Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Sakralna symbolika kobiecych włosów.
The sacred symbolism of women's hair
Religijny Status, Obrzędowość, Moc, Magia, Seksualność;
Religious Status, Rituals, Power, Magic, Sexuality;
To niesamowite jak bogata jest symbolika kobiecych włosów przeplatająca się we wszystkich kulturach i systemach religijnych świata. Celem mojej pracy było przedstawienie owej tematyki poprzez odwołanie się do rozmaitych mitologii oraz innych źródeł pozwalających ocenić, jaka była ich rola w poszczególnych religiach i obrzędach magicznych.Na przestrzeni wieków spectrum symboliki włosów było bardzo szerokie i choć można pokusić się o pewną standaryzację, każde odwołanie się do symbolu, powinno uwzględniać okoliczności jego powstania. W religiach politeistycznych bogowie uosabiali rozmaite elementy rzeczywistości, a ich wyobrażenia odzwierciedlały funkcje jakie im przypisywano. Tutaj zazwyczaj występuje ta sama zasada: boginie płodności miały włosy bujne, podkreślające ich seksualizm, z kolei zło lub szał wyrażały się we włosach rozczochranych. Włosy gładkie i promieniste najczęściej charakteryzowały pozytywną energię szlachetnych istot. Tak więc germańska Sif czy rzymska opiekunka płodów rolnych, Epona były złotowłose, w przeciwieństwie do indyjskiej bogini śmierci Kali, która była posiadaczką włosów długich i nieokiełznanych.Za pomocą rozmaitych praktyk związanych z włosami wyrażano pozycję społeczną i przynależność religijną. Zmiana fryzury mogła być symbolicznym wyrazem zamknięcia jakiegoś życiowego etapu i wkroczenia w nowy. Włosy wiele mówiły o procesach zachodzących we wnętrzu jednostki. Stąd wyraźna była ich symbolika w obrzędach pogrzebowych. Dla wyrażenia żałoby, kobiety nosiły włosy rozpuszczone albo całkowicie je ścinały. W mitologiach akt rozpaczy wyrażany był poprzez czynność rwania włosów z głowy. Symbolika włosów służyła również do ukazania dominacji nad drugą osobą, motyw bardzo popularny w opowieściach sakralnych, wyrażany poprzez uchwycenie kogoś za włosy. Specyficzne uczesanie stanowiło wyróżnik dla stanu kapłańskiego. Charakterystyczna fryzura kapłanek bogini Westy niosła informację o ich nieskazitelności, co z kolei obowiązywało Rzymian do okazywania im należytego szacunku.Włosy, zapewne jako efekt kierowania się zasadą pars pro toto były istotnym elementem obrzędów ofiarniczych. Kosmyk włosów poświęcany bogom, zapewnić miał powodzenie, szczególnie kobietom rozpoczynającym nowy etap swojego życia. Niemniej istotną funkcję pełniła symbolika włosów w czynnościach kultowych, tak jak to miało miejsce przy obchodach świąt Adonisa, kiedy to kobiety ścinały swoje włosy, a jedyną alternatywą dla ich zachowania był akt sakralnej prostytucji. Bezsprzecznie kobiece włosy miały bardzo wyraźną symbolikę już od najdawniejszych czasów, co wynika chociażby z lektury świętych pism, stanowiących fundament potężnych systemów religijnych. W owych świętych tekstach podejście do kobiecych włosów jest mocno zbliżone: ta niewątpliwa niewieścia ozdoba jest siedzibą nieczystych mocy, niebezpieczną, wiodącą na pokuszenie. Zarówno w tradycji żydowskiej, jak i chrześcijańskiej obowiązkiem szanującej się kobiety była modlitwa z nakrytą głową, z tym, że ta ostatnia jeszcze tolerowała sam fakt posiadania przez kobietę długich włosów, jako jej naturalnej osłony. Paradoksalnie Koran do tej kwestii ustosunkowuje się najmniej wyraźnie. Zwyczaj okrywania się wyznawczyń islamu najpewniej jest wynikiem późniejszych interpretacji słów Mahometa, który zalecał kobietom okrywanie się dla ich własnego bezpieczeństwa. Zatem w omawianej tematyce mamy do czynienia z niesłychanym bogactwem znaczeń. Żeby zrozumieć ich sens konieczne jest odwołanie do konkretnych kultur i funkcjonujących w nich systemów religijnych, gdyż to one legitymizują ludzkie zachowania, a w tym podejście do kobiecości. A ta, jak się starałam udowodnić, najsilniej skoncentrowana jest we włosach.
