Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Milczenie jako forma dialogu. Cisza w kinie skandynawskim na przykładzie filmu pt. "Historie kuchenne" w reżyserii Benta Hamera
Muteness as a form of dialogue. Silence in Scandinavian cinema. Case study: "Kitchen stories" directed by Bent Hamer
milczenie, cisza, dialog, kino skandynawskie, Hamer
muteness, silence, dialogue, Scandinavian cinema, Hamer
Przedmiotem moich rozważań w niniejszej pracy jest milczenie, jego wielowymiarowość oraz funkcje. W pierwszym rozdziale przedstawiam czym różni się pojęcie milczenia od pojęcia ciszy, opisuję jak mają się one wobec możliwości dialogu i w jaki sposób ludzie posługują się milczeniem. W rozdziale drugim przytaczam sytuacje, w których milczenie zdaje się być bardziej wymowne od używania mowy. Kontynuując zagadnienie, wymieniam i poddaję krótkiej charakterystyce przestrzenie i przejawy ciszy, oraz opisuję czym jest i czym się charakteryzuje „galenosfera”, a także rozwijam zagadnienie ciszy w odniesieniu do religii, medytacji, kontemplacji, wreszcie sztuki- zawężając ją do filmu. Ostatni rozdział dotyczy drugiej części tematu mojej pracy i jest najobrdziej obszerny. Pierwszą jego część stanowi opis elementów spajających kulturę skandynawską, druga jest streszczeniem historii kinematografii skandynawskiej: Norwegii, Szwecji i Danii. Trzeci podrozdział tyczy się istoty przyrody i ciszy w filmach szwedzkich i norweskich, z przytoczeniem przykładowych tytułów filmowych.W następnym rozdziale opartym na przykładzie filmu pt. „Historie kuchenne”, w reżyserii norweskiego twórcy Benta Hamera, próbuję udowodnić, że milczenie może być dialogiem. Opisuję tu stadia rozwoju relacji głównych bohaterów filmu. Ostatni podrozdział, to próba umiejscowienia filmu „Historie kuchenne” w przestrzeni „milczącego” kina skandynawskiego.
The main subject of my final dissertation is muteness as a form of dialogue. Second part of my paper concerns silence in Scandinavian cinema. I focus on the film "Kitchen stories" directed by Bent Hamer. In my opinion silence is one of the most important element of human existence. In the first chapter I point out differences and similarities between silence and muteness. I mention features of muteness. I also write about silence and muteness as a possibility of dialogue. In the second chapter I focus on oppositions of speech and silence. In the first part I present spheres and manifestations of muteness. In the second part I describe silence in religion, meditation, contemplation and art especially in film art. I also explain what does sphere of silence mean. In the last chapter I analyze silence in Bent Hamer's film. Firstly, I write about elements of the common Scandinavian culture, then I describe the history of Scandinavian cinematography. In the next section I concentrate on nature in Norwegian films. In the most important part of this chapter, I refer to building relationship between the main characters of the film. The last part of my thesis concerns my consideration about how "Kitchen stories" relate to other new Scandinavian films. I chose the topic because of my interest in potentiality of communication with muteness and weakness in Nordic movies.
dc.abstract.en | The main subject of my final dissertation is muteness as a form of dialogue. Second part of my paper concerns silence in Scandinavian cinema. I focus on the film "Kitchen stories" directed by Bent Hamer. In my opinion silence is one of the most important element of human existence. In the first chapter I point out differences and similarities between silence and muteness. I mention features of muteness. I also write about silence and muteness as a possibility of dialogue. In the second chapter I focus on oppositions of speech and silence. In the first part I present spheres and manifestations of muteness. In the second part I describe silence in religion, meditation, contemplation and art especially in film art. I also explain what does sphere of silence mean. In the last chapter I analyze silence in Bent Hamer's film. Firstly, I write about elements of the common Scandinavian culture, then I describe the history of Scandinavian cinematography. In the next section I concentrate on nature in Norwegian films. In the most important part of this chapter, I refer to building relationship between the main characters of the film. The last part of my thesis concerns my consideration about how "Kitchen stories" relate to other new Scandinavian films. I chose the topic because of my interest in potentiality of communication with muteness and weakness in Nordic movies. | pl |
dc.abstract.pl | Przedmiotem moich rozważań w niniejszej pracy jest milczenie, jego wielowymiarowość oraz funkcje. W pierwszym rozdziale przedstawiam czym różni się pojęcie milczenia od pojęcia ciszy, opisuję jak mają się one wobec możliwości dialogu i w jaki sposób ludzie posługują się milczeniem. W rozdziale drugim przytaczam sytuacje, w których milczenie zdaje się być bardziej wymowne od używania mowy. Kontynuując zagadnienie, wymieniam i poddaję krótkiej charakterystyce przestrzenie i przejawy ciszy, oraz opisuję czym jest i czym się charakteryzuje „galenosfera”, a także rozwijam zagadnienie ciszy w odniesieniu do religii, medytacji, kontemplacji, wreszcie sztuki- zawężając ją do filmu. Ostatni rozdział dotyczy drugiej części tematu mojej pracy i jest najobrdziej obszerny. Pierwszą jego część stanowi opis elementów spajających kulturę skandynawską, druga jest streszczeniem historii kinematografii skandynawskiej: Norwegii, Szwecji i Danii. Trzeci podrozdział tyczy się istoty przyrody i ciszy w filmach szwedzkich i norweskich, z przytoczeniem przykładowych tytułów filmowych.W następnym rozdziale opartym na przykładzie filmu pt. „Historie kuchenne”, w reżyserii norweskiego twórcy Benta Hamera, próbuję udowodnić, że milczenie może być dialogiem. Opisuję tu stadia rozwoju relacji głównych bohaterów filmu. Ostatni podrozdział, to próba umiejscowienia filmu „Historie kuchenne” w przestrzeni „milczącego” kina skandynawskiego. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.contributor.advisor | Pitrus, Andrzej - 131431 | pl |
dc.contributor.author | Leszczyńska, Ewelina | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Hučková, Jadwiga - 128074 | pl |
dc.contributor.reviewer | Pitrus, Andrzej - 131431 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T09:24:44Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T09:24:44Z | |
dc.date.submitted | 2012-07-08 | pl |
dc.fieldofstudy | filmoznawstwo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-68023-114894 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/181389 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | muteness, silence, dialogue, Scandinavian cinema, Hamer | pl |
dc.subject.pl | milczenie, cisza, dialog, kino skandynawskie, Hamer | pl |
dc.title | Milczenie jako forma dialogu. Cisza w kinie skandynawskim na przykładzie filmu pt. "Historie kuchenne" w reżyserii Benta Hamera | pl |
dc.title.alternative | Muteness as a form of dialogue. Silence in Scandinavian cinema. Case study: "Kitchen stories" directed by Bent Hamer | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |