Wpływ dodatków soli metali alkalicznych na katalityczne spalanie sadzy modelowych oraz emitowanych z silników Diesla

master
dc.abstract.enSoot can be considered as agglomerated carbon particles produced by burning fossil fuels. One of the main sources of its emissions are diesel-powered vehicles. Due to the harmfulness of these particles, resulting i.e. from the adsorption properties of soot, it is necessary to limit its release to the atmosphere. Research shows that the most effective way to capture more than 95% of soot is a particulate filter (DPF/GPF), but due to its tendency to clogging, it is essential to get rid of these particles from the filter (filter regeneration). Passive regeneration (with the use of a catalyst) seems to be better than active. The aim of this thesis is to examine the influence of the presence of alkali metal ions (K+, Na+, Li+) on the combustion process of model and real soot emitted from a diesel engine. For this purpose, the structural characterization of carbon materials was performed using Raman spectrometry (RS). Thereafter, thanks to the temperature-programmed soot oxidation method (TPO-QMS) and thermal gravimetry analysis with differential thermal analysis (TGA/DTA), their susceptibility to combustion was verified both in the presence and without a catalyst. Researches have shown that the high content of polyenes and graphene planes and edges promotes combustion at lower temperatures. On the other hand, the performed activity tests showed that the potassium-based catalyst in the mixed carbonate-nitrate form seems to be the best solution for the combustion of soot. However, when taking into consideration the good results in the oxidation of graphite forms, the addition of lithium would be beneficial.pl
dc.abstract.plSadza to zaglomerowane cząstki węgla, powstające w wyniku spalania paliw kopalnych. Jednym z głównych źródeł jej emisji są pojazdy napędzane silnikami Diesla. Ze względu na szkodliwość tych cząstek, wynikającą m.in. z właściwości adsorpcyjnych sadzy, konieczne jest ograniczenie przedostawania się ich do atmosfery. Badania pokazują, że najefektywniejszym sposobem, pozwalającym na wychwycenie powyżej 95% pyłów, jest filtr cząstek stałych (DPF/GPF), jednak ze względu na jego tendencję do zapychania konieczne jest pozbycie się tych cząstek z filtra, czyli jego regeneracja. Preferowana jest regeneracja pasywna, tzn. z użyciem katalizatora. W niniejszej pracy sprawdzano wpływ obecności jonów metali alkalicznych (K+, Na+, Li+) na proces spalania sadzy modelowych oraz rzeczywistych emitowanych z silnika Diesla. W tym celu przy użyciu spektrometrii ramanowskiej (RS) dokonano charakterystyki strukturalnej materiałów węglowych. Następnie wykorzystując metodę temperaturowo - programowanego utleniania sadzy (TPO-QMS) oraz analizę termograwimetryczną z różnicową analizą termiczną (TGA/DTA) sprawdzano ich podatność na spalanie zarówno w obecności, jak i bez katalizatora. Badania wykazały, że wysoka zawartość polienów oraz płaszczyzn i krawędzi grafenu promuje spalanie w niższych temperaturach. Natomiast przeprowadzone testy aktywności pokazały, że do dopalania sadzy najlepszy wydaje się być katalizator potasowy w formie mieszanej węglanowo - azotanowej. Jednak ze względu na dobre wyniki w utlenianiu form grafitycznych korzystny byłby dodatek litu.pl
dc.affiliationWydział Chemiipl
dc.contributor.advisorLegutko, Piotrpl
dc.contributor.authorZwada, Nataliapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WC3pl
dc.contributor.reviewerLegutko, Piotrpl
dc.contributor.reviewerStelmachowski, Paweł - 147943 pl
dc.date.accessioned2021-06-30T21:35:04Z
dc.date.available2021-06-30T21:35:04Z
dc.date.submitted2021-06-30pl
dc.fieldofstudychemia środowiskapl
dc.identifier.apddiploma-146440-231956pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/275526
dc.languagepolpl
dc.subject.ennon-catalytic soot combustion, catalytic soot combustion, structure of soot, real and model soot, alkali metalspl
dc.subject.plniekatalityczne dopalanie sadzy, katalityczne dopalania sadzy, struktura sadzy, sadze rzeczywiste i modelowe, metale alkalicznepl
dc.titleWpływ dodatków soli metali alkalicznych na katalityczne spalanie sadzy modelowych oraz emitowanych z silników Dieslapl
