Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Digital revolution that evokes a vintage thriller movie : rereading Margaret Atwood’s The Heart Goes Last
rewolucja cyfrowa
przetrwanie
wolność
media
horror
Margaret Atwood
dystopia
digital revolution
survival
freedom
media
horror story
Margaret Atwood
dystopia
Powieść "Serce umiera ostatnie" Margaret Atwood osadzona jest w postapokaliptycznym świecie po kryzysie finansowym w USA, gdzie ludzie walczą o przetrwanie, pozbawieni domu i pracy. Jedynym ratunkiem wydaje się być Projekt Positron – idealna społeczność, która wygląda jakby była wyjęta z lat 1950-tych. To, co wydaje się optymalnym rozwiązaniem, okazuje się jednak pułapką dla ochotników – dystopijnym światem napędzanym przez rewolucję cyfrową i nastawionym na wykorzystywanie innych ludzi dla własnych korzyści. Niniejszy artykuł analizuje powieść jako historię grozy wzorowaną na horrorze typu slasher. Wykorzystanie formatu znanego współczesnym odbiorcom pozwala Atwood stawiać fundamentalne pytania o wartość wolności oraz rolę mediów w zniewalaniu najsłabszych grup społecznych – zwłaszcza tych zagrożonych utratą pracy i dachu nad głową. Zestawienie powieści z artykułem Atwood „We Are Double-Plus Unfree”, opublikowanym wcześniej w The Guardian, osadza narrację w kontekście współczesnych realiów społeczno-politycznych.
Margaret Atwood’s The Heart Goes Last is set in a postapocalyptic world after a financial crash in the US, where people struggle to survive without a home or a job. The Positron Project grants the only escape – the perfect community imbued with vintage charm. What seems to be an optimal solution, though, is a trap for the volunteers, as it is a dystopian world powered by the digital revolution and aimed at exploiting others for personal gain. This article analyzes the novel as a horror story modeled on a slasher movie. Using a format familiar to modern audiences allows Atwood to ask fundamental questions about the value of freedom and the power of the media in trapping the most vulnerable social groups – especially those at risk of losing their homes and jobs. Juxtaposing the novel with Atwood’s article “We Are Double-Plus Unfree,” published earlier in The Guardian, grounds the story within the contemporary sociopolitical context.
| dc.abstract.en | Margaret Atwood’s The Heart Goes Last is set in a postapocalyptic world after a financial crash in the US, where people struggle to survive without a home or a job. The Positron Project grants the only escape – the perfect community imbued with vintage charm. What seems to be an optimal solution, though, is a trap for the volunteers, as it is a dystopian world powered by the digital revolution and aimed at exploiting others for personal gain. This article analyzes the novel as a horror story modeled on a slasher movie. Using a format familiar to modern audiences allows Atwood to ask fundamental questions about the value of freedom and the power of the media in trapping the most vulnerable social groups – especially those at risk of losing their homes and jobs. Juxtaposing the novel with Atwood’s article “We Are Double-Plus Unfree,” published earlier in The Guardian, grounds the story within the contemporary sociopolitical context. | |
| dc.abstract.pl | Powieść "Serce umiera ostatnie" Margaret Atwood osadzona jest w postapokaliptycznym świecie po kryzysie finansowym w USA, gdzie ludzie walczą o przetrwanie, pozbawieni domu i pracy. Jedynym ratunkiem wydaje się być Projekt Positron – idealna społeczność, która wygląda jakby była wyjęta z lat 1950-tych. To, co wydaje się optymalnym rozwiązaniem, okazuje się jednak pułapką dla ochotników – dystopijnym światem napędzanym przez rewolucję cyfrową i nastawionym na wykorzystywanie innych ludzi dla własnych korzyści. Niniejszy artykuł analizuje powieść jako historię grozy wzorowaną na horrorze typu slasher. Wykorzystanie formatu znanego współczesnym odbiorcom pozwala Atwood stawiać fundamentalne pytania o wartość wolności oraz rolę mediów w zniewalaniu najsłabszych grup społecznych – zwłaszcza tych zagrożonych utratą pracy i dachu nad głową. Zestawienie powieści z artykułem Atwood „We Are Double-Plus Unfree”, opublikowanym wcześniej w The Guardian, osadza narrację w kontekście współczesnych realiów społeczno-politycznych. | |
| dc.affiliation | Pion Prorektora ds. dydaktyki : Jagiellońskie Centrum Językowe | |
| dc.contributor.author | Machała, Katarzyna - 226955 | |
| dc.date.accession | 2025-11-05 | |
| dc.date.accessioned | 2025-11-05T14:17:22Z | |
| dc.date.available | 2025-11-05T14:17:22Z | |
| dc.date.createdat | 2025-03-31T19:58:21Z | en |
| dc.date.issued | 2024 | |
| dc.date.openaccess | 0 | |
| dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
| dc.description.number | 62 | |
| dc.description.physical | 89-109 | |
| dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
| dc.identifier.issn | 1300-6606 | |
| dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/564907 | |
| dc.identifier.weblink | https://dergipark.org.tr/en/pub/jast/issue/89461/1610262#article_cite | |
| dc.language | eng | |
| dc.language.container | eng | |
| dc.rights | Dodaję tylko opis bibliograficzny | |
| dc.rights.licence | Inna otwarta licencja | |
| dc.share.type | inne | |
| dc.subject.en | digital revolution | |
| dc.subject.en | survival | |
| dc.subject.en | freedom | |
| dc.subject.en | media | |
| dc.subject.en | horror story | |
| dc.subject.en | Margaret Atwood | |
| dc.subject.en | dystopia | |
| dc.subject.pl | rewolucja cyfrowa | |
| dc.subject.pl | przetrwanie | |
| dc.subject.pl | wolność | |
| dc.subject.pl | media | |
| dc.subject.pl | horror | |
| dc.subject.pl | Margaret Atwood | |
| dc.subject.pl | dystopia | |
| dc.subtype | Article | |
| dc.title | Digital revolution that evokes a vintage thriller movie : rereading Margaret Atwood’s The Heart Goes Last | |
| dc.title.journal | Journal of American studies of Turkey | |
| dc.type | JournalArticle | |
| dspace.entity.type | Publication | en |