Pokój Vincenta van Gogha - od obrazu malarskiego do metawersu : multimodalne inspiracje i projekty

2024
book section
article
dc.abstract.enVincent van Gogh's room in Arles is a constant source of inspiration for research and critical studies, but it can also be a space for discovering the painter's technique and his workshop. The piece of art is, in fact, a kind of vehicle in which the viewer can move from personal experiences to the atelier and creative imagination of the artist. I would like to explore the potential of the artist's personal narrative not only to capture the autobiographical feature inherent in each sketch or painting of Vincent van Gogh's Bedroom. Above all I’d like to reveal its enormous possibilities in which the viewer can become a participant in a multisensory space. Therefore, there are some didactic reflections ’and also regarding of multimedia exhibitions of van Gogh's paintings and modern projects inviting viewers to a multi-sensory adventure. Thus it is a way from a painting to a metaverse. The text is an impression of what would happen if the recipient could penetrate the canvas and letter paper and, as a result, stay in the space of the metaverse, touch the impossible and feel the depth of the image. It is therefore an answer to the question of contemporary humanities about how to use other spaces for learning and experiencing cultural texts, using new technologies. At the same time, opening a viewer to multimodal interpretive practices becomes building a relation between technology and the humanities, linking culture, art and science.
dc.abstract.plPokój Vincenta van Gogha w Arles stanowi nieustanne źródło inspiracji badawczych i krytycznych opracowań, lecz także może być przestrzenią odkrywania techniki malarza i jego warsztatu pracy. Jest on w istocie swoistym wehikułem, w którym od osobistych doświadczeń obiorca może przenikać do atelier i wyobraźni twórczej. W artykule pragnę zgłębić potencjał osobistej narracji artysty nie tylko dla uchwycenia autobiograficznego rysu wpisanego w każdy szkic czy obraz, ale nade wszystko dla ujawnienia jego ogromnego potencjału, w którym odbiorca może stać się partycypantem i uczestnikiem multisensorycznej przestrzeni. Znalazły się więc tutaj refleksje dydaktyczne, wyniesione z obserwacji praktyk interpretacyjnych uczniów, ale też dotyczące multimedialnych wystaw malarstwa van Gogha, nowoczesnych projektów zapraszających odbiorców do multisensorycznej przygody. Tekst jest impresją na temat tego, co by się stało, gdyby odbiorca mógł przeniknąć płótno i listowy papier, by w konsekwencji pobyć w przestrzeni metawersum, dotknąć niemożliwego i poczuć głębię obrazu. Stanowi przez to odpowiedź na pytanie współczesnej polonistyki o to, jak wykorzystać inne przestrzenie poznania i doświadczania tekstów kultury, korzystając z najnowocześniejszych osiągnięć technologii. Otwieranie odbiorcy na multimodalne praktyki interpretacyjne staje się przez to budowaniem pomostu między techniką a humanistyką.
dc.affiliationWydział Polonistyki : Katedra Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej
dc.contributor.authorWłodarczyk, Anna - 144110
dc.contributor.editorBorowicz, Sebastian - 146979
dc.contributor.editorHobot-Marcinek, Joanna - 128326
dc.date.accession2024
dc.date.accessioned2024-11-14T15:58:54Z
dc.date.available2024-11-14T15:58:54Z
dc.date.createdat2024-11-11T10:53:33Zen
dc.date.issued2024
dc.description.physical295-321
dc.description.seriesNarracje w Edukacji
dc.identifier.eisbn978-83-233-7568-5
dc.identifier.isbn978-83-233-5384-3
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/463234
dc.languagepol
dc.language.containerpol
dc.placeKraków
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
dc.publisher.ministerialUniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.rightsDodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licenceBez licencji otwartego dostępu
dc.subject.enpainting
dc.subject.enmultisensory
dc.subject.enmultimodality
dc.subject.enparticipation
dc.subject.enVincent van Gogh
dc.subject.enmetaverse
dc.subject.plobraz malarski
dc.subject.plmultisensoryczność
dc.subject.plmultimodalność
dc.subject.plpartycypowanie
dc.subject.plVincent van Gogh
dc.subject.plmetawers
dc.subtypeArticle
dc.titlePokój Vincenta van Gogha - od obrazu malarskiego do metawersu : multimodalne inspiracje i projekty
dc.title.alternativeVincent van Gogh's room - from a painting to a metaverse : multimodal inspirations and projects
dc.title.containerTechnopaideia : zaawansowane technologie w edukacji humanistycznej
dc.typeBookSection
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
Vincent van Gogh's room in Arles is a constant source of inspiration for research and critical studies, but it can also be a space for discovering the painter's technique and his workshop. The piece of art is, in fact, a kind of vehicle in which the viewer can move from personal experiences to the atelier and creative imagination of the artist. I would like to explore the potential of the artist's personal narrative not only to capture the autobiographical feature inherent in each sketch or painting of Vincent van Gogh's Bedroom. Above all I’d like to reveal its enormous possibilities in which the viewer can become a participant in a multisensory space. Therefore, there are some didactic reflections ’and also regarding of multimedia exhibitions of van Gogh's paintings and modern projects inviting viewers to a multi-sensory adventure. Thus it is a way from a painting to a metaverse. The text is an impression of what would happen if the recipient could penetrate the canvas and letter paper and, as a result, stay in the space of the metaverse, touch the impossible and feel the depth of the image. It is therefore an answer to the question of contemporary humanities about how to use other spaces for learning and experiencing cultural texts, using new technologies. At the same time, opening a viewer to multimodal interpretive practices becomes building a relation between technology and the humanities, linking culture, art and science.
dc.abstract.pl
Pokój Vincenta van Gogha w Arles stanowi nieustanne źródło inspiracji badawczych i krytycznych opracowań, lecz także może być przestrzenią odkrywania techniki malarza i jego warsztatu pracy. Jest on w istocie swoistym wehikułem, w którym od osobistych doświadczeń obiorca może przenikać do atelier i wyobraźni twórczej. W artykule pragnę zgłębić potencjał osobistej narracji artysty nie tylko dla uchwycenia autobiograficznego rysu wpisanego w każdy szkic czy obraz, ale nade wszystko dla ujawnienia jego ogromnego potencjału, w którym odbiorca może stać się partycypantem i uczestnikiem multisensorycznej przestrzeni. Znalazły się więc tutaj refleksje dydaktyczne, wyniesione z obserwacji praktyk interpretacyjnych uczniów, ale też dotyczące multimedialnych wystaw malarstwa van Gogha, nowoczesnych projektów zapraszających odbiorców do multisensorycznej przygody. Tekst jest impresją na temat tego, co by się stało, gdyby odbiorca mógł przeniknąć płótno i listowy papier, by w konsekwencji pobyć w przestrzeni metawersum, dotknąć niemożliwego i poczuć głębię obrazu. Stanowi przez to odpowiedź na pytanie współczesnej polonistyki o to, jak wykorzystać inne przestrzenie poznania i doświadczania tekstów kultury, korzystając z najnowocześniejszych osiągnięć technologii. Otwieranie odbiorcy na multimodalne praktyki interpretacyjne staje się przez to budowaniem pomostu między techniką a humanistyką.
dc.affiliation
Wydział Polonistyki : Katedra Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej
dc.contributor.author
Włodarczyk, Anna - 144110
dc.contributor.editor
Borowicz, Sebastian - 146979
dc.contributor.editor
Hobot-Marcinek, Joanna - 128326
dc.date.accession
2024
dc.date.accessioned
2024-11-14T15:58:54Z
dc.date.available
2024-11-14T15:58:54Z
dc.date.createdaten
2024-11-11T10:53:33Z
dc.date.issued
2024
dc.description.physical
295-321
dc.description.series
Narracje w Edukacji
dc.identifier.eisbn
978-83-233-7568-5
dc.identifier.isbn
978-83-233-5384-3
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/463234
dc.language
pol
dc.language.container
pol
dc.place
Kraków
dc.publisher
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
dc.publisher.ministerial
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.rights
Dodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licence
Bez licencji otwartego dostępu
dc.subject.en
painting
dc.subject.en
multisensory
dc.subject.en
multimodality
dc.subject.en
participation
dc.subject.en
Vincent van Gogh
dc.subject.en
metaverse
dc.subject.pl
obraz malarski
dc.subject.pl
multisensoryczność
dc.subject.pl
multimodalność
dc.subject.pl
partycypowanie
dc.subject.pl
Vincent van Gogh
dc.subject.pl
metawers
dc.subtype
Article
dc.title
Pokój Vincenta van Gogha - od obrazu malarskiego do metawersu : multimodalne inspiracje i projekty
dc.title.alternative
Vincent van Gogh's room - from a painting to a metaverse : multimodal inspirations and projects
dc.title.container
Technopaideia : zaawansowane technologie w edukacji humanistycznej
dc.type
BookSection
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
31
Views per month
Views per city
Krakow
17
Warsaw
3
Riga
2
Szczecin
2
Gdansk
1
Lodz
1

No access

No Thumbnail Available