Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Religijność wspólnot ks. Piotra Natanka a religijność mirakularna
The religiousness of priest Piotr Natanek’s movements as „miracle-oriented religiosity”
objawienia, Natanek, Intronizacja Chrystusa Króla, Celakówna
apparitions, Natanek, the Enthronement of Jesus Christ the King, Celakówna
Przełom XX i XXI wieku to czas osobliwego zjawiska na łonie Kościoła Katolickiego. Na mapie Polski pojawiło się co najmniej kilkanaście miejsc, które pretendowały do miana nowych ośrodków pielgrzymkowych. Były to miejsca działalności uzdrowicieli, stygmatyków i wizjonerów, utrzymujących, iż objawiają im się postaci nadprzyrodzone – Matka Boska, Jezus Chrystus, święci. Mimo krytyki Kościoła skierowanej przeciwko większości ówczesnych wizjonerów coraz więcej wiernych udawało się na spotkanie z nimi. Zjawisko to unaoczniło jak wielu katolików było zdolnych uznać aktualną epifanię za centrum swojej religijności.Po śmierci czołowych wizjonerów – Kazimierza Domańskiego z Oławy, Jadwigi Bartel z Okonina, Stefana Gwiazdy z Wykrotu ruch wokół objawień ustał. Dopiero po kilku latach, w 2009 r., pojawił się cud, który zaczął ponownie gromadzić wokół siebie rzesze wiernych – objawienia Agnieszki z Ostrołęki. Agnieszka to anonimowa wizjonerka spisująca swe wizje Boga, Chrystusa i innych postaci w tomach „Orędzia na Czasy Ostateczne, które właśnie nadeszły”. Mimo, iż jej wizje zostały uznane przez łomżyńskie biskupstwo za niezgodne z nauczaniem Kościoła, cieszą się one zaskakującą popularnością. Ruch jaki wykształcił się wokół „Orędzi …” nie powstałby, gdyby nie ks. Piotr Natanek, sprawujący nad wizjonerką duchową opiekę. Ten oto kapłan obrał sobie za cel wcielanie w życie poleceń jakie Agnieszka otrzymuje w objawieniach. Suspendowany przez kard. Stanisława Dziwisza kontynuuje działalność duszpasterską, nawołując szczególnie gorliwie do przeprowadzenia aktu Intronizacji Chrystusa Króla. W ten sposób po latach przerwy znów na mapie Polski pojawił się ruch, który swoje główne postulaty opiera na heterodoksyjnych objawieniach prywatnych. Ponownie daje się zauważyć „religijność mirakularna” wśród wiernych Kościoła. Mimo wielu podobieństw z wydarzeniami sprzed dwóch dekad, religijność wspólnot ks. Natanka jest jednak ewenementem.
At the turn of the 20th and 21th century, an interesting phenomenon in Polish Catholic Church took place. There were many active healers, stigmatists and visionaries who claimed to have a mystical connection with Holy Mary, Jesus Christ and many saints. In spite of the Church’s criticism of those supposed miracles and apparitions, they attracted crowds of followers. Many Catholics found a miracle a crucial element of their religiousness. Consequently, dogmas and the obedience to the Church became less significant. The death of the leading visionaries – Kazimierz Domański from Oława, Jadwiga Bartel from Radomin, Stefan Gwiazda from Wykrot - seemed to close that period in Polish Catholic Church. However, a few years passed and a new miracle-focused movement appeared. In 2009 a visionary called Agnieszka from Ostrołęka, claimed to see Jesus Christ, Holy Mary and God in her visions, and wrote their words down in volumes called “Messages for the end of time, which has just arrived”. („Orędzia na Czasy Ostateczne, które właśnie nadeszły”.)The visionary and her books would not be so popular if it had not been for the spiritual guidance of father Piotr Natanek. This clergyman deeply believed in the messages Agnieszka claims to have received and decided to do his best to realize these God’s demands. In spite of being suspended by cardinal Stanisław Dziwisz, Natanek continued his pastoral activities. The main aim he calls for is the act of the Enthronement of Jesus Christ the King (Intronizacja Chrystusa Króla) – an order which comes from the messages received by Rozalia Celakówna - another visionary living at the beginning of 20th century. The duet of the visionary and the priest has attracted thousands of supporters.The case of Piotr Natanek and Agnieszka from Ostrołęka initiated a new movement in Poland which regards supernatural interferences and messages as the core of its activity. Again, many Catholics seem to be likely to present so-called “miracle-oriented religiosity”. Despite various similarities to the previous movements of that type, Natanek’s movement has numerous characteristics which make it extraordinary.
