Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Analiza elementów gier komputerowych pod kątem interakcji z graczem na przykładzie gry typu "Kosmiczny Horror"
Analysis of Video Game Elements in Terms of Player Interaction on the Example of a "Cosmic Horror" Game
Gry komputerowe, Interakcja z graczem, Kosmiczny horror, Estetyka gier, Mechaniki gier, Fabuła w grach, Immersja, Atmosfera grozy, Narracja w grach, Psychologiczny horror
Video games, Player interaction, Cosmic horror, Game aesthetics, Game mechanics, Game narrative, Immersion, Horror atmosphere, Storytelling in games, Psychological horror
Celem niniejszej pracy magisterskiej była dogłębna analiza elementów gier komputerowych pod kątem ich interakcji z graczem, z naciskiem na gry eksplorujące tematykę kosmicznego horroru. Kosmiczny horror, będący podgatunkiem horroru, koncentruje się na przedstawianiu ludzkości jako nieznaczącego elementu w bezkresnym wszechświecie, co często prowadzi do eksploracji strachu przed nieznanym, psychicznej kondycji człowieka, oraz upadku cywilizacji. Praca miała na celu zidentyfikowanie kluczowych elementów w grach wideo, które wpływają na sposób, w jaki gracze doświadczają tego rodzaju narracji, oraz ocenę, jakie czynniki mają największy wpływ na budowanie atmosfery grozy i niepokoju. W ramach badań wybrano siedem gier reprezentujących ten podgatunek, które następnie poddano szczegółowej analizie przy użyciu sondażu oraz analizy treści komentarzy zamieszczonych na platformach Steam i Metacritic. Badania te pozwoliły na określenie, które aspekty estetyczne, fabularne i mechaniczne mają kluczowe znaczenie dla odczuciu kosmicznego horroru przez graczy. Wyniki badań wskazują, że estetyka, w tym styl graficzny i udźwiękowienie, wraz z dobrze zbudowaną fabułą i światem przedstawionym, są fundamentalne dla skutecznego oddania klimatu kosmicznego horroru. Elementy mechaniczne, takie jak systemy statystyk postaci, mają stosunkowo niewielki wpływ na immersję i odbiór tej tematyki przez graczy. Na podstawie tych ustaleń został zaprojektowany i stworzony prototyp gry, który implementuje wyizolowane, pozytywnie oceniane elementy. Prototyp ten został następnie poddany ocenie, aby zweryfikować, czy te elementy są wystarczające do wiernego odwzorowania atmosfery kosmicznego horroru w grach komputerowych.
The objective of this master’s thesis was to conduct an in-depth analysis of video game elements in terms of their interaction with the player, with a particular focus on games exploring the theme of cosmic horror. Cosmic horror, a subgenre of horror, centers on depicting humanity as an insignificant element within the vast universe, often leading to the exploration of fear of the unknown, the psychological condition of humans, and the collapse of civilization. The thesis aimed to identify the key elements in video games that affect how players experience this type of narrative and to assess which factors have the greatest impact on creating an atmosphere of dread and unease. The research involved selecting seven games representing this subgenre, which were then subjected to detailed analysis using surveys and content analysis of comments posted on the Steam and Metacritic platforms. This research allowed for the determination of which aesthetic, narrative, and mechanical aspects are crucial for the player's perception of cosmic horror. The findings indicate that aesthetics, including graphic style and sound design, along with well-crafted narratives and world-building, are fundamental to effectively conveying the atmosphere of cosmic horror. Mechanical elements, such as character statistic systems, have relatively little impact on immersion and the perception of this theme by players. Based on these findings, a game prototype was designed and developed, incorporating the positively evaluated elements. This prototype was then evaluated to verify whether these elements are sufficient to faithfully recreate the atmosphere of cosmic horror in video games.
