The Ambivalent Picture of the Knight in Le Morte D'Arthur by Sir Thomas Malory.

master
dc.abstract.enThe main aim of this thesis is to show the ambivalent picture of the medieval knight in the prose Le Morte D’Arthur by Sir Thomas Malory. This work is very important, not only because did it bring popularity and appreciation to its author, but also influenced both British and world literature. Le Morte D’Arthur is an interesting literary work. It is one of the most complete compilation of the celtic legends concerning the legendary King Arthur and his noble knights, which originated in ninth-centuried Wales, from where they were taken to the French culture of Normandy. Enthusiastically received and enriched with new elements by French writers, the romances came back to Britain, becoming one of the symbols of British culture.The Introduction presents the origins of the legends about the great monarch, Arthur, and his brave peers. It reveals the ground on which the stories were created, as well as, the factors leading to the development of the Arthurian cycle. Moreover, the Introduction presents very briefly the history of romance as a literary genre. The reader learns how the romance and the Arthurian legends evolved. Furthermore, the most important literary works, which had an influence on the overall shape of the Arthurian cycle, and their authors are presented. Additionally, the Introduction provides the reader with the most basic information about the life of Sir Thomas Malory, the author of Le Morte D’Arthur.Chapter One introduces the reader into the real world of medieval knighthood. It deals with knightly customs and traditions, as well as, the most important virtues every good knight should have, according to the code of chivalry. The chapter is a reference point to compare and contrast the next two following chapters, which are devoted to the main theme of the thesis; the ambivalent picture of the knight created in Malorian prose.Chapter Two deals with inconsistencies in the behaviour of some of the Knights of the Round Table, with reference to some knightly virtues like honour, courage, loyalty, physical strength and generosity, as well as, knights’ relationships with women and the Church. Moreover, in this chapter the values glorified by the knightly ethos are compared and contrasted with Christian virtues corresponding to them. Chapter Three presents the knightly pursuit for the ideal, which is revealed in knights’ fighting in tournaments and battles. The aim of the last two chapters is to make the reader ponder over the ambivalent conduct of some of the knights. Is the ambivalent behaviour a literary vision of Malory only? Can it be justified in a real life of medieval knights?The thesis ends up with a conclusion that despite many inconsistencies in the behaviour of some of the Arthurian knights, their way of conduct can be justified, and the world they live in, although imperfect, is still one of the best possible.pl
dc.abstract.plZamysłem tej pracy magisterskiej jest ukazanie ambiwalentnego portretu średniowiecznego rycerza w utworze Sir Thomasa Malorego Le Morte D’Arthur. Dzieło to jest godne uwagi nie tylko dlatego, iż przyniosło jego autorowi nieprzemijającą popularność i uznanie, ale również dlatego, iż odbiło piętno w dziejach literatury zarówno brytyjskiej, jak i światowej. Le Morte D’Arthur jest utworem szczególnym i niezwykle interesującym. Stanowi on jeden z najpełniejszych zbiorów celtyckich legend Arturiańskich, które swoje korzenie mają już w dziewięciowiecznej Walii, skąd trafiają na podatny grunt kultury francuskiej w Normandii. Entuzjastycznie przyjęte i znacznie wzbogacone, na nowo trafiają na brytyjskie wyspy stając się jednym z symboli kultury anglo-saskiej.Wprowadzenie do pracy prezentuje genezę legend o wspaniałym królu Arturze i jego mężnych rycerzach. Omówione jest w nim środowisko, w jakim powstały oraz czynniki, które doprowadziły do rozwoju cyklu arturiańskiego. Ponadto, pokrótce, przedstawiona została historia romansu rycerskiego. Czytelnik zostaje poinformowany o tym, jak ewoluował romans rycerski oraz legendy o Królu Arturze. W skrócie przedstawione są tu najważniejsze dzieła mające wpływ na całokształt arturiańskich legend oraz ich autorzy, na czele których stoi Sir Thomas Malory i jego dzieło. Dodatkowo we wprowadzeniu zawarte są najważniejsze informacje biograficzne dotyczące burzliwego życia autora Le Morte D’Arthur.Pierwszy rozdział wprowadza czytelnika w realny świat średniowiecznego rycerstwa. Omówione są w nim zwyczaje oraz tradycje rycerskie, jak również najważniejsze przymioty, którymi, według kodeksu rycerskiego, każdy prawdziwy rycerz powinien być obdarzony. Rozdział ten stanowi punkt odniesienia dla następnych dwóch rozdziałów, które poświęcone są właściwej problematyce tej pracy, a