Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Manipulacja obrazem prawdy w komunikacji międzyludzkiej
Manipulation of the image of truth in interpersonal communication.
MANIPULACJA – WPŁYW SPOŁECZNY – PRAWDA – KOMUNIKACJA – PROPAGANDA
MANIPILATION - SOCIAL INFLUENCE – TRUTH – COMMUNICATION – PROPAGANDA
Celem niniejszej pracy jest nakreślenie problemu manipulacji faktami, które w komunikacji międzyludzkiej zostają przeinaczone przez odpowiednio zastosowane kłamstwo. Poniższa praca ma zaprezentować metody, rodzaje i techniki manipulacji stosowane w komunikacji międzyludzkiej, do zatajenia prawdy czy też osiągnięcia własnych korzyści.Rozdział pierwszy opisuje genezę pojęcia prawda, manipulacja oraz podstawowe formy kłamstwa. Prezentuje odmiany manipulacji, by następnie wyjaśnić czytelnikowi czym jest propaganda. Ujawnia techniki wpływu społecznego, opisując każdą z reguł maskowania prawdy. W rozdziale drugim skupiono się na rodzajach manipulacji ze szczególnym uwzględnieniem ich sześciu odmian. Trzeci rozdział to analiza badań własnych przeprowadzonych za pomocą testu Witkowskiego oraz interpretacja wyników metody badawczej. Sprawdzeniu swoich umiejętności rozpoznawania zachowań ludzi w sytuacji manipulacji poddanych została grupa stu osób: 58 młodszych, 42 starszych, 63 kobiet i 37 mężczyzn. Wyniki sugerują, że młodsi lepiej sobie radzą z wykrywaniem kłamstwa.
The aim of this thesis is to outline the problem of manipulation of facts, which are distorted in interpersonal communication by appropriately applied lie. The following work will present the methods, types and techniques of manipulation used in interpersonal communication, to conceal the truth or to attain one's own personal gain.The first chapter describes the origin of the notion of truth, manipulation, and basic forms of lies. It presents various types of manipulation to explains the reader what propaganda is. It reveals social impact techniques by describing each of the rules of masking the truth. The second chapter focuses on the types of manipulation with particular regard to their six variants. The third chapter is an analysis of own research conducted with the Witkowski Test and interpretation of the results from the research method. A group of one hundred people: 58 youths, 42 adults, 63 women and 37 men tested their ability to recognize the behavior of people in a manipulated situation. The results imply that younger people better cope when it comes to detecting lies.
dc.abstract.en | The aim of this thesis is to outline the problem of manipulation of facts, which are distorted in interpersonal communication by appropriately applied lie. The following work will present the methods, types and techniques of manipulation used in interpersonal communication, to conceal the truth or to attain one's own personal gain.The first chapter describes the origin of the notion of truth, manipulation, and basic forms of lies. It presents various types of manipulation to explains the reader what propaganda is. It reveals social impact techniques by describing each of the rules of masking the truth. The second chapter focuses on the types of manipulation with particular regard to their six variants. The third chapter is an analysis of own research conducted with the Witkowski Test and interpretation of the results from the research method. A group of one hundred people: 58 youths, 42 adults, 63 women and 37 men tested their ability to recognize the behavior of people in a manipulated situation. The results imply that younger people better cope when it comes to detecting lies. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy jest nakreślenie problemu manipulacji faktami, które w komunikacji międzyludzkiej zostają przeinaczone przez odpowiednio zastosowane kłamstwo. Poniższa praca ma zaprezentować metody, rodzaje i techniki manipulacji stosowane w komunikacji międzyludzkiej, do zatajenia prawdy czy też osiągnięcia własnych korzyści.Rozdział pierwszy opisuje genezę pojęcia prawda, manipulacja oraz podstawowe formy kłamstwa. Prezentuje odmiany manipulacji, by następnie wyjaśnić czytelnikowi czym jest propaganda. Ujawnia techniki wpływu społecznego, opisując każdą z reguł maskowania prawdy. W rozdziale drugim skupiono się na rodzajach manipulacji ze szczególnym uwzględnieniem ich sześciu odmian. Trzeci rozdział to analiza badań własnych przeprowadzonych za pomocą testu Witkowskiego oraz interpretacja wyników metody badawczej. Sprawdzeniu swoich umiejętności rozpoznawania zachowań ludzi w sytuacji manipulacji poddanych została grupa stu osób: 58 młodszych, 42 starszych, 63 kobiet i 37 mężczyzn. Wyniki sugerują, że młodsi lepiej sobie radzą z wykrywaniem kłamstwa. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Nęcki, Zbigniew - 130923 | pl |
dc.contributor.author | Kot, Katarzyna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Nęcki, Zbigniew - 130923 | pl |
dc.contributor.reviewer | Rosiński, Jerzy | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T11:45:13Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T11:45:13Z | |
dc.date.submitted | 2017-10-18 | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie | pl |
dc.fieldofstudy | finanse i controlling | pl |
dc.identifier.apd | diploma-119203-143692 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/224221 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | MANIPILATION - SOCIAL INFLUENCE – TRUTH – COMMUNICATION – PROPAGANDA | pl |
dc.subject.pl | MANIPULACJA – WPŁYW SPOŁECZNY – PRAWDA – KOMUNIKACJA – PROPAGANDA | pl |
dc.title | Manipulacja obrazem prawdy w komunikacji międzyludzkiej | pl |
dc.title.alternative | Manipulation of the image of truth in interpersonal communication. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |