
dc.identifier.apd | diploma-69582-77992 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/182734 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | game engine Windows Linux Android | pl |
dc.subject.pl | gra silnik Windows Linux Android | pl |
dc.title | Wieloplatformowy silnik do gier z implementacją na Windows, Linux i Android | pl |
dc.title.alternative | Multiplatform game engine with the implementations for Windows, Linux and Android systems | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |