Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Prezentacja prognozy pogody w kartografii medialnej – analiza i odbiór społeczny
Presentation of the weather forecast in media cartography - analysis and public perception
Kartografia medialna, Wizualizacja danych, WEB mapping, Mapy pogodowe, Prognoza pogody
Media cartography, Data visualization, WEB mapping, Weather maps, Weather forecast
Mapy pogodowe emitowane przez największe polskie stacje telewizyjne są bardzo zróżnicowane pod kątem wykorzystanych form wizualizacji. Niniejsza praca ma na celu analizę tych map oraz zaproponowanie nowych rozwiązań w tej dziedzinie. Ważnym jej aspektem jest odbiór poszczególnych form wizualizacji przez społeczeństwo, do którego kierowane są mapy przedstawiane w prognozie pogody. W tym celu zebrano propozycje stacji telewizyjnych oraz zaproponowano autorskie rozwiązania prezentacji zjawisk pogodowych, które poddano ocenie społeczeństwa w ankiecie internetowej. Wyniki uzyskane z przeprowadzonych badań były bardzo jednorodne, niezależnie od płci respondentów, ich wieku czy związku wykonywanego zawodu z kartografią. Wybory ankietowanych posłużyły również do wykonania materiału wideo, przedstawiającego najbardziej atrakcyjną wizualnie prognozę pogody. Jest to odpowiedź na pojawiające się coraz większe zapotrzebowanie na dostosowywanie treści i produktów do potrzeb odbiorcy. Poza personalizacją map pogodowych, niniejsza praca ukazuje również możliwości przenoszenia map między różnymi mediami takimi jak Internet i telewizja.
Weather maps broadcast by the largest Polish TV stations are very diverse in terms of the forms of visualization used. This work aims to analyze these maps and propose new solutions in this field. An important aspect is the reception of individual forms of visualization by the society to which the maps are presented in the weather forecast. For this purpose, proposals from television stations were collected. Additionally original solutions for the presentation of weather phenomena, were proposed and all of those proposition were evaluated by the community in an online survey. The results obtained from the conducted studies were very homogeneous, regardless of the gender of the respondents, their age or relationship of the profession with cartography. The choices of the respondents were also used to create a video material, presenting the most visually attractive weather forecast. It is a response to the ever-growing demand for customizing content and products to the needs of the customer. In addition to the personalization of weather maps, this work also shows the possibility of transferring maps between various media such as the Internet and television.
dc.abstract.en | Weather maps broadcast by the largest Polish TV stations are very diverse in terms of the forms of visualization used. This work aims to analyze these maps and propose new solutions in this field. An important aspect is the reception of individual forms of visualization by the society to which the maps are presented in the weather forecast. For this purpose, proposals from television stations were collected. Additionally original solutions for the presentation of weather phenomena, were proposed and all of those proposition were evaluated by the community in an online survey. The results obtained from the conducted studies were very homogeneous, regardless of the gender of the respondents, their age or relationship of the profession with cartography. The choices of the respondents were also used to create a video material, presenting the most visually attractive weather forecast. It is a response to the ever-growing demand for customizing content and products to the needs of the customer. In addition to the personalization of weather maps, this work also shows the possibility of transferring maps between various media such as the Internet and television. | pl |
dc.abstract.pl | Mapy pogodowe emitowane przez największe polskie stacje telewizyjne są bardzo zróżnicowane pod kątem wykorzystanych form wizualizacji. Niniejsza praca ma na celu analizę tych map oraz zaproponowanie nowych rozwiązań w tej dziedzinie. Ważnym jej aspektem jest odbiór poszczególnych form wizualizacji przez społeczeństwo, do którego kierowane są mapy przedstawiane w prognozie pogody. W tym celu zebrano propozycje stacji telewizyjnych oraz zaproponowano autorskie rozwiązania prezentacji zjawisk pogodowych, które poddano ocenie społeczeństwa w ankiecie internetowej. Wyniki uzyskane z przeprowadzonych badań były bardzo jednorodne, niezależnie od płci respondentów, ich wieku czy związku wykonywanego zawodu z kartografią. Wybory ankietowanych posłużyły również do wykonania materiału wideo, przedstawiającego najbardziej atrakcyjną wizualnie prognozę pogody. Jest to odpowiedź na pojawiające się coraz większe zapotrzebowanie na dostosowywanie treści i produktów do potrzeb odbiorcy. Poza personalizacją map pogodowych, niniejsza praca ukazuje również możliwości przenoszenia map między różnymi mediami takimi jak Internet i telewizja. | pl |
dc.affiliation | Wydział Geografii i Geologii | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.area | obszar nauk przyrodniczych | pl |
dc.area | obszar nauk technicznych | pl |
dc.contributor.advisor | Luc, Małgorzata - 160133 | pl |
dc.contributor.author | Ruszaj, Mateusz | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WGG | pl |
dc.contributor.reviewer | Luc, Małgorzata - 160133 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kozak, Jacek - 129324 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T04:51:00Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T04:51:00Z | |
dc.date.submitted | 2018-10-18 | pl |
dc.fieldofstudy | systemy informacji geograficznej | pl |
dc.identifier.apd | diploma-112333-177709 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/217947 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Media cartography, Data visualization, WEB mapping, Weather maps, Weather forecast | pl |
dc.subject.pl | Kartografia medialna, Wizualizacja danych, WEB mapping, Mapy pogodowe, Prognoza pogody | pl |
dc.title | Prezentacja prognozy pogody w kartografii medialnej – analiza i odbiór społeczny | pl |
dc.title.alternative | Presentation of the weather forecast in media cartography - analysis and public perception | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |