Manipulacja obrazem prawdy w komunikacji międzyludzkiej

master
dc.abstract.enThe aim of this thesis is to outline the problem of manipulation of facts, which are distorted in interpersonal communication by appropriately applied lie. The following work will present the methods, types and techniques of manipulation used in interpersonal communication, to conceal the truth or to attain one's own personal gain.The first chapter describes the origin of the notion of truth, manipulation, and basic forms of lies. It presents various types of manipulation to explains the reader what propaganda is. It reveals social impact techniques by describing each of the rules of masking the truth. The second chapter focuses on the types of manipulation with particular regard to their six variants. The third chapter is an analysis of own research conducted with the Witkowski Test and interpretation of the results from the research method. A group of one hundred people: 58 youths, 42 adults, 63 women and 37 men tested their ability to recognize the behavior of people in a manipulated situation. The results imply that younger people better cope when it comes to detecting lies.pl
dc.abstract.plCelem niniejszej pracy jest nakreślenie problemu manipulacji faktami, które w komunikacji międzyludzkiej zostają przeinaczone przez odpowiednio zastosowane kłamstwo. Poniższa praca ma zaprezentować metody, rodzaje i techniki manipulacji stosowane w komunikacji międzyludzkiej, do zatajenia prawdy czy też osiągnięcia własnych korzyści.Rozdział pierwszy opisuje genezę pojęcia prawda, manipulacja oraz podstawowe formy kłamstwa. Prezentuje odmiany manipulacji, by następnie wyjaśnić czytelnikowi czym jest propaganda. Ujawnia techniki wpływu społecznego, opisując każdą z reguł maskowania prawdy. W rozdziale drugim skupiono się na rodzajach manipulacji ze szczególnym uwzględnieniem ich sześciu odmian. Trzeci rozdział to analiza badań własnych przeprowadzonych za pomocą testu Witkowskiego oraz interpretacja wyników metody badawczej. Sprawdzeniu swoich umiejętności rozpoznawania zachowań ludzi w sytuacji manipulacji poddanych została grupa stu osób: 58 młodszych, 42 starszych, 63 kobiet i 37 mężczyzn. Wyniki sugerują, że młodsi lepiej sobie radzą z wykrywaniem kłamstwa.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorNęcki, Zbigniew - 130923 pl
dc.contributor.authorKot, Katarzynapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerNęcki, Zbigniew - 130923 pl
dc.contributor.reviewerRosiński, Jerzypl
dc.date.accessioned2020-07-27T11:45:13Z
dc.date.available2020-07-27T11:45:13Z
dc.date.submitted2017-10-18pl
dc.fieldofstudyzarządzaniepl
dc.fieldofstudyfinanse i controllingpl
dc.identifier.apddiploma-119203-143692pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/224221
dc.languagepolpl
dc.subject.enMANIPILATION - SOCIAL INFLUENCE – TRUTH – COMMUNICATION – PROPAGANDApl
dc.subject.plMANIPULACJA – WPŁYW SPOŁECZNY – PRAWDA – KOMUNIKACJA – PROPAGANDApl
dc.titleManipulacja obrazem prawdy w komunikacji międzyludzkiejpl
dc.title.alternativeManipulation of the image of truth in interpersonal communication.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of this thesis is to outline the problem of manipulation of facts, which are distorted in interpersonal communication by appropriately applied lie. The following work will present the methods, types and techniques of manipulation used in interpersonal communication, to conceal the truth or to attain one's own personal gain.The first chapter describes the origin of the notion of truth, manipulation, and basic forms of lies. It presents various types of manipulation to explains the reader what propaganda is. It reveals social impact techniques by describing each of the rules of masking the truth. The second chapter focuses on the types of manipulation with particular regard to their six variants. The third chapter is an analysis of own research conducted with the Witkowski Test and interpretation of the results from the research method. A group of one hundred people: 58 youths, 42 adults, 63 women and 37 men tested their ability to recognize the behavior of people in a manipulated situation. The results imply that younger people better cope when it comes to detecting lies.
dc.abstract.plpl
Celem niniejszej pracy jest nakreślenie problemu manipulacji faktami, które w komunikacji międzyludzkiej zostają przeinaczone przez odpowiednio zastosowane kłamstwo. Poniższa praca ma zaprezentować metody, rodzaje i techniki manipulacji stosowane w komunikacji międzyludzkiej, do zatajenia prawdy czy też osiągnięcia własnych korzyści.Rozdział pierwszy opisuje genezę pojęcia prawda, manipulacja oraz podstawowe formy kłamstwa. Prezentuje odmiany manipulacji, by następnie wyjaśnić czytelnikowi czym jest propaganda. Ujawnia techniki wpływu społecznego, opisując każdą z reguł maskowania prawdy. W rozdziale drugim skupiono się na rodzajach manipulacji ze szczególnym uwzględnieniem ich sześciu odmian. Trzeci rozdział to analiza badań własnych przeprowadzonych za pomocą testu Witkowskiego oraz interpretacja wyników metody badawczej. Sprawdzeniu swoich umiejętności rozpoznawania zachowań ludzi w sytuacji manipulacji poddanych została grupa stu osób: 58 młodszych, 42 starszych, 63 kobiet i 37 mężczyzn. Wyniki sugerują, że młodsi lepiej sobie radzą z wykrywaniem kłamstwa.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Nęcki, Zbigniew - 130923
dc.contributor.authorpl
Kot, Katarzyna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Nęcki, Zbigniew - 130923
dc.contributor.reviewerpl
Rosiński, Jerzy
dc.date.accessioned
2020-07-27T11:45:13Z
dc.date.available
2020-07-27T11:45:13Z
dc.date.submittedpl
2017-10-18
dc.fieldofstudypl
zarządzanie
dc.fieldofstudypl
finanse i controlling
dc.identifier.apdpl
diploma-119203-143692
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/224221
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
MANIPILATION - SOCIAL INFLUENCE – TRUTH – COMMUNICATION – PROPAGANDA
dc.subject.plpl
MANIPULACJA – WPŁYW SPOŁECZNY – PRAWDA – KOMUNIKACJA – PROPAGANDA
dc.titlepl
Manipulacja obrazem prawdy w komunikacji międzyludzkiej
dc.title.alternativepl
Manipulation of the image of truth in interpersonal communication.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available