mianowicie ambiwalentnemu portretowi rycerza przedstawionemu w prozie Malorego.Rozdział drugi ukazuje nieścisłości w zachowaniu poszczególnych rycerzy Okrągłego Stołu w odniesieniu do cnót rycerskich, takich jak honor, odwaga, lojalność, siła fizyczna oraz hojność, a także relacji rycerzy z kobietami oraz Kościołem. Ponadto, w tym rozdziale wartości gloryfikowane przez etos rycerski zestawione są z cnotami chrześcijańskimi. Natomiast rozdział trzeci opisuje pogoń rycerzy za ideałem, która przejawia się w walce w turniejach oraz bitwach. Celem tych dwóch ostatnich rozdziałów jest nakłonienie czytelnika do zastanowienia się, czy ambiwalentne postępowanie rycerzy Króla Artura to tylko literacka wizja autora, czy może ma uzasadnienie w realnym życiu średniowiecznych rycerzy?Podsumowanie tej pracy stanowi wniosek, iż mimo licznych nieścisłości i niekonsekwencji w postępowaniu arturiańskich rycerzy, ich zachowanie może być usprawiedliwione, a świat, w którym żyją, mimo licznych niedoskonałości, i tak jest jednym z najdoskonalszych.pl
dc.affiliationWydział Filologicznypl
dc.contributor.advisorWitalisz, Władysław - 132660 pl
dc.contributor.authorMrówka, Aleksandrapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF6pl
dc.contributor.reviewerBela, Teresa - 127283 pl
dc.contributor.reviewerWitalisz, Władysław - 132660 pl
dc.date.accessioned2020-07-14T21:11:56Z
dc.date.available2020-07-14T21:11:56Z
dc.date.submitted2011-07-12pl
dc.fieldofstudyfilologia angielskapl
dc.identifier.apddiploma-56799-120722pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/171206
dc.languageengpl
dc.subject.enknight, Malory, Round Table, medievalpl
dc.subject.plrycerz, Malory, Okrągły Stół, średniowiecznypl
dc.titleThe Ambivalent Picture of the Knight in Le Morte D'Arthur by Sir Thomas Malory.pl
dc.title.alternativeAmbiwalentny Portret Rycerza w Utworze Sir Thomasa Malorego Śmierć Arturapl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The main aim of this thesis is to show the ambivalent picture of the medieval knight in the prose Le Morte D’Arthur by Sir Thomas Malory. This work is very important, not only because did it bring popularity and appreciation to its author, but also influenced both British and world literature. Le Morte D’Arthur is an interesting literary work. It is one of the most complete compilation of the celtic legends concerning the legendary King Arthur and his noble knights, which originated in ninth-centuried Wales, from where they were taken to the French culture of Normandy. Enthusiastically received and enriched with new elements by French writers, the romances came back to Britain, becoming one of the symbols of British culture.The Introduction presents the origins of the legends about the great monarch, Arthur, and his brave peers. It reveals the ground on which the stories were created, as well as, the factors leading to the development of the Arthurian cycle. Moreover, the Introduction presents very briefly the history of romance as a literary genre. The reader learns how the romance and the Arthurian legends evolved. Furthermore, the most important literary works, which had an influence on the overall shape of the Arthurian cycle, and their authors are presented. Additionally, the Introduction provides the reader with the most basic information about the life of Sir Thomas Malory, the author of Le Morte D’Arthur.Chapter One introduces the reader into the real world of medieval knighthood. It deals with knightly customs and traditions, as well as, the most important virtues every good knight should have, according to the code of chivalry. The chapter is a reference point to compare and contrast the next two following chapters, which are devoted to the main theme of the thesis; the ambivalent picture of the knight created in Malorian prose.Chapter Two deals with inconsistencies in the behaviour of some of the Knights of the Round Table, with reference to some knightly virtues like honour, courage, loyalty, physical strength and generosity, as well as, knights’ relationships with women and the Church. Moreover, in this chapter the values glorified by the knightly ethos are compared and contrasted with Christian virtues corresponding to them. Chapter Three presents the knightly pursuit for the ideal, which is revealed in knights’ fighting in tournaments and battles. The aim of the last two chapters is to make the reader ponder over the ambivalent conduct of some of the knights. Is the ambivalent behaviour a literary vision of Malory only? Can it be justified in a real life of medieval knights?The thesis ends up with a conclusion that despite many inconsistencies in the behaviour of some of the Arthurian knights, their way of conduct can be justified, and the world they live in, although imperfect, is still one of the best possible.
