Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Pokój Vincenta van Gogha - od obrazu malarskiego do metawersu : multimodalne inspiracje i projekty
Vincent van Gogh's room - from a painting to a metaverse : multimodal inspirations and projects
obraz malarski
multisensoryczność
multimodalność
partycypowanie
Vincent van Gogh
metawers
painting
multisensory
multimodality
participation
Vincent van Gogh
metaverse
Pokój Vincenta van Gogha w Arles stanowi nieustanne źródło inspiracji badawczych i krytycznych opracowań, lecz także może być przestrzenią odkrywania techniki malarza i jego warsztatu pracy. Jest on w istocie swoistym wehikułem, w którym od osobistych doświadczeń obiorca może przenikać do atelier i wyobraźni twórczej. W artykule pragnę zgłębić potencjał osobistej narracji artysty nie tylko dla uchwycenia autobiograficznego rysu wpisanego w każdy szkic czy obraz, ale nade wszystko dla ujawnienia jego ogromnego potencjału, w którym odbiorca może stać się partycypantem i uczestnikiem multisensorycznej przestrzeni. Znalazły się więc tutaj refleksje dydaktyczne, wyniesione z obserwacji praktyk interpretacyjnych uczniów, ale też dotyczące multimedialnych wystaw malarstwa van Gogha, nowoczesnych projektów zapraszających odbiorców do multisensorycznej przygody. Tekst jest impresją na temat tego, co by się stało, gdyby odbiorca mógł przeniknąć płótno i listowy papier, by w konsekwencji pobyć w przestrzeni metawersum, dotknąć niemożliwego i poczuć głębię obrazu. Stanowi przez to odpowiedź na pytanie współczesnej polonistyki o to, jak wykorzystać inne przestrzenie poznania i doświadczania tekstów kultury, korzystając z najnowocześniejszych osiągnięć technologii. Otwieranie odbiorcy na multimodalne praktyki interpretacyjne staje się przez to budowaniem pomostu między techniką a humanistyką.
Vincent van Gogh's room in Arles is a constant source of inspiration for research and critical studies, but it can also be a space for discovering the painter's technique and his workshop. The piece of art is, in fact, a kind of vehicle in which the viewer can move from personal experiences to the atelier and creative imagination of the artist. I would like to explore the potential of the artist's personal narrative not only to capture the autobiographical feature inherent in each sketch or painting of Vincent van Gogh's Bedroom. Above all I’d like to reveal its enormous possibilities in which the viewer can become a participant in a multisensory space. Therefore, there are some didactic reflections ’and also regarding of multimedia exhibitions of van Gogh's paintings and modern projects inviting viewers to a multi-sensory adventure. Thus it is a way from a painting to a metaverse. The text is an impression of what would happen if the recipient could penetrate the canvas and letter paper and, as a result, stay in the space of the metaverse, touch the impossible and feel the depth of the image. It is therefore an answer to the question of contemporary humanities about how to use other spaces for learning and experiencing cultural texts, using new technologies. At the same time, opening a viewer to multimodal interpretive practices becomes building a relation between technology and the humanities, linking culture, art and science.