dc.title.alternativeInfluence of alkali metals salts on the catalytic combustion process of model and real soot emitted from a diesel enginepl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Soot can be considered as agglomerated carbon particles produced by burning fossil fuels. One of the main sources of its emissions are diesel-powered vehicles. Due to the harmfulness of these particles, resulting i.e. from the adsorption properties of soot, it is necessary to limit its release to the atmosphere. Research shows that the most effective way to capture more than 95% of soot is a particulate filter (DPF/GPF), but due to its tendency to clogging, it is essential to get rid of these particles from the filter (filter regeneration). Passive regeneration (with the use of a catalyst) seems to be better than active. The aim of this thesis is to examine the influence of the presence of alkali metal ions (K+, Na+, Li+) on the combustion process of model and real soot emitted from a diesel engine. For this purpose, the structural characterization of carbon materials was performed using Raman spectrometry (RS). Thereafter, thanks to the temperature-programmed soot oxidation method (TPO-QMS) and thermal gravimetry analysis with differential thermal analysis (TGA/DTA), their susceptibility to combustion was verified both in the presence and without a catalyst. Researches have shown that the high content of polyenes and graphene planes and edges promotes combustion at lower temperatures. On the other hand, the performed activity tests showed that the potassium-based catalyst in the mixed carbonate-nitrate form seems to be the best solution for the combustion of soot. However, when taking into consideration the good results in the oxidation of graphite forms, the addition of lithium would be beneficial.
dc.abstract.plpl
Sadza to zaglomerowane cząstki węgla, powstające w wyniku spalania paliw kopalnych. Jednym z głównych źródeł jej emisji są pojazdy napędzane silnikami Diesla. Ze względu na szkodliwość tych cząstek, wynikającą m.in. z właściwości adsorpcyjnych sadzy, konieczne jest ograniczenie przedostawania się ich do atmosfery. Badania pokazują, że najefektywniejszym sposobem, pozwalającym na wychwycenie powyżej 95% pyłów, jest filtr cząstek stałych (DPF/GPF), jednak ze względu na jego tendencję do zapychania konieczne jest pozbycie się tych cząstek z filtra, czyli jego regeneracja. Preferowana jest regeneracja pasywna, tzn. z użyciem katalizatora. W niniejszej pracy sprawdzano wpływ obecności jonów metali alkalicznych (K+, Na+, Li+) na proces spalania sadzy modelowych oraz rzeczywistych emitowanych z silnika Diesla. W tym celu przy użyciu spektrometrii ramanowskiej (RS) dokonano charakterystyki strukturalnej materiałów węglowych. Następnie wykorzystując metodę temperaturowo - programowanego utleniania sadzy (TPO-QMS) oraz analizę termograwimetryczną z różnicową analizą termiczną (TGA/DTA) sprawdzano ich podatność na spalanie zarówno w obecności, jak i bez katalizatora. Badania wykazały, że wysoka zawartość polienów oraz płaszczyzn i krawędzi grafenu promuje spalanie w niższych temperaturach. Natomiast przeprowadzone testy aktywności pokazały, że do dopalania sadzy najlepszy wydaje się być katalizator potasowy w formie mieszanej węglanowo - azotanowej. Jednak ze względu na dobre wyniki w utlenianiu form grafitycznych korzystny byłby dodatek litu.
dc.affiliationpl
Wydział Chemii
dc.contributor.advisorpl
Legutko, Piotr
dc.contributor.authorpl
Zwada, Natalia
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WC3
dc.contributor.reviewerpl
Legutko, Piotr
dc.contributor.reviewerpl
Stelmachowski, Paweł - 147943
dc.date.accessioned
2021-06-30T21:35:04Z
dc.date.available
2021-06-30T21:35:04Z
dc.date.submittedpl
2021-06-30
dc.fieldofstudypl
chemia środowiska
dc.identifier.apdpl
diploma-146440-231956
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/275526
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
non-catalytic soot combustion, catalytic soot combustion, structure of soot, real and model soot, alkali metals
dc.subject.plpl
niekatalityczne dopalanie sadzy, katalityczne dopalania sadzy, struktura sadzy, sadze rzeczywiste i modelowe, metale alkaliczne
dc.titlepl
Wpływ dodatków soli metali alkalicznych na katalityczne spalanie sadzy modelowych oraz emitowanych z silników Diesla
dc.title.alternativepl
Influence of alkali metals salts on the catalytic combustion process of model and real soot emitted from a diesel engine
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
42
Views per month
Views per city
Krakow
3
Katowice
2
Poznan
2
Płock
2
Warsaw
2
Wroclaw
2
Delft
1
Dublin
1
Gdansk
1
Hrubieszów
1

No access

No Thumbnail Available