dc.abstract.en | The objective of this master’s thesis was to conduct an in-depth analysis of video game elements in terms of their interaction with the player, with a particular focus on games exploring the theme of cosmic horror. Cosmic horror, a subgenre of horror, centers on depicting humanity as an insignificant element within the vast universe, often leading to the exploration of fear of the unknown, the psychological condition of humans, and the collapse of civilization. The thesis aimed to identify the key elements in video games that affect how players experience this type of narrative and to assess which factors have the greatest impact on creating an atmosphere of dread and unease. The research involved selecting seven games representing this subgenre, which were then subjected to detailed analysis using surveys and content analysis of comments posted on the Steam and Metacritic platforms. This research allowed for the determination of which aesthetic, narrative, and mechanical aspects are crucial for the player's perception of cosmic horror. The findings indicate that aesthetics, including graphic style and sound design, along with well-crafted narratives and world-building, are fundamental to effectively conveying the atmosphere of cosmic horror. Mechanical elements, such as character statistic systems, have relatively little impact on immersion and the perception of this theme by players. Based on these findings, a game prototype was designed and developed, incorporating the positively evaluated elements. This prototype was then evaluated to verify whether these elements are sufficient to faithfully recreate the atmosphere of cosmic horror in video games. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy magisterskiej była dogłębna analiza elementów gier komputerowych pod kątem ich interakcji z graczem, z naciskiem na gry eksplorujące tematykę kosmicznego horroru. Kosmiczny horror, będący podgatunkiem horroru, koncentruje się na przedstawianiu ludzkości jako nieznaczącego elementu w bezkresnym wszechświecie, co często prowadzi do eksploracji strachu przed nieznanym, psychicznej kondycji człowieka, oraz upadku cywilizacji. Praca miała na celu zidentyfikowanie kluczowych elementów w grach wideo, które wpływają na sposób, w jaki gracze doświadczają tego rodzaju narracji, oraz ocenę, jakie czynniki mają największy wpływ na budowanie atmosfery grozy i niepokoju. W ramach badań wybrano siedem gier reprezentujących ten podgatunek, które następnie poddano szczegółowej analizie przy użyciu sondażu oraz analizy treści komentarzy zamieszczonych na platformach Steam i Metacritic. Badania te pozwoliły na określenie, które aspekty estetyczne, fabularne i mechaniczne mają kluczowe znaczenie dla odczuciu kosmicznego horroru przez graczy. Wyniki badań wskazują, że estetyka, w tym styl graficzny i udźwiękowienie, wraz z dobrze zbudowaną fabułą i światem przedstawionym, są fundamentalne dla skutecznego oddania klimatu kosmicznego horroru. Elementy mechaniczne, takie jak systemy statystyk postaci, mają stosunkowo niewielki wpływ na immersję i odbiór tej tematyki przez graczy. Na podstawie tych ustaleń został zaprojektowany i stworzony prototyp gry, który implementuje wyizolowane, pozytywnie oceniane elementy. Prototyp ten został następnie poddany ocenie, aby zweryfikować, czy te elementy są wystarczające do wiernego odwzorowania atmosfery kosmicznego horroru w grach komputerowych. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.contributor.advisor | Górski, Adam - 207459 | pl |
dc.contributor.author | Warmbier, Maciej - USOS322719 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Paszyńska, Anna - 160672 | pl |
dc.contributor.reviewer | Górski, Adam - 207459 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-10-14T06:34:14Z | |
dc.date.available | 2024-10-14T06:34:14Z | |
dc.date.submitted | 2024-10-07 | pl |
dc.fieldofstudy | informatyka gier komputerowych | pl |
dc.identifier.apd | diploma-174295-322719 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/451687 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Video games, Player interaction, Cosmic horror, Game aesthetics, Game mechanics, Game narrative, Immersion, Horror atmosphere, Storytelling in games, Psychological horror | pl |
dc.subject.pl | Gry komputerowe, Interakcja z graczem, Kosmiczny horror, Estetyka gier, Mechaniki gier, Fabuła w grach, Immersja, Atmosfera grozy, Narracja w grach, Psychologiczny horror | pl |
dc.title | Analiza elementów gier komputerowych pod kątem interakcji z graczem na przykładzie gry typu "Kosmiczny Horror" | pl |
dc.title.alternative | Analysis of Video Game Elements in Terms of Player Interaction on the Example of a "Cosmic Horror" Game | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |