Death and dying in mass media aspects

2015
journal article
article
dc.abstract.enWe live in times when the mystery of human's death and life becomes a big, almost every day's subject to present means of social communication. The private observation of a media report shows us that this is a matter which is worth describing and discussing as it meets with great resonance on receivers not only due to writing it in periodization human's development as a final stage but also due to prism of the issue's commercialization. Each situation is a good opportunity to make the receiver associated with the subject matter. However, the way of its presentation makes a lot of objections in many scientific environments. The subject to death is given very rarely in mass media deepen by philosophical-religious reflection which is so important to proper human's development. It is rather presented in violence images, murders, catastrophes, wars, conflicts or lately numerous terroristic attacks, which on the one hand arouses fear, on the other hand because of high mass media frequency makes the receiver accustomed to the view of death. And it leads to the receiver's becoming indifferent. The man starts living as if death would be around him and using defense mechanisms tries to protect himself against accepting still painful for him truth about its finiteness and transience. Meanwhile, death is written in human's existence independently of his worldview.
dc.abstract.plŻyjemy w czasach, w których tajemnica umierania i śmierci człowieka stała się wielkim, niemalże codziennym tematem współczesnych środków społecznej komunikacji. Prywatna obserwacja doniesień medialnych pokazuje nam, że jest to temat, który warto opisywać, omawiać medialnie, gdyż budzi on u odbiorców zainteresowanie nie tylko przez fakt wpisania go w periodyzację rozwoju człowieka jako jego finalnego etapu, ale również przez pryzmat komercjalizacji tegoż zagadnienia. Każda sytuacja jest dobrą okazją, by odbiorca obcował z tą tematyką. Jednak sposób jej prezentacji wciąż budzi wiele zastrzeżeń w środowiskach naukowych. Bardzo rzadko tematykę śmierci w medialnych przekazach poddaje się pogłębionej refleksji filozoficzno-religijnej, tak bardzo potrzebnej do prawidłowego rozwoju człowieka. Raczej prezentuje się ją w obrazach przemocy, morderstw, katastrof, wojen, konfliktów czy też licznych ostatnio ataków terrorystycznych, które z jednej strony budzą niewątpliwie lęk, z drugiej zaś, ze względu na wysoką medialną frekwencyjność, oswajają odbiorcę z widokiem śmierci. To zaś skutkuje jego zobojętnieniem. Człowiek zaczyna więc żyć tak, jakby śmierć była wokół niego, a stosując mechanizmy obronne, chroni się przed przyjęciem ciągle bolesnej dla niego prawdy o jego skończoności i przemijalności. Tymczasem niezależnie od światopoglądu człowieka jest ona wpisana w ludzkie istnienie.
dc.contributor.authorSmoleń, Jerzy
dc.date.accession2024-04-25
dc.date.accessioned2024-04-25T10:51:48Z
dc.date.available2024-04-25T10:51:48Z
dc.date.issued2015
dc.date.openaccess12
dc.description.accesstimepo opublikowaniu
dc.description.additionalBibliogr. s. 149-150
dc.description.number1 (221)
dc.description.physical142-150
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume58
dc.identifier.doi10.4467/2299-6362PZ.15.011.3149
dc.identifier.eissn2299-6362
dc.identifier.issn0555-0025
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/331629
dc.identifier.weblinkhttps://ejournals.eu/czasopismo/zeszyty-prasoznawcze/artykul/death-and-dying-in-mass-media-aspects
dc.languageeng
dc.language.containerpol
dc.rightsDozwolony użytek utworów chronionych
dc.rights.licenceInna otwarta licencja
dc.rights.urihttp://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.endying
dc.subject.endeath
dc.subject.enmass media
dc.subject.enmedia death images
dc.subject.plśmierć
dc.subject.plumieranie
dc.subject.plmedia
dc.subject.plobrazy medialne
dc.subject.plinformacje
dc.subject.plreklama
dc.subtypeArticle
dc.titleDeath and dying in mass media aspects
dc.title.alternativeŚmierć i umieranie w aspekcie medialnym
dc.title.journalMedia Research Issues
dc.title.volumeMediatyzacja życia - zjawisko i konteksty
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
We live in times when the mystery of human's death and life becomes a big, almost every day's subject to present means of social communication. The private observation of a media report shows us that this is a matter which is worth describing and discussing as it meets with great resonance on receivers not only due to writing it in periodization human's development as a final stage but also due to prism of the issue's commercialization. Each situation is a good opportunity to make the receiver associated with the subject matter. However, the way of its presentation makes a lot of objections in many scientific environments. The subject to death is given very rarely in mass media deepen by philosophical-religious reflection which is so important to proper human's development. It is rather presented in violence images, murders, catastrophes, wars, conflicts or lately numerous terroristic attacks, which on the one hand arouses fear, on the other hand because of high mass media frequency makes the receiver accustomed to the view of death. And it leads to the receiver's becoming indifferent. The man starts living as if death would be around him and using defense mechanisms tries to protect himself against accepting still painful for him truth about its finiteness and transience. Meanwhile, death is written in human's existence independently of his worldview.