It's amazing how rich symbolism of women's hair works in all cultures and religious systems of the world. The purpose of my study was to present this theme by referring to various mythologies, and other sources to assess, how important was their role in different religions and magical rites.Over the centuries, the symbolism of hair was very broad, and although one could argue about some standardization, any reference to a symbol, it should take into account the circumstances of its creation. The gods of polytheistic religions personified various elements of world, and their ideas reflect the functions attributed to them. There is usually the same principle: the goddesses of fertility were lush hair, emphasizing their sexuality, while the evil or the rage expressed in the hair unkempt. Sleek and radiating positive energy most often characterized by noble beings. So germanic Sif or roman agricultural guardian, Epona was golden-haired, in contrast to the Indian goddess Kali.Using a variety of hair practices expressed social position and religious affiliation. Changing hairstyles can be a symbolic expression of the closing stage of life and enter into a new one. Hair much talked about processes occurring inside us. Thus, the symbolism was evident in the funeral rites. For expression of mourning, a woman had her hair loose or completely cut them. The mythologies act of desperation was expressed by stutter step hair from the head. Hair Symbolism also served to show dominance over another person, a very popular theme in the sacred stories, expressed by grabbing someone's hair. Specific hairstyle was differentiator for the priesthood. The distinctive hairstyle of the priestesses of the goddess Vesta was carrying information about their integrity, which was kind of signal for the Romans to show them the proper respect.Hair, probably as a result of targeting the principle of pars pro toto were an essential part of sacrificial rites. The lock of hair you spend the gods ensure had success, particularly women starting a new stage of your life. However, an important feature was the symbolism of hair in cult activities, as was the case with the celebration of Adonis cult, when women cut their hair, and the only alternative to their behavior was an act of sacred prostitution.Women's hair was very clear symbolism since ancient times, even as a result of reading the holy scriptures, which are the foundation of powerful religious systems. In these sacred texts approach to women's hair is highly similar: this unmistakable feminine ornament is the seat of power unclean, dangerous, leading to the temptation. In both the Jewish tradition and the Christian duty of respecting the woman was praying with covered head, except that the latter even tolerate the mere fact of a woman having long hair, as its natural cover. Paradoxically, the Qur'an on this issue brings the least clear. Covering hair the followers of Islam probably is the result of the subsequent interpretation of the words of Muhammad, who urged women to cover themselves for their own safety.Thus, in this subject we are dealing with an incredible wealth of meaning. In order to understand their meaning, it is necessary to reference to specific cultures and religious systems in them, because they legitimize human behavior, also approach to femininity. And femininity is most concentrated in women's hair.
dc.abstract.en | It's amazing how rich symbolism of women's hair works in all cultures and religious systems of the world. The purpose of my study was to present this theme by referring to various mythologies, and other sources to assess, how important was their role in different religions and magical rites.Over the centuries, the symbolism of hair was very broad, and although one could argue about some standardization, any reference to a symbol, it should take into account the circumstances of its creation. The gods of polytheistic religions personified various elements of world, and their ideas reflect the functions attributed to them. There is usually the same principle: the goddesses of fertility were lush hair, emphasizing their sexuality, while the evil or the rage expressed in the hair unkempt. Sleek and radiating positive energy most often characterized by noble beings. So germanic Sif or roman agricultural guardian, Epona was golden-haired, in contrast to the Indian goddess Kali.Using a variety of hair practices expressed social position and religious affiliation. Changing hairstyles can be a symbolic expression of the closing stage of life and enter into a new one. Hair much talked about processes occurring inside us. Thus, the symbolism was evident in the funeral rites. For expression of mourning, a woman had her hair loose or completely cut them. The mythologies act of desperation was expressed by stutter step hair from the head. Hair Symbolism also served to show dominance over another person, a very popular theme in the sacred stories, expressed by grabbing someone's hair. Specific hairstyle was differentiator for the priesthood. The distinctive hairstyle of the priestesses of the goddess Vesta was carrying information about their integrity, which was kind of signal for the Romans to show them the proper respect.Hair, probably as a result of targeting the principle of pars pro toto were an essential part of sacrificial rites. The lock of hair you spend the gods ensure had success, particularly women starting a new stage of your life. However, an important feature was the symbolism of hair in cult activities, as was the case with the celebration of Adonis cult, when women cut their hair, and the only alternative to their behavior was an act of sacred prostitution.Women's hair was very clear symbolism since ancient times, even as a result of reading the holy scriptures, which are the foundation of powerful religious systems. In these sacred texts approach to women's hair is highly similar: this unmistakable feminine ornament is the seat of power unclean, dangerous, leading to the temptation. In both the Jewish tradition and the Christian duty of respecting the woman was praying with covered head, except that the latter even tolerate the mere fact of a woman having long hair, as its natural cover. Paradoxically, the Qur'an on this issue brings the least clear. Covering hair the followers of Islam probably is the result of the subsequent interpretation of the words of Muhammad, who urged women to cover themselves for their own safety.Thus, in this subject we are dealing with an incredible wealth of meaning. In order to understand their meaning, it is necessary to reference to specific cultures and religious systems in them, because they legitimize human behavior, also approach to femininity. And femininity is most concentrated in women's hair. | pl |
dc.abstract.pl | To niesamowite jak bogata jest symbolika kobiecych włosów przeplatająca się we wszystkich kulturach i systemach religijnych świata. Celem mojej pracy było przedstawienie owej tematyki poprzez odwołanie się do rozmaitych mitologii oraz innych źródeł pozwalających ocenić, jaka była ich rola w poszczególnych religiach i obrzędach magicznych.Na przestrzeni wieków spectrum symboliki włosów było bardzo szerokie i choć można pokusić się o pewną standaryzację, każde odwołanie się do symbolu, powinno uwzględniać okoliczności jego powstania. W religiach politeistycznych bogowie uosabiali rozmaite elementy rzeczywistości, a ich wyobrażenia odzwierciedlały funkcje jakie im przypisywano. Tutaj zazwyczaj występuje ta sama zasada: boginie płodności miały włosy bujne, podkreślające ich seksualizm, z kolei zło lub szał wyrażały się we włosach rozczochranych. Włosy gładkie i promieniste najczęściej charakteryzowały pozytywną energię szlachetnych istot. Tak więc germańska Sif czy rzymska opiekunka płodów rolnych, Epona były złotowłose, w przeciwieństwie do indyjskiej bogini śmierci Kali, która była posiadaczką włosów długich i nieokiełznanych.Za pomocą rozmaitych praktyk związanych z włosami wyrażano pozycję społeczną i przynależność religijną. Zmiana fryzury mogła być symbolicznym wyrazem zamknięcia jakiegoś życiowego etapu i wkroczenia w nowy. Włosy wiele mówiły o procesach zachodzących we wnętrzu jednostki. Stąd wyraźna była ich symbolika w obrzędach pogrzebowych. Dla wyrażenia żałoby, kobiety nosiły włosy rozpuszczone albo całkowicie je ścinały. W mitologiach akt rozpaczy wyrażany był poprzez czynność rwania włosów z głowy. Symbolika włosów służyła również do ukazania dominacji nad drugą osobą, motyw bardzo popularny w opowieściach sakralnych, wyrażany poprzez uchwycenie kogoś za włosy. Specyficzne uczesanie stanowiło wyróżnik dla stanu kapłańskiego. Charakterystyczna fryzura kapłanek bogini Westy niosła informację o ich nieskazitelności, co z kolei obowiązywało Rzymian do okazywania im należytego szacunku.Włosy, zapewne jako efekt kierowania się zasadą pars pro toto były istotnym elementem obrzędów ofiarniczych. Kosmyk włosów poświęcany bogom, zapewnić miał powodzenie, szczególnie kobietom rozpoczynającym nowy etap swojego życia. Niemniej istotną funkcję pełniła symbolika włosów w czynnościach kultowych, tak jak to miało miejsce przy obchodach świąt Adonisa, kiedy to kobiety ścinały swoje włosy, a jedyną alternatywą dla ich zachowania był akt sakralnej prostytucji. Bezsprzecznie kobiece włosy miały bardzo wyraźną symbolikę już od najdawniejszych czasów, co wynika chociażby z lektury świętych pism, stanowiących fundament potężnych systemów religijnych. W owych świętych tekstach podejście do kobiecych włosów jest mocno zbliżone: ta niewątpliwa niewieścia ozdoba jest siedzibą nieczystych mocy, niebezpieczną, wiodącą na pokuszenie. Zarówno w tradycji żydowskiej, jak i chrześcijańskiej obowiązkiem szanującej się kobiety była modlitwa z nakrytą głową, z tym, że ta ostatnia jeszcze tolerowała sam fakt posiadania przez kobietę długich włosów, jako jej naturalnej osłony. Paradoksalnie Koran do tej kwestii ustosunkowuje się najmniej wyraźnie. Zwyczaj okrywania się wyznawczyń islamu najpewniej jest wynikiem późniejszych interpretacji słów Mahometa, który zalecał kobietom okrywanie się dla ich własnego bezpieczeństwa. Zatem w omawianej tematyce mamy do czynienia z niesłychanym bogactwem znaczeń. Żeby zrozumieć ich sens konieczne jest odwołanie do konkretnych kultur i funkcjonujących w nich systemów religijnych, gdyż to one legitymizują ludzkie zachowania, a w tym podejście do kobiecości. A ta, jak się starałam udowodnić, najsilniej skoncentrowana jest we włosach. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Banek, Kazimierz - 127202 | pl |
dc.contributor.author | Podogrodzka-Żarska, Ilona | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Mikoś, Kazimiera - 130608 | pl |
dc.contributor.reviewer | Banek, Kazimierz - 127202 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T12:01:15Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T12:01:15Z | |
dc.date.submitted | 2012-10-30 | pl |
dc.fieldofstudy | religioznawstwo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-70648-99478 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/183760 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Religious Status, Rituals, Power, Magic, Sexuality; | pl |
dc.subject.pl | Religijny Status, Obrzędowość, Moc, Magia, Seksualność; | pl |
dc.title | Sakralna symbolika kobiecych włosów. | pl |
dc.title.alternative | The sacred symbolism of women's hair | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |