Faktoring jako metoda finansowania MŚP w Polsce

master
dc.abstract.enThe main goal of the master's thesis entitled "Factoring as a method of financing SMEs in Poland" was to estimate factoring as the most suitable alternative way of financing the economic activity of enterprises in the SME sector. Currently, small and medium-sized enterprises are the driving force of the Polish economy. Enterprises' access to external capital and the ability to manage receivables properly are extremely important. Maintaining financial liquidity is one of the main tasks of companies around the world, especially after the pandemic period. The thesis’ structure helped to achieve the goal, which was mainly concentrated on the factoring estimation for the SME sector. The first part of the master's thesis focuses on the systematization of knowledge regarding the factoring service and the comparison of factoring with other forms of financing business activities. Nowadays, factoring is the most popular financial instrument among SMEs due to its ease of use and moderate cost.The second part contains an analysis of the global and Polish factoring markets in 2015-2020 and an analysis of the market after the pandemic period. According to the conducted analysis, the development of factoring both in the world and in Poland is undeniable.In the third part of the thesis, based on a review of a large number of Polish and global academic sources, and taking into account statistical data, the determinants of the factoring market development were examined and their impact on the development of the factoring market in Poland in the coming years was determined. Currently, the development of the factoring service is mostly influenced by the economic condition of the country, namely economic growth, inflation rate, interest rate, the number of enterprises from the SME sector, as well as activities in the field of education, marketing, and technology development. Additionally, the last chapter analyzes the concentration of the Polish factoring market.The main research methods used in the thesis are the data collection method, the comparative method, the graphical-descriptive method, the abstract-logical method, and the composite assessment method.pl
dc.abstract.plGłównym celem pracy magisterskiej pod tytułem „Faktoring jako metoda finasowania MŚP w Polsce” było oszacowanie faktoringu jako najbardziej dogodnego alternatywnego sposobu finasowania działalności gospodarczej przedsiębiorstw z sektora MŚP. Obecnie małe i średnie przedsiębiorstwa są siłą napędową polskiej gospodarki, Niezmiernie ważny jest dostęp przedsiębiorstw do kapitału zewnętrznego oraz możliwość poprawnego zarządzania należnościami. Utrzymanie płynności finansowej to jedno z głównych zadań firm na całym świecie, szczególnie po okresie pandemicznym.W osiągnięciu celu pracy jakim głównie było oszacowanie faktoringu dla sektora MŚP, pomogła jej struktura. Pierwsza część pracy skupia się na usystematyzowaniu wiedzy dotyczącej usługi faktoringowej oraz porównaniu faktoringu z innymi formami finansowania działalności gospodarczej przedsiębiorstw. W czasach obecnych faktoring jest najbardziej popularnym instrumentem finansowym wśród MŚP ze względu na łatwość korzystania z usługi oraz umiarkowany koszt. Druga część zawiera w sobie analizę globalnego oraz polskiego rynków faktoringowych w latach 2015-2020, oraz analizę rynku po okresie pandemicznym. Według przeprowadzonej analizy, rozwój faktoringu zarówno na świecie, jak i w Polsce jest niezaprzeczalny. W trzeciej części pracy, w oparciu o przegląd znacznej ilości polskich i światowych źródeł, oraz z uwzględnieniem danych statystycznych, zbadano determinanty rozwoju rynku faktoringowego oraz określono ich wpływu na rozwój rynku faktoringu w Polsce w przyszłych latach. Aktualnie na rozwój usługi faktoringowej w największym stopniu wpływają kondycja gospodarcza kraju, mianowicie wzrost gospodarczy, poziom inflacji, stopa procentowa, ilość przedsiębiorstw z sektora MŚP, suma należności przedsiębiorstw, a także działania w zakresie edukacji, marketingu oraz rozwój technologii. Dodatkowo w ostatnim rozdziale została przeprowadzona analiza koncentracji polskiego rynku faktoringu. Główne metody badawcze wykorzystane w pracy to metoda gromadzenia danych, metoda porównawcza, metoda graficzno-opisowa, metoda abstrakcyjno-logiczna oraz metoda oceny złożonej.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorTrojak, Mariusz - 132421 pl
dc.contributor.authorDubrova, Snizhanapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerTrojak, Mariusz - 132421 pl
dc.contributor.reviewerŁasak, Piotr - 174451 pl
dc.date.accessioned2022-07-12T21:49:54Z
dc.date.available2022-07-12T21:49:54Z
dc.date.submitted2022-07-12pl
dc.fieldofstudyekonomiapl
dc.identifier.apddiploma-156824-294755pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/296420
dc.languagepolpl
dc.subject.enmarket analysis, determinants of market development, factoring, market concentration, SMEspl
dc.subject.planaliza rynku, determinanty rozwoju rynku, faktoring, koncentracja rynku, MŚPpl
dc.titleFaktoring jako metoda finansowania MŚP w Polscepl
