Organizacja wyjazdów na międzynarodowym rynku turystyki zakupowej

2024
journal article
article
dc.abstract.enThis article aims to identify the determinants influencing the international tourists’ organization of shopping trips. Shopping, particularly while traveling, is a significant aspect of modern life, with many travelers making purchases as part of their journey or visiting destinations primarily for shopping purposes. The research investigates factors that drive individuals to engage in shopping tourism, including aspects related to trip organization. The primary hypothesis tested is that the theme of travel, specifically shopping, does not impact the organization of international shopping trips. To address this hypothesis, a multi-stage research process was conducted, including a literature review, website analysis, questionnaire development, consultation with selected shopping tourists, and survey implementation. Data was collected through social media and other research tools from a diverse international sample. The study reveals that shopping tourism is a lucrative segment, with many global destinations recognizing its significance for economic development. The findings indicate that the motivation for travel – whether shopping as the primary or secondary purpose – does not significantly affect the organizational aspects of the trip. According to responses from individuals across 33 countries, cities with strong tourism and retail offerings can influence the attractiveness and development of shopping tourism. This research contributes novel insights into international shopping tourism, highlighting previously unexplored aspects of consumer behavior in this sector.
dc.abstract.plCelem artykułu jest identyfikacja determinant w obszarze organizacji wyjazdów przez turystów społeczności międzynarodowej na rynku turystyki zakupowej. Zakupy, zwłaszcza te w podróży, to nieodzowny element naszego życia. Turyści zarówno wyjeżdżają poza miejsca zamieszkania w celach zakupowych, jak i dokonują zakupów przy okazji podróży. Często stają się oni turystami zakupowymi. Każdy lubi bowiem przywieźć z wyjazdu jakąś pamiątkę, ale są także osoby, dla których zakupy poza miejscem zamieszkania stanowią główny cel wyjazdu. W ramach przedmiotowych badań poszukiwano czynników, które determinują respondentów do wyjazdów zakupowych m.in. w aspekcie organizacji wyjazdu. Weryfikacji poddano hipotezę w brzmieniu "Motyw podróży nie ma wpływu na sposób organizacji wyjazdu na międzynarodowym rynku turystyki zakupowej". Przeprowadzono własne badania ankietowe wśród społeczności międzynarodowej. Badania obejmowały następujące etapy: weryfikacja literatury przedmiotu, stron internetowych, przygotowanie kwestionariusza ankietowego, konsultacja kwestionariusza wśród wybranych uczestników turystyki zakupowej, ustalenia narzędzi badawczych, tj. media społecznościowe, ustalenie listy podmiotów, na których przeprowadzono badania, przeprowadzenie badań ankietowych. Turystyka zakupowa jest jedną z dochodowych form turystyki. Wiele destynacji turystycznych na świecie dostrzega jej znaczenie dla rozwoju rynku turystycznego. Respondenci podróżują w celach zakupowych, a na ich zachowania mają wpływ różne czynniki, m.in. te uwidaczniające się w ramach organizacji wyjazdu. Z badań wynika, że motyw wyjazdu, którym w tym przypadku były zakupy jako główny lub drugorzędny cel podróży, nie ma wpływu na zachowania turystów zakupowych w obszarze kwestii organizacyjnych. Miasta z uwagi na swoją ofertę w obszarze zarówno turystyki, jak i handlu, mogą kształtować produkt turystyki zakupowej, co stwierdzili w większości badani respondenci pochodzący z 33 krajów. Tego typu badania koncentrujące się na turystyce zakupowej wśród konsumentów międzynarodowej społeczności do tej pory nie były robione, dlatego należy to uznać za nowość w nauce.
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Przedsiębiorczości
dc.contributor.authorPaliś, Beata - 476996
dc.contributor.authorPrzenzak, Kasper
dc.date.accession2024-10-02
dc.date.accessioned2024-10-08T13:50:41Z
dc.date.available2024-10-08T13:50:41Z
dc.date.issued2024
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 279-282
dc.description.number3
dc.description.physical255-282
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume46
dc.identifier.doi10.35765/pk.2024.4603.18
dc.identifier.issn2081-1446
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/450670
dc.identifier.weblinkhttps://czasopisma.ignatianum.edu.pl/pk/article/view/pk.2024.4603.18/2854
dc.languagepol
dc.language.containerpol
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licenceCC-BY
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enshopping tourism
dc.subject.enshopping tourist
dc.subject.enbuyer behavior
dc.subject.enorganization of travel
dc.subject.enshopping destination
dc.subject.enplace of shopping
dc.subject.entourism market
dc.subject.plturystyka zakupowa
dc.subject.plturysta zakupowy
dc.subject.plzachowania nabywców
dc.subject.plorganizacja wyjazdów
dc.subject.plobiekt zakupowy
dc.subject.plrynek turystyczny
dc.subtypeArticle
dc.titleOrganizacja wyjazdów na międzynarodowym rynku turystyki zakupowej
dc.title.alternativeConsumer behavior in the international shopping tourism market
dc.title.journalPerspektywy Kultury
dc.title.volumeSynagoga i Eklezja - przeszłość, teraźniejszość, przyszłość
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
This article aims to identify the determinants influencing the international tourists’ organization of shopping trips. Shopping, particularly while traveling, is a significant aspect of modern life, with many travelers making purchases as part of their journey or visiting destinations primarily for shopping purposes. The research investigates factors that drive individuals to engage in shopping tourism, including aspects related to trip organization. The primary hypothesis tested is that the theme of travel, specifically shopping, does not impact the organization of international shopping trips. To address this hypothesis, a multi-stage research process was conducted, including a literature review, website analysis, questionnaire development, consultation with selected shopping tourists, and survey implementation. Data was collected through social media and other research tools from a diverse international sample. The study reveals that shopping tourism is a lucrative segment, with many global destinations recognizing its significance for economic development. The findings indicate that the motivation for travel – whether shopping as the primary or secondary purpose – does not significantly affect the organizational aspects of the trip. According to responses from individuals across 33 countries, cities with strong tourism and retail offerings can influence the attractiveness and development of shopping tourism. This research contributes novel insights into international shopping tourism, highlighting previously unexplored aspects of consumer behavior in this sector.