dc.abstract.en | Vincent van Gogh's room in Arles is a constant source of inspiration for research and critical studies, but it can also be a space for discovering the painter's technique and his workshop. The piece of art is, in fact, a kind of vehicle in which the viewer can move from personal experiences to the atelier and creative imagination of the artist. I would like to explore the potential of the artist's personal narrative not only to capture the autobiographical feature inherent in each sketch or painting of Vincent van Gogh's Bedroom. Above all I’d like to reveal its enormous possibilities in which the viewer can become a participant in a multisensory space. Therefore, there are some didactic reflections ’and also regarding of multimedia exhibitions of van Gogh's paintings and modern projects inviting viewers to a multi-sensory adventure. Thus it is a way from a painting to a metaverse. The text is an impression of what would happen if the recipient could penetrate the canvas and letter paper and, as a result, stay in the space of the metaverse, touch the impossible and feel the depth of the image. It is therefore an answer to the question of contemporary humanities about how to use other spaces for learning and experiencing cultural texts, using new technologies. At the same time, opening a viewer to multimodal interpretive practices becomes building a relation between technology and the humanities, linking culture, art and science. | |
dc.abstract.pl | Pokój Vincenta van Gogha w Arles stanowi nieustanne źródło inspiracji badawczych i krytycznych opracowań, lecz także może być przestrzenią odkrywania techniki malarza i jego warsztatu pracy. Jest on w istocie swoistym wehikułem, w którym od osobistych doświadczeń obiorca może przenikać do atelier i wyobraźni twórczej. W artykule pragnę zgłębić potencjał osobistej narracji artysty nie tylko dla uchwycenia autobiograficznego rysu wpisanego w każdy szkic czy obraz, ale nade wszystko dla ujawnienia jego ogromnego potencjału, w którym odbiorca może stać się partycypantem i uczestnikiem multisensorycznej przestrzeni. Znalazły się więc tutaj refleksje dydaktyczne, wyniesione z obserwacji praktyk interpretacyjnych uczniów, ale też dotyczące multimedialnych wystaw malarstwa van Gogha, nowoczesnych projektów zapraszających odbiorców do multisensorycznej przygody. Tekst jest impresją na temat tego, co by się stało, gdyby odbiorca mógł przeniknąć płótno i listowy papier, by w konsekwencji pobyć w przestrzeni metawersum, dotknąć niemożliwego i poczuć głębię obrazu. Stanowi przez to odpowiedź na pytanie współczesnej polonistyki o to, jak wykorzystać inne przestrzenie poznania i doświadczania tekstów kultury, korzystając z najnowocześniejszych osiągnięć technologii. Otwieranie odbiorcy na multimodalne praktyki interpretacyjne staje się przez to budowaniem pomostu między techniką a humanistyką. | |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki : Katedra Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej | |
dc.contributor.author | Włodarczyk, Anna - 144110 | |
dc.contributor.editor | Borowicz, Sebastian - 146979 | |
dc.contributor.editor | Hobot-Marcinek, Joanna - 128326 | |
dc.date.accession | 2024 | |
dc.date.accessioned | 2024-11-14T15:58:54Z | |
dc.date.available | 2024-11-14T15:58:54Z | |
dc.date.createdat | 2024-11-11T10:53:33Z | en |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.description.physical | 295-321 | |
dc.description.series | Narracje w Edukacji | |
dc.identifier.eisbn | 978-83-233-7568-5 | |
dc.identifier.isbn | 978-83-233-5384-3 | |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/463234 | |
dc.language | pol | |
dc.language.container | pol | |
dc.place | Kraków | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego | |
dc.publisher.ministerial | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | |
dc.rights | Dodaję tylko opis bibliograficzny | |
dc.rights.licence | Bez licencji otwartego dostępu | |
dc.subject.en | painting | |
dc.subject.en | multisensory | |
dc.subject.en | multimodality | |
dc.subject.en | participation | |
dc.subject.en | Vincent van Gogh | |
dc.subject.en | metaverse | |
dc.subject.pl | obraz malarski | |
dc.subject.pl | multisensoryczność | |
dc.subject.pl | multimodalność | |
dc.subject.pl | partycypowanie | |
dc.subject.pl | Vincent van Gogh | |
dc.subject.pl | metawers | |
dc.subtype | Article | |
dc.title | Pokój Vincenta van Gogha - od obrazu malarskiego do metawersu : multimodalne inspiracje i projekty | |
dc.title.alternative | Vincent van Gogh's room - from a painting to a metaverse : multimodal inspirations and projects | |
dc.title.container | Technopaideia : zaawansowane technologie w edukacji humanistycznej | |
dc.type | BookSection | |
dspace.entity.type | Publication | en |