dc.abstract.plpl
Zamysłem tej pracy magisterskiej jest ukazanie ambiwalentnego portretu średniowiecznego rycerza w utworze Sir Thomasa Malorego Le Morte D’Arthur. Dzieło to jest godne uwagi nie tylko dlatego, iż przyniosło jego autorowi nieprzemijającą popularność i uznanie, ale również dlatego, iż odbiło piętno w dziejach literatury zarówno brytyjskiej, jak i światowej. Le Morte D’Arthur jest utworem szczególnym i niezwykle interesującym. Stanowi on jeden z najpełniejszych zbiorów celtyckich legend Arturiańskich, które swoje korzenie mają już w dziewięciowiecznej Walii, skąd trafiają na podatny grunt kultury francuskiej w Normandii. Entuzjastycznie przyjęte i znacznie wzbogacone, na nowo trafiają na brytyjskie wyspy stając się jednym z symboli kultury anglo-saskiej.Wprowadzenie do pracy prezentuje genezę legend o wspaniałym królu Arturze i jego mężnych rycerzach. Omówione jest w nim środowisko, w jakim powstały oraz czynniki, które doprowadziły do rozwoju cyklu arturiańskiego. Ponadto, pokrótce, przedstawiona została historia romansu rycerskiego. Czytelnik zostaje poinformowany o tym, jak ewoluował romans rycerski oraz legendy o Królu Arturze. W skrócie przedstawione są tu najważniejsze dzieła mające wpływ na całokształt arturiańskich legend oraz ich autorzy, na czele których stoi Sir Thomas Malory i jego dzieło. Dodatkowo we wprowadzeniu zawarte są najważniejsze informacje biograficzne dotyczące burzliwego życia autora Le Morte D’Arthur.Pierwszy rozdział wprowadza czytelnika w realny świat średniowiecznego rycerstwa. Omówione są w nim zwyczaje oraz tradycje rycerskie, jak również najważniejsze przymioty, którymi, według kodeksu rycerskiego, każdy prawdziwy rycerz powinien być obdarzony. Rozdział ten stanowi punkt odniesienia dla następnych dwóch rozdziałów, które poświęcone są właściwej problematyce tej pracy, a mianowicie ambiwalentnemu portretowi rycerza przedstawionemu w prozie Malorego.Rozdział drugi ukazuje nieścisłości w zachowaniu poszczególnych rycerzy Okrągłego Stołu w odniesieniu do cnót rycerskich, takich jak honor, odwaga, lojalność, siła fizyczna oraz hojność, a także relacji rycerzy z kobietami oraz Kościołem. Ponadto, w tym rozdziale wartości gloryfikowane przez etos rycerski zestawione są z cnotami chrześcijańskimi. Natomiast rozdział trzeci opisuje pogoń rycerzy za ideałem, która przejawia się w walce w turniejach oraz bitwach. Celem tych dwóch ostatnich rozdziałów jest nakłonienie czytelnika do zastanowienia się, czy ambiwalentne postępowanie rycerzy Króla Artura to tylko literacka wizja autora, czy może ma uzasadnienie w realnym życiu średniowiecznych rycerzy?Podsumowanie tej pracy stanowi wniosek, iż mimo licznych nieścisłości i niekonsekwencji w postępowaniu arturiańskich rycerzy, ich zachowanie może być usprawiedliwione, a świat, w którym żyją, mimo licznych niedoskonałości, i tak jest jednym z najdoskonalszych.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny
dc.contributor.advisorpl
Witalisz, Władysław - 132660
dc.contributor.authorpl
Mrówka, Aleksandra
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF6
dc.contributor.reviewerpl
Bela, Teresa - 127283
dc.contributor.reviewerpl
Witalisz, Władysław - 132660
dc.date.accessioned
2020-07-14T21:11:56Z
dc.date.available
2020-07-14T21:11:56Z
dc.date.submittedpl
2011-07-12
dc.fieldofstudypl
filologia angielska
dc.identifier.apdpl
diploma-56799-120722
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/171206
dc.languagepl
eng
dc.subject.enpl
knight, Malory, Round Table, medieval
dc.subject.plpl
rycerz, Malory, Okrągły Stół, średniowieczny
dc.titlepl
The Ambivalent Picture of the Knight in Le Morte D'Arthur by Sir Thomas Malory.
dc.title.alternativepl
Ambiwalentny Portret Rycerza w Utworze Sir Thomasa Malorego Śmierć Artura
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
79
Views per month
Views per city
New Taipei City
13
Vinnytsia
8
Fort William
4
Durham
3
Istanbul
3
Oakland
3
Queen Creek
3
Wroclaw
3
Fayetteville
2
Harrison
2

No access

No Thumbnail Available