dc.abstract.pl
Celem artykułu jest identyfikacja determinant w obszarze organizacji wyjazdów przez turystów społeczności międzynarodowej na rynku turystyki zakupowej. Zakupy, zwłaszcza te w podróży, to nieodzowny element naszego życia. Turyści zarówno wyjeżdżają poza miejsca zamieszkania w celach zakupowych, jak i dokonują zakupów przy okazji podróży. Często stają się oni turystami zakupowymi. Każdy lubi bowiem przywieźć z wyjazdu jakąś pamiątkę, ale są także osoby, dla których zakupy poza miejscem zamieszkania stanowią główny cel wyjazdu. W ramach przedmiotowych badań poszukiwano czynników, które determinują respondentów do wyjazdów zakupowych m.in. w aspekcie organizacji wyjazdu. Weryfikacji poddano hipotezę w brzmieniu "Motyw podróży nie ma wpływu na sposób organizacji wyjazdu na międzynarodowym rynku turystyki zakupowej". Przeprowadzono własne badania ankietowe wśród społeczności międzynarodowej. Badania obejmowały następujące etapy: weryfikacja literatury przedmiotu, stron internetowych, przygotowanie kwestionariusza ankietowego, konsultacja kwestionariusza wśród wybranych uczestników turystyki zakupowej, ustalenia narzędzi badawczych, tj. media społecznościowe, ustalenie listy podmiotów, na których przeprowadzono badania, przeprowadzenie badań ankietowych. Turystyka zakupowa jest jedną z dochodowych form turystyki. Wiele destynacji turystycznych na świecie dostrzega jej znaczenie dla rozwoju rynku turystycznego. Respondenci podróżują w celach zakupowych, a na ich zachowania mają wpływ różne czynniki, m.in. te uwidaczniające się w ramach organizacji wyjazdu. Z badań wynika, że motyw wyjazdu, którym w tym przypadku były zakupy jako główny lub drugorzędny cel podróży, nie ma wpływu na zachowania turystów zakupowych w obszarze kwestii organizacyjnych. Miasta z uwagi na swoją ofertę w obszarze zarówno turystyki, jak i handlu, mogą kształtować produkt turystyki zakupowej, co stwierdzili w większości badani respondenci pochodzący z 33 krajów. Tego typu badania koncentrujące się na turystyce zakupowej wśród konsumentów międzynarodowej społeczności do tej pory nie były robione, dlatego należy to uznać za nowość w nauce.
dc.affiliation
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Przedsiębiorczości
dc.contributor.author
Paliś, Beata - 476996
dc.contributor.author
Przenzak, Kasper
dc.date.accession
2024-10-02
dc.date.accessioned
2024-10-08T13:50:41Z
dc.date.available
2024-10-08T13:50:41Z
dc.date.issued
2024
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additional
Bibliogr. s. 279-282
dc.description.number
3
dc.description.physical
255-282
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume
46
dc.identifier.doi
10.35765/pk.2024.4603.18
dc.identifier.issn
2081-1446
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/450670
dc.identifier.weblink
https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/pk/article/view/pk.2024.4603.18/2854
dc.language
pol
dc.language.container
pol
dc.rights
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.en
shopping tourism
dc.subject.en
shopping tourist
dc.subject.en
buyer behavior
dc.subject.en
organization of travel
dc.subject.en
shopping destination
dc.subject.en
place of shopping
dc.subject.en
tourism market
dc.subject.pl
turystyka zakupowa
dc.subject.pl
turysta zakupowy
dc.subject.pl
zachowania nabywców
dc.subject.pl
organizacja wyjazdów
dc.subject.pl
obiekt zakupowy
dc.subject.pl
rynek turystyczny
dc.subtype
Article
dc.title
Organizacja wyjazdów na międzynarodowym rynku turystyki zakupowej
dc.title.alternative
Consumer behavior in the international shopping tourism market
dc.title.journal
Perspektywy Kultury
dc.title.volume
Synagoga i Eklezja - przeszłość, teraźniejszość, przyszłość
dc.type
JournalArticle
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
16
Views per month
Views per city
Wieliczka
6
Wellington
2
Krakow
1
Downloads
palis_przenzak_organizacja_wyjazdow_na_miedzynarodowym_rynku_2024.pdf
15