Milczenie jako forma dialogu. Cisza w kinie skandynawskim na przykładzie filmu pt. "Historie kuchenne" w reżyserii Benta Hamera

licenciate
dc.abstract.enThe main subject of my final dissertation is muteness as a form of dialogue. Second part of my paper concerns silence in Scandinavian cinema. I focus on the film "Kitchen stories" directed by Bent Hamer. In my opinion silence is one of the most important element of human existence. In the first chapter I point out differences and similarities between silence and muteness. I mention features of muteness. I also write about silence and muteness as a possibility of dialogue. In the second chapter I focus on oppositions of speech and silence. In the first part I present spheres and manifestations of muteness. In the second part I describe silence in religion, meditation, contemplation and art especially in film art. I also explain what does sphere of silence mean. In the last chapter I analyze silence in Bent Hamer's film. Firstly, I write about elements of the common Scandinavian culture, then I describe the history of Scandinavian cinematography. In the next section I concentrate on nature in Norwegian films. In the most important part of this chapter, I refer to building relationship between the main characters of the film. The last part of my thesis concerns my consideration about how "Kitchen stories" relate to other new Scandinavian films. I chose the topic because of my interest in potentiality of communication with muteness and weakness in Nordic movies.pl
dc.abstract.plPrzedmiotem moich rozważań w niniejszej pracy jest milczenie, jego wielowymiarowość oraz funkcje. W pierwszym rozdziale przedstawiam czym różni się pojęcie milczenia od pojęcia ciszy, opisuję jak mają się one wobec możliwości dialogu i w jaki sposób ludzie posługują się milczeniem. W rozdziale drugim przytaczam sytuacje, w których milczenie zdaje się być bardziej wymowne od używania mowy. Kontynuując zagadnienie, wymieniam i poddaję krótkiej charakterystyce przestrzenie i przejawy ciszy, oraz opisuję czym jest i czym się charakteryzuje „galenosfera”, a także rozwijam zagadnienie ciszy w odniesieniu do religii, medytacji, kontemplacji, wreszcie sztuki- zawężając ją do filmu. Ostatni rozdział dotyczy drugiej części tematu mojej pracy i jest najobrdziej obszerny. Pierwszą jego część stanowi opis elementów spajających kulturę skandynawską, druga jest streszczeniem historii kinematografii skandynawskiej: Norwegii, Szwecji i Danii. Trzeci podrozdział tyczy się istoty przyrody i ciszy w filmach szwedzkich i norweskich, z przytoczeniem przykładowych tytułów filmowych.W następnym rozdziale opartym na przykładzie filmu pt. „Historie kuchenne”, w reżyserii norweskiego twórcy Benta Hamera, próbuję udowodnić, że milczenie może być dialogiem. Opisuję tu stadia rozwoju relacji głównych bohaterów filmu. Ostatni podrozdział, to próba umiejscowienia filmu „Historie kuchenne” w przestrzeni „milczącego” kina skandynawskiego.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.contributor.advisorPitrus, Andrzej - 131431 pl
dc.contributor.authorLeszczyńska, Ewelinapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerHučková, Jadwiga - 128074 pl
dc.contributor.reviewerPitrus, Andrzej - 131431 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T09:24:44Z
dc.date.available2020-07-24T09:24:44Z
dc.date.submitted2012-07-08pl
dc.fieldofstudyfilmoznawstwopl
dc.identifier.apddiploma-68023-114894pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/181389
dc.languagepolpl
dc.subject.enmuteness, silence, dialogue, Scandinavian cinema, Hamerpl
dc.subject.plmilczenie, cisza, dialog, kino skandynawskie, Hamerpl
dc.titleMilczenie jako forma dialogu. Cisza w kinie skandynawskim na przykładzie filmu pt. "Historie kuchenne" w reżyserii Benta Hamerapl
dc.title.alternativeMuteness as a form of dialogue. Silence in Scandinavian cinema. Case study: "Kitchen stories" directed by Bent Hamerpl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The main subject of my final dissertation is muteness as a form of dialogue. Second part of my paper concerns silence in Scandinavian cinema. I focus on the film "Kitchen stories" directed by Bent Hamer. In my opinion silence is one of the most important element of human existence. In the first chapter I point out differences and similarities between silence and muteness. I mention features of muteness. I also write about silence and muteness as a possibility of dialogue. In the second chapter I focus on oppositions of speech and silence. In the first part I present spheres and manifestations of muteness. In the second part I describe silence in religion, meditation, contemplation and art especially in film art. I also explain what does sphere of silence mean. In the last chapter I analyze silence in Bent Hamer's film. Firstly, I write about elements of the common Scandinavian culture, then I describe the history of Scandinavian cinematography. In the next section I concentrate on nature in Norwegian films. In the most important part of this chapter, I refer to building relationship between the main characters of the film. The last part of my thesis concerns my consideration about how "Kitchen stories" relate to other new Scandinavian films. I chose the topic because of my interest in potentiality of communication with muteness and weakness in Nordic movies.
dc.abstract.plpl
Przedmiotem moich rozważań w niniejszej pracy jest milczenie, jego wielowymiarowość oraz funkcje. W pierwszym rozdziale przedstawiam czym różni się pojęcie milczenia od pojęcia ciszy, opisuję jak mają się one wobec możliwości dialogu i w jaki sposób ludzie posługują się milczeniem. W rozdziale drugim przytaczam sytuacje, w których milczenie zdaje się być bardziej wymowne od używania mowy. Kontynuując zagadnienie, wymieniam i poddaję krótkiej charakterystyce przestrzenie i przejawy ciszy, oraz opisuję czym jest i czym się charakteryzuje „galenosfera”, a także rozwijam zagadnienie ciszy w odniesieniu do religii, medytacji, kontemplacji, wreszcie sztuki- zawężając ją do filmu. Ostatni rozdział dotyczy drugiej części tematu mojej pracy i jest najobrdziej obszerny. Pierwszą jego część stanowi opis elementów spajających kulturę skandynawską, druga jest streszczeniem historii kinematografii skandynawskiej: Norwegii, Szwecji i Danii. Trzeci podrozdział tyczy się istoty przyrody i ciszy w filmach szwedzkich i norweskich, z przytoczeniem przykładowych tytułów filmowych.W następnym rozdziale opartym na przykładzie filmu pt. „Historie kuchenne”, w reżyserii norweskiego twórcy Benta Hamera, próbuję udowodnić, że milczenie może być dialogiem. Opisuję tu stadia rozwoju relacji głównych bohaterów filmu. Ostatni podrozdział, to próba umiejscowienia filmu „Historie kuchenne” w przestrzeni „milczącego” kina skandynawskiego.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.advisorpl
Pitrus, Andrzej - 131431
dc.contributor.authorpl
Leszczyńska, Ewelina
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Hučková, Jadwiga - 128074
dc.contributor.reviewerpl
Pitrus, Andrzej - 131431
dc.date.accessioned
2020-07-24T09:24:44Z
dc.date.available
2020-07-24T09:24:44Z
dc.date.submittedpl
2012-07-08
dc.fieldofstudypl
filmoznawstwo
dc.identifier.apdpl
diploma-68023-114894
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/181389
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
muteness, silence, dialogue, Scandinavian cinema, Hamer
dc.subject.plpl
milczenie, cisza, dialog, kino skandynawskie, Hamer
dc.titlepl
Milczenie jako forma dialogu. Cisza w kinie skandynawskim na przykładzie filmu pt. "Historie kuchenne" w reżyserii Benta Hamera
dc.title.alternativepl
Muteness as a form of dialogue. Silence in Scandinavian cinema. Case study: "Kitchen stories" directed by Bent Hamer
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available