dc.title.alternativeFactoring as a method of financing SMEs in Polandpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The main goal of the master's thesis entitled "Factoring as a method of financing SMEs in Poland" was to estimate factoring as the most suitable alternative way of financing the economic activity of enterprises in the SME sector. Currently, small and medium-sized enterprises are the driving force of the Polish economy. Enterprises' access to external capital and the ability to manage receivables properly are extremely important. Maintaining financial liquidity is one of the main tasks of companies around the world, especially after the pandemic period. The thesis’ structure helped to achieve the goal, which was mainly concentrated on the factoring estimation for the SME sector. The first part of the master's thesis focuses on the systematization of knowledge regarding the factoring service and the comparison of factoring with other forms of financing business activities. Nowadays, factoring is the most popular financial instrument among SMEs due to its ease of use and moderate cost.The second part contains an analysis of the global and Polish factoring markets in 2015-2020 and an analysis of the market after the pandemic period. According to the conducted analysis, the development of factoring both in the world and in Poland is undeniable.In the third part of the thesis, based on a review of a large number of Polish and global academic sources, and taking into account statistical data, the determinants of the factoring market development were examined and their impact on the development of the factoring market in Poland in the coming years was determined. Currently, the development of the factoring service is mostly influenced by the economic condition of the country, namely economic growth, inflation rate, interest rate, the number of enterprises from the SME sector, as well as activities in the field of education, marketing, and technology development. Additionally, the last chapter analyzes the concentration of the Polish factoring market.The main research methods used in the thesis are the data collection method, the comparative method, the graphical-descriptive method, the abstract-logical method, and the composite assessment method.
dc.abstract.plpl
Głównym celem pracy magisterskiej pod tytułem „Faktoring jako metoda finasowania MŚP w Polsce” było oszacowanie faktoringu jako najbardziej dogodnego alternatywnego sposobu finasowania działalności gospodarczej przedsiębiorstw z sektora MŚP. Obecnie małe i średnie przedsiębiorstwa są siłą napędową polskiej gospodarki, Niezmiernie ważny jest dostęp przedsiębiorstw do kapitału zewnętrznego oraz możliwość poprawnego zarządzania należnościami. Utrzymanie płynności finansowej to jedno z głównych zadań firm na całym świecie, szczególnie po okresie pandemicznym.W osiągnięciu celu pracy jakim głównie było oszacowanie faktoringu dla sektora MŚP, pomogła jej struktura. Pierwsza część pracy skupia się na usystematyzowaniu wiedzy dotyczącej usługi faktoringowej oraz porównaniu faktoringu z innymi formami finansowania działalności gospodarczej przedsiębiorstw. W czasach obecnych faktoring jest najbardziej popularnym instrumentem finansowym wśród MŚP ze względu na łatwość korzystania z usługi oraz umiarkowany koszt. Druga część zawiera w sobie analizę globalnego oraz polskiego rynków faktoringowych w latach 2015-2020, oraz analizę rynku po okresie pandemicznym. Według przeprowadzonej analizy, rozwój faktoringu zarówno na świecie, jak i w Polsce jest niezaprzeczalny. W trzeciej części pracy, w oparciu o przegląd znacznej ilości polskich i światowych źródeł, oraz z uwzględnieniem danych statystycznych, zbadano determinanty rozwoju rynku faktoringowego oraz określono ich wpływu na rozwój rynku faktoringu w Polsce w przyszłych latach. Aktualnie na rozwój usługi faktoringowej w największym stopniu wpływają kondycja gospodarcza kraju, mianowicie wzrost gospodarczy, poziom inflacji, stopa procentowa, ilość przedsiębiorstw z sektora MŚP, suma należności przedsiębiorstw, a także działania w zakresie edukacji, marketingu oraz rozwój technologii. Dodatkowo w ostatnim rozdziale została przeprowadzona analiza koncentracji polskiego rynku faktoringu. Główne metody badawcze wykorzystane w pracy to metoda gromadzenia danych, metoda porównawcza, metoda graficzno-opisowa, metoda abstrakcyjno-logiczna oraz metoda oceny złożonej.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Trojak, Mariusz - 132421
dc.contributor.authorpl
Dubrova, Snizhana
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Trojak, Mariusz - 132421
dc.contributor.reviewerpl
Łasak, Piotr - 174451
dc.date.accessioned
2022-07-12T21:49:54Z
dc.date.available
2022-07-12T21:49:54Z
dc.date.submittedpl
2022-07-12
dc.fieldofstudypl
ekonomia
dc.identifier.apdpl
diploma-156824-294755
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/296420
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
market analysis, determinants of market development, factoring, market concentration, SMEs
dc.subject.plpl
analiza rynku, determinanty rozwoju rynku, faktoring, koncentracja rynku, MŚP
dc.titlepl
Faktoring jako metoda finansowania MŚP w Polsce
dc.title.alternativepl
Factoring as a method of financing SMEs in Poland
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
71
Views per month
Views per city
Warsaw
26
Lodz
4
Poznan
4
Kielce
3
Krakow
3
Kalisz
2
Ozorków
2
Rybnik
2
Siedlce
2
Turku
2

No access

No Thumbnail Available
Collections