Tysiąc słów : jedno zdjęcie z "Albumu Orbis" Cypriana Kamila Norwida i jego antropologiczne konteksty

2024
journal article
article
dc.abstract.enThis paper presents inter- and extra-textual contexts of a photograph of an Eskimo woman, which seems to be out of place in the grand narrative of world historiograpy of Norwid’s picto-textual artistic sketchbook. The picture originally came from the C. Hagenbeck’s „ethnographic show”, one of the first of so called „human zoos”. Such shows had a very strong colonial and imperialist context, with „more civilized” people watching „human specimen” of „primitive and exotic” kind. The Eskimos presented in the show were minutely measured by leading German and French anthropologists and came to typify their people in many ethnographic and anthropological textbooks. Norwid did not see the shows and did not comment on them, but probably read about them in the press. He also followed popular-scientific writing, which since 1850s – for the first time in human history – became widely accessible. The – highly accurate according to the 19th cent. knowledge – placing of Eskimos’es pictures in his sketchbook among other Asiatic „yellow races” constitutes an example of the influence of modern science, highly visible in Norwid’s works. The analysis shows that Norwid was very much “a man of his era”, which is important to interpretation of his works in their historical-cultural context and for modern reinterpretations; modern people face the same questions of vast access to new knowledge, ethical considerations of research and exhibition, and finally – of treating „the Other” human as just „a thing”.
dc.abstract.plPraca omawia inter- i intratekstualne konteksty fotografii eskimoskiej kobiety – fotografii, która pozornie nie pasuje do historiograficznej narracji w Norwidowskim szkicowniku. Pochodzi ono z etnograficznych pokazów (tzw. „ludzkich zoo”), organizowanych przez Carla Hagenbecka, które miały silny podtekst kolonialny i imperialny: ludzie „cywilizowani” oglądali „żywe okazy egzotycznych i prymitywnych” kultur. Eksponowani na tych pokazach Eskimosi zostali dokładnie zbadani przez niemieckich i francuskich naukowców i stali się „podręcznikowymi przykładami” swoich ludów w wydawnictwach akademickich. Norwid najprawdopodobniej nie oglądał tych pokazów, nie pozostawił komentarzy na ich temat. Na pewno jednak śledził wydawnictwa popularno-naukowe, które począwszy od połowy XIX w. stały się bardzo szeroko dostępne. Umiejscowienie zdjęcia Eskimoski pomiędzy „rasami żółtymi” (prawidłowe z punktu widzenia XIX-wiecznej antropologii) świadczy o wpływie ówczesnej wiedzy naukowej, widocznym także w innych dziełach poety. Praca wykazuje, że Norwid był w pełni człowiekiem epoki, co jest kluczowe dla analizy jego prac w ich oryginalnym kontekście historyczno-kulturowym, jak i dla ich współczesnych reinterpretacji. Współcześnie bowiem stoimy przed tym samym wyzwaniami, przed jakimi stali ludzie XIX w.: gwałtownie zwiększającego się dostępu do wiedzy, rodzącego nowe pytania o etykę badań i pokazów, a przede wszystkim o przedmiotowe traktowanie „Obcego”.
dc.affiliationWydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych : Instytut Bliskiego i Dalekiego Wschodu
dc.contributor.authorZemanek, Bogdan - 132896
dc.date.accession2025-02-19
dc.date.accessioned2025-02-19T15:01:30Z
dc.date.available2025-02-19T15:01:30Z
dc.date.createdat2025-02-05T10:08:36Zen
dc.date.issued2024
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalPrzypisy. Druk dwuszpaltowy
dc.description.number4 (347)
dc.description.physical185-193
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume78
dc.identifier.doi10.36744/k.2788
dc.identifier.issn1230-6142
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/548993
dc.identifier.weblinkhttps://czasopisma.ispan.pl/index.php/k/article/view/2788/3244
dc.languagepol
dc.language.containerpol
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licenceCC-BY-NC-ND
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl
dc.share.typeinne
dc.subject.enNorwid
dc.subject.enAlbum Orbis
dc.subject.enhuman zoo
dc.subject.plNorwid
dc.subject.plAlbum Orbis
dc.subject.plludzkie zoo
dc.subtypeArticle
dc.titleTysiąc słów : jedno zdjęcie z "Albumu Orbis" Cypriana Kamila Norwida i jego antropologiczne konteksty
dc.title.alternativeWorth a thousand words : one photograph from Cyprian Kamil Norwid's "Album Orbis" and its anthropological contexts
dc.title.journalKonteksty: Polska Sztuka Ludowa
dc.title.volumePo tej i po tamtej stronie - paradoksy komunikacji
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
This paper presents inter- and extra-textual contexts of a photograph of an Eskimo woman, which seems to be out of place in the grand narrative of world historiograpy of Norwid’s picto-textual artistic sketchbook. The picture originally came from the C. Hagenbeck’s „ethnographic show”, one of the first of so called „human zoos”. Such shows had a very strong colonial and imperialist context, with „more civilized” people watching „human specimen” of „primitive and exotic” kind. The Eskimos presented in the show were minutely measured by leading German and French anthropologists and came to typify their people in many ethnographic and anthropological textbooks. Norwid did not see the shows and did not comment on them, but probably read about them in the press. He also followed popular-scientific writing, which since 1850s – for the first time in human history – became widely accessible. The – highly accurate according to the 19th cent. knowledge – placing of Eskimos’es pictures in his sketchbook among other Asiatic „yellow races” constitutes an example of the influence of modern science, highly visible in Norwid’s works. The analysis shows that Norwid was very much “a man of his era”, which is important to interpretation of his works in their historical-cultural context and for modern reinterpretations; modern people face the same questions of vast access to new knowledge, ethical considerations of research and exhibition, and finally – of treating „the Other” human as just „a thing”.
dc.abstract.pl
Praca omawia inter- i intratekstualne konteksty fotografii eskimoskiej kobiety – fotografii, która pozornie nie pasuje do historiograficznej narracji w Norwidowskim szkicowniku. Pochodzi ono z etnograficznych pokazów (tzw. „ludzkich zoo”), organizowanych przez Carla Hagenbecka, które miały silny podtekst kolonialny i imperialny: ludzie „cywilizowani” oglądali „żywe okazy egzotycznych i prymitywnych” kultur. Eksponowani na tych pokazach Eskimosi zostali dokładnie zbadani przez niemieckich i francuskich naukowców i stali się „podręcznikowymi przykładami” swoich ludów w wydawnictwach akademickich. Norwid najprawdopodobniej nie oglądał tych pokazów, nie pozostawił komentarzy na ich temat. Na pewno jednak śledził wydawnictwa popularno-naukowe, które począwszy od połowy XIX w. stały się bardzo szeroko dostępne. Umiejscowienie zdjęcia Eskimoski pomiędzy „rasami żółtymi” (prawidłowe z punktu widzenia XIX-wiecznej antropologii) świadczy o wpływie ówczesnej wiedzy naukowej, widocznym także w innych dziełach poety. Praca wykazuje, że Norwid był w pełni człowiekiem epoki, co jest kluczowe dla analizy jego prac w ich oryginalnym kontekście historyczno-kulturowym, jak i dla ich współczesnych reinterpretacji. Współcześnie bowiem stoimy przed tym samym wyzwaniami, przed jakimi stali ludzie XIX w.: gwałtownie zwiększającego się dostępu do wiedzy, rodzącego nowe pytania o etykę badań i pokazów, a przede wszystkim o przedmiotowe traktowanie „Obcego”.
dc.affiliation
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych : Instytut Bliskiego i Dalekiego Wschodu
dc.contributor.author
Zemanek, Bogdan - 132896
dc.date.accession
2025-02-19
dc.date.accessioned
2025-02-19T15:01:30Z
dc.date.available
2025-02-19T15:01:30Z
dc.date.createdaten
2025-02-05T10:08:36Z
dc.date.issued
2024
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additional
Przypisy. Druk dwuszpaltowy
dc.description.number
4 (347)
dc.description.physical
185-193
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume
78
dc.identifier.doi
10.36744/k.2788
dc.identifier.issn
1230-6142
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/548993
dc.identifier.weblink
https://czasopisma.ispan.pl/index.php/k/article/view/2788/3244
dc.language
pol
dc.language.container
pol
dc.rights
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY-NC-ND
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
inne
dc.subject.en
Norwid
dc.subject.en
Album Orbis
dc.subject.en
human zoo
dc.subject.pl
Norwid
dc.subject.pl
Album Orbis
dc.subject.pl
ludzkie zoo
dc.subtype
Article
dc.title
Tysiąc słów : jedno zdjęcie z "Albumu Orbis" Cypriana Kamila Norwida i jego antropologiczne konteksty
dc.title.alternative
Worth a thousand words : one photograph from Cyprian Kamil Norwid's "Album Orbis" and its anthropological contexts
dc.title.journal
Konteksty: Polska Sztuka Ludowa
dc.title.volume
Po tej i po tamtej stronie - paradoksy komunikacji
dc.type
JournalArticle
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
14
Views per month
Views per city
Krakow
4
Downloads
Zemanek_Tysiąc_słów_PSL_Norwid_Konteksty.pdf
1