Digital revolution that evokes a vintage thriller movie : rereading Margaret Atwood’s The Heart Goes Last

2024
journal article
article
dc.abstract.enMargaret Atwood’s The Heart Goes Last is set in a postapocalyptic world after a financial crash in the US, where people struggle to survive without a home or a job. The Positron Project grants the only escape – the perfect community imbued with vintage charm. What seems to be an optimal solution, though, is a trap for the volunteers, as it is a dystopian world powered by the digital revolution and aimed at exploiting others for personal gain. This article analyzes the novel as a horror story modeled on a slasher movie. Using a format familiar to modern audiences allows Atwood to ask fundamental questions about the value of freedom and the power of the media in trapping the most vulnerable social groups – especially those at risk of losing their homes and jobs. Juxtaposing the novel with Atwood’s article “We Are Double-Plus Unfree,” published earlier in The Guardian, grounds the story within the contemporary sociopolitical context.
dc.abstract.plPowieść "Serce umiera ostatnie" Margaret Atwood osadzona jest w postapokaliptycznym świecie po kryzysie finansowym w USA, gdzie ludzie walczą o przetrwanie, pozbawieni domu i pracy. Jedynym ratunkiem wydaje się być Projekt Positron – idealna społeczność, która wygląda jakby była wyjęta z lat 1950-tych. To, co wydaje się optymalnym rozwiązaniem, okazuje się jednak pułapką dla ochotników – dystopijnym światem napędzanym przez rewolucję cyfrową i nastawionym na wykorzystywanie innych ludzi dla własnych korzyści. Niniejszy artykuł analizuje powieść jako historię grozy wzorowaną na horrorze typu slasher. Wykorzystanie formatu znanego współczesnym odbiorcom pozwala Atwood stawiać fundamentalne pytania o wartość wolności oraz rolę mediów w zniewalaniu najsłabszych grup społecznych – zwłaszcza tych zagrożonych utratą pracy i dachu nad głową. Zestawienie powieści z artykułem Atwood „We Are Double-Plus Unfree”, opublikowanym wcześniej w The Guardian, osadza narrację w kontekście współczesnych realiów społeczno-politycznych.
dc.affiliationPion Prorektora ds. dydaktyki : Jagiellońskie Centrum Językowe
dc.contributor.authorMachała, Katarzyna - 226955
dc.date.accession2025-11-05
dc.date.accessioned2025-11-05T14:17:22Z
dc.date.available2025-11-05T14:17:22Z
dc.date.createdat2025-03-31T19:58:21Zen
dc.date.issued2024
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.number62
dc.description.physical89-109
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.issn1300-6606
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/564907
dc.identifier.weblinkhttps://dergipark.org.tr/en/pub/jast/issue/89461/1610262#article_cite
dc.languageeng
dc.language.containereng
dc.rightsDodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licenceInna otwarta licencja
dc.share.typeinne
dc.subject.endigital revolution
dc.subject.ensurvival
dc.subject.enfreedom
dc.subject.enmedia
dc.subject.enhorror story
dc.subject.enMargaret Atwood
dc.subject.endystopia
dc.subject.plrewolucja cyfrowa
dc.subject.plprzetrwanie
dc.subject.plwolność
dc.subject.plmedia
dc.subject.plhorror
dc.subject.plMargaret Atwood
dc.subject.pldystopia
dc.subtypeArticle
dc.titleDigital revolution that evokes a vintage thriller movie : rereading Margaret Atwood’s The Heart Goes Last
dc.title.journalJournal of American studies of Turkey
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
Margaret Atwood’s The Heart Goes Last is set in a postapocalyptic world after a financial crash in the US, where people struggle to survive without a home or a job. The Positron Project grants the only escape – the perfect community imbued with vintage charm. What seems to be an optimal solution, though, is a trap for the volunteers, as it is a dystopian world powered by the digital revolution and aimed at exploiting others for personal gain. This article analyzes the novel as a horror story modeled on a slasher movie. Using a format familiar to modern audiences allows Atwood to ask fundamental questions about the value of freedom and the power of the media in trapping the most vulnerable social groups – especially those at risk of losing their homes and jobs. Juxtaposing the novel with Atwood’s article “We Are Double-Plus Unfree,” published earlier in The Guardian, grounds the story within the contemporary sociopolitical context.
dc.abstract.pl
Powieść "Serce umiera ostatnie" Margaret Atwood osadzona jest w postapokaliptycznym świecie po kryzysie finansowym w USA, gdzie ludzie walczą o przetrwanie, pozbawieni domu i pracy. Jedynym ratunkiem wydaje się być Projekt Positron – idealna społeczność, która wygląda jakby była wyjęta z lat 1950-tych. To, co wydaje się optymalnym rozwiązaniem, okazuje się jednak pułapką dla ochotników – dystopijnym światem napędzanym przez rewolucję cyfrową i nastawionym na wykorzystywanie innych ludzi dla własnych korzyści. Niniejszy artykuł analizuje powieść jako historię grozy wzorowaną na horrorze typu slasher. Wykorzystanie formatu znanego współczesnym odbiorcom pozwala Atwood stawiać fundamentalne pytania o wartość wolności oraz rolę mediów w zniewalaniu najsłabszych grup społecznych – zwłaszcza tych zagrożonych utratą pracy i dachu nad głową. Zestawienie powieści z artykułem Atwood „We Are Double-Plus Unfree”, opublikowanym wcześniej w The Guardian, osadza narrację w kontekście współczesnych realiów społeczno-politycznych.
dc.affiliation
Pion Prorektora ds. dydaktyki : Jagiellońskie Centrum Językowe
dc.contributor.author
Machała, Katarzyna - 226955
dc.date.accession
2025-11-05
dc.date.accessioned
2025-11-05T14:17:22Z
dc.date.available
2025-11-05T14:17:22Z
dc.date.createdaten
2025-03-31T19:58:21Z
dc.date.issued
2024
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.number
62
dc.description.physical
89-109
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.issn
1300-6606
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/564907
dc.identifier.weblink
https://dergipark.org.tr/en/pub/jast/issue/89461/1610262#article_cite
dc.language
eng
dc.language.container
eng
dc.rights
Dodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licence
Inna otwarta licencja
dc.share.type
inne
dc.subject.en
digital revolution
dc.subject.en
survival
dc.subject.en
freedom
dc.subject.en
media
dc.subject.en
horror story
dc.subject.en
Margaret Atwood
dc.subject.en
dystopia
dc.subject.pl
rewolucja cyfrowa
dc.subject.pl
przetrwanie
dc.subject.pl
wolność
dc.subject.pl
media
dc.subject.pl
horror
dc.subject.pl
Margaret Atwood
dc.subject.pl
dystopia
dc.subtype
Article
dc.title
Digital revolution that evokes a vintage thriller movie : rereading Margaret Atwood’s The Heart Goes Last
dc.title.journal
Journal of American studies of Turkey
dc.type
JournalArticle
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
8
Views per month
Views per city
Mexico City
1
Warsaw
1

No access

No Thumbnail Available