Świadomość zjawiska sharentingu wśród rodziców dzieci klas 1-4 szkoły podstawowej. Analiza zależności, przemian i konsekwencji

licenciate
dc.abstract.enThe thesis focuses on analyzing the awareness of parents of children in grades 1-4 of primary school regarding the phenomenon of sharenting, as well as evaluating transformations in the school environment and the overall consequences of this phenomenon. The study also includes the sociology of children and childhood, presenting sharenting from the perspective of Erving Goffman's dramaturgical approach, and examines changes in parenting practices related to the development of digital technologies. The thesis also analyzes the role of schools in protecting children from the dangers of sharenting. The research, conducted through surveys with parents and interviews with teachers and psychologists, revealed a relatively high level of awareness, but this did not translate into reflection by parents on the possible risks associated with over-sharing their children's images online. The role of schools in educating about online safety is also highlighted, though there is a lack of formal programs related to sharenting. The study points to the need for increasing social awareness and implementing appropriate measures to protect children's rights.pl
dc.abstract.plPraca koncentruje się na analizie świadomości rodziców dzieci z klas 1-4 szkoły podstawowej na temat zjawiska sharentingu oraz ocenie przemian w środowisku szkolnym i ogólnych konsekwencji tego zjawiska. Opracowanie obejmuje również socjologię dzieci i dzieciństwa, ukazuje sharenting z perspektywy orientacji dramaturgicznej Ervinga Goffmana oraz bada zmiany praktyk rodzicielskich związane z rozwojem technologii cyfrowych. Praca analizuje także rolę szkoły w procesie ochrony dzieci przed zagrożeniami wynikającymi z sharentingu. Badania, przeprowadzone w formie ankiet z rodzicami i wywiadów z nauczycielami oraz psychologiem, wykazały stosunkowo wysoki poziom świadomości, jednak nie przekłada się to na refleksję rodziców nad możliwymi zagrożeniami związanymi z nadmiernym udostępnianiem wizerunku dzieci w Internecie. Podkreślona jest także rola szkół w edukacji na temat bezpieczeństwa w sieci, przy jednoczesnym braku formalnych programów związanych z sharentingiem. Praca wskazuje na konieczność zwiększenia świadomości społecznej oraz wprowadzenia odpowiednich środków ochrony praw dzieci.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorKaszyński, Hubert - 128707 pl
dc.contributor.authorMazurek, Oliwia - USOS307781 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerNowak, Jacek - USOS47194 pl
dc.contributor.reviewerKaszyński, Hubert - 128707 pl
dc.date.accessioned2024-09-18T22:35:17Z
dc.date.available2024-09-18T22:35:17Z
dc.date.submitted2024-09-16pl
dc.fieldofstudysocjologiapl
dc.identifier.apddiploma-178496-307781pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/445371
dc.languagepolpl
dc.subject.enSharenting, Parents, Awareness, Social Media, Child Protection, School, Digital Technologies, Consequences, Parenting Practices.pl
dc.subject.plSharenting, Rodzice, Świadomość, Media Społecznościowe, Ochrona Dzieci, Szkoła, Technologie Cyfrowe, Konsekwencje, Praktyki Rodzicielskie.pl
dc.titleŚwiadomość zjawiska sharentingu wśród rodziców dzieci klas 1-4 szkoły podstawowej. Analiza zależności, przemian i konsekwencjipl
dc.title.alternativeAwareness of the sharenting phenomenon among parents of children in grades 1-4 of primary school. Analysis of relationships, transformations, and consequencespl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The thesis focuses on analyzing the awareness of parents of children in grades 1-4 of primary school regarding the phenomenon of sharenting, as well as evaluating transformations in the school environment and the overall consequences of this phenomenon. The study also includes the sociology of children and childhood, presenting sharenting from the perspective of Erving Goffman's dramaturgical approach, and examines changes in parenting practices related to the development of digital technologies. The thesis also analyzes the role of schools in protecting children from the dangers of sharenting. The research, conducted through surveys with parents and interviews with teachers and psychologists, revealed a relatively high level of awareness, but this did not translate into reflection by parents on the possible risks associated with over-sharing their children's images online. The role of schools in educating about online safety is also highlighted, though there is a lack of formal programs related to sharenting. The study points to the need for increasing social awareness and implementing appropriate measures to protect children's rights.
dc.abstract.plpl
Praca koncentruje się na analizie świadomości rodziców dzieci z klas 1-4 szkoły podstawowej na temat zjawiska sharentingu oraz ocenie przemian w środowisku szkolnym i ogólnych konsekwencji tego zjawiska. Opracowanie obejmuje również socjologię dzieci i dzieciństwa, ukazuje sharenting z perspektywy orientacji dramaturgicznej Ervinga Goffmana oraz bada zmiany praktyk rodzicielskich związane z rozwojem technologii cyfrowych. Praca analizuje także rolę szkoły w procesie ochrony dzieci przed zagrożeniami wynikającymi z sharentingu. Badania, przeprowadzone w formie ankiet z rodzicami i wywiadów z nauczycielami oraz psychologiem, wykazały stosunkowo wysoki poziom świadomości, jednak nie przekłada się to na refleksję rodziców nad możliwymi zagrożeniami związanymi z nadmiernym udostępnianiem wizerunku dzieci w Internecie. Podkreślona jest także rola szkół w edukacji na temat bezpieczeństwa w sieci, przy jednoczesnym braku formalnych programów związanych z sharentingiem. Praca wskazuje na konieczność zwiększenia świadomości społecznej oraz wprowadzenia odpowiednich środków ochrony praw dzieci.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Kaszyński, Hubert - 128707
dc.contributor.authorpl
Mazurek, Oliwia - USOS307781
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Nowak, Jacek - USOS47194
dc.contributor.reviewerpl
Kaszyński, Hubert - 128707
dc.date.accessioned
2024-09-18T22:35:17Z
dc.date.available
2024-09-18T22:35:17Z
dc.date.submittedpl
2024-09-16
dc.fieldofstudypl
socjologia
dc.identifier.apdpl
diploma-178496-307781
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/445371
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Sharenting, Parents, Awareness, Social Media, Child Protection, School, Digital Technologies, Consequences, Parenting Practices.
dc.subject.plpl
Sharenting, Rodzice, Świadomość, Media Społecznościowe, Ochrona Dzieci, Szkoła, Technologie Cyfrowe, Konsekwencje, Praktyki Rodzicielskie.
dc.titlepl
Świadomość zjawiska sharentingu wśród rodziców dzieci klas 1-4 szkoły podstawowej. Analiza zależności, przemian i konsekwencji
dc.title.alternativepl
Awareness of the sharenting phenomenon among parents of children in grades 1-4 of primary school. Analysis of relationships, transformations, and consequences
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
34
Views per month
Views per city
Warsaw
11
Krakow
7
Gdansk
5
Poznan
5
Bobowa
1
Bytom
1
Gmina Świecie
1
Ozimek
1
Torun
1

No access

No Thumbnail Available