Model usprawniania dziecka z Osteogenesis Imperfecta - studium przypadku.

licenciate
dc.abstract.enIntroduction: Osteogenesis Imperfecta (OI) is a group of genetic disorders proceeded from bad bone structure or defect of collagen type 1, that are primarily characterized by an increased susceptibility to bone fracture. Contemporary classification proposes the division into 8 main types of brittle bone disease which are concerned with autosomal or recessive inheritance. Medical treatment is focused on minimizing pain, decrease in number of fractures and bone deformities, and enhancing patient’s mobility and independence. OI requires interdisciplinary care which consists of pharmacological therapy, physiotherapy and orthopedic supply.Aim of the study: Description of the physiotherapeutic improvement model and presentation of the selected diagnostic methods illustrated with an example of the child with OI.Material and methods: 13- year-old girl, which had inclusively about 72 bone fractures. The first fracture was noticed in the 7 month of the fetal life. There were several examination performed, including manual analysis of the masticatory organ, postural analysis, measure of joint hypermobility with reference to Beighton Scale and palpatory assessment of abdominal walls. The patient’s postoperative treatment was focused on selecting appropriate exercises as well as providing her with training in autotherapy and the insight into techniques of performing daily life activities.Results: Immediate improvement of motor control during the change of positions and correction of the mandibular position.Conclusions: Physiotherapy constitutes an integral part of proceeding in case of Osteogenesis Imperfecta disease, though it is impossible to create the universal model of rehabilitation for each patient. In order to maintain the effects of treatment one should perform the provided exercises systematically.pl
dc.abstract.plWstęp: Wrodzona łamliwość kości to grupa genetycznie uwarunkowanych chorób, charakteryzująca się głównie nadmierną kruchością kości. Wynika ona z nieprawidłowej budowy lub ilości kolagenu typu I w tkance łącznej. Do tej pory wyróżniono 8 głównych typów Osteogenesis Imperfecta, dziedziczonych autosomalnie dominująco lub autosomalnie recesywnie. Choroba ze względu na swoją specyfikę wymaga interdyscyplinarnego postępowania, w skład którego wchodzi zaopatrzenie ortopedyczne, farmakologia oraz fizjoterapia.Cel pracy: Opis modelu usprawniania fizjoterapeutycznego dziecka oraz przedstawienie wybranych metod diagnostycznych wykorzystywanych w przypadku dziecka z Osteogenesis Imperfecta (OI).Materiał i metody: 13- letnia pacjentka, u której odnotowano łącznie około 72 złamań, z czego pierwsze z nich już w 7 miesiącu życia płodowego. Dokonano manualnej funkcjonalnej analizy układu ruchu narządu żucia (URNŻ), analizy posturalnej, oceny hipermobilności stawów według skali Beightona oraz palpacyjnej oceny powłok brzusznych. U pacjentki zastosowano postępowanie rehabilitacyjne w okresie okołooperacyjnym. Następnie dziewczynka otrzymała instruktaż postępowania dotyczący autoterapii oraz sposobu wykonywania czynności życia codziennego.Wyniki: Edukacja w formie instruktażu przyniosła natychmiastową poprawę w zakresie kontroli motorycznej pacjentki, między innymi podczas zmiany pozycji. Również zastosowanie ćwiczeń w obrębie URNŻ pozwoliło uzyskać korekcję żuchwy. Wnioski: Postępowanie fizjoterapeutyczne stanowi nieodłączną część modelu usprawniania pacjentów z OI, jednak nie jest możliwe stworzenie uniwersalnego planu rehabilitacji. Dla utrzymania wyników niezbędne jest systematyczne stosowanie zaprezentowanych ćwiczeń w ramach autoterapii.pl
dc.affiliationWydział Nauk o Zdrowiupl
dc.areaobszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznejpl
dc.contributor.advisorKulesa-Mrowiecka, Małgorzata - 159995 pl
dc.contributor.authorKościelecka, Dominikapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WNOZpl
dc.contributor.reviewerKulesa-Mrowiecka, Małgorzata - 159995 pl
dc.contributor.reviewerZyznawska, Joanna - 133942 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T05:01:55Z
dc.date.available2020-07-27T05:01:55Z
dc.date.submitted2017-06-30pl
dc.fieldofstudyfizjoterapiapl
dc.identifier.apddiploma-112559-198266pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/218119
dc.languagepolpl
dc.subject.enOsteogenesis Imperfecta, brittle bone disease, rehabilitation, physiotherapeutic strategy for a childpl
dc.subject.plwrodzona łamliwość kości, fizjoterapia, model usprawniania dzieckapl
dc.titleModel usprawniania dziecka z Osteogenesis Imperfecta - studium przypadku.pl
dc.title.alternativePhysiotherapeutic Strategy for Child with Osteogenesis Imperfecta - case report.pl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Introduction: Osteogenesis Imperfecta (OI) is a group of genetic disorders proceeded from bad bone structure or defect of collagen type 1, that are primarily characterized by an increased susceptibility to bone fracture. Contemporary classification proposes the division into 8 main types of brittle bone disease which are concerned with autosomal or recessive inheritance. Medical treatment is focused on minimizing pain, decrease in number of fractures and bone deformities, and enhancing patient’s mobility and independence. OI requires interdisciplinary care which consists of pharmacological therapy, physiotherapy and orthopedic supply.Aim of the study: Description of the physiotherapeutic improvement model and presentation of the selected diagnostic methods illustrated with an example of the child with OI.Material and methods: 13- year-old girl, which had inclusively about 72 bone fractures. The first fracture was noticed in the 7 month of the fetal life. There were several examination performed, including manual analysis of the masticatory organ, postural analysis, measure of joint hypermobility with reference to Beighton Scale and palpatory assessment of abdominal walls. The patient’s postoperative treatment was focused on selecting appropriate exercises as well as providing her with training in autotherapy and the insight into techniques of performing daily life activities.Results: Immediate improvement of motor control during the change of positions and correction of the mandibular position.Conclusions: Physiotherapy constitutes an integral part of proceeding in case of Osteogenesis Imperfecta disease, though it is impossible to create the universal model of rehabilitation for each patient. In order to maintain the effects of treatment one should perform the provided exercises systematically.
dc.abstract.plpl
Wstęp: Wrodzona łamliwość kości to grupa genetycznie uwarunkowanych chorób, charakteryzująca się głównie nadmierną kruchością kości. Wynika ona z nieprawidłowej budowy lub ilości kolagenu typu I w tkance łącznej. Do tej pory wyróżniono 8 głównych typów Osteogenesis Imperfecta, dziedziczonych autosomalnie dominująco lub autosomalnie recesywnie. Choroba ze względu na swoją specyfikę wymaga interdyscyplinarnego postępowania, w skład którego wchodzi zaopatrzenie ortopedyczne, farmakologia oraz fizjoterapia.Cel pracy: Opis modelu usprawniania fizjoterapeutycznego dziecka oraz przedstawienie wybranych metod diagnostycznych wykorzystywanych w przypadku dziecka z Osteogenesis Imperfecta (OI).Materiał i metody: 13- letnia pacjentka, u której odnotowano łącznie około 72 złamań, z czego pierwsze z nich już w 7 miesiącu życia płodowego. Dokonano manualnej funkcjonalnej analizy układu ruchu narządu żucia (URNŻ), analizy posturalnej, oceny hipermobilności stawów według skali Beightona oraz palpacyjnej oceny powłok brzusznych. U pacjentki zastosowano postępowanie rehabilitacyjne w okresie okołooperacyjnym. Następnie dziewczynka otrzymała instruktaż postępowania dotyczący autoterapii oraz sposobu wykonywania czynności życia codziennego.Wyniki: Edukacja w formie instruktażu przyniosła natychmiastową poprawę w zakresie kontroli motorycznej pacjentki, między innymi podczas zmiany pozycji. Również zastosowanie ćwiczeń w obrębie URNŻ pozwoliło uzyskać korekcję żuchwy. Wnioski: Postępowanie fizjoterapeutyczne stanowi nieodłączną część modelu usprawniania pacjentów z OI, jednak nie jest możliwe stworzenie uniwersalnego planu rehabilitacji. Dla utrzymania wyników niezbędne jest systematyczne stosowanie zaprezentowanych ćwiczeń w ramach autoterapii.
dc.affiliationpl
Wydział Nauk o Zdrowiu
dc.areapl
obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej
dc.contributor.advisorpl
Kulesa-Mrowiecka, Małgorzata - 159995
dc.contributor.authorpl
Kościelecka, Dominika
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WNOZ
dc.contributor.reviewerpl
Kulesa-Mrowiecka, Małgorzata - 159995
dc.contributor.reviewerpl
Zyznawska, Joanna - 133942
dc.date.accessioned
2020-07-27T05:01:55Z
dc.date.available
2020-07-27T05:01:55Z
dc.date.submittedpl
2017-06-30
dc.fieldofstudypl
fizjoterapia
dc.identifier.apdpl
diploma-112559-198266
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/218119
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Osteogenesis Imperfecta, brittle bone disease, rehabilitation, physiotherapeutic strategy for a child
dc.subject.plpl
wrodzona łamliwość kości, fizjoterapia, model usprawniania dziecka
dc.titlepl
Model usprawniania dziecka z Osteogenesis Imperfecta - studium przypadku.
dc.title.alternativepl
Physiotherapeutic Strategy for Child with Osteogenesis Imperfecta - case report.
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
76
Views per month
Views per city
Warsaw
20
Krakow
13
Gmina Zakliczyn
7
Katowice
3
Kielce
3
Nowy Sącz
3
Dublin
2
Kalisz
2
Lancut
2
Poznan
2

No access

No Thumbnail Available