Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Znaczniki punktu widzenia w tekście naukowym na przykładzie polskich abstraktów artykułów językoznawczych
Markers of stance in academic prose : a study of Polish abstracts of research articles in linguistics
abstrakt
dyskurs asekuracyjny
dyskurs naukowy
punkt widzenia
abstracts
academic discourse
hedging
stance
viewpoint
W dyskursie naukowym występują liczne elementy przekazu o charakterze subiektywnym, z których część ukierunkowana jest na strategiczne zarządzanie interakcją z czytelnikiem, nastawioną na osiągnięcie przez autora sukcesu komunikacyjnego. Tematem artykułu są znaczniki punktu widzenia autora stosowane w polskich abstraktach artykułów językoznawczych. W wyniku analizy 419 abstraktów z dwóch wysoko punktowanych krajowych czasopism językoznawczych zidentyfikowano 781 znaczników punktu widzenia (stance), których średnia frekwencja wynosiła 1,86 przypadków na abstrakt oraz 16,50 wystąpień na 1000 wyrazów. Wśród nich odnotowano 272 znaczniki samoprezentacji, z których zdecydowana większość (ok. 73%) stanowiły odniesienia 3-osobowe (zwykle z rzeczownikiem autor/autorka), 200 znaczników nastawienia (z których większość obejmuje pozytywne wartościowanie w odniesieniu do walorów opisywanego badania), 199 znaczników asekuracji (głównie czasowniki i przysłówki modalne, a także leksykalne środki obniżające zakres lub rangę przedsięwzięcia badawczego (np. Artykuł stanowi próbę) oraz 110 znaczników wzmocnienia epistemicznego, opartego głównie na wykorzystaniu czasowników typu dowodzić i wykazywać.
Academic discourse crucially involves a considerable amount of subjective content, some of which is aimed at strategically managing interaction with the reader, thereby contributing to the writer’s communicative success. This paper looks at markers of stance employed by writers in Polish abstracts of research articles in linguistics. An examination of 419 abstracts from two highly ranked Polish journals has revealed 781 markers of stance, with an average frequency of 1.86 instances per abstract and 16.50 instances per 1,000 words. The results included 272 self-mentions, a vast majority of which (ca. 73%) involved using a 3rd-peron reference (usually with the noun autor/autorka ‘the author’), 200 instances of markers of attitude (mostly positive evaluations emphasizing merits of the study), 199 instances of hedging (mainly modal and evidential verbs and adverbs, as well as lexical devices diminishing the scope or rank of the study, such as Artykuł stanowi próbę ‘The paper is an attempt’), and 110 boosters, most of which were lexical epistemic verbs, such as dowodzić ‘prove’ and wykazywać ‘demonstrate’.
dc.abstract.en | W dyskursie naukowym występują liczne elementy przekazu o charakterze subiektywnym, z których część ukierunkowana jest na strategiczne zarządzanie interakcją z czytelnikiem, nastawioną na osiągnięcie przez autora sukcesu komunikacyjnego. Tematem artykułu są znaczniki punktu widzenia autora stosowane w polskich abstraktach artykułów językoznawczych. W wyniku analizy 419 abstraktów z dwóch wysoko punktowanych krajowych czasopism językoznawczych zidentyfikowano 781 znaczników punktu widzenia (stance), których średnia frekwencja wynosiła 1,86 przypadków na abstrakt oraz 16,50 wystąpień na 1000 wyrazów. Wśród nich odnotowano 272 znaczniki samoprezentacji, z których zdecydowana większość (ok. 73%) stanowiły odniesienia 3-osobowe (zwykle z rzeczownikiem autor/autorka), 200 znaczników nastawienia (z których większość obejmuje pozytywne wartościowanie w odniesieniu do walorów opisywanego badania), 199 znaczników asekuracji (głównie czasowniki i przysłówki modalne, a także leksykalne środki obniżające zakres lub rangę przedsięwzięcia badawczego (np. Artykuł stanowi próbę) oraz 110 znaczników wzmocnienia epistemicznego, opartego głównie na wykorzystaniu czasowników typu dowodzić i wykazywać. | |
dc.abstract.other | Academic discourse crucially involves a considerable amount of subjective content, some of which is aimed at strategically managing interaction with the reader, thereby contributing to the writer’s communicative success. This paper looks at markers of stance employed by writers in Polish abstracts of research articles in linguistics. An examination of 419 abstracts from two highly ranked Polish journals has revealed 781 markers of stance, with an average frequency of 1.86 instances per abstract and 16.50 instances per 1,000 words. The results included 272 self-mentions, a vast majority of which (ca. 73%) involved using a 3rd-peron reference (usually with the noun autor/autorka ‘the author’), 200 instances of markers of attitude (mostly positive evaluations emphasizing merits of the study), 199 instances of hedging (mainly modal and evidential verbs and adverbs, as well as lexical devices diminishing the scope or rank of the study, such as Artykuł stanowi próbę ‘The paper is an attempt’), and 110 boosters, most of which were lexical epistemic verbs, such as dowodzić ‘prove’ and wykazywać ‘demonstrate’. | |
dc.affiliation | Wydział Filologiczny : Instytut Językoznawstwa, Przekładoznawstwa i Hungarystyki | |
dc.contributor.author | Wiraszka, Łukasz - 145242 | |
dc.contributor.editor | Korycińska, Paloma - 129158 | |
dc.date.accession | 2025-02-14 | |
dc.date.accessioned | 2025-02-14T15:11:05Z | |
dc.date.available | 2025-02-14T15:11:05Z | |
dc.date.createdat | 2025-02-14T15:09:56Z | en |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.openaccess | 0 | |
dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
dc.description.physical | 7-22 | |
dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
dc.description.volume | 6 | |
dc.identifier.doi | 10.26106/58db-4460 | |
dc.identifier.isbn | 978-83-67127-56-1 | |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/548684 | |
dc.identifier.weblink | https://ruj.uj.edu.pl/entities/publication/a697033c-0539-41d8-989b-7c83d353497a | |
dc.language | pol | |
dc.language.container | pol | |
dc.place | Kraków | |
dc.publisher | Uniwersytet Jagielloński, Biblioteka Jagiellońska | |
dc.publisher.ministerial | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | |
dc.rights | Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowa | |
dc.rights.licence | CC-BY-NC | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/legalcode.pl | |
dc.share.type | otwarte repozytorium | |
dc.subject.en | abstracts | |
dc.subject.en | academic discourse | |
dc.subject.en | hedging | |
dc.subject.en | stance | |
dc.subject.en | viewpoint | |
dc.subject.pl | abstrakt | |
dc.subject.pl | dyskurs asekuracyjny | |
dc.subject.pl | dyskurs naukowy | |
dc.subject.pl | punkt widzenia | |
dc.subtype | Article | |
dc.title | Znaczniki punktu widzenia w tekście naukowym na przykładzie polskich abstraktów artykułów językoznawczych | |
dc.title.alternative | Markers of stance in academic prose : a study of Polish abstracts of research articles in linguistics | |
dc.title.container | Horyzonty informacji | |
dc.type | BookSection | |
dspace.entity.type | Publication | en |