dc.abstract.pl
Żyjemy w czasach, w których tajemnica umierania i śmierci człowieka stała się wielkim, niemalże codziennym tematem współczesnych środków społecznej komunikacji. Prywatna obserwacja doniesień medialnych pokazuje nam, że jest to temat, który warto opisywać, omawiać medialnie, gdyż budzi on u odbiorców zainteresowanie nie tylko przez fakt wpisania go w periodyzację rozwoju człowieka jako jego finalnego etapu, ale również przez pryzmat komercjalizacji tegoż zagadnienia. Każda sytuacja jest dobrą okazją, by odbiorca obcował z tą tematyką. Jednak sposób jej prezentacji wciąż budzi wiele zastrzeżeń w środowiskach naukowych. Bardzo rzadko tematykę śmierci w medialnych przekazach poddaje się pogłębionej refleksji filozoficzno-religijnej, tak bardzo potrzebnej do prawidłowego rozwoju człowieka. Raczej prezentuje się ją w obrazach przemocy, morderstw, katastrof, wojen, konfliktów czy też licznych ostatnio ataków terrorystycznych, które z jednej strony budzą niewątpliwie lęk, z drugiej zaś, ze względu na wysoką medialną frekwencyjność, oswajają odbiorcę z widokiem śmierci. To zaś skutkuje jego zobojętnieniem. Człowiek zaczyna więc żyć tak, jakby śmierć była wokół niego, a stosując mechanizmy obronne, chroni się przed przyjęciem ciągle bolesnej dla niego prawdy o jego skończoności i przemijalności. Tymczasem niezależnie od światopoglądu człowieka jest ona wpisana w ludzkie istnienie.
dc.contributor.author
Smoleń, Jerzy
dc.date.accession
2024-04-25
dc.date.accessioned
2024-04-25T10:51:48Z
dc.date.available
2024-04-25T10:51:48Z
dc.date.issued
2015
dc.date.openaccess
12
dc.description.accesstime
po opublikowaniu
dc.description.additional
Bibliogr. s. 149-150
dc.description.number
1 (221)
dc.description.physical
142-150
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume
58
dc.identifier.doi
10.4467/2299-6362PZ.15.011.3149
dc.identifier.eissn
2299-6362
dc.identifier.issn
0555-0025
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/331629
dc.identifier.weblink
https://ejournals.eu/czasopismo/zeszyty-prasoznawcze/artykul/death-and-dying-in-mass-media-aspects
dc.language
eng
dc.language.container
pol
dc.rights
Dozwolony użytek utworów chronionych
dc.rights.licence
Inna otwarta licencja
dc.rights.uri
http://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.en
dying
dc.subject.en
death
dc.subject.en
mass media
dc.subject.en
media death images
dc.subject.pl
śmierć
dc.subject.pl
umieranie
dc.subject.pl
media
dc.subject.pl
obrazy medialne
dc.subject.pl
informacje
dc.subject.pl
reklama
dc.subtype
Article
dc.title
Death and dying in mass media aspects
dc.title.alternative
Śmierć i umieranie w aspekcie medialnym
dc.title.journal
Media Research Issues
dc.title.volume
Mediatyzacja życia - zjawisko i konteksty
dc.type
JournalArticle
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
17
Views per month
Views per city
Krakow
4
Kielce
3
Downloads
smolen_death_and_dying_in_mass_media_aspects_2015.pdf
10