The regulation of contractual relationships in the agri-food chain in Poland

2023
book section
article
dc.abstract.enThe fundamental act of Polish law regulating the protection of the entrepreneurs involved in production and trade of agricultural and food products from unfair use of contractual advantage by their counterparties is the Act of 15 December 2016 on Counteracting Unfair Use of Contractual Advantage in Trade in Agricultural and Food Products, which implements the Directive 2019/633. It contains a catalogue of practices that unfairly use contractual advantages (the so-called “blacklist”), which are absolutely prohibited; the Act also provides for a list of practices that are generally prohibited, but under certain circumstances are not considered unfairly using contractual advantages. In addition, the Act contains a general clause under which practices not explicitly mentioned in the Act may be considered unfair use of contractual advantage. The Act focuses on administrative measures to prevent and combat practices constituting unfair use of contractual advantage in trade in agricultural and food products, such as contractual advantage proceedings conducted by the Polish competent authority for matters of unfair use of contractual advantage, i.e., the President of the Office of Competition and Consumer Protection. The Polish Act on Counteracting Unfair Use of Contractual Advantage in Trade in Agricultural and Food Products states that the protection against unfair use of contractual advantage provided for therein does not preclude the protection arising from other laws. Thus, measures provided by other acts of Polish law can also be used to protect the weaker party in the agri-food market trade, such as the Competition and Consumer Protection Act of 16 February 2007, the Act of 16 April 1993 on Combating Unfair Competition, the Act of 8 March 2013 on 2013 on Counteracting Excessive Delays in Commercial Transactions or the Civil Code of 23 April 1964. These acts provide for various measures that can also be used in certain cases of unfair use of contractual advantages in the trade of agri-food products, if the practices of the stronger party to the relations in this market fulfil at the same time the prerequisites for the application of the norms of these acts. However, the civil law protection of the weaker participants in the trade of agri-food products is dispersed and not fully adapted to the problems encountered in the trade in agri-food products.pl
dc.abstract.plPodstawowym aktem prawa polskiego regulującym ochronę przedsiębiorców zajmujących się produkcją i obrotem produktami rolnymi i spożywczymi przed nieuczciwym wykorzystywaniem przewagi kontraktowej przez ich kontrahentów jest ustawa z dnia 15 grudnia 2016 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi, która implementuje dyrektywę 2019/633. Zawiera ona katalog praktyk nieuczciwie wykorzystujących przewagę kontraktową (tzw. "czarna lista"), które są bezwzględnie zakazane; ustawa przewiduje również wykaz praktyk, które co do zasady są zakazane, ale w pewnych okolicznościach nie są uznawane za nieuczciwie wykorzystujące przewagę kontraktową. Ponadto ustawa zawiera klauzulę generalną, zgodnie z którą praktyki niewymienione wprost w ustawie mogą zostać uznane za nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej. Ustawa koncentruje się na środkach administracyjnych służących zapobieganiu i zwalczaniu praktyk stanowiących nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi, takich jak postępowania w sprawach nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej prowadzone przez polski organ właściwy w sprawach nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej, czyli Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi stanowi, że przewidziana w niej ochrona przed nieuczciwym wykorzystywaniem przewagi kontraktowej nie wyłącza ochrony wynikającej z innych ustaw. Do ochrony słabszej strony obrotu na rynku rolno-spożywczym mogą być zatem wykorzystywane także środki przewidziane w innych aktach prawa polskiego, takich jak ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, ustawa z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych czy ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny. Ustawy te przewidują różne środki, które mogą być stosowane także w niektórych przypadkach nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolno-spożywczymi, jeżeli praktyki silniejszej strony stosunków na tym rynku spełniają jednocześnie przesłanki stosowania tych ustaw. Cywilnoprawna ochrona słabszych uczestników obrotu produktami rolno-spożywczymi jest jednak rozproszona i nie w pełni dostosowana do problemów występujących w obrocie produktami rolno-spożywczymi.pl