dc.abstract.en | At the turn of the 20th and 21th century, an interesting phenomenon in Polish Catholic Church took place. There were many active healers, stigmatists and visionaries who claimed to have a mystical connection with Holy Mary, Jesus Christ and many saints. In spite of the Church’s criticism of those supposed miracles and apparitions, they attracted crowds of followers. Many Catholics found a miracle a crucial element of their religiousness. Consequently, dogmas and the obedience to the Church became less significant. The death of the leading visionaries – Kazimierz Domański from Oława, Jadwiga Bartel from Radomin, Stefan Gwiazda from Wykrot - seemed to close that period in Polish Catholic Church. However, a few years passed and a new miracle-focused movement appeared. In 2009 a visionary called Agnieszka from Ostrołęka, claimed to see Jesus Christ, Holy Mary and God in her visions, and wrote their words down in volumes called “Messages for the end of time, which has just arrived”. („Orędzia na Czasy Ostateczne, które właśnie nadeszły”.)The visionary and her books would not be so popular if it had not been for the spiritual guidance of father Piotr Natanek. This clergyman deeply believed in the messages Agnieszka claims to have received and decided to do his best to realize these God’s demands. In spite of being suspended by cardinal Stanisław Dziwisz, Natanek continued his pastoral activities. The main aim he calls for is the act of the Enthronement of Jesus Christ the King (Intronizacja Chrystusa Króla) – an order which comes from the messages received by Rozalia Celakówna - another visionary living at the beginning of 20th century. The duet of the visionary and the priest has attracted thousands of supporters.The case of Piotr Natanek and Agnieszka from Ostrołęka initiated a new movement in Poland which regards supernatural interferences and messages as the core of its activity. Again, many Catholics seem to be likely to present so-called “miracle-oriented religiosity”. Despite various similarities to the previous movements of that type, Natanek’s movement has numerous characteristics which make it extraordinary. | pl |
dc.abstract.pl | Przełom XX i XXI wieku to czas osobliwego zjawiska na łonie Kościoła Katolickiego. Na mapie Polski pojawiło się co najmniej kilkanaście miejsc, które pretendowały do miana nowych ośrodków pielgrzymkowych. Były to miejsca działalności uzdrowicieli, stygmatyków i wizjonerów, utrzymujących, iż objawiają im się postaci nadprzyrodzone – Matka Boska, Jezus Chrystus, święci. Mimo krytyki Kościoła skierowanej przeciwko większości ówczesnych wizjonerów coraz więcej wiernych udawało się na spotkanie z nimi. Zjawisko to unaoczniło jak wielu katolików było zdolnych uznać aktualną epifanię za centrum swojej religijności.Po śmierci czołowych wizjonerów – Kazimierza Domańskiego z Oławy, Jadwigi Bartel z Okonina, Stefana Gwiazdy z Wykrotu ruch wokół objawień ustał. Dopiero po kilku latach, w 2009 r., pojawił się cud, który zaczął ponownie gromadzić wokół siebie rzesze wiernych – objawienia Agnieszki z Ostrołęki. Agnieszka to anonimowa wizjonerka spisująca swe wizje Boga, Chrystusa i innych postaci w tomach „Orędzia na Czasy Ostateczne, które właśnie nadeszły”. Mimo, iż jej wizje zostały uznane przez łomżyńskie biskupstwo za niezgodne z nauczaniem Kościoła, cieszą się one zaskakującą popularnością. Ruch jaki wykształcił się wokół „Orędzi …” nie powstałby, gdyby nie ks. Piotr Natanek, sprawujący nad wizjonerką duchową opiekę. Ten oto kapłan obrał sobie za cel wcielanie w życie poleceń jakie Agnieszka otrzymuje w objawieniach. Suspendowany przez kard. Stanisława Dziwisza kontynuuje działalność duszpasterską, nawołując szczególnie gorliwie do przeprowadzenia aktu Intronizacji Chrystusa Króla. W ten sposób po latach przerwy znów na mapie Polski pojawił się ruch, który swoje główne postulaty opiera na heterodoksyjnych objawieniach prywatnych. Ponownie daje się zauważyć „religijność mirakularna” wśród wiernych Kościoła. Mimo wielu podobieństw z wydarzeniami sprzed dwóch dekad, religijność wspólnot ks. Natanka jest jednak ewenementem. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Szyjewski, Andrzej - 132284 | pl |
dc.contributor.author | Derlak, Barbara | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Czarnecki, Piotr - 161425 | pl |
dc.contributor.reviewer | Szyjewski, Andrzej - 132284 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T21:42:08Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T21:42:08Z | |
dc.date.submitted | 2013-10-16 | pl |
dc.fieldofstudy | religioznawstwo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-83329-117084 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/192796 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | apparitions, Natanek, the Enthronement of Jesus Christ the King, Celakówna | pl |
dc.subject.pl | objawienia, Natanek, Intronizacja Chrystusa Króla, Celakówna | pl |
dc.title | Religijność wspólnot ks. Piotra Natanka a religijność mirakularna | pl |
dc.title.alternative | The religiousness of priest Piotr Natanek’s movements as „miracle-oriented religiosity” | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |