Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Genre trouble in Tibet : ethnic identity and literary labels in Tashi Dawa and Ma Yuan
Tashi Dawa
Ma Yuan
Węzły duszy
Zaklęcie Gór Gangtise
pisarz etniczny
awangarda
literatura chińska
Tashi Dawa
Ma Yuan
Souls Tied to the Knots on the Leather Cord
The Spell of the Gangtise Mountains
ethnic writer
avant-garde
Chinese literature
Bibliogr. s. 72-74
Artykuł analizuje, w jaki sposób etnos Tashi Dawy, twórcy z kręgu kultury sino-tybe-tańskiej, wpływa na sposób postrzegania jego twórczości jako „etnicznej” lub w nurcie „magicznego realizmu”, mimo że jego styl narracyjny jest bliższy literaturze awangardowej. Chińscy i zachodni krytycy koncentrują się bowiem na tybetańskich elementach kulturowych obecnych w jego opowiadaniach, związanych z jego mieszanym pochodzeniem. Ma Yuan, który również pisze o Tybecie, a w jego tekstach występują elementy realizmu magicznego, jako Chińczyk Han jest po-strzegany wyłącznie jako twórca awangardowy, co uwypukla rolę etnosu w procesie kategoryzowania literackiego. Artykuł bada konstrukcję narracyjną oraz ramy metafikcyjne w twórczości Tashi Dawy, argumentując na rzecz uznania go za pisarza awangardowego.
This article examines how the ethnicity of Tashi Dawa, a Sino-Tibetan writer, influences the perception of his works. He is most often categorized as an “ethnic” or “magic realist” writer, despite his narrative style aligning closely with avant-garde literature. This perception arises from a focus by both Chinese and Western critics on Tibetan cultural elements in his stories, shaped by his mixed ethnic background. By contrast, Han Chinese writer Ma Yuan, who also writes about Tibet and his texts also contain elements of magic realism, is viewed as purely avant-garde, underscoring the role of ethnicity in literary categorization. This paper analyzes Tashi Dawa’s narrative construction and metafictional frameworks to argue for his recognition as an avant-garde writer
| dc.abstract.en | This article examines how the ethnicity of Tashi Dawa, a Sino-Tibetan writer, influences the perception of his works. He is most often categorized as an “ethnic” or “magic realist” writer, despite his narrative style aligning closely with avant-garde literature. This perception arises from a focus by both Chinese and Western critics on Tibetan cultural elements in his stories, shaped by his mixed ethnic background. By contrast, Han Chinese writer Ma Yuan, who also writes about Tibet and his texts also contain elements of magic realism, is viewed as purely avant-garde, underscoring the role of ethnicity in literary categorization. This paper analyzes Tashi Dawa’s narrative construction and metafictional frameworks to argue for his recognition as an avant-garde writer | |
| dc.abstract.pl | Artykuł analizuje, w jaki sposób etnos Tashi Dawy, twórcy z kręgu kultury sino-tybe-tańskiej, wpływa na sposób postrzegania jego twórczości jako „etnicznej” lub w nurcie „magicznego realizmu”, mimo że jego styl narracyjny jest bliższy literaturze awangardowej. Chińscy i zachodni krytycy koncentrują się bowiem na tybetańskich elementach kulturowych obecnych w jego opowiadaniach, związanych z jego mieszanym pochodzeniem. Ma Yuan, który również pisze o Tybecie, a w jego tekstach występują elementy realizmu magicznego, jako Chińczyk Han jest po-strzegany wyłącznie jako twórca awangardowy, co uwypukla rolę etnosu w procesie kategoryzowania literackiego. Artykuł bada konstrukcję narracyjną oraz ramy metafikcyjne w twórczości Tashi Dawy, argumentując na rzecz uznania go za pisarza awangardowego. | |
| dc.affiliation | Wydział Filologiczny : Instytut Orientalistyki | |
| dc.contributor.author | Sarek, Katarzyna - 255554 | |
| dc.date.accessioned | 2025-11-28T11:32:57Z | |
| dc.date.available | 2025-11-28T11:32:57Z | |
| dc.date.createdat | 2025-11-25T18:28:48Z | en |
| dc.date.issued | 2025 | |
| dc.date.openaccess | 0 | |
| dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
| dc.description.additional | Bibliogr. s. 72-74 | |
| dc.description.number | 9 | |
| dc.description.physical | 57-74 | |
| dc.description.sponsorshipidub | idub_yes | |
| dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
| dc.description.volume | 73 | |
| dc.identifier.doi | 10.18290/rh25739.4 | |
| dc.identifier.eissn | 2544-5200 | |
| dc.identifier.issn | 0035-7707 | |
| dc.identifier.project | Program Inicjatywa Doskonałości UJ (ID. UJ) under Grant WFilolog.7.3.2022.108(1) | |
| dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/566225 | |
| dc.language | eng | |
| dc.language.container | eng | |
| dc.rights | Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa | |
| dc.rights.licence | CC-BY-NC-ND | |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl | |
| dc.share.type | otwarte czasopismo | |
| dc.subject.en | Tashi Dawa | |
| dc.subject.en | Ma Yuan | |
| dc.subject.en | Souls Tied to the Knots on the Leather Cord | |
| dc.subject.en | The Spell of the Gangtise Mountains | |
| dc.subject.en | ethnic writer | |
| dc.subject.en | avant-garde | |
| dc.subject.en | Chinese literature | |
| dc.subject.pl | Tashi Dawa | |
| dc.subject.pl | Ma Yuan | |
| dc.subject.pl | Węzły duszy | |
| dc.subject.pl | Zaklęcie Gór Gangtise | |
| dc.subject.pl | pisarz etniczny | |
| dc.subject.pl | awangarda | |
| dc.subject.pl | literatura chińska | |
| dc.subtype | Article | |
| dc.title | Genre trouble in Tibet : ethnic identity and literary labels in Tashi Dawa and Ma Yuan | |
| dc.title.journal | Roczniki Humanistyczne | |
| dc.title.volume | Sinology | |
| dc.type | JournalArticle | |
| dspace.entity.type | Publication | en |
* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.
Views
2
Views per month
Views per city
Open Access