dc.affiliationWydział Prawa i Administracji : Katedra Prawa Cywilnegopl
dc.contributor.authorBerek, Michał - 103203 pl
dc.contributor.authorJelonek-Jarco, Barbara - 156452 pl
dc.contributor.authorMróz-Krysta, Dominika - 134664 pl
dc.contributor.authorRomanow, Szymon - 151827 pl
dc.contributor.authorZawadzka, Julita - 134431 pl
dc.contributor.editorMancaleoni, Anna Mariapl
dc.contributor.editorTorino, Raffaelepl
dc.contributor.institutionUniversità degli Studi Roma Tre. Dipartimento di Giurisprudenzapl
dc.date.accession2023-10-05pl
dc.date.accessioned2023-10-06T11:14:24Z
dc.date.available2023-10-06T11:14:24Z
dc.date.issued2023pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. w przypisach. Nr DOI dla całej książki: 10.13134/979-12-5977-231-2. Powstanie artykułu nadzorował Prof. Jerzy Pisuliński.pl
dc.description.physical279-340pl
dc.description.publication4,35pl
dc.description.seriesConsumatori e Mercato
dc.description.seriesnumber16
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.isbn979-12-5977-231-2pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/320583
dc.identifier.weblinkhttps://romatrepress.uniroma3.it/wp-content/uploads/2023/10/afma-mato.pdfpl
dc.languageengpl
dc.language.containerengpl
dc.pbn.affiliationDziedzina nauk społecznych : nauki prawnepl
dc.pubinfoRoma : Roma Tre-Presspl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa*
dc.rights.licenceCC-BY-NC-ND
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl*
dc.share.typeinne
dc.subject.enagriculturepl
dc.subject.encontractual advantagepl
dc.subject.enmalpracticespl
dc.subject.enfinancial penaltypl
dc.subject.encontractpl
dc.subject.otheragricolturapl
dc.subject.othervantaggio contrattualepl
dc.subject.otherpratiche scorrettepl
dc.subject.othersanzione pecuniariapl
dc.subject.othercontrattopl
dc.subject.plrolnictwopl
dc.subject.plprzewaga kontraktowapl
dc.subject.plnieuczciwe praktykipl
dc.subject.plkara finansowapl
dc.subject.plumowapl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleThe regulation of contractual relationships in the agri-food chain in Polandpl
dc.title.containerAgri-food market regulation and contractual relationships : in the light of Directive (EU) 2019/633pl
dc.typeBookSectionpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The fundamental act of Polish law regulating the protection of the entrepreneurs involved in production and trade of agricultural and food products from unfair use of contractual advantage by their counterparties is the Act of 15 December 2016 on Counteracting Unfair Use of Contractual Advantage in Trade in Agricultural and Food Products, which implements the Directive 2019/633. It contains a catalogue of practices that unfairly use contractual advantages (the so-called “blacklist”), which are absolutely prohibited; the Act also provides for a list of practices that are generally prohibited, but under certain circumstances are not considered unfairly using contractual advantages. In addition, the Act contains a general clause under which practices not explicitly mentioned in the Act may be considered unfair use of contractual advantage. The Act focuses on administrative measures to prevent and combat practices constituting unfair use of contractual advantage in trade in agricultural and food products, such as contractual advantage proceedings conducted by the Polish competent authority for matters of unfair use of contractual advantage, i.e., the President of the Office of Competition and Consumer Protection. The Polish Act on Counteracting Unfair Use of Contractual Advantage in Trade in Agricultural and Food Products states that the protection against unfair use of contractual advantage provided for therein does not preclude the protection arising from other laws. Thus, measures provided by other acts of Polish law can also be used to protect the weaker party in the agri-food market trade, such as the Competition and Consumer Protection Act of 16 February 2007, the Act of 16 April 1993 on Combating Unfair Competition, the Act of 8 March 2013 on 2013 on Counteracting Excessive Delays in Commercial Transactions or the Civil Code of 23 April 1964. These acts provide for various measures that can also be used in certain cases of unfair use of contractual advantages in the trade of agri-food products, if the practices of the stronger party to the relations in this market fulfil at the same time the prerequisites for the application of the norms of these acts. However, the civil law protection of the weaker participants in the trade of agri-food products is dispersed and not fully adapted to the problems encountered in the trade in agri-food products.
dc.abstract.plpl
Podstawowym aktem prawa polskiego regulującym ochronę przedsiębiorców zajmujących się produkcją i obrotem produktami rolnymi i spożywczymi przed nieuczciwym wykorzystywaniem przewagi kontraktowej przez ich kontrahentów jest ustawa z dnia 15 grudnia 2016 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi, która implementuje dyrektywę 2019/633. Zawiera ona katalog praktyk nieuczciwie wykorzystujących przewagę kontraktową (tzw. "czarna lista"), które są bezwzględnie zakazane; ustawa przewiduje również wykaz praktyk, które co do zasady są zakazane, ale w pewnych okolicznościach nie są uznawane za nieuczciwie wykorzystujące przewagę kontraktową. Ponadto ustawa zawiera klauzulę generalną, zgodnie z którą praktyki niewymienione wprost w ustawie mogą zostać uznane za nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej. Ustawa koncentruje się na środkach administracyjnych służących zapobieganiu i zwalczaniu praktyk stanowiących nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi, takich jak postępowania w sprawach nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej prowadzone przez polski organ właściwy w sprawach nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej, czyli Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi stanowi, że przewidziana w niej ochrona przed nieuczciwym wykorzystywaniem przewagi kontraktowej nie wyłącza ochrony wynikającej z innych ustaw. Do ochrony słabszej strony obrotu na rynku rolno-spożywczym mogą być zatem wykorzystywane także środki przewidziane w innych aktach prawa polskiego, takich jak ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, ustawa z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych czy ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny. Ustawy te przewidują różne środki, które mogą być stosowane także w niektórych przypadkach nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolno-spożywczymi, jeżeli praktyki silniejszej strony stosunków na tym rynku spełniają jednocześnie przesłanki stosowania tych ustaw. Cywilnoprawna ochrona słabszych uczestników obrotu produktami rolno-spożywczymi jest jednak rozproszona i nie w pełni dostosowana do problemów występujących w obrocie produktami rolno-spożywczymi.
dc.affiliationpl
Wydział Prawa i Administracji : Katedra Prawa Cywilnego
dc.contributor.authorpl
Berek, Michał - 103203
dc.contributor.authorpl
Jelonek-Jarco, Barbara - 156452
dc.contributor.authorpl
Mróz-Krysta, Dominika - 134664
dc.contributor.authorpl
Romanow, Szymon - 151827
dc.contributor.authorpl
Zawadzka, Julita - 134431
dc.contributor.editorpl
Mancaleoni, Anna Maria
dc.contributor.editorpl
Torino, Raffaele
dc.contributor.institutionpl
Università degli Studi Roma Tre. Dipartimento di Giurisprudenza
dc.date.accessionpl
2023-10-05
dc.date.accessioned
2023-10-06T11:14:24Z
dc.date.available
2023-10-06T11:14:24Z
dc.date.issuedpl
2023
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. w przypisach. Nr DOI dla całej książki: 10.13134/979-12-5977-231-2. Powstanie artykułu nadzorował Prof. Jerzy Pisuliński.
dc.description.physicalpl
279-340
dc.description.publicationpl
4,35
dc.description.series
Consumatori e Mercato
dc.description.seriesnumber
16
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.isbnpl
979-12-5977-231-2
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/320583
dc.identifier.weblinkpl
https://romatrepress.uniroma3.it/wp-content/uploads/2023/10/afma-mato.pdf
dc.languagepl
eng
dc.language.containerpl
eng
dc.pbn.affiliationpl
Dziedzina nauk społecznych : nauki prawne
dc.pubinfopl
Roma : Roma Tre-Press
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY-NC-ND
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
inne
dc.subject.enpl
agriculture
dc.subject.enpl
contractual advantage
dc.subject.enpl
malpractices
dc.subject.enpl
financial penalty
dc.subject.enpl
contract
dc.subject.otherpl
agricoltura
dc.subject.otherpl
vantaggio contrattuale
dc.subject.otherpl
pratiche scorrette
dc.subject.otherpl
sanzione pecuniaria
dc.subject.otherpl
contratto
dc.subject.plpl
rolnictwo
dc.subject.plpl
przewaga kontraktowa
dc.subject.plpl
nieuczciwe praktyki
dc.subject.plpl
kara finansowa
dc.subject.plpl
umowa
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
The regulation of contractual relationships in the agri-food chain in Poland
dc.title.containerpl
Agri-food market regulation and contractual relationships : in the light of Directive (EU) 2019/633
dc.typepl
BookSection
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
34
Views per month
Views per city
Krakow
13
Sector 3
7
Niepołomice
2
Warsaw
2
Bennekom
1
Bucharest
1
Bühl
1
Davao City
1
Gdynia
1
Lodz
1
Downloads
berek_et-al_the_regulation_of_contractual_relationships_2023.pdf
48